آژانس HDM در تاریخ ۱۲ فرودین و ۱۳ فروردین تعطیل می باشد.

عنوان نویسی جذاب چراغ چشمک زن مقاله شما در صفحه جستجو

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 14 دقیقه

28 خرداد 1402

 

اگر در حال خواندن این مقاله هستید؛ جایگاه و عنوان جذاب یا ترغیب کننده نقش کلیدی در کلیک کردن شما داشته است. البته که دلایل دیگر مانند FAQ، Rating و توضیحات متا جذاب هم از دیگر عوامل افزایش نرخ کلیک یا  CTR هستند. اما موضوع اصلی ما در این مقاله عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا و مقالات است. عنوان نویسی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در گوگل برای SEO و مخاطب، برای کلیک کردن است؛ پس یک قانون نانوشته در این قسمت متولد شد! عنوان نویسی درست، جذاب، خیره کننده یا هر اسم دیگر باید هم به درد دنیا (گوگل) و هم به درد آخرتمان (مخاطب) بخورد. والسلام!

تعجب نکنید! در این مقاله نه خبری از منبر است و نه خبری از بهشت و جهنم، امروز فقط قصد داریم تجربیات خود را با توجه به تاثیراتی که از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول بدست آوردیم؛ در اختیار شما قرار دهیم. به زبان ساده‌تر پیشنهادهایی ارائه کنیم که هم گوگل و هم مخاطب  را ترغیب کند. بدون اتلاف وقت برویم سراغ درس اول، یعنی چرا عنوان باید به‌گونه‌ای باشد که گوگل نامه اعمالمان را به دست راستمان بدهد.

عنوان نویسی و سئو، رومئو و ژولیت یا ویس و رامین!

یکی از نکاتی که در خصوص تولید محتوا باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، اهمیت محتوا در سئو است. در واقع اگر بخواهیم صادقانه و با رخصت از متخصصین سئو بگوییم؛ کاخ سئو در سرزمین بی‌کرانی به اسم محتوا بنا نهاده می‌شود. اگر بخواهیم خیلی سریع به نحوه بررسی یک محتوا توسط گوگل اشاره کنیم؛ باید بگوییم محتوایی که ما در سایت خود منتشر می‌کنیم، توسط خزنده‌ها یا Crawler  یا Spider  بررسی می‌شوند.

این‌ که کار خزنده‌ها برای بررسی سایت به چه شکل هست و چطور از صفحه اصلی به بلاگ می‌رسند؛ خود یک بحث جداست که در مقالات سئو حسابی در مورد آن توضیح خواهیم داد. اما گوگل چگونه و از کجا عنوان یک محتوا را به بررسی می‌کند؟

خب بدیهی است که هوش مصنوعی گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها موارد مختلفی را بررسی کند؛ یکی از این موارد که در سئو سایت هم تاثیر چشم‌گیری دارد؛ استفاده از کلمه کلیدی اصلی و LSIها در عنوان مقاله است. اما چرا گفتیم کلمه کلیدی اصلی و LSIها؟ چرا نگفتیم کلمات کلیدی! در انتهای این مقاله، پس از بررسی تمامی روش‌ها به این سوال معما گونه پاسخ خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

نگرش ما در عنوان نویسی باید چگونه باشد؟

نگرش ما در عنوان نویسی باید کاملا صادقانه باشد یعنی عین به عین ادعا و قولی که به مخاطب در عنوان نویسی را می‌دهیم؛ عملی کنیم. این یک حقیقت است که ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا کلیک جمع کنیم؛ اما نه به هر قیمتی! شاید در یک فروشگاه و یا حتی سایت فروشگاهی اگر اغراقی صورت گیرد؛ میزان نا رضایتی به وجود آمده تا حدی با تبلیغات و موارد دیگر قابل جبران باشد. اما نکته مهمی که در خصوص محتوا مطرح است باید صادقانه باشد؛ در غیر این صورت مخاطب به شما بدبین می‌شود و این میزان بدبینی با توجه به شرایط محتوا و موارد این‌ چنینی می‌‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به شخصه خود من بارها با این مشکل مواجه شدم که در عنوان با ادعایی مواجه شدن که من را ترغیب به کلیک کرد، اما پس از صرف زمان که ارزشمندترین سرمایه هر فردی است؛ با محتوایی تکراری رو‌به رو شدم که تنها سرآمد آن بدبینی من به نسبت سایتی بود که محتوایی معمولی با تایتل دروغین در اختیار مخاطبین قرار داده بود.

البته نه صرفا تایتل نویسی بلکه در بازاریابی محتوایی شما باید صادق باشید؛ یعنی با در نظر گرفتن نیاز مخاطب به نکاتی که مخاطب به آن نیاز مبرم دارد توجه شود. برای مثال اگر در طول محتوای خود تعداد عدد را بیان می‌کنید، حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که صرفا همان تعداد و نه کم‌تر و نه بیشتر را  در محتوای خود قرار دهید.

اگر برای تولید محتوا؛ حال چه بخواهد یک بلاگ باشد یا صفحه محصولات یا … هنوز کمی احساس سردرگمی می‌کنید؛ یا به دنبال کسب تجربه بیشتر در دنیایی بیکران بازاریابی محتوایی هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم مقالاتی همچون بازاریابی محتوایی چیست و اصول تولید محتوا را حتما مطالعه کنید.

اما یکی دیگر  از نکاتی که در عنوان نویسی باید به آن توجه ویژه داشته باشید؛ مجموعه رفتارهای مخاطب است. خب منظورمان از مجموعه رفتارهای مخاطب چیست؟ پرسونا موضوعی است که طیف رفتار مخاطب ما را مشخص می‌کند؛ در واقع شما برای بررسی این موضوع نیاز به پرسونا مخاطب خود دارید که در یک مقاله با عنوان پرسونای مخاطب چیست در مورد آن توضیح دادیم. اما برای درک بهتر این می‌توانیم پرسونا را به شبیه‌ترین فرد در لحظه تصمیم‌گیری به طیف مخاطبان یا مشتریان شما نسبت دهیم.

خود واژه پرسونا موضوع بسیار مهمی در حوزه بازاریابی محتوایی است و از ارکان مهمی تشکیل شده است. اما اطلاع از پرسونا مخاطب چه کمکی به ما در عنوان نویسی برای تواید محتوا می‌کند؟

از مواردی که دانش پرسونا می‌تواند جهت درستی به عنوان نویسی ما ببخشد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

لحن در عنوان نویسی

یکی از موارد مهمی که در عنوان نویسی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید تا اعتماد مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید؛ لحن مناسب شماست. تصور کنید که اگر پرسونا مخاطبی که برای آن می‌نویسیم، فردی 50 ساله و عموما مدیر یک کسب و کار بزرگ باشد؛ استفاده از واژه سوالی چه‌جوری به‌جای چگونه اصلا توصیه نمی‌شود. البته که یکی دیگر از مواردی که در انتخاب لحن می‌تواند به شما کمک کند؛ لحن استفاده شده در کلمات کلیدی است.

نیاز هر پرسونا اختصاصی است

نکته مهمی که باید در خصوص عنوان نویسی به آن اشاره کنیم؛ واژه بزرگ نیاز است که در ادامه بیشتر در مورد آن حرف می‌زنیم. نکته‌ای که در خصوص عنوان نویسی باید به آن توجه کنید ابعاد مختلف نیاز مخاطب شماست. برای مثال باید به این موضوع توجه کنید آیا نیاز مخاطب شما در آن لحظه کسب دانش است یا رفع یک مشکل مهم و فوری! در این شرایط شما در نوع اول باید حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کنید؛ اما در نوع دوم باید به این موضوع توجه کنید که مخاطب شما در آن لحظه نیاز به آرامش دارد و شما برای جذب وی باید آرامش را به او هدیه دهید.

دو عنوان متفاوتی که برای جذب مخاطب در شرایط بالا می‌توانید از آن استفاده کنید؛ به شرح زیر است:

  • (مطالعه 100 صفحه در 3 ساعت+ نکات سری تند خوانی) این تایتل از دو جهت می‌تواند باعث ترغیب شما شود! ابتدا خود مطالعه 100 صفحه کتاب که به نوعی عجیب است و باعث افزایش کنجکاوی شما می‌شود. نکته بعدی که در این خصوص می‌تواند ذهن مخاطب را به خود اختصاص دهد؛ واژه سری است که ذهن مخاطب را تا حد زیادی به خود معطوف می‌کند و به نوعی حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته می‌کند.
  • (دلیل گریه نوزاد در شب به همراه چند راهکار ساده برای آرام کردن او) در این تایتل به چه موضوعاتی اشاره شده است؟ گریه نوزاد که خود به طور قطع می‌تواند نگرانی‌های فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد و آرام کردن نوزاد که در آن لحظه، همان‌طور که در بالا اشاره کردیم؛ می‌تواند حس آرامش، یعنی همان‌ چیزی که مخاطب به آن نیاز دارد را برطرف کند.

نیاز در عنوان نویسی

احتمالا شندیده‌اید که می‌گویند مشتری در لحظه خرید بیش از نیاز بر اساس احساسات خود اقدام به خرید می‌کند. اما در خصوص عنوان نویسی موضوع کمی متفاوت است! در واقع شما برای ترغیب مخاطب به کلیک به دو نکته مهم توجه کنید؛ ابتدا نیاز و سپس احساس مخاطب را برانگیخته کنید. خب نیاز مخاطب همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم براساس کلمات کلیدی که از ابزارهای مرتبط استخراج می‌کنیم تا حدودی مشخص است. برای مثال کلمه کلیدی (راهنمای خرید لپ تاپ) کلمه کلیدی است که نیاز مخاطب، یعنی خرید لپ تاپ را بیان می‌کند.

البته گاهی ممکن است این نیاز یعنی خرید لپ تاپ به روش‌های مختلف سرچ شود و حتی گاهی ممکن است تا پرسونا این نیاز با یک‌دیگر متفاوت باشد. در این شرایط شما باید عنوان خود را از بیشترین کلمه کلیدی براساس سرچ انتخاب کنید. این موضوع از دید گوگل برای سئو بسیار مناسب است و همان‌طور که گفتیم علاوه‌بر گوگل به نیاز مخاطب هم پاسخ به طور کامل پاسخ می‌دهد؛ اما یک موضوع مهم که در خصوص عنوان نویسی می‌توانید به آن توجه کنید؛ ترکیب کلمات کلیدی یا مخلوط کن تایتل است (اسمی که ما در HDM برای استفاده این این متد انتخاب کردیم) که در انتهای همین مقاله به طور کامل و با چند مثال ملموس به آن اشاره می‌کنیم.

تحت تاثیر قرار دادن احساس در عنوان نویسی

عنوان نویسی برمبنای احساسات دقیقا همان نکته‌ یا وجه تمایزی است که شما بعد از مطالعه این مقاله در عنوان‌های خود رعایت می‌کنید. ما گفتیم که در عنوان نویسی دو رکن باید رعایت شود که مورد اول نیاز بود و مورد بعدی که می‌تواند وجه تمایز شما باشد؛ ترغیب احساس مخاطب بود. موردی که در بیشتر مقالات به آن توجه می‌شود؛ بدون شک نیاز است. و خب احساس موضعی است که برای استفاده از آن نیاز به درک و خلاقیت بالا دارد.

البته این به این معنا نیست که در نوشتن عنوان، مثلا برای موضوع بازاریابی محتوایی چیست از عنوان خلاق (فروش بیشتر با تبلیغات کمتر ) استفاده کنید. نکته‌ای که در این خصوص بسیار مهم است؛ اشاره به نیاز در کنار جلب و ترغیب احساس مخاطب است. عنوان پیشنهادی ما برای مقاله بالا (بازاریابی محتوایی چیست؟ علت دیکتاتوری محتوا در دیجیتال مارکتینگ) است. اما رسیدن به این نگرش کمی دشوار است و نیاز به آزمون خطا فراوان دارد که در ابزارهایی همچون آنالیتیکس، تگ منیجر و یا حتی گوگل سرچ کنسول قابل اندازه گیری است.

اما برای عنوان نویسی براساس احساس نیاز است تا احساساتی که از جنس نیاز هستند را بهتر بشناسیم. برای مثال آرامش، ترس، تبلی، غرور و مواردی که به صورت موردی در این قسمت به آنها اشاره می‌کنیم؛ از آن دست مواردی هستند که می‌تواند افزایش CTR را به همراه داشته باشد. در این قسمت به صورت کامل به 9 مورد از احساساتی که در عنوان نویسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنیداز آن‌ها استفاده کنید خواهیم پرداخت.


نکته مهم و کاربردی

نکته مهمی که در بیان احساسات و نیازهایی که در عنوان نویسی باید به آن توجه ویژه داشته باشید باید قابل باور باشد.

از نقطه شیرین پایان یا آینده‌ای روشن‌تر استفاده کنید

اولین مورد در برانگیختن احساسات بیان حس کمال در ذهن مخاطب است. البته منظورمان از کمال بیشتر به معنی رسیدن به نتیجه نهایی است که مخاطب برای رسیدن به آن تلاش می‌کند. از آرام کردن گریه نوزاد در شب گرفته تا قبولی در دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های تاپ و … . اما همین اول کار بهتر است به یک نکته خیلی مهم که می‌تواند وجه تمایز شما باشد؛ توجه کنید. برای مثال اگر در خصوص موضوعی محتوا تولید می‌کنید که نتیجه آن متریک است؛ پیشنهاد می‌کنیم که در عنوان خود میزان عددی که در آرزوی مخاطب قرار دارد را ذکر کنید؛ برای مثال بگویید که (با این استراتژی کسب‌و کار سود آوری خود را تا 238 درصد افزایش دهید)

چند مثال کاربردی برای این نوع از نگرش عنوان نویسی

  • چگونه در 7 ماه با روزی 13 ساعت مطالعه پزشکی تهران قبول شویم (کلمه کلیدی چگونه پزشکی تهران قبول شویم)
  • بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 با سود 1.5 برابری سپرده بانک ( کلمه کلیدی سرمایه گذاری در سال 1400)
  • چگونه در عرض دو ماه با مصرف غذاهای روزانه 10 کیلو وزن کم کنیم (کلمه کلیدی چگونه در عرض دو ماه وزن کم کنیم)

مخاطب خود را تبرئه کنید

یکی از مواردی که در خصوص هنوان نویسی باید به آن توجه ویژه داشته باشید؛ تبرئه مخاطب از مشکلی است با آن مواجه شده و به دنبال راهی برای رهایی از آن است. اگر از نظر روان‌شناسی به این موضوع نگاه کنیم؛ عمده مخاطبان به دنبال پاسخی هستند که آن‌ها را از ناتوانی یا اشتباهی که داشتند؛ تبرئه کنند. این روش تاثیرگذار که کمتر به آن توجه می‌شود می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در افزایش CTR سایت داشته باشد.

اگر بخواهیم ساده‌تر به این موضوع بپردازیم؛ می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که برخی از صفات هرچند حقیقی برای مخاطبین آن‌چنان خوشایند نیستند و مخاطبین دوست ندارند که با این صفات خطاب شود؛ در این شرایط شما باید انگشت اتهام را از این دست مخاطبین بردارید! مثالا به جای استفاده از عنوان ساده‌ای هم‌چون بهترین روش‌های لاغری که دیگر مخاطبان را مجذوب خود نمی‌کند صرف نظر کنید.

اگر می‌خواهید با توجه به پرسونای مخاطبان که عموما افرادی با غرور قابل قبول هستند این عنوان را تغییر دهید؛ می‌توانید از این متد در عنوان نویسی استفاده کنید و با عنوانی هم‌چون چرا برخی از روش‌های لاغری نتیجه عکس می‌دهند یا چرا روش‌های لاغری به عکس باعث افزایش وزن شما می‌شوند علاوه‌بر این که به مخاطب می‌گویید چاق هستید و اضافه وزن دارید؛ این باور را در او ایجاد می‌کنید که کلید رفع چاقی یا به طور کلی‌تر هدفی که برای آن جنگیدید و تا به الان موفق نبودید در این محتوا نهفته است.

چند مثال کاربردی برای این نوع از عنوان نویسی:

  • دلایل و توصیه‌های نادرست در عدم موفقیت کنکوری ها تاثیرگذار است؟ (عدم موفقیت در کنکور)
  • رهایی از باورهای غلطی که باعث مطالعه شب امتحانی می‌شود. (مطالعات شب امتحانی)
  • زندگی کارمندی یکی از دلایل افزایش وزن (دلایل افزایش وزن)

چکیده روش تبرئه مخاطب در عنوان نویسی

یکی از مواردی که در عنوان نویسی می‌تواند موثر باشد؛ رفع اتهام مخاطب است؛ یعنی به مخاطب بگوییم تو در نرسیدن به هدف مقصر نیستی؛ این ادعا سبب جذب مخاطب و جلب اعتماد مخاطب به دلیل درک مخاطب است.

نگاهی کلی به طیف  مشخصی از مخاطبان خود داشته باشید

یکی از مواردی که در جلب نظر مخاطبین می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ این موضوع است که مخاطبین خود را در دسته مشخصی قرار دهید! شاید کمی عجیب باشد اما برای این موضوع لازم دارید تا با دایره پرسونا مخاطبین خود را از یک نفر به یک قشر تغییر دهید. برای مثال قشر کارآفرینان، قشر دانشجویان و … . مهم‌ترین مزیت خطاب قرار دادن مخاطبین به صورت دسته جمعی افزایش اعتماد به نفس آن‌ها است.

نکته مهمی که در این متد از عنوان نویسی باید به آن توجه کنید؛ انتخاب درست پرسونا مخاطب براساس پرسونا دسته مشاغل یا افرادی است که می‌خواهید برای آن‌ها تولید محتوا انجام دهید. برای مثل در لحن قشر افرادی که برای کنکور می‌خوانند با افرادی که سرمایه گذار و کارآفرین هستند یا به دنبال کاهش وزن هستند باید کاملا متفاوت باشد.

برای این روش می‌توانیم به چند مثال زیر برای درک بهتر این موضوع اکتفا کنیم:

  • چرا اکثر کار آفرینان در ایران قدرت ریسک پذیری پایینی دارند؟ (قدرت ریسک پذیری کارآفرینان)
  • افزایش بازدهی کنکوری‌ها برای قبولی در دانشگاه‌های تهران (کلمه کلیدی قبولی در دانشگاه تهران)
  • افزایش حجم شانه با ده حرکت سبک برای بدنسازان حرفه‌ای (کلمه کلیدی در این مثال افزایش حجم شانه بود.

خود مخاطب را به عنوان عامل ناتوانی خطاب قرار دهید

یکی دیگر از روش‌های عنوان نویسی که می‌تواند باعث افزایش CTR شما شود، مخاطب را به عنوان مقصر اصلی قرار دهید. شاید عجیب باشد به ویژه وقتی بالا به این موضوع اشاره کردیم که شما باید مخاطب را تبرعه کنید؛ ولی این موضوع هم یکی دیگر از دلایل موفقیت در عنوان نویسی است. تفاوتی که در این نوع عنوان نویسی باید به آن توجه کنید؛ توجه به لایه و موضوعی است که باید درمورد آن بنویسید.

 برای مثال در موضوعاتی مانند بهترین قرص لاغری، یا راحت‌ترین و سریع‌ترین روش لاغری که جنس آن از جنس واقعیت نیست شما باید با مخاطب خود صادق باشید تا مخاطب مقاله شما را برای مطالعه انتخاب کند. نکته پنهان در این موضوع‌ها که کمتر به آن توجه می‌شود؛ حقیقتی است که مخاطب خود به آن واقف است. برای مثال مخاطبی که سریع‌ترین روش لاغری را سرچ می‌کند؛ خود می‌داند که لاغری موضوعی زمان‌بر است و باید برای آن زمان صرف کرد. پس در این موارد و موضوع‌ها پیشنهاد می‌کنیم که انگشت اتهام را به سمت مخاطب قرار دهید.

البته نکته‌ای که در این خصوص باید به آن توجه کنید صرف نظر از توهین، ضعیف نشان دادن مخاطب و موارد این چنینی است. در واقع شما باید در این روش به اشتباهاتی که تا به الان مخاطب شما به دلیل عدم اطلاعات کافی مرتکب شده؛ توجه کنید.

چند مثال کاربردی برای این مدل عنوان نویسی در تولید محتوا

  • اشتباهات رایج در تولید محتوا که از جذابیت محتوای شما می‌کاهد. (کلمه کلیدی: اشتباهات رایج در تولید محتوا)
  • چرا استراتژی سئو شما تاثیر چشم گیری در افزایش فروش نداشته است؟ (کلمه کلیدی: استراتژی سئو)
  • لاغری سریع؛ همان نگرشی که شما را از کاهش وزن دور کرده است کلمه کلیدی: لاغری سریع)

چکیده روش خطاب قرار دادن مخاطب

خطاب قرار دادن مخاطب درست در نقطه روبه رو رفع اتهام قرار دارد؛ از این روش باید زمانی استفاده کنید که مخاطب با کلیات موضوعی که می‌خواهید به آن اشاره کنیم؛ آشناست ولی به آن باور قلبی ندارد.

احساس نیاز با ایجاد حس نگرانی

یکی دیگر از راه‌های عنوان نویسی که می‌تواند در ذهن مخاطب جرقه‌ای را ایجاد کند؛ نمایان کردن وجه منفی هر رخدادی است که با خواندن این مقاله ار آن مصون خواهید ماند. برای مثال اگر از موضوع چاقی و لاغری می‌نویسید؛ نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید صحبت از مضرات چاقی و راه چاره آن است. مثلا برای کلمه کلیدی با عنوان چاقی می‌توانیم از این روش استفاده کنیم. عنوانی که برای این موضوع با کلمه کلیدی چاقی موضعی می‌توانیم بنویسیم (جلوگیری از خطرات بزرگ چاقی موضعی با 5 روش سری) است.

در این روش شما باید با استفاده از برخی نکات هم‌چون بزرگ نمایی یا مواردی که در میزان ترس مخاطب تاثیرگذار است؛ مخاطب را کنجکاو و ترغیب به کلیک کنید. معمولا استفاده از این روش برای شما محدودیت‌هایی را به همراه خواهد داشت؛ برای مثال برخی موضوعات به طور کل دید منفی را برای شما به همراه نخواهند داشت یا اگر هم جنبه منفی داشته باشد؛ شما نمی‌توانید برای ترغیب مخاطب خود از آن استفاده کنید. در کل از این روش پیشنهاد می‌کنیم بیشتر در حوزه سلامت استفاده کنید تا برای مخاطبین اثربخشی بیشتری داشته باشد. اما در موضوع زیر ما از این روش در موضوعات دیگر استفاده کردیم تا برای استفاده از این روش دید بهترین داشته باشید.

چند مثال کاربردی برای این مدل عنوان نویسی در تولید محتوا

  • تاثیر ایربگ خودرو در کاهش خطر مرگ ناشی از تصادف چقدر است؟ (کلمه کلیدی تاثیر ایربگ خودرو)
  • ارتباط مستقیم خواص آوکادوو و جلوگیری از سکته‌های کشنده (کلمه کلیدی خواص آوکادوو)
  • آشنایی با پلن‌ های روز سرمایه گذاری برای جلوگیری از ورشکستگی (کلمه کلیدی پلن های روز سرمایه گذاری)

چکیده روش ایجاد نگرانی در ذهن مخاطب

نکته‌ای که در این روش لازم است به آن توجه کنید؛ ترغیب مخاطب با ایجاد حس ترس و نگرانی ناشی از خطرات احتمالی است؛ به طور واضح‌تر باید به مخاطب القا کنید که در این روش شما با خواندن این مقاله مواردی را فرامی‌گیرید که می‌تواند از یک آسیب جدی جلوگیری کند.

با اعداد کم و نامتعارف مخاطبین خود را ترغیب کنید!

یکی از بهترین راه‌های افزایش CTR که می‌توانیم به آن اشاره کنیم؛ استفاده از حس تنبلی یا محدودیت زمانی است. برای درک این موضوع می‌توانیم عنوان (طرز تهیه فینگرفود سالم در 30 دقیقه) اشاره کنیم. همان‌طور که قابل حدس زدن است؛ طرز تهیه فینگرفود کلمه کلیدی ما به شمار می‌رود اما نکته‌ای که در این  عنوان باعث ترغیب مخاطب می‌شود؛ واژه 30 دقیقه است که برای طرز تهیه فینگرفود ایده‌آل و قابل باور است.

برای این متد از عنوان نویسی باید دو اصول را مد نظر داشته باشید! ابتدا از اعداد قابل باور استفاده کنید که مخاطب در ایده‌آل‌های خود به دنبال آن است و نکته بعدی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید؛ ارائه محتوای مفید و قابل باور است. برای مثال اگر در مقاله‌ای ادعایی را دارید که می‌توانید در کمترین زمان ممکن، مثلا 10 دقیقه کاری را انجام دهید؛ لازم است که در این مورد اطلاعاتی را ارائه دهید که با عدد اعلامی شما تطابق داشته باشد.

این روش عنوان برای مخاطبین می‌تواند بسیار اثربخش باشد، البته که اغراق و مواردی از این دست که وقت مخاطبین را به اتلاف می‌کشاند می‌تواند در این خصوص از اعتماد مخاطب به طور  چشم‌گیری بکاهد که این موضوع را باید حتما به یاد داشته باشید.

چند مثال کاربردی برای این مدل عنوان نویسی در تولید محتوا

  • در 45 دقیقه چگونه یک پاوربانک خورشیدی بسازیم؟
  • صفر تا صد طرز تهیه قرمه سبزی جاافتاده در نیم ساعت!
  • چگونه با 1 میلیون وسایل حرفه‌ای کوهنوردی بخریم

چکیده روش اعداد کم و نامتعارف

این روش که در میان سایر متدهای اعلامی بیشتر استفاده می‌شود؛ به دو نکته بسیار مهم وابسته است که اولین مورد آن قابل باوربودن عنوان است و مورد دیگر که لازم است حتما به آن توجه کنید؛ ارائه محتوای صادقانه و مطابق با ادعای شماست.

در عنوان نویسی باورها و هنجارهای آن‌ها را به چالش بکشید

یکی دیگر از مواردی که در خصوص عنوان نویسی لازم است به آن توجه کنید؛ برخلاف دیدگاه مخاطب صحبت کردن است. این موضوع به دلیل عجیب بودن و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب می‌تواند در افزایش نرخ کلیک تاثیرگذار باشد. برای درک این موضوع چند موضوع باور شده در ذهن مخاطب را می‌توانیم مثال بزنیم. مثلا قبولی در دانشگاه رشته پزشکی و مهندسی از آن دست مواردی است که در ذهن مخاطب به عنوان یک ایده‌آل شناحته می‌شود. حال اگر ما قصد تولید محتوا برای مهارت آموزی را داریم می‌توانیم به همچین عنوانی (نجار یا پزشک؟ با مهارت آموزی درست در هر شغلی موفق خواهید بود) اعتماد کنیم.

البته یکی از موارد مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کنید؛ ارائه محتوای مفید به مخاطب است. برای مثال اگر قصد تعریف از مهارت آموزی را داریم ولی به آینده روشن آن ایمان نداریم؛ نمی‌توانیم به این موضوع بپردازیم؛ زیرا این موضوع باعث بی‌اعتمادی مخاطب می‌شود. به طور کل در چنین روش‌هایی یک مرز باریک وجود دارد که این مرز باریک می‌تواند با نرخ کلیک شما ارتباط مستقیم داشته باشد.

چند مثال کاربردی برای این مدل عنوان نویسی در تولید محتوا

  • استیو جابز چگونه با یک دست لباس موفق شد؟
  • ته دیگ چگونه باعث لاغری می‌شود؟
  •  

چکیده روش عنوان نویسی برخلاف باورها

در این روش شما باید بر اساس اطلاعت درست و ناب نکاتی را بیان کنید که علاوه‌بر تازگی باعث تعجب مخاطب شود. برای مثال می‌توانیم به مثال (چرا نباید فرزندان خود را وادار به گرفتن نمره بیست کنیم) اشاره کنیم.

از تنفرهای عمومی و نکاتی برای رفع آن در عنوان نویسی استفاده کنید

اما مورد آخری که می‌تواند در جلب احساس مخاطب تاثیرگذار باشد؛ بیان مواردی است که حس تنفر را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. شما برای استفاده از چنین عناوینی لازم دارید تا از مواردی که در تعداد کثیری از مخاطبین یکسان است و باعث جلب او می‌شود استفاده کنید.

چند مثال کاربردی برای این مدل عنوان نویسی در تولید محتوا

  • چند ترفند ساده برای رهایی از موهای چرب و ژولیده
  • تبدیل غروب غم انگیر به غروب دل انگیز جمعه با بهترین کتاب انگیزشی
  • چگونه با مشتری‌های وسواس بهترین برخورد را داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸