همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

تحقیق کلمات کلیدی جهت راه‌اندازی کمپین گوگل‌ادز (Keyword Research in Google Ads)

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه

28 خرداد 1402

 

موضوع به دست آوردن کلمات کلیدی شاید یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد. معمولا قدم اول استراتژی سئو (SEO) و گوگل‌ادز همین به دست آوردن کلمات کلیدی است. در مورد کلمات کلیدی مباحث زیادی در سطح وب وجود دارد. هر کسی با توجه به استراتژی و نیازهایی که دارد از روش‌های مختلفی در تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم به روش‌های تحقیق کلمات کلیدی در طراحی کمپین گوگل‌ادز بپردازیم.

به دست آوردن مجموعه‌ای از کلمات کلیدی

در مرحلۀ اولیه باید کلیه کلمات کلیدی را بدون در نظر گرفتن میزان ارزش آن‌ها پیدا کنیم. در واقع در این مرحله، تنها هدفمان به دست آوردن یک مجموعۀ کامل از کلمات کلیدی است که در مراحل بعدی ارزش آن‌ها را تعیین‌کنیم.

برای این منظور روش‌های متعددی وجود دارد. ما در این‌جا، دو روش اصلی را معرفی می‌کنیم:

  • تحقیق کلمات کلیدی به کمک ابزارهای گوگل
  • تحقیق کلمات کلیدی به کمک سایر ابزارها

تحقیق کلمات کلیدی به کمک ابزار گوگل

ابزار اصلی گوگل برای این کار خود سرچ گوگل است که به صورت کامل در ادامۀ مقاله، آن را توضیح خواهیم داد. ولی ابزار دیگری که گوگل به صورت رایگان، در اختیار همه، قرار داده است Keyword Planner است.

Google Keyword Planner

جهت استفاده از این ابزار گوگل، نیاز به یک اکانت گوگل‌ادز داریم که ساخت اکانت گوگل‌ادز هیچ هزینه‌ای ندارد.

در واقع بدون راه‌اندازی کمپین گوگل‌ادز نیز، می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

برای این کار باید در ابتدا یک اکانت گوگل‌ادز ایجاد کنیم و با کلیک بر روی دکمۀ Tools & Setting که در نوار بالای صفحه وجود دارد؛ دکمۀ Keyword Planner را خواهیم دید.

در تصویر زیر محل قرارگیری دکمۀ Keyword Planner رو می‌بینیم.

اگر کمپین گوگل‌ادزی نداشته باشیم و بخواهیم از اکانت، صرفا برای بررسی کلمات کلیدی استفاده کنیم در زمان ورود به اکانت با گزینۀ زیر روبه‌رو می‌شویم.

با کلیک بر روی New Google Ads Account و سپس کلیک بر روی Switch Google Account به مرحلۀ بعدی می‌رویم و در آن‌جا بر روی دکمه create an account without a campaign کلیک می‌کنیم.

از این‌جا به بعد تمام مراحل بین شخصی که کمپین دارد و شخصی که ندارد، یکسان خواهد بود.

پس از ورود به Keyword Planner  دو گزینه خواهیم دید که ما بر روی گزینۀ سمت چپ، یعنی Discover New Keyword کلیک خواهیم کرد.

در مرحله بعدی باید دقت کنیم که زبان را روی Persian و لوکیشن را بر روی All Location قرار دهیم.

با نوشتن چند کلمه که حدسیات خود ماست، گوگل کلمات مرتبط با آن را با جزئیات به ما می‌دهد. به طور مثال در تصویر زیر من چند کلمه در مورد خرید پاوربانک را نوشته‌ام تا Keyword Planner کلمات مشابه آن را که سرچ بیشتری دارند، به من بدهد. (تا ده کلمه را می‌توانیم انتخاب کنیم)

به تنظیمات مکان و زبان در تصویر زیر دقت کنید!

تحقیق کلمات کلیدی به کمک سرچ گوگل

همه ما روزانه، بارها از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنیم. دقت کردید زمانی که در گوگل، کلمه‌ای را سرچ می‌کنیم، خود گوگل ادامه آن را به پیش‌بینی می‌کند و به شما پیشنهاد می‌دهد.

گوگل در واقع بر اساس سرچ‌های قبلی خود ما و بیشترین سرچ‌های مرتبط با آن کلمه، به ما پیشنهاد می‌دهد.

به طور مثال من همان کلمه پاوربانک را در گوگل وارد کردم؛ نتایج آن را ببینید:

این کلمات، پیشنهادات گوگل به ماست که پرسرچ‌ترین جملاتی است که با کلمه پاوربانک شروع شده است. به این پیشنهادات گوگل LSI می‌گوییم. از این کلمات می‌توانیم به عنوان کلمات اولیه در کیوورد پلنر استفاده کنیم. هم‌چنین می‌توان از این کلمات به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنیم. در ادامه در مورد این موضوع بیشتر خواهیم گفت. اگر هر کدام از این پیشنهادات را انتخاب کنیم و اینتر بزنیم؛ به صفحۀ نتایج جستجو (SERP) منتقل می‌شویم.

نکته مهم و کاربردی

اگر به پایین صفحۀ نتایج جستجو، اسکرول کنیم؛ چندین پیشنهاد دیگر از گوگل را نیز خواهیم دید. به این پیشنهادات Related Google گفته می‌شود.

تا به این‌جا به کمک همین موتور جستجو چندین کلمۀ کلیدی مختلف را به دست آورده‌ایم.

می‌توانیم این کلمات را به عنوان حدسیات وارد Keyword Planner کنیم و مجموعه بزرگی از کلمات کلیدی را به دست آوریم.

پیشنهاد ما این است که یک فایل اکسل را باز کنید؛ در ستون اول تمامی حدسیات خودتان را بدون استفاده از هیچ ابزاری، و صرفا بر اساس ذهن و پیش‌بینی خودتان بنویسید. هر کدام از این حدس‌ها را در داخل گوگل نوشته و در ستون دوم LSI هایی که از گوگل گرفتید را بنویسید. ستون سوم محل نوشتن Related هاست که ممکن است کلمات مشترکی با ستون دوم داشته باشد که خود اکسل توانایی حذف کلمات تکراری را دارد.

نکته بسیار مهم و کاربردی

به الفبای عربی دقت داشته باشید. برخی از کلمات مشترک زبان فارسی و عربی، به لحاظ نوشتاری تفاوت دارند. این تفاوت سبب می‌شود بسیاری از کلمات به دو شکل مختلف در لیست کلمات کلیدی قرار بگیرند. کلماتی که در آن‌ها از  حرف «ی» و «ک» استفاده شده است؛ در این دسته قرار می‌گیرند.

بسیاری از کابران (به خصوص کاربران تلفن همراه) از صفحه کیبورد عربی استفاده می‌کنند. پس این کلمات هم سرچ زیادی دارند. پس از وارد کردن این سه ستون می‌توانیم مراحل را از ابتدا شروع کنیم. در واقع تمام LSIها و Relatedها را به عنوان یک حدس جدید در نظر بگیریم و وارد سرچ گوگل کنیم و همان مراحل را برایش پیاده‌سازی کنیم. طبیعیست که بخش زیادی از LSI2 و Related2 تکراری خواهند بود؛ که آن‌ها حذف می‌شوند.

تا زمانی که هنوز کلمات جدید دریافت می‌کنیم؛ می‌توانیم این مراحل را ادامه بدهیم و در انتها یک فایل اکسل کامل از کلمات کلیدی خواهیم داشت. طبیعتا این کلمات با هم تفاوت‌های زیادی دارند. بر اساس نوع بیزینس و نوع کلمات، آن‌ها را به اشکال مختلف تقسیم می‌کنیم.

به طور مثال در نمونه‌ای که بررسی کردیم، بسیاری از کاربران در مرحله آگاهی از محصول قرار دارند و سرچ‌ترم‌هایی نظیر “پاوربانک چیست” را سرچ می‌کنند. این نوع از مخاطبین یک دسته‌بندی جدا خواهند داشت. برخی از مخاطبین از کلماتی هم‌چون “خرید”، “فروش” و… در سرچ خود استفاده می‌کنند که به مرحله خرید و پایین قیف فروش نزدیک‌تر هستند.

برخی از مخاطبین با اسم برند یا مدل سرچ می‌کنند. طبیعیست که وقتی مخاطبین به اشکال مختلف سرچ می‌کنند؛ انتظار دیدن متن‌های مختلفی را دارند و باید به لندینگ‌های مجزا منتقل شوند. در فایل اکسل خود هر دسته از مخاطبین را با یک رنگ مجزا مشخص می‌کنیم. در واقع با این کار کیووردهای ادگروپ‌های (Ad Groups) مختلف خود را در کمپین گوگل‌ادز جدا می‌کنید.

در میان کیووردها شاید برخی کلمات به بیزینس ما مرتبط نباشد که آن‌ها را یا حذف می‌کنیم و یا با رنگی جدا نمایش می‌دهیم. این رنگ در واقع Negative Keyword های ما هستند. به طور مثال اگر بیزینس من فروش پاوربانک است و خدماتی در مورد تعمیر آن نداریم؛ باید کلماتی که مربوط به تعمیرات پاوربانک است را Negative کنیم تا ورودی‌های کمپین گوگل‌ادز  تمیز باشد.

اگر مراحلی که در این مقاله گفتیم را انجام دهید؛ در نهایت یک صفحۀ اکسل از رنگ‌های مختلف دارید که هر رنگ نشان‌دهندۀ یک ادگروپ است. و یک رنگ نیز نشان‌دهندۀ Negative Keyword خواهد بود. می‌توان کلمات منفی را به صفحۀ دوم فایل اکسل نیز منتقل کرد.

تحقیق کلمات کلیدی به کمک سایر ابزار

از دیگر ابزارهای رایجی که توسط وب‌مستران مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ می‌توان بهKWfinder، KeywordEverywhere ، SEMrush، ahrefs keyword explorer، Long Tail Pro،

Moz Keyword Explorer و… اشاره کرد.

البته که بسیاری از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز به صورت رایگان خدماتی ندارند. شاید بهترین ابزار برای این کار، همان ابزارهای گوگل باشند که هم زبان فارسی را پشتیبانی می‌کنند و هم یک ابزار رایگان هستند.

تمام روش‌هایی که گفته شد ما را به یک هدف مشترک خواهند رساند. ولی روش فایل اکسلی که کامل‌تر بیان کردیم، دقیق‌تر و کامل‌تر از سایر روش‌هاست ولی به علت طولانی‌تر بودن ممکن است روش‌های دیگر را در برخی مواقع ترجیح دهیم. ولی حتی اگر بخواهیم از روش‌های دیگر هم استفاده کنیم؛ سرچشمه اولیه تحقیق ما همان سرچ گوگل است.

نحوه اد کردن کلمات کلیدی در گوگل‌ادز

پس از مرحلۀ به دست آوردن کلمات کلیدی و دسته‌بندی آن‌ها، باید از این کلمات در ادگروپ‌های گوگل‌ادز استفاده کنیم.

نوع استفاده از این کلمات در نتیجه کمپین بسیار تاثیرگذار است و نیاز به داشتن استراتژی خاصی دارد.

معمولا در ابتدای شروع کمپین با یک استراتژی وارد کمپین و آکشن خواهیم شد؛ و در ادامه و با به دست آوردن اطلاعات بیشتر، جهت بهینه‌سازی کمپین استراتژی‌ نوع اد کردن کلمات کلیدی را تغییر خواهیم داد.

به طور کلی Match Type به 4 دسته تقسیم می‌شود.

  • Broad
  • Phrase
  • Exact
  • Broad modifier

در مقاله‌ای مجزا به صورت کامل به توضیح در مورد انواع Match Type خواهیم پرداخت.

هدف از بیان کردن Match Type در این مقاله این است که بدانیم کار ما با پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل‌ادز به پایان نرسیده است و باید از استراتژی مناسب برای مراحل بعدی انتخاب کرد.

Match Type هم در سطح Keyword و هم در سطح Negative Keyword تعریف می‌شود که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

از کلمات کلیدی کجا استفاده می‌شود؟

این تیتر شاید بتواند تیتر یک مقالۀ کامل در حوزۀ سئوی محتوا باشد اما ما در اینجا صرفا از دید گوگل‌ادز به آن نگاه می‌کنیم.

پس از پیدا کردن کلمات کلیدی، با توجه به استراتژی انتخاب شده، کلمات در ادگروپ‌های مختلف اد یا نگتیو می‌شوند. از کلمات کلیدی اصلی که بیشترین سرچ را داشته‌اند باید در جملات مربوط به ادنویسی استفاده کنیم که هم مخاطب هدف اصلیش را در اد ما ببیند و هم، این کار از نظر گوگل نیز امتیاز بالایی خواهد داشت.

در آینده در مورد تأثیر استفاده کلمات کلیدی در اد، و تأثیر آن بر Quality Score خواهیم نوشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + سیزده =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸