آژانس HDM در تاریخ ۱۲ فرودین و ۱۳ فروردین تعطیل می باشد.

زیر و بم کمپین های ریتارگتینگ گوگل ادز برای افزایش چشمگیر فروش

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه

28 خرداد 1402


شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربران برای به خاطر سپردن نام برند شما و خرید محصولاتتان به طور میانگین باید 6-7 بار تبلیغات و نام برندتان را مشاهده کنند، به طور کلی 96% از مخاطبینی که بر روی سایت شما ‌می‌آیند آمادگی خرید در بازدید اول را ندارند و این شما هستید که باید به شیوه ای هوشمندانه کاربرتان را به مسیر خرید هدایت کنید. بنابراین علاوه بر کمپین‌های سرچ و تبلیغات بنری، کمپین‌های ریتارگتینگ نیز می‌توانند به فروش موثرتر محصولات شما و به خاطر سپردن بیشتر نام برندتان کمک کنند. ما در این مقاله به معرفی کمپین‌های ریتارگتینگ و نحوه تعریف آن‌ها بر روی سایت می‌پردازیم، بنابراین شما پس خواندن این مقاله شما قادر خواهید بود که کمپین‌های ریمارکتینگ خود را تعریف و راه اندازی نمایید.

ما در کمپین ریمارگتینگ به دنبال این هستیم که توسط کاربرانی که قبل از این هم تبلیغات ما را مشاهده کرده‌اند  و بر روی اد ما کلیک کرده‌اند دیده شویم، بدین معنی که شما لیستی از مخاطبانی تعریف خواهید کرد که حداقل یک بار به سایت شما آمده‌اند و خرید نکرده‌اند یا خرید کرده‌اند و شما  می‌خواهید آن‌ها را به سمت خرید دوم هدایت نمایید .

برای این کار کافی است که یک لیست از مخاطبینی که شرایط مورد نظر شما را دارند در پنل آنالیتیکس یا ادوردزتان تعریف نمایید و پس از آن به طور خودکار افرادی که شرط مورد نظر شما را دارند به لیست افزوده خواهند شد که در ادامه یک لیست از مخاطبان را به همراه یکدیگر خواهیم ساخت.

هدف از ساخت کمپین‌های ریمارکتینگ بسته به نوع کمپین می‌تواند بالا بردن فروش محصولاتتان یا افزایش آگاهی از برند شما باشد، کمپین‌های ریمارکتینگ بنری(Display) وکمپینهای ویدیو ریتارگتینگ به طور معمول برای افزایش آگاهی از برند به کار برده می‌شوند اما کمپین‌های ریتارگتینگ ایمیل و سرچ(RLSA) به منظور افزایش فروش محصولات ساخته می‌شوند، توجه داشته باشید که کمپین‌هایی که باعث افزایش آگاهی از برند شما می‌شوند نیز به طور غیرمستقیم بر روی کانال‌های ورودی دیگر شما تاثیر خواهند داشت بنابراین شما تاثیر کمپین‌های ریتارگت awareness را به طور غیر مستقیم بر روی  کانال‌های ورودی ارگانیک، دایرکت و… نیز خواهید دید.

انواع کمپین‌های ریمارکتینگ در گوگل ادز

  • کمپین‌های ریمارکتینگ استاندارد (Standard Remarketing)
  • کمپین‌های ریمارکتینگ پویا  (( dynamic remarketing
  • کمپین‌های ریمارکتینگ سرچ ( remarketing list for search ads)
  • کمپین‌های ریمارکت ویدیو    (video remarketing)
  • کمپین‌های ریمارکت ایمیل  email remarketing))

کمپین‌های ریمارکتینگ استاندارد

کمپین‌های ریمارکتینگ استاندارد همان کمپین‌های بنری هستند که تنها برای لیست مخاطبانی که شما تعریف کرده‌اید نمایش داده خواهند شد؛ بنرهای این کمپین در موتور جستجوی گوگل و سایت‌های طرف قرار داد گوگل نمایش داده خواهد شد.

کمپین‌های ریمارکتینگ پویا

این کمپین ها تبلیغاتشان مطابق با بازدید شما از سایت و صفحاتی که بازدید کرده‌اید تنظیم خواهند شد و تبلیغاتی که مشاهده خواهید کرد بر اساس محصولاتی است که در گذشته آن‌ها را مشاهده کرده‌اید، این نوع کمپین‌ها برای سایت‌های فروشگاهی بسیار کاربردی خواهد بود.

کمپین‌های ریمارکتینگ سرچ

این کمپین ریمارکتینگ از نوع سرچ است و به تما‌می‌کاربرانی نمایش داده خواهد شد که واجد شرایط لیست مخاطبان تعریف شده، باشد. در این کمپین‌ها می‌توانید از محتواهایی استفاده کنید که کاربرتان را بیشتر جذب تبلیغاتتان کند و حس آشنایی داشته باشد برای مثالا از جملاتی همانند: هنوز عطر مورد علاقتو نخریدی؟ ، وقتشه یه هاست خوب انتخاب کنی و… استفاده نمایید .

این کمپین ها 21 استراتژی مختلف دارند که در مقاله ای دیگر به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

کمپین‌های ریمارکتینگ ویدیو

کمپین‌های ریمارکتینگ ویدیو، نمایش ویدیو‌های کوتاه شما در ابتدا یا وسط فیلم‌ها در یوتیوب  به کاربرانی خواهد بود که اخیرا از سایت شما بازدید کرده‌اند یا ویدیوهای بیزنس شما را در یوتیوب تماشا کرده‌اند . همچنین تبلیغات ویدیویی شما در حاشیه‌های سمت راست سایت‌های پربازدیدی که قابلیت نمایش ویدیو دارند نیز نمایش خواهد گرفت .

کمپین‌های ریمارکتینگ ایمیلی

کمپین ریمارکتینگ ایمیلی در دو حالت اجرا می‌شوند:

1. نمایش تبلیغات بنری شما به کاربرانی که در گذشته ایمیل‌های شما را باز کرده‌اند در سایت‌های طرف قرار داد گوگل

2. فرستادن ایمیل‌های شما به کاربرانی که بر روی سایت شما آمده‌اند اما تا به خریدی انجام نداده‌اند.

ما در این مقاله نحوه تعریف لیست مخاطبین و ساخت کمپین‌های ریتارگت سرچ و استاندارد را توضیح خواهیم داد.

فواید کمپین‌های ریتارگتینگ

نمایش به کاربر درست در زمان مناسب

در کمپین‌های ریتارگتینگ برند شما به کاربرانی نمایش داده خواهد که یک بار وارد سایت شما شده اند، همچنین شما برطرف کننده  یکی از نیازهای کاربرتان نیز هستید که احتمال خرید کاربر را نیز تا حد زیادی بالا خواهد برد، بنابراین تبلیغ شما در زمان درست به کاربر هدفتان نمایش داده شده است و شانس خرید را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

نمایش نیاز دقیق کاربر به صورت هدفمند

شما می‌توانید با تعریف لیست‌های مخاطبین متعدد برای هر سرویس مشخص، کاربر را با نیازمندی خودش تارگت نمایید، برای مثال شما می‌توانید کاربرتان را با محصولاتی که به سبد خرید خود افزوده‌اند و آن را تکمیل نکرده‌اند ریتارگت کنید.

نوشتن محتوای اختصاصی

در کمپین‌های ریتارگتینگ شما می‌توانید محتوای کمپین‌های خود را هم سو با ریتارگت محصول خود ایجاد کنید برای مثال استفاده از بنرها و ادتکست‌هایی مانند هنوز گوشی مورد علاقتو انتخاب نکردی؟ همین الان خریدتو با تخفیف ویژه تکمیل کن ! و …..

بررسی دقیق تاثیر کمپین‌های ادز

اگر شما کمپین‌های ریمارکتینگتان را از کمپین‌های اولیه تان جدا کنید، می‌توانید به راحتی عملکرد این دو را از یکدیگر جدا کرده و تشخیص دهید، بنابراین نوع رفتار کاربرتان را نیز بهتر شناسایی خواهید کرد.

تعریف audience list  برای کمپین‌های ریتارگتینگ

برای تعریف لیست مخاطبین شما می‌توانید از هردو داشبورد آنالیتیکس و ادوردز استفاده نمایید،  اما در تعریف segmentها آنالیتیکس گزینه‌های بیشتری به شما برای تعریف دقیق مخاطب مورد نظرتان خواهد داد؛ ما در این مقاله، به توضیح ساخت لیست مخاطبین از طریق segment‌های گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت.

برای تعریف یک لیست مخاطب در گوگل آنالیتیکس شما میتوانید در قسمت تنظیمات کمپین واردaudience definition و سگمنت مورد نظر خود را برای کمپین ریتارگتینگتان فعال کنید یا در منوی acquisition یک  دسته بندی جدید اضافه نمایید و سپس آن را به عنوان سگمنت مورد نظرتان در قسمت تنظیمات  audience definition تعریف نمایید .

 

در بخش سگمنت‌ها در آنالیتیکس می‌توانید از تنظیمات پیشفرض آنالیتیکس  برای تعریف بخش بندی مورد نظرتان استفاده نمایید یا یک سگمنت جدید مطابق نیاز خودتان تعریف نمایید برای مثال کاربرانی را در نظر بگیرید که یک بار بر روی سایت آمده و از صفحه محصول دیدن کرده اند اما خریدی ثبت نکرده اند، تنها کافیست که در قسمت سگمنت ها، یک سگمنت custom تعریف نمایید برای همه user‌هایی از  pag  محصول دیدن کرده اند اما goal خرید آنها صفر است .

که در تصویر زیر نوع تعریف این سگمنت را مشاهده میکنید :

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ما یک شرط برای کسانی که از صفحه برند سیتیزن دیدن کرده اند اما خریدی انجام نداده اند تعریف کرده ایم که 30% از بازدیدکنندگان ما یعنی 1132 نفر واجد شرایط قرار گرفتن در این لیست مخاطبان هستند.

سگمنت ها توانایی بی نظیری به شما در انتخاب کاربری که میخواهید ریتارگت کنید میدهد اما باید توجه داشته باشید که پس از تعریف سگمنت باید آن را در لیست مخاطبین در تنظیمات property نیز تعریف نمایید و اتصال اکانت آنالیتیکس به اکانت ادوردز را هم باید در این مرحله تعریف نمایید، اگر اکانت ادوردز خود را به آنالیتیکس متصل نکنید، امکان استفاده از این لیست مخاطبانی که تعریف کرده‌اید را در اکانت ادوردز خود نخواهید داشت.

همچنین به یاد داشته باشید که پیش از تعریف یک لیست مخاطبین مشابه لیستی که در بالا به توضیح آن پرداختیم در ابتدا باید یک لیست دیفالت all user در آنالیتیکس تعریف نمایید که معادل تمام مخاطبینی است که تا به حال از سایت شما بازدید کرده اند و اگر این لیست را تعریف نکنید آنالیتیکس به شما اجازه تعریف لیست مخاطبین های بعدی را نخواهد داد.

در نظر داشته باشید که پس از تعریف لیست مخاطبان شما بسته به میزان ورودی سایتتان ممکن است مدتی زمان ببرد تا کاربران داخل لیست شما به تعداد قابل توجهی برسند اما از این پس کسانی که شرط تعریف شده در سگمنت را داشته باشند، به طور خودکار به لیست افزوده خواهند شد.

نحوه تعریف لیست مخاطبین در کمپین

برای ساخت کمپین ریتارگت تنها کافی است پس از ساخت یک کمپین سرچ مطابق روال عادی باقی کمپین‌هایتان لیست مخاطبینی که در آنالیتیکس تعریف کرده‌اید را در قسمت مخاطبین ادگروپ یا کمپین مورد نظرتان اضافه نمایید تا این تبلیغات تنها به مخاطبین هدفتان نمایش داده شود.

نکات مهم در تعریف کمپین‌های ریتارگتینگ

برای ساخت کمپین ریتارگتینگ سرچ شما می‌توانید از کیوردهایی مشابه با کمپین اصلی استفاده نمایید و حتی می‌توانید از کیوردهای مرتبط در رنج وسیع تری نیز استفاده کنید چرا که تبلیغات شما به کاربران قبلیتان نمایش داده می‌شود  و ورودی نامرتبط شما کمتر خواهد بود.

در هنگام تنظیم لیست مخاطبین در کمپین یا ادگروپ موردنظرتان به این تنظیمات توجه داشته باشید:

لیست مخاطبینی که تعریف کرده اید در قسمت audiences پنل گوگل ادز در قسمت سرچ قابل مشاهده است کافی است که لیست مورد نظرتان را انتخاب کنید تا این ادگروپ یا کمپینتنها به این افراد نمایش داده شود.

گزینه targeted یا observation هر دو تبلیغات را به لیست مخاطبین انتخابی شما در مکان های یکسانی نمایش خواهد داد اما گزینه observation به شما این امکان را خواهد داد که نحوه ی عملکرد تبلیغاتتان را در مکان های نمایش داده شده زیر نطر بگیرید، در واقع این گزینه به شما بازخود تبلیغاتتان را در انواع دسته بندی ها نمایش خواهد داد و در صورت نیاز شما میتوانید بر روی یک محل نمایش تبلیغتان adjustment تعریف کنید تا میزان نمایش بالاتری در آن ناحیه بگیرید و بازخورد بهتری نیز داشته باشید. (گزینه observation برای ادگروپ و کمپین هایی که تازه ساخته شده اند فعال نیست.)

 

همچنین در کمپین‌های RLSA سعی کنید از ادتکست‌های مرتبط با کمپین‌های ریتارگتینگ استفاده نمایید یا امتیاز جدیدی برای کاربران ریتارگتینگتان در نظر بگیرید تا شانس خرید را افزایش دهید، در کمپین‌های Display نیز می‌توانید از این فرصت استفاده نمایید و محتوا بنرهایتان را مطابق با کمپین ریتارگتینگتان طراحی کنید . توجه داشته باشید که لیست مخاطبینی که برای کمپین‌های ریمارکتینگ تعریف کرده‌اید در کمپین اولیه آن موضوع باید exclude شود که کاربران ریتارگتینگ شما تنها محتوا کمپین‌های ریتارگت را ببینند . به یاد داشته باشید که شما میتوانید برای کمپین‌های ریتارگت بید بالاتری برای کلمات و تبلیغاتتان تعریف نمایید چرا که نرخ تبدیل این مشتریان بسیار بالاتر از تما‌می‌کاربران سایت است و به مرحله خرید بسیار نزدیک‌تر خواهد بود.

ما در این مقاله نحوه ی ساخت کمپین‌های ریتارگت RLSA و Display را بیان کردیم و در مقالات بعدی به توضیح انواع دیگر کمپین‌های تبلیغاتی ریمارکتینگ نیز خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸