نکات مهم و اصول تولید محتوا برای بهبود رتبه سایت در 17 دقیقه

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 15 دقیقه

28 خرداد 1402


بازاریابی محتوایی به واسطه تولید محتوا یک امر بسیار ضروری برای رشد کسب‌وکار است، شاید تولید محتوا در ظاهر تاثیر آن‌چنانی در بهبود رتبه سایت و در حالت کلی‌تر رشد کسب‌وکار شما نداشته باشد، اما زمانی که به ابزار‌های آنالیز گوگل مانند ,google analytics google tag manager و google search console مراجعه کنید، با نمودارهایی که سیر صعودی دارند مواجه خواهید شد، البته که تاثیر تولید محتوا در بهبود رتبه سایت و بازارایابی محتوایی برای جذب مخاطبین بیشتر موضوعی اثبات شده است، اما باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که رعایت اصول تولید محتوا و نکات مهم تولید محتوا می‌تواند نقش کلیدی در ارائه نتیجه بهتر داشته باشد.


اما بازاریابی محتوا چیست؟ قبل از پرداخت به نکات مهم تولید محتوا لازم است تا ابتدا به‌واسطه تعریف زیر این استراتژی کارآمد در بازاریابی را درک کنید.
بازاریابی محتواییدبخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار شما می‌باشد که در آن محتوا که نوعی اطلاعات کارآمد است، در پنج قالب (متن، تصویر، صدا، ویدئو و تلفیقی) برای سه هدف (برطرف کردن نیاز مخاطب هدف، جلب اعتماد و سپس سودآوری) منتشر می‌شود. سوالی که مطرح می‌شود، علت اهمیت تولید محتوا و این موضوع که چرا به محتوا لقب پادشاه می‌دهند است! این یک موضوع بسیار گسترده است که در این قسمت صرفا به صورت بولت‌وار به آن‌ها می‌پردازیم؛ اما اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌ای که با این موضوع برای شما گردآوری کردیم، مراجعه کنید. اما دلایل اهمیت محتوا به صورت خلاصه در موارد زیر خلاصه می‌شود.

  • با رفع نیاز مخاطب آگاهی از برند می‌سازد (Brand awareness)
  • باعث جذب اعتماد مخاطب می‌شود (Engage)
  • نقش اصلی را در بهبود موتورهای جستجو (SEO) ایفا می‌کند.
  • اعتبار وب‌ سایت (Authority) شما را افزایش می‌دهد.
  • امکان جذب سرنخ (Liad) را افزایش می‌دهد.
  • باعث افزایش نرخ تبدیل (Conversion rate) می‌شود.
  • می‌تواند با استفاده در شبکه‌های اجتماعی (Social media) افزایش ترافیک به سایت را به همراه داشته باشد.


چکیده: شما با استفاده از بازاریابی درونگرا که شاکله اصلی بازاریابی محتوایی است، می‌توانید با یک شیب نسبتا ملایم ولی مستمر به رشد قابل قبولی برسید. بازارایابی محتوایی باعث جذب مخاطب و دلبسته شدن آن می‌شود.


اصول و نکات مهم تولید محتوا

برای نوشتن یک محتوای ارزشمند، رعایت نکات مهم و اصول تولید محتوا بسیار حائز اهمیت است، اما اگر بخواهیم به طور کامل به این موضوع بپردازیم شاید تعداد نکات مهم در تولید محتوا از مرز ده‌ها نکته بگذرد، در ضمن این تمام ماجرا نیست و هر کدام از نکاتی که خدمت شما ارائه می‌دهیم، خود به تنهایی می‌تواند در یک مقاله یا حتی در یک کتاب مجزا مورد بحث قرارگیرد، به همین دلیل پیشنهاد می‌‌کنیم برای درک موضوعات به‌صورت کلی‌تر از مقالاتی که در طول محتوا برای شما قرار دادیم، استفاده کنید.


اصول تولید محتوا چیست؟


ابتدا از اصول تولید محتوا شروع می‌کنیم، تفاوت عمده اصول تولید محتوا و نکات مهم تولید محتوا، در اهمیت آن است، همانگونه که از اسم آن مشخص است، اصول یعنی مواردی که در آن بحث الزام مطرح است و نکات موارد و پیشنهاداتی است که با رعایت آن می‌توانید محتوای بهتر و کامل‌تری ارائه دهید. شاید بدون رعایت نکات، محتوایی که تولید می‌کنید تا حدودی سودمند باشد، ولی اگر به اصول توجهی نکنید، تحت هیچ شرایطی محتوا شما کارآمد نخواهد بود. پس اصول تولید محتوا یعنی مواردی که شما قبل از نوشتن باید حتما و حتما آن‌ا را رعایت کنید. اصول تولید محتوا شامل موارد زیر می‌شود.


هدف‌گذاری در تولید محتوا


ابتدایی‌ترین اصول در تولید محتوا برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی مشخص کردن هدف است، شما باید قبل از دست به قلم شدن مشخص کنید که برای چه هدف و کاربردی قصد تولید محتوا دارید. آیا هدف شما برای تولید محتوا نوشتن یک بلاگ برای ایجاد ارتباط با مخاطب است یا نوشتن صفحه سرویس برای معرفی محصول و فروش و یا … ؛ منظور از مشخص کردن هدف برای تولید محتوا، استراتژی محتوا نیست زیرا مشخص کردن هدف خود قسمتی از استراتژی محتوا است.
استراتژی محتوا ارائه محتوا درست، در زمان درست، در قالب درست به مخاطب درست است. استراتژی محتوا خود یک موضوع بسیار کامل و جامع است که برای درک بهتر آن علاوه‌بر پرداختن به این موضوع در قسمت بلاگ، استراتژی محتوا در ده دقیقه به روش آقای دن نوریس را هم برای شما گردآوری کردیم تا براساس این جدول که فایل Excel آن را از این قسمت می‌توانید دانلود کنید، برای کسب‌وکار خود یک استراتژی محتوا کارآمد داشته باشید.


اما از موضوع اصلی غافل نشویم، هدف در تولید محتوا فارغ از موضوعاتی مانند پرسونا که جلوتر به آن می‌پردازیم و دیگر المان‌های موجود در استراتژی محتوا، مشخص کردن جایگاه موضوع ما در قیف بازاریابی است. با توجه به قیف بازاریابی AIDA شما باید مشخص کنید که هدف و نوشته شما در کدام قسمت این قیف قرار دارد، آیا در قسمت Awareness (آگاهی) است؟ مثلا شما فروشنده یا نماینده فروش یک دستگاه لاغری هستید که درحال نوشتن یک بلاگ با موضوع کالری سوزی ورزش‌ها است، یا در لایه Interest (علاقه) و در حال ارائه مزیت‌های روش‌های نوین لاغری که دستگاه لاغری شما در این حوزه قرار دارد و یا در در مرحله آخر یعنی Action که مربوط به صفحه خدمات شما می‌شود. در هر کدام از لایه‌ها باید نحوه بیان و نگرش شما متفاوت باشد.
در لایه آگاهی شما باید به واسطه ارائه محتوا ارزشمند، نیاز مخاطب خود را برطرف کنید اما در لایه علاقه باید با ارائه صادقانه و تمایز محصولات خود با سایر محصولات دل مخاطب را بدست آورید، و در لایه آخر صرفا با معرفی محصولات خود و تاثیر آن در رفع نیاز مخاطب، وی را وادار به خرید کنید، پس قدم اول در اصول تولید محتوا درک هدف خود است.


قالب محتوا، برای کدام رسانه قصد تولید محتوا دارید


یکی از اصول تولید محتوا رسانه‌ای است که قصد تولید محتوا برای آن را دارید، در واقع لحن و هدف از ارکان تاثیرگذار در رعایت قالب محتوایی است، شما باید در ابتدا تصمیم بگیرید که برای کدام یک از رسانه‌ها قصد تولید محتوا دارید و سپس شروع به تولید محتوا کنید. برای مثال محتوایی با یک موضوع ثابت باید با دو رویکرد متفاوت در رسانه‌های شما منتشر شود.
مثلا اگر قصد پرداختن به موضوع x را دارید، در لایه بلاگ باید صرفا به ارائه ارزش بپردازید، ولی در مورد شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام صرفا باید محتوایی که قابلیت جذب و برقراری ارتباط برای بالا بردن ترافیک سایت را دارد، تولید کنید. همانطور که می‌گویند هر کسی را بحر کاری ساختند، باید بگوییم که هر محتوا را بحر قالب مختص خود نوشتند. اما قالب محتوا یکی از استراتژی‌های اثرگذار در بازاریابی درونگرا است، زیرا یکی از خصوصیات شاخص بازاریابی درونگرا انتشار محتوا از هر جنسی در رسانه‌های تحت تملک کسب‌وکار است.

 

شناخت شخصیت برند


اگر هر کسب‌وکار را مانند یک شخص در نظر بگیریم، شخصیت عنصر تاثیرگذاری در برقراری ارتباط است، برای مثال اگر شما یک فرد ورزشکار باشید که زمان زیادی را در باشگاه می‌گذرانید، معمولا شخصیت دوستان شما در یک رنج ثابت قرار دارد. یک کسب‌وکار هم باید با توجه به حوزه کاری خود، شخصیتی متناسب یا بهتر است بگوییم مکمل با مخاطبان خود ارائه دهد. شخصیت شما فرا از نوع پوشش و رفتار‌، در لحن شما بسیار تاثیرگذار است. در واقع لحن یکی از ارکان شخصیت است و شما در بلاگ و دیگر صفحات خود که تولید محتوایی انجام می‌دهید، لحن خود را به مخاطب نشان می‌دهید. برای درک شخصیت برند و کسب‌وکار خود، پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله شخصیت برند مراجعه کنید، در این مقاله علاو‌ه‌بر توضیحات کلی، روش تعیین شخصیت برند را برمبنا روش جنیفر آکر بررسی کردیم.
شخصیت برند به این دلیل یکی از اصول تولید محتوا برای سایت یا هررسانه دیگر است، زیرا یکی از ارکان اصلی در برقراری ارتباط است. لحن یکی از بخش‌های مهم در شخصیت برند است که مخاطب با آن رابطه مستقیم دارد، فرض کنید که یک فرد کت‌شلواری که برای جذابیت بیشتر از کروات استفاده می‌کند، لحن کوچه بازاری داشته باشد، بدیهی است که برقراری ارتباط با این فرد بسیار سخت است، این موضوع در رابطه با شخصیت یک کسب‌وکار هم مطرح است، پس با انتخاب لحن درست، باید شخصیت خود را به مخاطب معرفی کنید.
به‌طور کلی لحن‌‌‌ها در شخصیت برند به سه دسته عامیانه، دوستانه و رسمی تقسیم می‌شوند، البته که مزر واحدی میان این لحن‌ها نیست و می‌توانید از لحن‌هایی همچون عامیانه دوستانه و دوستانه رسمی، درست مانند لحن همین مقاله برای برقراری با مخاطب خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مقاله لحن برند، اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید تا با مخاطبان خود، راحت‌تر یا بهتر بگوییم درست‌تر صحبت کنید.


پرسونا خود را بشناسید


اما یکی دیگر از اصول تولید محتوا که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، پرسونا مخاطب است، یکی از موضوعات مهم و مخرب در کسب‌وکارها تصور این موضوع است که مخاطب من، فردی است که درست مانند من فکر می‌کند. این تصور علاوه‌بر اینکه در مرحله اول باعث هدررفتن سرمایه و زحمات شما می‌شود، می‌تواند در بلند مدت باعث شکست کسب‌وکار شما شود. پرسونا (persona) واژه‌ای یونانی و به معنی ماسک یا نقاب است؛ این واژه که ریشه لغت انگلیسی آن personality به معنی شخصیت است، در اصل مشخص می‌کند که شما برای چه کسانی در حال تولید محتوا هستید یا به‌طور کلی‌تر مشتری شما کیست؟
پرسونا در اصل اشبه‌الناس‌ترین فرد به مشتریان شما است، البته نه از نظر ظاهر، سن، جنس و شخصیت بلکه از نظر تصمیم‌گیری، به طور کلی پرسونا یعنی یک تصویر فرضی از یک فرد یا کسب‌وکار که در تصمیم‌گیری شبیه‌ترین فرد به طیف مخاطبان یا مشتریان شما است. پس برای نوشتن یک محتوای کارآمد باید بدانید که برای چه کسی می‌نویسید. نداشتن پرسونا و تولید محتوا مانند نقاشی است که بدون هیچ تصویر یا نمونه‌ای اقدام به طراحی چهره می‌کند.
شما برای داشتن یک پرسونا کارآمد باید مخاطب خود را بهتر بشناسید و با هر عاملی که در تصمیم‌گیری او می‌تواند تاثیر داشته باشد آشنا شوید. برای مثال نقاط درد که یک عامل موثر در پرسونا مخاطب است را بسنجید. موضوع پرسونا بسیار مهم است و برای بدست آوردن آن باید یا وقت و یا هزینه زیادی صرف کنید تا تمام حرکات شما در حوزه بازاریابی بهینه و هدفمند باشد؛ اگر تمایل به مطالعه بیشتر در حوزه پرسونا دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با مراجعه به مقاله‌ای که با عنوان پرسونا مخاطب برای شما گردآوری کردیم مراجعه کنید و اطلاعات کاربردی در این زمینه بدست آورید.

 


جستجو کلمات کلیدی مناسب


اما آخرین مورد یا بهتر است بگوییم رکن در اصول تولید محتوا، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. برای نگارش تولید محتوا و رسیدن به ترافیک بالا و جلب توجه کاربران لازم است تا با ارائه محتوا سئو شده، برمبنای کلمات کلیدی، اقدام به تولید محتوا کنید. به‌کار بردن کلمات کلیدی با سرچ بالا در سایت و بلاگ سبب می‌شود تا موتورهای جستجو شما را راحت‌تر پیدا کنند و بیشتر در معرض دید مخاطبان باشید.
به زبان ساده‌تر کلمات کلیدی یعنی شناخت نیاز‌های مخاطبان، زیرا مخاطبان نیاز خود را در گوگل سرچ می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا شما با انجام keyword research درست با استفاده از ابزارهایی که جلوتر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در لحظه نیاز مخاطب در معرض دید او باشید و نیاز او را برآورده کنید؛ به‌طور کلی انتخاب کلمات کلیدی مهم در کنار پرسونا از مهمترین ارکان و اصول تولید محتوا است.
اما ابزارهایی که می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک مرجع برای تکمیل لیست کلمات کلیدی استفاده کنید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • Google suggestion
  • Google related keyword
  • Competitors Title
  • Froums
  • Blog
  • Wikipeddia
  • Google Ads (keywords planner and campaign)
  • Keywordtool.io
  • Kw finder
  • Moz
  • SEOchat
  • Google trend
  • Search console for old domain

چکیده نکات
• ابتدا باید بدانید که که هدف شما از تولید محتوا چیست، در اصل شما باید جایگاه خود را در قیف بازاریابی تعیین کنید تا ببینید آیا قصد آگاهی دارید و یا فروش.
• قالب محتوا از نکات مهم تولید محتوا است، شما باید بداند برای سایت یا اینستاگرام در حال تولید محتوا هستید تا لحن و هدف شما مشخص شود.
• شخصیت برند خود را بشناسید، آیا کسب‌وکار شما مانند یک انسان میان سال کت‌ شلواری است یا یک جوان با تیپ اسپرت، بر همین مموال لحن خود را تشخیص دهید.
• پرسونا مخاطب خود را بشناسید، برای چه کسی با چه احساسات و خلق و خویی در حال نوشتن هستید؟ پرسونا یعنی شبیه‌ترین فرد در تصمیمی گیری به طیف مخاطبین شما
• کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید، کلمه کلیدی از مهمترین نکات تولید محتوا است. زیرا علاوه‌بر نیاز مخاطب باعث بهبود سئو سایت شما می‌شود.

نکات مهم تولید محتوا


برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل در بازاریابی محتوایی علاوه‌بر اصول که به آن‌ها پرداختیم، یکسری از موارد هستند که رعایت آن‌ها می‌تواند شما را در کسب نتیجه ایده‌آل‌تر کمک کند. به این دلیل می‌گوییم ایده‌آل‌تر زیرا تولید محتوا به خودی خود با رعایت اصولی که به آن پرداختیم می‌تواند تاثیرگذار باشد. بارها شاهد این موضوع بودیم که تولید محتوا بدون رعایت نکات، البته در موضوعات و کسب‌وکارهایی که تخصصی هستند و رقابت میان آن‌ها کم است، نتیجه قابل قبولی را به همراه داشته است.
برای نوشتن نکات مهم در تولید محتوا دغدغه زیادی داشتیم، زیرا برخی از این نکات به قدری مهم هستند که می‌توان آن‌ها را در میان اصول تولید محتوا جای داد. در حالت کلی پرداختن به این نکات در تولید محتوا بار مالی برای شما ندارد و فقط با صرف زمان بیشتر، دست‌یافتنی است، اما نتیجه‌ای که از این اقدامات در بلاگ، صفحه سرویس، سوشیال‌ها و … حاصل می‌شود، باورنکردنی است.


استفاده از کیوورد‌های Long tail


اولین نکته از مجموع نکات مهم در تولید محتوا که می‌توان گفت جامانده از قسمت انتخاب کلمه کلیدی در اصول تولید محتوا است، انتخاب کلمه کلیدی طولانی یا long tail keyword می‌باشد. این نوع کلمات کلیدی که به دم دراز هم شناخته می‌شود، نه به موضوع کلی بلکه به یک نیاز واحد در مخاطب می‌پردازد. برای مثال به‌جای پرداختن به کلمه کفش زنانه از کیوورد طولانی خرید اینترنتی کفش زنانه ارزان استفاده کنید. زمانی که به یک موضوع کلی می‌پردازید، در یک رقابت تنگاتنگ قرار می‌گیرید و اگر یک سایت نوپا باشید محکوم به شکست خواهید بود، اما زمانی که از کلمات کلیدی دم دراز استفاده می‌کنید، در یک رقابت خلوت‌تر شرکت می‌کنید که امکان پیروز شدن و اخذ جایگاه در آن بسیار است.


برای استفاده از این دست کلمات کلیدی لازم است تا از مواردی که در بالا اشاره کردیم، استفاده کنید. اما اگر یک سایت نوپا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر توان خرید اشتراک از این ابزارها را ندارید، می‌توانید از ابزارهای اشتراکی موجود در بازار استفاده کنید. این اکانت‌ها به صورت اکستنشن‌های گوگل هستند که استفاده از آن‌ها محدودیت‌هایی دارد. برای مثال Kwfinder از ابزارهای مناسب برای این کار است که در روز تعداد محدودی اجازه جستجو در آن را دارید.


تولید محتوای همیشه سبز


محتوای همیشه سبز یکی از اصلی‌ترین نکات تولید محتوا است، ever green content به محتوایی گفته می‌شود که با گذشت زمان از میزان سرچ آن کاسته نشود. اما این تمام ماجرا نیست، برای مثال قیمت سکه و ارز هم همین خاصیت را دارد و روزانه بارها سرچ می‌شود، اما در لحظه قیمت آن متغییر و به همین دلیل نمی‌تواند آن‌را محتوای سبز دانست، پس محتوای سبز یعنی محتوایی که از جنس خبر نباشد، با گذشت زمان محتوا آن تغییر نکند و از میزان محبوبیت آن کاسته نشود. برای مثال کالری‌سوزی ورزش‌ها از این دست اطلاعاتی است که در زمره محتوا سبز قرار می‌گیرند ولی قیمت سکه و ارز محتوای سبز نیستند، بلکه عنوان سبز هستند.
اما موضوعی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید ماهیت محتوای سبز است، همانطور که در مقاله کاربردی محتوای سبز چیست و چگونه به سئو کمک می‌کند، گفتیم، این نوع از محتوا در یک قالب خاص قرار ندارد، بلکه یک طیف است! طیفی از سبز کم‌رنگ تا سبزپررنگ که با توجه به موضوع می‌تواند متغییر باشد. برای مثال یک محتوا با موضوع جدیدترین روش‌ها و متد‌های لاغری ممکن است دست‌خوش تغییرات جزئی قرار بگیرد، مثلا یک روش به آن اضافه شود، اما یک محتوا با مضمون ارکان نماز خواندن نیز تا به ابد محتوای سبز باقی می‌ماند. استفاده از این محتوا می‌تواند در افزایش ترافیک سایت و به تبع آن بهبود موتور‌های جستجو مثمر ثمر باشد.


محتوای ده برابری تولید کنید


یکی از موارد و نکات مهم تولید محتوا که کمتر به آن توجه می‌شود، تولید محتوای ده ‌برابری یا 10X Content است. به این دلیل به این نوع محتوا می‌گویند ده‌ برابری زیرا باید ده برابر از سایر رقبا بهتر باشد،این برتری به ظاهر و باطن بلاگ، صفحه سرویس و هر رسانه‌ای که قصد عرضه محتوا در آن را دارید، بستگی دارد. برای تولید محتوای ده برابری به موارد زیر توجه کنید:

 

  • رابطه و تجربه کاربری مناسب در ابزار‌های دیجیتال مانند، رایانه، موبایل و تبلت را داشته باشد.
  • از تصاویر با رنگ‌ آمیزی بهتر و مرتبط استفاده شود.
  • با توجه به بررسی رقبا باید محتوایی سودمندتر و قابل اعتماد‌تر تولید کنید.
  • لحن و مفهوم محتوا باید احساست مخاطب را ترغیب کند.
  • محتوا باید در پاسخ به یک سوال یا چالش باشد تا باعث رفع نیاز مخاطب شود.
  • می‌توانید از متدهایی مانند storytelling در ارائه محتوا استفاده کنید.


خالق باشید نه کپی کننده


اصل بودن محتوا یکی از نکات مهم در تولید محتوا است، متاسفانه برخی از صاحبان کسب‌وکار بر این باور هستند که نیازی به پرداخت هزینه به تیم محتوا نیست و با کپی کردن یا ایجاد تغییرات جزئی در محتوا سایر رقبا می‌توان شاهد جذب ترافیک بود. اما این تفکر بیشتر مانند یک تخیل است، زیرا این موضوع نه‌تنها از نظر گوگل، بلکه از نظر مخاطب هم تایید شده نیست و سبب ایجاد حس عدم اعتماد میان مخاطب و کسب‌وکار می‌شود. عدم اعتماد از جانب مخاطب سبب کمتر دیده شدن شما می‌شود، در حالی که استفاده از محتوا کپی باعث جریمه شدن شما توسط گوگل می‌شود. mahalo یک وب‌سایت بود که روزانه مقالات زیادی منتشر می‌کرد، اما این مقالات تماما کپی بودند و همین سبب شد که گوگل آن‌ها را جریمه کند.

 


استفاده از تصاویر باکیفیت


یکی دیگر از نکات مهم تولید محتوا اختصاص دادن تصاویر در طول محتوا است، موردی که بلاگرها کمترین اهمیت را به آن می‌دهند. شاید تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها برای انتخاب تصاویر با یک سرچ ساده اولین تصویر مرتبط با موضوع خود را، بدون توجه به مواردی همچون کیفیت، اندازه و رنگ انتخاب می‌کنند و بدون هرگونه تغییری در سایت قرار می‌دهند. آن‌چه که در طول بلاگ می‌تواند مخاطب شما را بیشتر به موضوع علاقه‌مند کند، استفاده از تصاویر با کیفیت است.
پاراگراف و تصویر مانند پاگرد یک راه پله هستند که سبب رفع خستگی چشم و ذهن مخاطب می‌شود، زمانی که شما از تصاویر جذاب برای استفاده در طول محتوا استفاده می‌کنید، علاوه‌بر رفع خستگی مخاطب، سبب جذب مخاطب می‌شوید. مخاطب شما این موضوع را کاملا درک می‌کند که شما برای نوشتن این محتوا و انتخاب تصاویر زمان صرف کردید و صرف زمان از دید مخاطب یعنی: نویسنده و به تبع آن کسب‌وکار برای منه مشتری یا مخاطب ارزش خاصی قائل است. به همین دلیل شما می‌توانید با صرف زمان و نه هزینه مخاطبان بیشتری جذب کنید.


اما یک موضوع که در کنار انتخاب تصاویر مناسب حتما باید به آن توجه ویژه داشته باشید، Optimize تصاویر است. ابتدا باید تمامی تصاویر شما دارای یک عرض واحد باشد. برای این کار لازم است که ابزار‌هایی مانند photoshop یا نمونه آنلاین آن یعنی photopea استفاده کنید. در این نرم‌افزار شما می‌توانید عرض تصاویر و حجم آن را تغییر دهید تا حجم زیادی از شما نگیرد. اما مورد دیگر که حتما پیشنهاد می‌شود به آن توجه ویژه داشته باشید، قرار دادن لوگو کسب‌وکار خود در تصاویر است؛ انجام این کار علاوه‌بر بالا بردن حس مخاطب، تاثیر بسزایی در SEO وب سایت دارد.


استفاده از ویدئو در طول محتوا


یکی از عادت‌های متفاوت در هر فرد روش یادگیری است، برخی از افراد از خواندن متون طولانی خسته نمی‌شوند و برخی دیگر با شنیدن و حس بصری مفهوم مطالب را متوجه می‌شوند، اما نکته‌ای که در میان تمامی افراد در یادگیری می‌تواند یکسان باشد، ارائه مطالب به صورت سمعی بصری یا همان ویدیویی است. محتوای ویدیویی به قدری در جذب مخاطب تاثیرگذار است که می‌تواند به واسطه آن تاثیرات شگرفی در ذهن مخاطب بگذارید.

 

influencer-recording-new-video
به همین دلیل سال 2018 در دیجیتال مارکتینگ به سال تولید محتوای ویدئویی تغییر کرد، همین موضوع سبب شد تا الگوریتم‌های گوگل برای وب‌سایت‌هایی که محتوای ویدیویی در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهند، ارزش خاصی قائل شود. بعد از تاثیر محتوا متنی و پادکست به عنوان گزینه سوم و دوم، محتوا ویدئویی با در اختیار داشتن رتبه اول بیشترین میزان تاثیر برروی سئو سایت را برعهده دارد و همین موضوع سبب شده که کسب‌وکارهای زیادی هم برای سئو و هم برای بالا بردن میزان جذب مشتری روی محتوای ویدئویی حساب ویژه بازکنند.


تیتر یا عنوان در تولید محتوا


موضوع تیتر و عنوان یکی از نکات مهم تولید محتوا است که حتی می‌توانستیم آن را در بخش اصول تولید محتوا ذکر کنیم، اما اهمیت آن دو در موضوع متفاوت خلاصه می‌شود. ابتدا اصول سئو در تیتر و سپس عنوان نویسی که باید به هر دو این موضوع‌ها توجه ویژه داشته باشید.


اصول سئو در عنوان‌ها


به طور کلی برای نوشتن یک عنوان درست و کاربردی لازم است که دو موضوع را در سئو رعایت کنید، ابتدا رعایت تگ هدر (H1-H6) و سپس استفاده از کلمات کلیدی یا LSI در عنوان که برای هر دو این موارد تاثیر بسیار زیادی در سئو شدن سایت دارند.

عایت تگ هدر (H1-H6)


تگ‌های هدر بیان‌گر اهمیت و جایگاه موضوع در محتوا شما هستند، شما با استفاده از تگ هدر می‌توانید به مخاطب خود ابلاغ کنید که سلسله مراتبی که برای عنوان خود درنظر گرفتید در چه لایه‌ای است. تگ هدر یکی از موارد مهم در تولید محتوا و بارگذاری آن در سایت است که اگر موارد و سلسله مراتب آن را در نظر نگیرید، می‌تواند به روند رو‌به رشد سایت شما لطمه بزند. برای درک کامل‌تر این موضوع به مثال معروف عنوان بندی برمبنای کتاب در این زمینه توجه کنید.
تگ هدر H1: تگ H1 که معمولا توصیه می‌شود 1 مرتبه از آن در طول محتوا استفاده کنید، مانند اسم کتاب است.
تگ هدر H2: تگ هدر H2 در طول محتوا حکم سرفصل را دارد و باید به عنوان زیر مجموعه H1 در طول محتوا ذکر شود.
تگ هدر (H3-H6): مورد آخر، این تگ‌ها به عنوان زیرمجموعه یک دیگر هستند و به عنوان عنوان یک کتاب در فصول مختلف می‌باشند.

نکته: هر کدام از این تگ‌های هدر باید به صورت زیرمجموعه تگ بالادستی خود در طول محتوا باشد تا این موضوع سبب آسیب رسانی به سئو سایت نشود.


استفاده از کلمات کلیدی در عناوین


یکی دیگر از نکات مهمی که در سایت شما می‌تواند تاثیرگذار باشد، استفاده از کلمات کلیدی و LSI در عناوین اصلی از جمله تمامی تگ‌های هدر است. شما باید از کیووردهایی که برای یک موضوع واحد به‌دست آوردید، در عناوین استفاده کنید.


عنوان نویسی


شاید تصور کنید که با توجه به الزام استفاده از کلمات کلیدی در عناوین، نوشتن عناوین کار دشواری باشد که باید بگوییم تصور شما درست است، عنوان یک محتوا مانند ویترین یا پرچمدار آن محتوا است و شما باید در نوشتن عنوان از نکات کاربردی در این زمینه استفاده کنید. مثلا کیوورد محتوایی که در حال حاضر مشغول خواندن آن هستید، نکات مهم تولید محتوا است، شاید استفاده از همین واژه نتواند مخاطبان را ترغیب به کیلیک کند، پس لازم است تا با استفاده از کلماتی که احساس مخاطب را در لحظه درگیر خود می‌کند، استفاده کنیم. درست مانند تایتل همین مقاله!


استفاده از چکیده و نکته در طول محتوا


ارائه چکیده و نکته در طول محتوا یکی از نکات مهم در تولید محتوا است که به جرات می‌توان گفت که اصلا به آن توجه نمی‌شود. شما زمانی که برخی قسمت‌های مهم را در غالب نکته به مخاطب ارائه می‌دهید، خواننده تصور می‌کند که شما در حال ارائه مطالب بیشتر به او هستید و همین موضوع سبب می‌شود تا خواننده شما را به عنوان یک مرجع قبول داشته باشد. اما بیان چکیده از دیگر مواردی و نکات ضروری در تولید محتوا است که سرآمد آن باعث درک بهتر از مفهوم محتوا می‌شود.

 

چکیده نکات و نتیجه‌گیری
• از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید که علاوه‌بر رفع نیاز مخاطب، رقابت کمتری هم دارند.
• محتوایی تولید کنید که در طیف محتوای سبز جای داشته باشد، یعنی از جنس خبر نباشد و گذر زمان آن را قدیمی نکند.
• با استفاده از محتوای ده برابری بیشتر دیده شوید، یعنی بیشتر در معرض دید باشید.
• از محتوای کپی استفاده نکنید تا علاوه‌بر اعتماد مخاطب، از جانب گوگل هم جریمه نشوید.
• از تصاویر باکیفیت و واتر مارک استفاده کنید تا علاوه‌بر ظاهر آراسته در سئو هم تاثیرگذار باشد.
• برای اطمینان از درک بهتر مخاطبین از محتوای ویدیویی هم استفاده کنید.
• اصول سئو در عنوان نویسی مانند استفاده درست از تک هدر و کلمات کلیدی و LSI را در دستور کار خود قرار دهید.
• در عنوان نویسی احساسات مخاطب را تحریک کنید.
• برای راحتی کاربر از چکیده و نکته در طول محتوا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸