چک لیست عدم نمایش کمپین های گوگل ادز

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 11 تیر 1403
زمان مطالعه: 10 دقیقه

11 تیر 1403

گوگل ادز به عنوان یکی از موثرترین کانال های بازاریابی آنلاین در جهان است که روز به روز به محبوبیت این شبکه تبلیغاتی اضافه می‌شود و اگر بخواهیم در این مقاله به یکی از پرتکرارترین چالش ها بعد از چیدمان کمپین بپردازیم می‌توانیم به موضوع نداشتن نمایش (Impression) و سوال‌های مربوط به این متریک اشاره کنیم.

سوال‌هایی مانند:

چرا کمپینم نمایش نمی گیرد؟

به چه دلیل هیچ کس تبلیغ من را نمی بیند؟

چه چیزهایی ممکن است اشتباه تنظیم شده باشد؟

در این مقاله به 18 مورد از پرتکرار ترین و محتمل ترین مواردی اشاره کرده‌ایم که میتواند پاسخی برای عدم نمایش کمپین شما باشد.

قبل از اینکه به سراغ دلایل پرتکرار عدم نمایش کمپین برویم، دقت کنید که اگر تازه کمپین ران کرده اید و فقط چند ساعت از چیدمان شما گذشته است نباید نگران نمایش نداشتن شوید زیرا بعد از چیدمان، موارد کمپین باید توسط گوگل بررسی و تایید شود و پس از تایید نمایش آغاز خواهد شد. 

خاطر نشان کنیم که در صورت رعایت پارمتر ها، کمپین شما نمایش خواهد داشت، البته برای یادگیری بیشتر این موارد می توانید به ویدئوهای دوره سرچ ادز پلاس که به صورت رایگان در کانال یوتیوب آژانس HDM  قرار دارد مراجعه کنید.

از این لینک می توانید کانال یوتیوب HDM را دنبال کنید.

  1. بازه زمانی (Date range)
  2. فیلتر (Filters)
  3. ران / پاز بودن کمپین (Run/Pause)
  4. اد گروپ (Ad group)
  5. اد (Ad)
  6. تایید نشدن ادها و رفع ارورها (Errors and Ad Disapproved)
  7. کلمات کلیدی (Keyword)
  8. شارژ اکانت (Available fund)
  9. وریفای و ساسپندی اکانت (Account Verification and Suspensions)
  10. بید (Bid)
  11. باجت (Budget)
  12. بید اجاستمنت (Bid Adjustment)
  13. اد اسکجول (Ad Schedule)
  14. نگتیو کیورد (Negative keywords)
  15. زبان (Language)

1. بازه زمانی (Date range)

اولین و رایج ترین دلیلی که ممکن است نمایشی روی داشبورد مشاهده نکنید، انتخاب نادرست بازه زمانی است، ممکن است بازه زمانی که انتخاب کرده اید خارج از بازه کمپین گوگل ادز شما و به اصطلاح خارج از بازه زمانی Eligible کمپین باشد. 

به زبان ساده تر فرض کنید کمپین شما در تاریخ 4 خرداد ران شده است اما شما روی بازه زمانی 2 خرداد هستید و به همین دلیل است که نمایش را صفر مشاهده می کنید.

2. فیلترها (Filters)

فیلترها مورد دومی هستند که معمولا شما را به اشتباه می اندازند، به این صورت که ممکن است از فیلتری داخل داشبورد گوگل ادز استفاده کرده باشید که بخشی و یا تمام نمایش شما نشان داده نشود.

3. ران / پاز بودن کمپین (Run/Pause)

این مورد خیلی اوقات راه حل مشکل است!

دارد شما کمپین گوگل ادز مورد نظرتان را ران نکرده اید و به همین علت نمایش شما صفر است و کمپین در حالت Pause قرار.

4. اد گروپ (Ad group)

یکسری از مواقع کمپین شما Run است اما اد گروپ شما ران نشده و همین مورد باعث عدم نمایش شما خواهد بود.

5. اد (Ad)

ادها در گوگل ادز، اصلی ترین مورد برای نمایش گرفتن شماست!

 کمپین بدون Ad، عملا چیزی برای ارائه و گرفتن نمایش ندارد. بنابراین حتما برای کمپین ها اد اضافه کنید.

در وهله بعد برای پرفورمنس بالاتر به یک اد بسنده نکنید و 3 اد برای هر اد گروپ (Ad Group) بنویسید.

یکی دیگر از مواردی که باید در بخش اد توجه کنید Ad strength تبلیغ است که پیشنهاد می‌کنیم این امتیاز را حداقل روی Average و به مرور به Good و در نهایت Excellent برسانید.


همچنین شما در بخشی از داشبورد با عنوان Ad Preview and Diagnosis میتوانید با سرچ یکی از کلمات (Search Keywords) اد خود را مشاهده کنید.

کافیست از داخل داشبورد بخش Tools و سپس  Ad Preview and Diagnosisرا کلیک کنید و کلمه یا عبارت مورد نظر را اضافه کنید، حتما بخش Location و Language را طبق موارد چیدمان کمپین تغییر دهید.

البته سوالی که معمولا مطرح میشود این است که چرا تبلیغ من داخل Ad Preview نمایش داده نمی شود؟

در حقیقت ابزار به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را همانطور که در نتایج جستجوی واقعی ظاهر می‌شوند پیش‌نمایش کنند.

ابزار Ad Preview در بخش Tools قرار دارد و می‌توانید با کلیک بر روی Ad Preview and Diagnosis وارد این بخش شوید.

  • البته این مورد در ایران معمولا نمایش نمیدهد و ارور Your ad isn’t showing می گیرد.

6. تایید نشدن ادها و رفع ارورها (Errors and Ad Disapproved)

یکسری از ارورها وجود دارند که میتواند نمایش شما را محدود و یا قطع کند، برخی از این ارور ها عبارت اند از:

  • Trademarks

این مورد یکی از شایع ترین ارورها است، گوگل ادز سیاست های سختگیرانه ای در مورد استفاده از علائم تجاری در تبلیغات دارد. به طور کلی، شما نمی توانید بدون اجازه از علامت تجاری شخص دیگری در متن آگهی یا کلمات کلیدی خود استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید، احتمالاً تبلیغات شما تأیید نمی شود.

  • Destination not working

رایج ترین ارور به Destination not working تعلق دارد، وقتی این ارور را می بینید که URL شما کار نکند یا لینک با مشکلی مواجه شده باشد و باز نشود.

البته ممکن است لینک را به صورت دستی اضافه کرده باشید و یک اشتباه تایپی در URL داشته باشید که فقط کافیست آن را مجدد با املا درست اضافه کنید.

  • Destination mismatch

احتمالا URL نهایی شما در یک تبلیغ با بقیه URl ها در همان اد گروپ یکسان نیست.

فقط کافیست تمام URL ها را مجدد چک کنید.

  • به این موضوع دقت کنید که کمپین‌ها می‌توانند URLهای نهایی متفاوتی داشته باشند، اما هر اد گروپ باید یک URL داشته باشد. 
  • Punctuation and symbols

این مورد یک دستور از جانب گوگل ادز است که در آن تبلیغ‌کنندگان را ملزم می‌کند که متن تبلیغاتی داشته باشند که از نظر گرامری صحیح باشد و از هر گونه نماد بیش از حد اجتناب کند.

این ارورها هر کدام به مسئله خاصی مربوط میشود که میتوانید با نگه داشتن موس روی آن ارور توضیحات بیشتر (Description) را بخوانید و موارد را ادیت کنید.

7. کلمات کلیدی (Keyword)

اول از هر چیز Run بودن کیورد را بررسی کنید.

سپس به Status آن کلمه دقت کنید که Low search volume نباشد، زیرا در مواردی که این وضعیت روی کلمه نمایش داده می شود به این معناست که این کلمه جستجو پایینی دارد و احتمال اینکه سرچ شود پایین است و اکثرا این کلمات نمایش کم و نزدیک به صفر دارد.

8. شارژ اکانت (Available fund) 

یکی دیگر از مواردی که لازم است چک کنید شارژ روی اکانت هست.

برای چک کردن شارژ لازم است به بخش Billing و سپس Summary بروید و Available Fund را چک کنید.

  • کم بودن شارژ روی اکانت میتواند نمایش شما را در آن روز کم و یا به صفر برساند.

البته این موضوع را در نظر بگیرید که دیتای روی داشبورد معمولا آپدیت نیست و ممکن است روی اکانت یک مبلغی به عنوان مانده مشاهده کنید اما ممکن است به دلیل آپدیت نبودن اکانت، شارژ شما به اتمام رسیده است اما عدد آن آپدیت نشده باشد.

 9. وریفای اکانت (Advertiser Verification)

وریفای اکانت، یکی از موضوعاتی است که جدیدا گوگل ادز تقریبا برای تمامی اکانت ها درخواست می کند. در صورت عدم ارسال مدارک در بازه زمانی اشاره شده، اکانت Pause می‌شود و می‌تواند نمایش شما را متوقف کند.

 حتی در مواردی ممکن است اکانت به دلایل رد کردن پالیسی های گوگل ادز و عدم ارسال مدارک مورد نیاز، ساسپند شود و نمایش نگیرد.

10. بید (Bid)

اگر بید خیلی پایین باشد ممکن است کمپین شما نمایش پایینی بگیرد و یا حتی در مواردی هیچ نمایشی دریافت نکند.

اگر کمپین روی Maximize Click باشد فقط کافیست در سطح کمپین به بخش Settings و سپس روی بخش Bidding کلیک کنید.

اگر کمپین روی حالت Manual CPC باشد به راحتی میتوانید در بخش Search Keyword ها در ستون Max CPC بید هر کیورد را تغییر دهید.

  • معمولا در کمپین های فارسی حداقل نمایش روی 0.1 لیر است.

11. باجت (Budget)

برخی اوقات ممکن است تبلیغات شما به دلیل بودجه کمی که برای آن اختصاص داده اید نمایش شما را محدود کند تا بتواند این مبلغ را بهینه تر مصرف کند، در این مواقع ممکن است نمایش شما بسیار کم شود.

البته دلایل دیگری هم میتواند با پایین بودن باجت، نمایش نگرفتن را تحت تاثیر قرار دهد:

 یکی از این دلایل در پایین بودن بودجه کمپین به نسبت تعداد کلمات داخل کمپین است که می تواند محدودیت هایی را ایجاد کند.

در مواردی نیز ممکن است بید بالای کلمات، محدودیت هایی را به همراه داشته باشد که در این حالت شما Lost IS by Budget خواهید داشت که در سطح کمپین قابل مشاهده است.

گاهی اوقات نیز ممکن است این از دست دادن نمایش به دلیل باجت کم (Lost IS by Budget) را به دلیل Match type هایی که بیشتر از نوع Broad هستند، داشته باشید، دقت کنید که این مورد می تواند حجم نمایش هایی که قادر هستید دریافت کنید که به اصطلاح آن را Eligible میگوییم را از دست بدهید.

12. بید اجاستمنت (Bid Adjustment)

استفاده از Bid Adjustment های بی مهابا می تواند به 3 صورت باعث عدم نمایش کمپین شود:

  1. پایین آوردن نامتناسب و زیاد بید اجاستمنت که میتواند منجر به نمایش نگرفتن کمپین شود. به عبارت دیگر وقتی Ad Rank کافی برای نمایش گرفتن را بدست نیاورید.
  2. بالا بردن نامتناسب و زیاد بید اجاستمنت که باعث ایجاد Lost by Budget میشود.
  3. ممکن است بید اجاستمنت دیوایس را منفی 100% قرار داده اید که باعث نمایش نگرفتن شما شده است، زیرا در این حالت شما نمایش روی یک دیوایس خاص مثل موبایل را اشتباها 100% کاهش دادید و عملا در این موقعیت نمایشی نخواهید داشت.

 13. اد اسکجول (Ad Schedule)

با اد اسکجول، یک بازه زمانی برای نمایش تبلیغ انتخاب می کنید.

برای مثال شما میخواهید فقط در روزهای خاصی، یا در ساعات مشخصی تبلیغ شما نمایش داده شود.

دقت کنید که زمان انتخابی شما میتواند روی نمایش نداشتن کمپین شما تاثیر گذار باشد به طوری که احتمال دارد بازه زمانی نمایش انتخابی شما فقط برای یک الی دو ساعت در روز تنظیم شده است.

نکته مهم این است که اگر در این بازه زمانی انتخابی شما هیچ جستجویی انجام نشود و ساعتی نباشد که مخاطبین هدف شما سرچ انجام میدهد، تبلیغ شما نمایشی نخواهد داشت.

14. نگتیو کیوردها (Negative keywords)

اگر نگتیو کیوردهای شما با کیوردها همپوشانی داشته باشد و یا اشتباهی تنظیم شده باشد (انتخاب نادرست نوع Match type) ممکن است باعث عدم نمایش شود.

در حقیقت مشکل زمانی به وجود می آید که شما کلمات کلیدی منفی را اضافه می کنید که با هدف جستجوی اصلی شما در تضاد هستند و باعث میشود جلوی ورودی و نمایش شما را بگیرد.

برای چک کردن این مورد میتوانید به بخش Search Keyword و سپس روی بخش Negative Search Keywords  کلیک کنید تا مواردی که نگتیو کردید را مجدد چک کنید.

15. زبان (Language)

این مورد را در تنظیمات اولیه کمپین باید دقت کنید چون قابل تغییر نیست!

در حقیقت منظور از Language، زبان دستگاهی هست که با آن جستجو انجام میشود – برای مثال بیشتر دیوایس هایی که کاربران ایرانی استفاده میکنند فارسی و انگلیسی است بنابراین هر دو مورد باید اضافه شود و وجود صرف زبان فارسی ممکن است نمایش را با محدودیت همراه کند.

  • توجه کنید که حتما زبان کشوری که می خواهید تبلیغ روی آن بروید را داخل Language اضافه کنید – مثلا اگر تارگت لوکیشن کمپین امارات بود زبان عربی نیز اضافه شود.

16. کوالیتی اسکور (Quality Score)

اگر کوالیتی اسکور خیلی پایین باشد و اعدادی زیر 5 باشد میتواند نمایش شما را محدود کند.

از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در عدد کوالیتی اسکور میتوان به Exp. CTR، Landing Page experience و همچنین Ad Relevance اشاره کرد.

اینجا لینک میدیم به مقاله ای که خودم نوشتمش برای بهتر کردن امتیاز کوالیتی اسکور

  • البته این مورد را در نظر بگیرید که در ابتدای کمپین معمولا کلمات Quality Score ندارید و به یه خط تیره این بخش نشان داده می‌شود.

17. لوکیشن ها (Location / Exclusions)

لوکیشن ها مورد دیگری هستند که میتوانند نمایش شما را محدود و یا به صفر تبدیل کنند به طوری که شما یک کشور و لوکیشنی را تارگت کرده اید که آن موضوع در کشور هدف شما ممنوع و یا غیر قانونی است.

در مواردی نیز ممکن است شما با استفاده از Radius یک شعاع چند کیلومتری را هدف قرار دهید که قابلیت نمایش ندارد برای مثال اگر شما با استفاده از قابلیت Radius تهران را هدف گیری کنید نمایشی نخواهید داشت.

  • البته در موقعیتی که هیچ کشوری را تارگت نکرده اید لازم است حتما کشورهایی که Exclude کرده اید تا در آن نمایشی نداشته باشید را چک کنید. ممکن است کشوری را اکسکلود کرده باشید که نمایش شما را تحت تاثیر قرار داده باشد.

18. وضعیت کمپین (Status)

حتما به Status کمپین و یا ادها توجه کنید،  این بخش به شما وضعیت آنها را نشان می دهد که آیا کمپین شما قابلیت نمایش گرفتن دارد یا خیر و وقتی موس را روی آن نگه دارید به توضیحات برطرف کردن آن مشکل دسترسی خواهید داشت.

در صورت تایید شدن، به شما عبارت Eligible را نمایش می‌دهد و در غیر این صورت یک یا چند یک از این موارد برای شما نمایش داده خواهد شد:

نتیجه گیری

مواردی که ذکر شد میتواند با تنظیم نادرست و غیر اصولی، به عدم نمایش کمپین شما منجر شود که البته در مواقعی هم میتواند نمایش شما را محدود کرده و روند طبیعی نمایش گیری کمپین را دچار مشکل کند. سعی ما در این مقاله بازگویی مهمترین موارد تاثیرگذار روی نمایش کمپین بوده است، البته اگر در هر جای مسیر چیدمان و تحلیل کمپین خود با مشکلی رو به رو شده اید و یا مدیریت آن به تنهایی برایتان دشوار بود، آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM در کنار شماست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 6 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره