بهبود جایگاه نمایش تبلیغات در موتورهای جستجو (SERP)

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 14 مرداد 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

14 مرداد 1403

در این مقاله سعی داریم به تعریف مفهوم جایگاه بالا (top) و جایگاه برتر (absolute top) و معیارهای تعیین نرخ نمایش در جایگاه‌های بالا و موقعیت نمایش تبلیغات ادز و کاربردهای آن‌ها در تحلیل‌هایمان بپردازیم.

معیارهای top و absolute top


معیارهای top و absolute top مجموعه‌ای از پارامترها برای برجسته‌تر شدن تبلیغات به حساب می‌آیند. معیارهای برجستگی، در داشتن دیدگاه از قرار گرفتن تبلیغاتمان در صفحه جستجو تأثیر به سزایی خواهند داشت.
در ابتدای مقاله به تعریف انواع نرخ نمایش می‌پردازیم:

نرخ نمایش در جایگاه‌های بالا و برتر (Search top impression rate و Search absolute top impression rate)


Search top impression rate که به اختصار به صورت “Impr. (Top) %” نمایش داده می‌شود و Search absolute top impression rate که به اختصار به صورت “Impr. (Abs. Top) %” نمایش داده می‌شود، درصدی از جایگاه نمایش تبلیغات شما در رتبه‌های برتر را به نسبت میزان نمایشی که (با توجه به بازه زمانی که در داشبورد تبلیغاتی خود مشخص کرده‌اید) توانستید به دست بیاورید را مشخص می‌کنند و شما می‌توانید از این معیارها برای درک علت تغییرات نرخ کلیک (CTR)، ناشی از تغییر مکان تبلیغات خود در صفحه نتایج جستجو استفاده کنید. اما به شما پیشنهاد نمی‌شود از این معیارها به عنوان هدف، برای تعیین بید کلمات کلیدی خود استفاده کنید زیرا گاهی اوقات ممکن است با افزایش دادن بید کلمات کلیدی بر اساس این پارامترها وارد آکشن یا حراجی‌های سنگین و رقابتی‌تر شوید و جایگاه‌های خودتان را به نسبت قبل از دست بدهید.

نحوه محاسبه این پارامترها

Impr. (Top) %”- Search top impression rate نرخ نمایش در جایگاه‌های بالا:

Impr. (Top) %” درصدی از نمایش تبلیغات شما در چهار جایگاه اول است که از نسبت تعداد دفعاتی که تبلیغ شما در چهار جایگاه اول نمایش گرفته است بر تعداد کل دفعاتی که تبلیغ شما توانسته است در هر جایگاهی نمایش بگیرد به دست می‌آید:

Search top impression rate = Impressions on top / Impressions

“Impr. (Abs. Top) %” – Search absolute top impression rate نرخ نمایش در جایگاه برتر:

Impr. (Abs. Top) %” درصدی از نمایش تبلیغات شما در رتبه برتر است که از نسبت تعداد دفعاتی که تبلیغ شما در جایگاه برتر نمایش گرفته است بر تعداد کل دفعاتی که تبلیغ شما توانسته است در هر جایگاهی نمایش بگیرد به دست می‌آید:

Search absolute top impression rate = Impressions on the absolute top / Impressions

به زبان ساده‌تر، این دو پارامتر در درک این موضوع به شما کمک خواهند کرد که بتوانید میزان نمایش تبلیغات‌تان در جایگاه‌های برتر را بر اساس تعداد دفعاتی که توانسته‌اید نمایش بگیرید، بسنجید. اما برای بهبود کیفیت تبلیغات و به دست آوردن جایگاه‌های بهتر از چه متریک‌هایی باید استفاده کنیم؟

معیارهای بهبود جایگاه تبلیغات

در ادامه به معرفی معیارهایی که می‌توانید برای بهبود جایگاه تبلیغات خود استفاده کنید، می‌پردازیم:

Search top impression share (Search top IS) و Search absolute top impression share (Search abs. top IS)


این متریک‌ها به شما کمک خواهند کرد تا فرصت بهبود تبلیغات خود را برای نمایش در بین آگهی‌های برتر یا در جایگاه اول در میان نتایج جستجو به دست بیاورید.
و اگر بخواهید درصد نمایش تبلیغات خود را در چهار جایگاه اول و جایگاه برتر افزایش دهید، می‌توانید از این معیارها به عنوان یک هدف برای تعیین قیمت پیشنهادی کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

Search top & absolute top impression share

Search top IS” – Search top impression share:

این پارامتر از نسبت تعداد دفعات نمایش‌ تبلیغاتی که در چهار جایگاه اول به دست آورده‌اید بر تعداد دفعاتی که به صورت تخمینی می‌توانستید و یا واجد شرایط دریافت آن در بین چهار جایگاه اول بوده‌اید، محاسبه می‌شود.

Search top impression share = Impressions on top / eligible impressions on top

Search absolute top impression share – “Search abs. top IS

این پارامتر از نسبت تعداد دفعات نمایش‌ تبلیغاتی که در رتبه برتر به دست آورده‌اید بر تعداد دفعاتی که به صورت تخمینی می‌توانستید و یا واجد شرایط دریافت آن در بین آگهی‌های برتر بوده‌اید، محاسبه می‌شود.

Absolute top impression share = Impressions on absolute top / eligible impressions on top

و در نهایت، مواردی که در کنار دیگر پارامترها باید مورد توجه قرار بگیرند به شرح زیر است:

Search lost absolute top impression share (budget)


این پارامتر برای شناسایی حجم جستجو و نمایش در جایگاه برتر که بر اثر پایین بودن بودجه کمپین از دست داده‌اید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Search lost top impression share (budget)


این پارامتر برای شناسایی حجم جستجو و نمایش در چهار جایگاه اول که بر اثر پایین بودن بودجه کمپین از دست داده‌اید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Search lost absolute top impression share (rank)

این پارامتر برای شناسایی حجم جستجو و نمایش از دست رفته در رتبه برتر بر اثر پایین بودن کیفیت تبلیغات و بید کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Search lost top impression share (rank)


این پارامتر برای شناسایی فرصت حجم جستجو و نمایش از دست رفته در چهار جایگاه اول بر اثر پایین بودن کیفیت تبلیغات و بید کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری
معیارهای “top” و “absolute top” اطلاعات ارزشمندی در مورد دیده شدن تبلیغات شما در SERP ارائه می‌دهند. با درک این معیارها، می‌توانید بینش ارزشمندی در مورد دیده شدن تبلیغات خود به دست آورید و کمپین‌های گوگل ادز خود را برای عملکرد بهتر بهینه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره