سئو یوتیوب چیست و چگونه کار می‌کند؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 17 تیر 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه

17 تیر 1403

به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌سازی ویدئوها در یوتیوب و کسب رتبه بالاتر در آن انجام می‌شود سئو یوتیوب می‌گوییم. این اقدامات باعث می‌شود ویدئوهای شما بازدید و نرخ تعامل بیشتری نسبت به رقبا کسب کند و در نتایج جستجو بالاتر نشان داده شود. الگوریتم جستجوی یوتیوب هم مانند الگوریتم گوگل عمل می‌کند و با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند استفاده از کلمه کلیدی در عنوان و توضیحات ویدئو، میزان تعامل کاربران با ویدئو و مدت زمان ویدئوی منتشر شده، رتبه‌بندی ویدئوها را مشخص می‌کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل با مفهوم سئو یوتیوب و فاکتورهای الگوریتم آن آشنا شوید.

منظور از سئو یوتیوب چیست؟

سئو واژه‌ای است که ما برای رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل به کار می‌بریم و به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل است. وقتی صحبت از سئو یوتیوب می‌کنیم هم به معنای بهینه‌سازی ویدئوها در جستجوی یوتیوب است. برای این بهینه‌سازی ویدئو هم مانند سئوی سایت نیاز است اقدامات مهمی به همراه استراتژی صحیح و مناسب این فضا انجام شود.

فاکتورهای مهم در سئو یوتیوب کدام است؟

الگوریتم جستجوی یوتیوب مشابه الگوریتم گوگل، فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد تا مشخص کند که کدام ویدئو در رتبه بالاتری قرار خواهد گرفت. این فاکتورها شامل موارد زیر است:

عنوان و توضیحات ویدئو: تایتل و دیسکریپشن ویدئو شما باید علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی، مختصر و بیان‌گر محتوای ویدئو باشد.

زمان و کیفیت ویدئو: در سئو یوتیوب مواردی مانند طول زمانی ویدئو، زمان آپلود و میزان اشتراک گذاری ویدئو بسیار اهمیت دارد و این سیگنال را به الگوریتم یوتیوب خواهد داد که این ویدئو برای مخاطبان کاربردی و ارزشمند است.

مدت زمان تماشای ویدئو توسط کاربران: هر چه افرادی که ویدئوی شما را تماشا می‌کنند، مدت زمان زیادی برای آن وقت بگذارند و تعداد لایک و کامنت آن بیشتر باشد، رتبه‌بندی آن در جستجوی یوتیوب بالاتر خواهد آمد.

برچسب‌های ویدئو: از موارد دیگری که می‌تواند به رتبه‌بندی بهتر ویدئو شما در یوتیوب کمک کند، همین برچسب‌هاست. چرا که این برچسب‌ها کمک می‌کنند کاربرانی که در جستجوی موضوعات خاص مرتبط با ویدئو اصلی هستند، به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

نحوه سئو کردن ویدئو در یوتیوب با چند راه ساده

همان‌طور که برای سئو در فضای گوگل، استراتژی مناسب را تعیین و اقداماتی انجام می‌دهیم، برای سئو ویدئو در یوتیوب هم به همین صورت است. در ادامه مهم‌ترین اقدامات را در سئو یوتیوب را برای شما لیست کرده‌ایم:

مرحله اول: تحقیق کلمه کلیدی در یوتیوب

لیستی از کلمات مهم و مرتبط با ویدئوی خود تهیه کنید. کلمه مورد نظر را در جستجوی یوتیوب تایپ و کلمات پیشنهادی آن را یادداشت کنید. این کلمات دقیقا جستجوی کاربران برای ویدئوهایی با موضوع خاص است که بهترین گزینه برای تحقیق کلمات کلیدی به حساب می‌آیند.

اقدام دیگری که برای تحقیق کلیدی یوتیوب می‌توانید انجام دهید این است که کلمات سرنخ را جستجو و ویدئوهای اول و مرتبط را بررسی کنید. این ویدئوها قطعا سئو شده‌اند که در نتایج بالا دیده می‌شوند. پس از عنوان و توضیحات آن استفاده و کلمه کلیدی مرتبط را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند keywordtool کلمات مهم و کلیدی را پیدا کنید و ویدئوهای خود را بر اساس آن‌ها بهینه کنید.

می‌توانید از قسمت traffic source در یوتیوب، کلمات کلیدی مهمی که در رابطه با ویدئو شما جستجو شده است را پیدا و  از آن به راحتی استفاده کنید.

اگر بخواهیم یک نکته مهم در رابطه با تحقیق کلمه کلیدی به شما بگوییم این است که اگر کانال یوتیوب شما مدت زیادی هست که فعالیت می‌کند و دنبال‌کننده دارد، می‌توانید از کلمات کلیدی پررقابت استفاده کنید در غیر این صورت سعی کنید از کلمات با رقابت کم‌تر استفاده کنید تا در نتایج دیده شوید.

علاوه بر مواردی که گفته شد، شما باید کلمات جستجو شده در فضای گوگل را هم پیدا کنید و با این کار ویدئوی خود را در جستجوی ویدئویی گوگل بهینه کنید تا از بازدید بالای ویدئوها در گوگل هم ورودی بگیرید.

گوگل از کلمات کلیدی با ساختار زیر برای نتایج ویدئویی خود استفاده می‌کند:

  • کلمات کلیدی مرتبط با تهیه غذا: چگونه کوفته تبریزی درست کنم؟
  • کلمات کلیدی مرتبط با آموزش: آموزش طراحی سایت وردپرس
  • کلمات کلیدی مرتبط با نقد و بررسی: بررسی دوربین گوشی آیفون
  • کلمات کلیدی مرتبط با ورزش و تناسب اندام: تمرین تنیس روی میز
  • کلمات کلیدی مرتبط با ویدئوهای خنده‌دار: ویدئو از حیوانات بامزه

مرحله دوم: حفظ مخاطب بر روی ویدئو یوتیوب

اگر می‌خواهید ویدئو شما در رتبه‌بندی بالاتر از رقبا قرار بگیرد، ویدئویی تولید کنید که مدت زمان ماندگاری مخاطب بر روی ویدئو شما بالا باشد. این حفظ مخاطب در ویدئو یکی از فاکتورهای مهم است. از جمله مواردی که به حفظ مخاطب بر روی ویدئو شما کمک می‌کند مدت زمان و کاربردی بودن آن است. برای حفظ مخاطب حتما نیازی به تجهیزات خیلی حرفه‌‌ای ندارید، همین که برای مخاطب ارزش قائل شوید و محتوای کاربردی تولید کنید کافی است.

مرحله سوم: بهینه‌سازی ویدئو برای یوتیوب

اگر ویدئوی تولید شده خودتان را با فاکتورهای مورد نظر الگوریتم یوتیوب، بهینه‌سازی کنید یکی از فاکتورهای سئو یوتیوب را تیک زده‌اید. منظور از بهینه‌سازی ویدئو موارد زیر است:

استفاده از کلمه کلیدی در محتوای ویدئویی: در متن ویدئو خود از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کنید و این تکرار کلمه کلیدی در ویدئو، موضوع آن را برای یوتیوب و کاربران قابل درک می‌کند.

بهینه سازی عنوان و توضیحات ویدئو: از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان حتما استفاده کنید. به طور مثال اگر ویدئویی با کلمه کلیدی آموزش طراحی سایت وردپرس دارید، در ابتدای عنوان، حتما از این کلمه استفاده کنید. توجه داشته باشید که عنوان شما خیلی طولانی نشود.

توضیحات ویدئو نیز برای سئو یوتیوب بسیار اهمیت دارد. در توضیحات حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید چرا که هر چه یوتیوب و گوگل متن شما را بهتر درک کنند، نتیجه این است که رتبه بالاتری را هم به ویدئو شما اختصاص می‌دهند. توجه داشته باشید که توضیحات ویدئو حداقل 250 کلمه باشد و در آن 2 الی 4 بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید که اولین استفاده از کلمه کلیدی در 25 کلمه ابتدایی باشد.

اضافه کردن برچسب‌های ویدئو: اضافه کردن برچسب از نکات اصلی سئو یوتیوب نیست ولی بهینه‌سازی آن هم خالی از لطف نیست و شما می‌توانید با اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط با ویدئو به عنوان برچسب به کاربران کمک کنید تا درک بهتری از ویدئو شما داشته باشند و به محتواهای دیگر شما هدایت شوند.

مرحله چهارم: استفاده از تبلیغات برای ویدئو یوتیوب

شما می‌توانید برای بالا رفتن بازدید و رتبه‌بندی بالاتر ویدئو از تبلیغات هم استفاده کنید. برای تبلیغات ویدئو خود از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید.

روش اول: سایت‌های انجمن را پیدا کنید و در گفتگوهای مرتبط بعد از پاسخ به پرسش فرد، لینک ویدئوی خود را هم قرار دهید. این دقیقا همان کاری است که در سئو به عنوان بک‌لینک‌سازی رایگان انجام می‌دهیم.

روش دوم: از ویدئوهای خود در محتواهای بلاگ مرتبط استفاده کنید. این باعث میشود که ورودی زیاد محتوای بلاگ باعث بیشتر دیدن ویدئو نیز بشود.

روش سوم: در متن ایمیل‌های مرتبط خود لینک ویدئو یوتیوب را قرار دهید تا نرخ تعامل کاربران با آن افزایش پیدا کند.

روش چهارم: استفاده از لیست پخش در یوتیوب باعث بازدید بسیار زیاد آن‌ها می‌شود. برای این کار ویدئوهایی که ارتباط موضوعی با هم دارند را انتخاب و در یک لیست پخش قرار دهید.

مرحله پنجم: بهینه‌سازی کانال یوتیوب

برای اینکه کانال یوتیوب شما مورد توجه الگوریتم‌های یوتیوب قرار بگیرد، باید کاربران حرفه‌ای و تخصصی بودن کانال شما را درک کنند. پس صفحه یوتیوب خود را بهینه‌سازی کنید تا حرفه‌ای به نظر برسد. در توضیحات کانال خود از کلمات کلیدی که در حوزه کاری و تخصصی خودتان است استفاده کنید. به طور مثال اگر شما کارشناس سئو هستید و آموزش سئو را در کانال یوتیوب خود قرار می‌دهید، از این کلمات در توضیحات ابتدایی کانال خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM، سئو یوتیوب و نکات مهم انجام آن را به طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم. توجه داشته باشید که تمامی نکاتی که گفتیم مستقیما با دیده شدن و رتبه‌بندی ویدئو شما ارتباط دارند. اگر شما بتوانید ویدئو خود را در یوتیوب و گوگل سئو کنید، طبیعتا بازدید بالاتری خواهید گرفت. این بازدید بالا، میزان اشتراک‌گذاری ویدئو را هم بالا می‌برد و همین موارد به رتبه‌بندی بهتر آن کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + دو =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره