تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 13 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

13 شهریور 1403

در دنیای دیجیتال امروز، تحلیل رفتار کاربر اهمیت ویژه‌ای دارد. ما باید بدانیم کاربر وقتی وارد وبسایت ما می‌شود چه کارهایی انجام می‌دهد، چه چیزی توجهش را جلب می‌کند و به چه چیزی بی‌توجهی می‌کند. با اینکه ابزار گوگل آنالیتیکس گزارش‌هایی مرتبط با این سوالات دارد و دیتاهای زیادی را از کاربران جمع‌آوری می‌کند، اما این ابزار به تنهایی کافی نیست. گوگل آنالیتیکس توانایی تشخیص همه تعاملات کاربر را ندارد و برای کامل کردن دیتا و اندازه‌گیری اکشن‌هایی که مختص وبسایت ما هستند نیاز به تگ منیجر داریم.

تگ چیست و چرا باید مدیریت کنیم؟

Tag Manager یعنی مدیریت تگ‌ها. قبل از صحبت درباره این ابزار، باید معنی تگ در وب آنالیتیکس را بدانیم. تگ‌ها قطعات کوتاهی از کد نوشته شده در جاوا اسکریپت هستند که وظیفه خاصی را در وب‌سایت ما انجام می‌دهند. تگ‌ها برای اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت، ترکینگ تبدیل‌ها (کانورژن)، جمع‌آوری داده‌های بازاریابی و موارد دیگر استفاده می‌شوند. آنها به ارسال اطلاعات خاص در مورد رفتار کاربر به ابزارهای تحلیلی و بازاریابی کمک می‌کنند.

به طور کلی تگ‌ها در:

  • تجزیه و تحلیل و جمع‌آوری دیتاهای سایت
  • استفاده از ابزارهای بازاریابی
  • تبلیغات در ادنتوورک‌ها

به ما کمک می‌کنند. تگ‌ها مانند سربازان ما هستند که هر کدام در وب‌سایت وظیفه‌ای دارند. به عنوان مثال:

  • یک تگ که وظیفه دارد هر بار کاربر وارد هر صفحه‌ای می‌شود آنالیتیکس را فعال کند.
  • یک تگ که تعداد کلیک روی دکمه تماس را بشمارد.
  • یک تگ که تعداد خرید کاربر را بشمارد.
  • یک تگ که وظیفه دارد چت آنلاین را در سایت ما فعال کند.
  • و بی‌شمار تگ دیگر که در صورت نیاز باید در سایت مستقر کنیم.

تگ منیجر چیست؟

تگ منیجر یک سیستم رایگان مدیریت تگ است که به ما اجازه می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی، انواع تگ‌های مارکتینگ و تگ‌های اندازه‌گیری را در وب‌سایتمان مستقر و مدیریت کنیم. قبل از به وجود آمدن ابزار تگ منیجر، باید برای اندازه‌گیری کلیک‌ها، ثبت فرم‌ها، خریدها و تمامی اکشن‌های مدنظرمان، به برنامه‌نویس مراجعه می‌کردیم و از آنها درخواست می‌کردیم تا به عنوان مثال کدی بنویسند که تعداد کلیک روی یک المان خاص را اندازه‌گیری کنیم. با به وجود آمدن ابزار تگ منیجر، افراد در تیم‌های غیر فنی شامل مارکتینگ، محصول و افراد بدون دانش فنی این توانایی را دارند که بدون نیاز به تیم فنی، دیتاهای مورد نظر خود را در وب‌سایت جمع‌آوری کنند. البته این به معنی عدم نیاز به تیم فنی نیست و هنوز در بسیاری از پروژه‌ها، مخصوصاً بیزنس‌ها و وب‌سایت‌های بزرگ، برای جمع‌آوری دیتا نیاز به تیم فنی داریم.

کاربردهای تگ منیجر:

  • مدیریت تگ‌ها بدون نیاز به تغییر کد سایت: با استفاده از تگ منیجر، می‌توانید تگ‌های جدید را اضافه یا حذف کنید و تغییرات لازم را انجام دهید بدون اینکه به توسعه‌دهنده وب‌سایت نیاز داشته باشید (البته نه در همه شرایط).
  • رهگیری دقیق کاربران: می‌توانید رفتار کاربران را به طور دقیق‌تر رهگیری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید کلیک‌ها، مشاهده صفحات، دانلودها و فرم‌های پر شده را رهگیری کنید.
  • تست و بهبود کمپین‌های تبلیغاتی: با اضافه کردن تگ‌های رهگیری تبلیغاتی، می‌توانید اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی خود را ارزیابی کرده و بهبود دهید.
  • ایجاد و مدیریت تگ‌های سفارشی: می‌توانید تگ‌های سفارشی برای نیازهای خاص خود ایجاد کنید و آنها را مدیریت کنید.
  • پشتیبانی از ابزارهای تحلیل و بازاریابی مختلف: ابزار تگ منیجر با بسیاری از ابزارهای تحلیل و بازاریابی مثل Google Analytics، Facebook Pixel، Google Ads و سایر ابزارهای مشابه سازگار است.
  • سرعت بخشیدن به اجرای تگ‌ها: با بارگذاری تگ‌ها از طریق تگ منیجر، زمان بارگذاری صفحات سایت کاهش می‌یابد و عملکرد کلی سایت بهبود می‌یابد.
  • کنترل نسخه‌بندی تگ‌ها: تگ منیجر به شما امکان می‌دهد تا نسخه‌های مختلف تگ‌ها را مدیریت کرده و در صورت نیاز به نسخه قبلی بازگردید.

جمع‌بندی:

استفاده از تگ منیجر برای تمامی کسب‌وکارها و در تمام خدمات دیجیتال مارکتینگ مثل خدمات گوگل ادز ضروری است و یکی از اصلی‌ترین علت‌های آن این است که هر سایتی اکشن و مسیر متفاوتی دارد و گوگل آنالیتیکس توانایی تشخیص همه تعاملات کاربر را ندارد. به عنوان مثال، گوگل آنالیتیکس نمی‌تواند تشخیص بدهد که چه موقع در سایت شما خرید انجام می‌شود، در نتیجه باید با تگ منیجر اکشن خرید را اندازه‌گیری کنیم و دیتا خرید را به آنالیتیکس بفرستیم. همچنین با وجود مشغله زیادی که اکثراً تیم‌های فنی دارند، هر چقدر نیاز ما در سمت وب آنالیتیکس کمتر شود بهتر است، البته ما همچنان در اندازه‌گیری بسیاری از موارد پیچیده‌تر به تیم فنی نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره