برای ارتباط با آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM از طریق شماره‌‌ زیر می‌توانید با ما در تماس باشید. ۸۸۶۹۰۸۱۸- ۰۲۱

چرا محتوا پادشاه است؟ بررسی دیکتاتوری محتوا در بازاریابی!

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 21 اسفند 1401
زمان مطالعه: 15 دقیقه

21 اسفند 1401

چرا محتوا پادشاه است؟

بیل گیتس در سال 1996 در یک بلاگ که برای ماکروسافت منتشر کرده بود، محتوا را پادشاه خطاب کرد اما بعد از گذشت 24 سال از نسبت دادن محتوا به واژه پادشاه، این تشبیه در ذهن مخاطب تبدیل به یک واژه منفور شده است. البته منفور بودن به این معنا نیست که موضوع محتوا و بازاریابی محتوا مهم نیستند. بلکه پدیدار شدن این حس در ذهن مخاطبین مرتبط با حوزه تولید محتوا و بازاریابی محتوایی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد.
یکی از دلایل ملموس آن که از دلایل اصلی است، می‌تواند حالت شعارگونه و لحنی که بیشتر بر روی مجلات می‌بینیم باشد. در واقع این واژه تبدیل به یک ابزار برای لاپوشانی محتوا‌هایی که بدون هیچ ارزشی و صرفا از نظر تجاری و کسب درآمد تولید می‌شوند، خواهد بود.

بیل گیتس و جمله چرا محتوا پادشگاه است


اما بهتر است قبل از ورود به حوزه اهمیت تولید محتوا و این موضوع که نقش محتوا در مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ تا چه حد پررنگ خواهد بود به تعریف محتوا و بازاریابی محتوایی خواهیم پرداخت.


تولید محتوا چیست؟


در جهان موارد متعددی هستند که منحصر به فرد خواهند بود، اثر انگشت، لاله گوش و فرم و ساختار لب‌ها از عواملی هستند که در هر فرد منحصر به فرد خواهند بود. تعریف محتوا هم دقیقا به همین شکل است، هر فرد و هر متخصصی در این حوزه یک تعریف منحصر به فرد دارد که از قضا اکثر آن‌ها درست هستند. اما علت این تفاوت‌ها و نگرش‌ها در چیست؟ شاید بتوانیم این تفاوت‌ها در تعاریف را از جهت متفاوت بودن زاویه دید در نظر بگیریم. البته می‌توان دلایل دیگری را برای بیان این موضوع در نظر گرفت، ولی به طور کل تفاوت زاویه دید، دلیل اصلی می‌باشد.
به همین دلیل ما در این مقاله برای اینکه بتوانیم تعداد بیشتری از مخاطبین با زاویه دید‌های متفاوت را همراه خود کنیم به ارائه 5 تعریف از 40 تعریف ذکر شده در سایت TOPRANK پرداختیم تا ابتدا با کلیات تولید محتوا آشنا شوید، تا بتوانیم تخصصی تر به اصل ماجرا بپردازیم.

محتوا از دید متخصصین یعنی

یک تعریف یک جمله‌ای
محتوا اطلاعات (علمی، کاربردی و تاکتیکی) است.
Meet the boss tv
محتوا عبارت است چیزی جذاب، مرتبط، قابل اعتماد، جالب و یا یک جرقه در قالب متن، تصویر، فیلم و صدا
Scott hepburn
اطلاعات طراحی شده برای کسب دانش کارآمد و لذت‌بخش که قابلیت اشتراک‌گذاری دارند.
نکته: این یک تعریف خوب برای محتوا می‎باشد، البته کامل نیست، اما دلیل مناسب بودن آن واژه به موقع بودن آن است، البته واژه به موقع بیشتر مناسب تعریف سئو می‌باشد، ولی اگر بخواهیم محتوا را از این زاویه بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم ارائه اطلاعات کارآمد در زمان نیاز مشتری در کانال‌های متفاوت
Sara webester
محتوا اطلاعاتی است که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد تا با حواس خود از آن استفاده ‌کنند.
Avinash koushik
محتوا چیزی است که به زندگی خواننده می‌افزاید، این امر می‌تواند با ایجاد هوشمندی، ایجاد خنده و تاثیر بهتر در انجام کارها ارزش افزوده را فراهم کند.
Dan bischoff
چنین سوالی (محتوا چیست) پاسخ‌هایی گسترده خواهد داشت، می‌تواند یک نوشته فنی برای معرفی دقیق‌تر در پشت محصول باشد. محتوا می‌تواند یک حوزه تبلیغاتی و … باشد، در واقع بازاریابی محتوایی یعنی هر چیزی که باعث ایجاد حمایت از برند شود و مشتریان را به مسیر تبدیل هدایت یا منجربه پرورش آن‌ها شود.


چکیده نکات


• محتوا یعنی ارائه اطلاعات از راه‌های مختلف برای جلب اعتماد مخاطب.
• محتوا صرفا در فضای آنلاین اعتبار ندارد.
• . محتوا صرفا از جنس اطلاعات نیست، بلکه ممکن است سرگرم‌کننده نیز باشد


چکیده کلیات
محتوا از جنس اطلاعات است، این یک جمله واحد در مورد موضوع محتوا است، اما در ادامه این جمله با تعاریفی مواجه خواهید شد که مانند اثر انگشت منحصرا برای یک نفر خواهد بود. دلیل این تفاوت در شیوه بیان، صرفا تفاوت در زاویه دید به موضوع مارکتینگ است. اما عموما تعاریف ارائه شده در حوزه محتوا کمتر به موضوع هدف ارائه محتوا پرداختن و صرفا محتوا را اطلاعاتی گوناگون با قابلیت انتشار در قالب‌های مختلف نامیدند.


اما در این قسمت قصد داریم با پرداختن به چند تعریف محتوا که بیان هدف در آن‌‌ها پررنگ‌تر است به سوال محتوا یا کانتنت چیست پاسخ دهیم و بعد برویم سراغ سوال چرا محتوا پادشاه است.

تعریف آقای دن نوریس
بازاریابی محتوا عبارت است از انتشار چیزی جالب که باعث جلب توجه و اعتماد‌سازی در مورد یک کسب‌و کار شود.
یک تعریف کوچه بازاری
اما مدتی پیش در کلاسی، وقتی تعریف بازاریابی محتوا از دانشجویان دوره بازاریابی محتوایی پرسیده شد، آقایی با 60 سال سن که از 10 سالگی در این حوزه کارگری کرده بود؛ و در حال حاضریکی از برترین تولید کنندگان جعبه و مقوا بود؛ بیان کرده که (کلمات برای ما بفروشند)!؛ شاید این تعریف در نگاه اول یک تعریف ساده و تک بعدی باشد، ولی واقعا به ساده‌ترین زبان ممکن تعریف بازاریابی محتوایی یعنی همین چند کلمه…


بگذارید از زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم! ما برای چه تولید محتوا می‌کنیم؟ هدف از وبلاگ نوشتن چیست؟ چرا برای یک کپی رایتنگ بر روی یک بیلبورد رقم بالایی را می‌پردازیم و یا چرا برای طراحی یک اینفوگرافیک مدام با یک گرافیک سروکله می‌زنیم؟ پاسخ تمامی این سوالات در یک جمله خلاصه می‌شود که آن سود آوری است.
تعریف محتوا از نظر تیم HDM
تعریف محتوا از دید ما همان‌طور که در گام اول همین فصل با موضوع بازاریابی محتوایی چیست، گفتیم؛ بازاریابی محتوایی یعنی قانون سه پنج! این قانون می‌گوید که محتوا یعنی ارائه اطلاعات در 5 قالب (متن، تصویر، فیلم، صدا و تلفیقی) برای کسب سه هدف (برطرف کردن نیاز مخاطب هدف، جلب اعتماد و سپس سودآوری)


تاثیر محتوا برروی کسب و کار آنلاین و آفلاین


برای بررسی تاثیر محتوا و اهمیت آن در بازاریابی‌های آنلاین و آفلاین، ابتدا باید به تعریف این دو نوع خط موازی در بازاریابی بپردازیم.
طبق تعریف سایت Quora بازاریابی آفلاین یعنی هر نوع بازاریابی که شامل بازاریابی آنلاین (وب سایت، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات کلیکی و بلاگ) نباشد، بازاریابی آفلاین نامیده می‌شود. بازاریابی آفلاین می‌تواند به عنوان یک استراتژی کارآمد در کنار بازاریابی آنلاین برای شما سودآوری به همراه داشته باشد. اما نکته‌ای که مطرح است این موضوع خواهد بود که اغلب بازاریابی آنلاین را با بازاریابی محتوایی اشتباه می‌گیرند، که این نشان دهنده عدم‌درک هرکدام از روش‌های بازاریابی است. برای درک بهتر این موضوع در قسمت بعد به تفاوت این دو مدل بازاریابی می‌پردازیم، تا بتوانیم دید درستی از بازاریابی در ذهن شما ایجاد کنیم.


اهمیت بازاریابی دیجیتالی در فضای آنلاین و آفلاین


در سه سال گذشته یعنی از ژانویه 2017 تا ژانویه 2020 بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا رشد چشمگیری داشته است. طبق یک تحقیق 58% کسب‌وکار‌ها در دو سال گذشته با اختصاص دادن هزینه‌های بیشتری برای ایجاد محتوا، توانسته‌اند سود و فروش بیشتری را تجربه کنند و این نشان‌دهنده اهمیت بازاریابی محتوا است.
اما در این میان یک نکته بسیار آزار دهنده است و آن هم عدم اهمیت کسب‌‌وکار‌ها به بازاریابی محتوا در بازاریابی آفلاین می‌باشد. شاید درصد کمی از این نکته، به عدم کارایی و پاسخ به نیاز مخاطبین در پیام‌های بازرگانی باشد؛ ولی روی صحبت ما با کسب‌وکارهایی است که می‌توانند با هزینه کمتری برروی محصولات بسته‌بندی خود تولید محتوا کنند. به شخصه به غیر از دو برند برروی بسته‌بندی هیچ یک از ده‌ها برند تولید کننده ماکارانی در ایران، روش تهیه و طبخ انواع ماکارانی به چشم نمی‌خورد.
در پشت بسته بندی تمامی این ده برند که به بازاریابی محتوایی اهمیت نمی‌دهند، یک جمله چند خطی تکراری به چشم می‌خورد!


1- اسپاگتی را ده دقیقه در آب بجوشانید.
2- آبکش کنید.
3- با سس مخلوط کرده و سپس میل کنید.
4- نوش جان!


این چهار مورد یعنی بی‌اهمیت بودن محتوا در بازاریابی آفلاین، البته نه در تمامی موارد؛ برای مثال کسب‌وکار‌ها برای بازاریابی محتوایی در کپی رایتینگ و محتوا پیام‌های تلویزیونی هزینه‌های بسیاری می‌کنند که گاهی این هزینه‌ها به دلیل استفاده از استراتژی نادرست و محتوا نامناسب، نتیجه قابل قبولی ندارند. اما منظور ما عدم تبلیغات تلوزیونی یا بنری در سطح شهر نیست، روی صحبت ما با کسب و کار‌هایی است که می‌توانند با هزینه کمتری برروی بسته‌بندی محصولات خود تولید محتوا کنند.
تصور کنید چقدر می‌توانست برای مخاطب مفید و کارآمد باشد، اگر برروی بسته بندی یک شیر نوشته می‌شد تا با مصرف یک لیوان شیر چه میزان کالری کسب خواهید کرد و برای سوزاندن آن نیاز به چند دقیقه ورزش خواهید داشت. همین اطلاعات کوچک در ذهن مخاطب این‌گونه بازتاب دارد که برند شما برای سلامتی مشتریان خود ارزش بسیاری قائل است. همین موضوع باعث ایجاد اعتماد می‌شود و در نهایت افزایش فروش را برای کسب‌وکار به دنبال خواهد داشت.


آنلاین یا آفلاین بودن یک کسب و کار نباید در نحوه ارائه ارزش به مشتری تاثیر گذار باشد. اما باید به تفاوت در نحوه ارائه محتوا در این دو فضای کسب و کاری توجه ویژه داشت تا بتوانید پرسونا مخاطب خود را تشخیص دهید. برای مثال رده سنی افرادی که در فروشگاه ماکارانی رشته‌ای خریداری می‌کنند حدودا رنج سنی 15 الی 60 سال دارند، اما افرادی که ماکارانی پنه خریداری می‌کنند یا در موتور‌های جستجو طرز پخت پاستا الفردو را سرچ می‌کنند احتمالا رنج سنی 15 الی 45 سال دارند. به همین ترتیب باید در انتخاب پرسونای مخاطب در فضای آنلاین و آفلاین تحقیقاتی جامع صورت گیرد.


5 دلیل برای اینکه محتوا در هر فضایی پادشاه است


وظیفه محتوا چیزی بیش از پرکردن صفحات وب شما برای سئو و یا … است، محتوا در ابتدا باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطب می‌شود، سپس آگاهی از برند را در برخواهد داشت که سبب هدایت مشتری احتمالی به صحفه خدمات یا محصولات شما می‌شود که می‌تواند باعث خرید مشتری شود. البته محتوا مناسب در فضای آنلاین می‌تواند در فروش محصولات در فضای آفلاین مثمر ثمر باشد. البته مزایای بازاریابی محتوا فقط در جذب مخاطب و ایجاد درآمد خلاصه نمی‌شود.


نکته:رشد تولید محتوا انفجاری است که تا به ابد در آن توقفی دیده نمی‌شود، شاید قالب و نحوه ارائه محتوا با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تغییر کند، ولی نیاز به محتوا تا ابد در هر کسب‌وکاری حس می‌شود.


نکته: جالب است بدانید که فقط در محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس ماهانه بیش از 83 میلیون پست منتشر می‌شود، پس واقعا محتوا پادشاه است.


دلایل اثبات پادشاهی محتوا (البته محتوا درست)


دلیل اول، آگاهی از برند را می‌سازد


محتوا بهترین راه برای آگاه سازی از برند شماست و به جرات می‌توان گفت با توجه به هزینه آن تاثیر چندین برابر برروی آگاهی از برند شما نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی خواهد داشت. به همین دلیل در سال‌های اخیر دیگر روش‌های بازاریابی جای خود را به بازاریابی محتوایی دادند، زیرا تمام ابعاد کسبوکار را پوشش می‌دهد. یکی از سرآمد‌های تولید محتوا صحیح این خواهد بود که مخاطبین برای اولین بار نام شما را می‌شنوند، نامی که فکر می‌کردند تا به حال وجود نداشته باشد. حال تصور کنید که مخاطبین نام شما را با ارائه محتوا درست و ارزشمند بشنوند؛ این یعنی زدن گل اول در بازاریابی و فروش، درست مانند همان ضرب‌المثل که می‌گوید اولین‌ها در ذهن می‌مانند. پس شک نداشته باشید که در هر کسب و کاری محتوای ارزشمند، نقش پادشاه را ایفا می‌کند.


نکته: تولید محتوا ویدئویی تاثیر چندین برابری بر ذهن مخاطب خواهد داشت، همین دلیل در سال‌های گذشته باعث شده تا زمان برخی از تبلیغات تلویزیونی تا یک دقیقه هم برسد، زیرا این برند‌ها از طریق محتوا ارزشمند به دنبال ایجاد ارتباط با مخاطب و تاثیر گذاری بر ذهن مخاطب هستند.


دلیل دوم، لینک‌هایی که در فضای آنلاین معجزه می‌کنند


محتوای خوب یک سرآمد بزرگ را برای ما خواهد داشت و آن لینک‌سازی از سایت‌هایی با DA و PA بالا خواهد بود.
DA یا domain authority یعنی سایت‌هایی با دامنه اعتبار بالا و PA یا page authority به معنای صفحاتی با اعتبار بالا است. اگر بخواهیم با یک مثال ملموس از اهمیت این دو سخن بگوییم، مثال ضامن می‌تواند مثال خوبی باشد! اگر شما نیاز به دریافت وام یا … دارید، تنها در صورتی روند کاری شما با سرعت بیشتر جلو خواهد رفت که افرادی با اعتبار بالا ضامن شما شوند. سایت‌هایی با اعتبار بالا هم دقیقا مانند ضامن برای کسب‌وکار نزد گوگل یا دیگر موتور‌های جستجو خواهند بود. همین موضوع و دریافت لینک از سایت‌های معتبر سبب می‌شود تا ما نزد گوگل اعتبار بیشتری کسب کنیم.
دلیل رخ دادن این فرایند رسالت گوگل است که برای کاربران خود ارزش زیادی قائل می‌شود، و به همین دلیل کاربران خود را به سمت وبسایت‌هایی با اعتبار بالا یا وبسایت‌هایی که از جانب وبسایت‌هایی با اعتبار بالا لینک خارجی دریافت کرده‌اند، هدایت می‌کند.


دلیل سوم، بهترین راه حل برای بازاریابی دیجیتال!


محتوا ستونی است که تمامی راه‌حل‌ها و خدمات بازاریابی دیجیتال برروی آن استوار است، موفقیت در فضای دیجیتال راه‌های مختلفی دارد، ابتدا از سئو شروع می‌کنیم، آیا محتوا، کلمات کلیدی، LSI در سئو یک سایت نقش کم‌رنگ دارد؟ فیلم‌ها، تصاویر، اینفوگرافی‌ها و … از محتوا سرچشمه می‌گیرند تا در فیس‌بوک، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده شود. پس برای هر عملی در دیجیتال مارکتینگ ارائه محتوا مناسب لازم است.
نکته: به طور قطع در بحث سئو علاوه بر بحث محتوا که در حوزه سئو داخلی و خارجی خلاصه می‌شود، سئو تکنیکال هم جایگاه مهمی دارد که کمتر به حوزه محتوا مربوط می‌شود.


دلیل چهارم، محتوای همیشه سبز


محتوای سبز، محتوای همیشه سبز یا evergreen content یک تعریف از محتوایی است که با گذشت زمان هم می‌تواند اطلاعاتی کاربردی به خواننده القا کند، یعنی با گذشت زمان، برای مثال پنج سال از زمان تولید آن هنوز برای خواننده ارزشمند و مفید باشد. خب حتما این سوال در ذهن شما مطرح می‌شود که با توجه به تغییرات لحظه‌ای در جهان چه محتوا‌ها یا چه موضوعاتی می‌تواند سبز باشد! خب به طور قطع اخبار یا موضوعات به روز و بلاگ‌هایی که پیرامون آن هستند نمی‌توانند محتوا سبز باشند.
محتوای سبز معمولا در تعاریف، چک‌لیست‌ها، مقالاتی با موضوع چگونگی انجام یک کار، سوالات رایج و نکات کاربردی می‌تواند جای داشته باشد. مثالی که برای درک محتوا سبز اکثرا از آن استفاده می‌کنیم، نحوه نماز خواندن است. این موضوع نه قدیمی می‌شود، نه به روز می‌شود و نه … .


نکته: محتوا سبز یعنی محتوایی که میزان محبوبیت، اثربخشی و … در آن یک خط ثابت باشد. یعنی نه کاهش و نه افزایش داشته باشد.


اما محتوا سبز چگونه می‌تواند برای یک کسب‌وکار مفید باشد، در واقع این نوع محتوا با توجه به این موضوع که هیچ وقت قدیمی نمی‌شود و همیشه مخاطبانی را به خود اختصاص می‌دهد باعث بهبود رتبه سایت می‌شود.
دلیل پنجم، محتوا باید حالت آموزشی داشته باشد!


محتوا باید همیشه برای آموزش مخاطب نوشته شود، در واقع مخاطبین برای رفع نیاز یا حل شدن سوالی که ذهن آن‌ها را درگیر کرده به وبسایت شما می‌آیند. اگر پاسخ شما برای مخاطب جذاب باشد، مخاطب مجدد برای رفع نیاز یا پاسخ سوال خود به وب‌سایت شما مراجعه می‌کند، حتی اگر جایگاه شما در رتبه‌های ابتدایی نباشد. البته ارائه پاسخ به مخاطب صرفا در فضای آنلاین خلاصه نمی‌شود.
اگر شما یک تولید کننده هستید، موظف خواهیم بود تمامی سوالاتی را که در ذهن مخاطب از قبل تا بعد از خرید ایجاد می‌شود را پاسخ دهید. پاسخی درست و کارا


نکته: شاید برای شما جالب باشد که روزانه بیش از 5 میلیون محتوا ویدئویی در جهان نمایش داده می‌شود، این یعنی محتوا ویدیویی در آینده‌ای نزدیک پادشاه خواهد شد.


نتیجه
با توجه به بررسی بازاریابی این موضوع بدیهی است که بازاریابی محتوایی رشته‌ای دراز دارد. بی شک تاثیر محتوا در دیجیتال مارکتینگ بیش از آفلاین مارکتینگ است، ولی همانطور که در بالا اشاره کردیم، نباید تاثیر بازارایابی محتوایی را در بازاریابی آفلاین دست‌کم گرفت. ما برای موفقیت در فضای آفلاین نیاز به محتوا داریم، در اصل محتوا اکسیژن فضای دیجیتال است و اگر نباشد، کسب و کار با شکست مواجه می‌شود.


ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ که بازاریابی محتوایی در آن نقش پررنگ دارد


اگر بخواهیم محتوا را از نظر معنایی بیان کنیم، محتوا یعنی چیزی که در یک ظرف قرار می‌گیرد، با این اوصاف ابزار همان ظرف خواهد بود. پس باید بدانید چه محتوایی را در چه ظرفی قرار می‌دهید!
ریختن نوشابه در سینی و یا کشیدن برنج در پارچ شاید ممکن باشد ولی خوردن آن غیر ممکن است، محتوا هم درست به همین گونه است، اگر شما محتوا را در یک قالب نادرست به مخاطب خود ارائه دهید، هر چند اگر بهترین محتوا هم باشد نمی‌تواند با شما ارتباط بگیرد. پس هر محتوا باید در قالب یا همان ظرف مناسب خود در اختیار کاربر قرار بگیرد.


ظرفی به اسم بلاگ


وبلاگ قدیمی‌ترین و اصلی ترین ابزار برای ارائه محتوا متنی است، البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که پست‌های اسلایدی در اینستاگرام کمی از نظر کارآمدی با بلاگ در رقابت هستند، البته این رقابت را تا به این لحظه بلاگ با اختلاف بالایی پیروز شده است، به همین دلیل شک نکنید بلاگ عمر بالایی خواهد داشت، حداقل تا زمانی که الگوریتم‌های موتور جستجو به این‌گونه باشند.


اما یک وبلاگ برای چه چیزی نوشته می‌شود و چرا تیم مارکتینگ برای محتوا هزینه می‌کند؟ کاملا درست است SEO ، اما متاسفانه تولید محتوا در بلاگ معمولا برای سئو است و نه ارائه ارزش به مخاطب که این موضوع کمی ناراحت کننده است، زیرا ارزش‌آفرینی برای مخاطب فدای موارد تجاری خواهد شد. در تولید محتوا علاوه بر سئو و … باید هدف اصلی راضی نگه داشتن مخاطب و پاسخ به سوالات او باشد. اگر مخاطب سوالی را سرچ می‌کند باید محتوا به گونه‌ای باشد که پس از خروج از صفحه لندینگ شما سوال وی پاسخ داده شده باشد.
ما به هیچ وجه نمی‌گوییم سئو مهم نیست، اتفاقا سئو بسیار مهم است زیرا باید وبسایت شما رتبه خوبی داشته باشد که محتوا شما خوانده شود. اما منظور ما این است که پاسخ مخاطب خود را در کنار رعایت اصول سئو در اختیار او قرار دهید.


شبکه‌های اجتماعی و محتوا


هدف اصلی در شبکه‌های اجتماعی صرفا ارائه اطلاعات نیست، بلکه ایجاد ارتباط دوستانه‌تر با مخاطبین شما می‌باشد. در این قسمت تمرکز اصلی ما صرفا برروی اینستاگرام خواهد بود، زیرا از دید بسیاری از افراد شبکه اجتماعی سودآور یعنی فقط اینستاگرام، با این‌که این دیدگاه کاملا اشتباه است ولی به دیدگاه دوستان احترام می‌گذاریم و در این قسمت بیشتر در مورد اینستاگرام صحبت می‌کنیم، اما در دو مقاله به صورت مجزا اطلاعات کارآمدی در رابطه با تولید محتوا در لینکدین و تولید محتوا در توییتر در اختیار شما دوستان عزیز قرار می‌دهیم.

تاثیر محتوا در شبکه های اجتماعی


این موضوع که تا قبل از 10000دنبال کننده در اینستاگرام امکان لینک گذاشتن در استوری وجود ندارد نکته بسیار مهمی است و شاید به همین دلیل بسیار از افراد اینستاگرام را خیلی جدی نگیرند و یا اطلاعات و یا محتوا درستی در اینستاگرام به کاربر ارائه ندهند. ماهیت اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر در بازاریابی دیجیتال ایجاد ترافیک از شبکه‌های اجتماعی هم‌چون اینستاگرام به سایت است. اگر بخواهیم دقیق‌تر از نقش اینستاگرام و اینکه چگونه باید در آن تولید محتوا نمود سخن بگوییم، باید به این نکته توجه داشته باشید که اینستاگرام یک مکان جذاب برای ارائه سرنخ به مخاطب است تا مخاطب را به سایت انتقال دهیم.


اما چرا اصرار بر انتقال مخاطب از شبکه‌های اجتماعی به وبسایت داریم؟


شبکه‌های اجتماعی همچون یک ملک اجاره‌ای است که مشخص نیست صاحبخانه چه زمانی شما را جواب کند، اگر بخواهیم فنی‌تر برای شما مثال بزنیم باید بگوییم که با به وجود آمدن اینستاگرام، فیس‌بوک مخاطبین خود را تا حدود زیادی از دست داد. اگر از دنبال کنندگان فیس‌بوک بودید حتما سخنانه حکیمانه را به یاد دارید؛ این صفحه دنبال کنندگان بسیار زیادی داشت و صرفا از فروش و تبلیغ محصولات فرهنگی روزانه حدود 1 میلیون تومان درآمد داشت. اما متاسفانه سخنان حکیمانه وبسایتی برای انتقال مخاطبین خود از فیس‌بوک به وبسایت نداشت و با روی کار آمدن اینستاگرام، کسب و کار میلیونی خود را از دست داد.
شاید در زمان اوج فیس‌بوک کسی فکر نمی‌کرد روزی خواهد رسید که دیگر این شبکه اجتماعی قدرت قبل را نداشته باشد، درست مانند اینستاگرام که برخی از آمار‌ها حکایت از کاهش بازدید روزانه را در اینستاگرام دارد. پس محتوا در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به وبسایت هدایت کند. البته نه با روش گروکشی…


تاثیر محتوا در سئو


شاید سئو از دید کسب‌وکار‌ها یک راهکار از جانب گوگل برای رتبه‌بندی باشد ولی در حقیقت گوگل از این راهکار استفاده کرد تا کسب وکارها و وبسایت‌ها را ترغیب به ارائه ارزش به مخاطبان خود کند.
چندی پیش با یک واژه در یکی از وبسایت‌های فعال در حوزه سئو مواجه شدیم که نوشته بود سئو محتوا محور، این واژه کمی عجیب بود، عجیب از این نظر که یکی از ارکان اصلی سئو محتوا است. شما حتی زمانی که برای سئو سایت خود ریپورتاژ انتشار می‌دهید هم با محتوا سر‌وکار دارید و محتوا در کنار تکنیکال سایت از اصول سئو است.

اشاره به اهمیت محتوا در سئو


بی‌شک بیشترین تاثیر محتوا در سئو است، شما حتی اگر از متد‌های مختلف همچون آسمان خراش یا الگوریتم خوشه‌ای استفاده کنید محتوا نقش کلیدی را ایفا می‌کند. در نوشتن بلاگ مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید کلمات کلیدی است، هرچند که علائم و اصول نگارشی هم دارای اهمیت قابل توجهی هستند. اما باید در کلمات کلیدی به شدت با وسواس و حساسیت عمل کنید تا با انتخاب کلمات کلیدی با سرچ بالا و رقابت کم، با صرف کمترین هزینه به نتیجه دلخواه خود برسید.
اما کلمات کلید و میزان استفاده از آن در یک متن که طبق تحقیقات ما در HDM چگالی حدودی 5/1 % منطقی است، نیمی از تاثیر محتوا در سئو می‌باشد. اما موضوع دیگر که در سئو باید به آن توجه نمود لینک‌سازی‌ها و انکرتکست است، انکرتکست یک مورد بسیار حیاتی در لینک‌سازی است که کمتر به آن توجه می‌شود. تصوری که از انکرتکست در لینک سازی مطرح است، این‌گونه می‌باشد که در متن بلاگ، از تایتل بلاگی دیگری استفاده شود و به آن لینک داده شود. اما تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد که انکرتکست اگر به صورت چند کاراکتر (در برخی مقالات تا


محتوا در گوگل ادز


ماهیت گوگل ادز و تبلیغات کلیلکی به گونه‌ای است که در آن شما برای هر کلیک هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید تا گوگل شما را در صفحات جستجو گوگل به مخاطب نمایش دهد.
مثال بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان همت می‌تواند یک مثال کاربردی و مناسب برای درک اهمیت محتوا در گوگل ادز باشد. فرض کنید که شما برای یک کسب‌وکار یک بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان همت اجاره کردید، بی شک شما برای این کار هزینه کرده‌اید، حال اگر متن یا پیام شما مناسب نباشد، یعنی از فونت ریز یا متن نامناسب استفاده کرده باشید، مخاطبی به سمت شما جذب نمی‌شود و هزینه شما نتیجه نخواهد داد. درست مانند محتوا در گوگل ادز! اگر شما در 30 کارکتر خود از محتوا درست استفاده نکنید، نمی‌توانید از مخاطبین خود کلیک بگیرید، پس اد نویسی از موارد مهم در اثر بخشی گوگل ادز است.

چرا محتوا پادشاه است؟


اما مورد مهم‌تر محتوا ارائه شده در صفحه فرود یا همان landing page است. شما در لندینگ پیچ خود باید از محتوایی استفاده کنید که ابتدا با تبلیغات و نیاز مخاطب شما هم‌سو باشد، موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید رعایت جنس مارکتینگی در محتوا صفحه فرود است تا مخاطب را به خرید و یا هر هدفی که برای شما سودآور است وادار کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما مراجعه به وبلاگ HDM با موضوع محتوا در گوگل ادز است تا بتوانید با مطالعه آن تبلیغات و محتوا مناسب‌تری برای لندینگ و تبلیغات خود بنویسید.
دو اصول کلی گوگل ادز برای تولید محتوا
• مورد اولی که باید همیشه آن را رعایت کنید استفاده از کلید واژه یا همان کلمات کلیدی در اد است.
• ارائه پاسخ درست و مطابق با کلمات کلیدی در صفحه لندینگ نکته بسیار مهم و کاربردی است.

چرا محتوا پادشاه است و پادشاه خواهد ماند


شاید واژه دیکتاتوری محتوا کمی باطن محتوا را خدشه دار کند، در واقع محتوا مانند روح بازاریابی یک کسب‌وکار است. همان‌گونه که در بالا به آن اشاره کردیم، محتوا نه تنها در بازاریابی آنلاین بلکه در بازاریابی آفلاین هم می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند. از نظر تیم محتوا HDM واژه و سوال چرا محتوا پادشاه است شاید اهمیت تولید محتوا را نشان دهد و هیچ شکی در اهمیت آن نیست ولی در واقع محتوا یک قهرمان یا یک منجی برای رفع نیاز مخاطب است و نه یک پادشاه!

چرا محتوا پادشاه است؟


در هر قالب و با هر رویکردی اگر محتوا به جهت ارزش آفرینی نباشد، نمی‌تواند برای یک کسب و کار مفید باشد. شاید جمله بداهه که محتوا روح مارکتینگ یک کسب‌وکار است، اهمیت آن را نشان دهد ولی موضوعی که باید آن را به یاد داشته باشید بی شک واژه ارزش و رفع نیاز مخاطب و یا مشتری شماست. پس ساده از کنار آن رد نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یک =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸