همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

محتوای سبز چیست و چگونه به سئو کمک می‌کند

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 14 دقیقه

28 خرداد 1402


شاید راه‌های زیادی برای جذب ترافیک ارگانیک وجود داشته باشد، اما یکی از مواردی که به عنوان راز یا با اغراق کمتر، برگ برنده برای جذب مخاطبین ارگانیک از آن یاد می‌شود، تولید و قرار دادن محتوای سبز یا ever green content در وب‌سایت است. اما انتخاب موضوع مناسب و نحوه نوشتن بر اساس نیاز مخاطب که در لحظه تغییر می‌کند، از معضلات بلاگر‌ها و افرادی است که در حوزه بازاریابی محتوایی و سئو فعالیت می‌کنند. امروز قصد داریم تا با بررسی تمام جوانب محتوای سبز خدمت شما دوستان HDM باشیم.

محتوای سبز


همانطور که در درس اول بازرایابی محتوایی آکادمی HDM اشاره کردیم، محتوا و هر آن‌چه که به محتوا ارتباط دارد مانند اثر انگشت است، از این جهت می‌گوییم مانند اثرانگشت که برای تعریف هر بخشی در این حوزه هزاران تعریف متفاوت ولی درست وجود دارد. در اصل علت وجود تفاوت‎‌های فراوان در این حوزه، نگرش‌های مختلف به حوزه بازاریابی است، زیرا همانطوری که از اسم حوزه کاری ما، یعنی بازاریابی محتوایی پیداست، رکن اصلی قبل از هر دانش و نگرشی، علم بازاریابی است. خب دیگر سخرانی بس است، برویم سر اصل مطلب!


محتوای سبز چیست؟


محتوای سبز چیست؟ محتوای سبز همان چیزی است که به گفته ahrefs باعث شد تا بازدید کنندگان آن‌ها در ماه از 15000 به 200000 افزایش پیدا کند، خب شاید فکر کنید این یک معجزه خارق العاده است، بله همین‌طور است. محتوای سبز در گذر زمان برای بهبود رتبه شما یک معجزه به حساب می‌آید. قبل از پرداختن به اصل مطلب با چند نمونه از تولید کنندگان محتوای سبز آشنا شوید.

محتوای همیشه سبز


شاید اگر از بزرگان حوزه بازاریابی محتوایی بخواهیم که یک تعریف کوتاه برای محتوای همیشه سبز ارائه دهند با توضیحات و تعاریف زیر رو‌به‌رو شویم.

  • محتوایی بهینه سازی شده و سئو محور که به‌طور مداوم معنا و مفهوم آن ثابت ولی کاربردی است.
  • محتوایی که به زودی قدیمی نمی‌شود و برای مدت زمان طولانی معنا و مفهوم دارد.
  • محتوایی که بعد از گذشت مدت زمان قابل توجه، ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کند.
  • محتوایی بدون تاریخ مصرف.
  • محتوایی که در هر زمانی توانایی رفع نیاز مخاطب را داشته باشد.
  • محتوایی مرتبط با SEO که برای مخاطبان تازگی دارد.

اما اگر بخواهیم برای محتوای همیشه سبز یک تعریف کامل براساس دانشی که در سال‌های اخیر بدست آوردیم، ارائه دهیم؛ به این شرح است.
محتوای همیشه سبز محتوایی است که موضوع آن به روز نمی‌شود؛ این چرخش حول موضوعی است که بدون توجه به چرخه اخبار لحظه‌ای یا فصل یا سال فعلی برای خوانندگان تولید می‌شود. علت نام گذاری یا بهتر است بگوییم ایده نام گذاری آن مربوط به گیاه همیشه سبز است، گیاهی که در چهار فصل سال سبز است. اما اگر کمی بیشتر به تعریفی که ارائه نمودیم توجه کنید، متوجه خواهید شد که این تعریف درباره 3 چیز متفاوت صحبت می‌کند. بله! محتوا، زمان و موضوع، سه تمایز مهم که در اکثر مقالات و تعاریف ارائه شده دست کم گرفته می‌شود.
شاید به طور کلی با موضوع محتوای سبز آشنا شده باشید، ولی آنچه که باعث می‌شود تا مفهوم آن را درک کنید، بدون شک مثال‌های ملموس در این زمینه است. به موضوعات زیر توجه کنید.

محتوای سبز چیست؟
  • قیمت دلار امروز با 2% افزایش به 21150 رسید.
  • متاسفانه آمار مبتلایان کرونا در 24 ساعت گذشته به 269000 نفر رسید.
  • هوا تهران امروز با 2 درجه افزایش به 43 درجه رسید.
  • قیمت نفت در بازار جهانی امروز با 1% کاهش رو‌به‌رو شد.
محتوا سبز


همان‌طور که در 4 مثال بالا مشاهده می‌کنید جنس محتواهای بالا از نوع خبر داغ، فوری و … است، در اصل زمان و موضوع نقش اصلی را در محتوا‌های بالا ایفا می‌کنند، قیمت دلار، آمار مبتلایان، دمای تهران و قیمت جهانی نفت موضوعاتی هستند که ممکن است به لحظه تغییر بکنند. اما گاهی پیش می‌آید که اخبار نه در لحظه بلکه در یک بازه زمانی مخاطب خواهد داشت. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • تاریخ جشن قهرمانی پرسپولیس بعد از بازی با ذوب‌آهن اصفهان و بدون حضور تماشاگران خواهد بود.
  • مشخصات و شرایط ثبت‌نام خودرو جدید و ملی شاهین منتشر شد.
  • سخنگوی هواپیمایی X بابت تاخیر 12 ساعته پرواز زاهدان تبریز، از مسافرین این سفر عذر خواهی کرد.
  • یورگن کلوپ قهرمانی تیمش را پس از 30 سال در لیگ برتر انگلیس، شروع انقلابی در این تیم دانست.


اما جنس خبر در این 4 مثال بالا تا زمان رخ دادن اتفاق یا از یاد رفتن آن می‌تواند تازگی داشته باشد و سرچ موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهد، اظهارات سخنگوی شرکت هوایی شرایط و مشخصات شاهین تا زمان اولین عرضه و شروع فصل جدید فوتبال در ایران و انگلیس باعث می‌شود تا این محتوا‌ها به آرشیو بروند. به این دلیل می‌گوییم آرشیو شاید بعد‌ها از آن‌ها یاد شود. در واقع تفاوت این مورد با مثال‌های بالا در این است که شاید به جشن قهرمانی پرسپولیس، و شرایط اولیه ثبت نام این خودرو اشاره‌ای شود ولی بعید است که بگوییند در تاریخ اول مرداد چند نفر مبتلا شدند. اما گونه‌ای دیگر از محتوا وجود دارد که خود بیانگر زمان است. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • آخرین الگوریتم‌های گوگل در سال 2020
  • رتبه چاقی ایران برمبنا BMI در سال 2019
  • میزان فروش نفت ایران در سال 1398
  • جدول لیگ برتر ایران در 98_99


همانطور که در این چهار مورد مشخص است، طول عمر این محتوا‌ها یک سال است، در این یک سال شاید این چنین مواردی سرچ شوند و حتی در افزایش ترافیک تاثیر داشته باشند، اما اگر به یاد داشته باشید در تعریف محتوای سبز گفتیم موضوعی که به روز نمی‌شود، خب پس بدیهی است که پرداختن به این چنین محتوایی در یک مدت محدود می‌تواند برای شما ترافیک جذب کند، زیرا موضوعات آن با زمان در ارتباط است. اما گاهی ممکن است که در موضوع یا متن محتوا نشانه‌ای از زمان نباشد ولی زمان در آن دخیل باشد! خب یعنی چه؟ به 4 مثال زیر دقت کنید:

  • جدیدترین روش‌های لاغری
  • بهترین پیشنهاد برای خرج کردن و سرمایه 10 میلیون تومان پول؟
  • فاصله تهران تا چالوس چند ساعت است؟
  • با 40 میلیون تومان پرشیا مدل چند می توان خرید؟


اما در این چهار مثال شاید سوال در ظاهر یک سوال یا یک کیوورد در ظاهر و جنس محتوای سبز باشد، اما زمان تعیین کننده درستی و کارآمدی این سوال است. مثلا در مورد اول اگر این سوال در سال 2010 پرسیده شده باشد روش‌هایی قدیمی‌تر پیشنهاد می‌شد، اما اگر در سال 2020 این سوال مطرح شود، روش‌های نوین‌تر مانند EMS پیشنهاد می‌شود. یا مورد دوم با این میزان پول شاید در سال‌های گذشته گزینه‌ها و راه‌های بسیاری مطرح بود، اما در حال حاضر شاید یکی دو پیشنهاد برای این سوال بتوان ارائه نمود. یا در مورد سوم قبل از افتتاح آزاد راه و بعد از آن پاسخ‌ها متفاوت است؛ و همینطور در مورد چهارم که مجدد بحث زمان مطرح است.
اما 4 مثال آخر که می‌تواند معنی و مفهوم محتوای سبز را برای شما روشن کند به شرح زیر است:

  • میزان دقیق کالری سوزی ورزش‌ها چقدر است؟
  • طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی چگونه است؟
  • 4p یا آمیخته بازاریابی چیست؟
  • چند نوع تیپ بدنی داریم؟


اما در این 4 مورد که ذکر کردیم شرایط به گونه دیگر است، میزان کالری سوزی ورزش‌ها با گذشت زمان تغییری نخواهد کرد، مثلا فرض کنید که در سال 2000 کالری سوزی دوچرخه سواری با سال 2020 متفاوت باشد، خب این موضوع غیر ممکن است، یا طرز پخت کاپ کیک با گذر زمان تغییر کند و تیپ بدنی و آمیخته بازرایابی دست خوش تغییراتی قرار بگیرند، خیر این‌طور نیست. پس با توجه به ثبات موضوعی مواردی که در این قسمت ارائه کردیم، محتوا سبز هستند.


محتوای سبز کم رنگ تا سبز پر رنگ


با توجه به مثال‌هایی که در بالا زدیم احتمالا متوجه شدید که برخی از این موارد ماندگاری لحظه‌ای دارد ولی برخی دیگر شاید در طول ماه و شاید در طول سال دستخوش تغییراتی قرار بگیرند. اما در کل اگر بخواهیم بگوییم که محتوا سبز یک تعریف واحد و یک نمونه واحد دارد شاید کمی این موضوع را محدود کرده باشیم، محتواهایی که در آن سال ذکر شد تا پایان همان سال یک محتوای سبز به حساب می‌رود و محتواهایی همچون جدیدترین روش‌های لاغری تا زمانی که آن روش‌ها جدید باشند، محتوای سبز هستند. پس بهتر است بگوییم محتوای سبز شامل طیفی از محتواها و موضوعاتی است که می‌تواند ثابت و یا دستخوش تغییراتی قرار بگیرند.

محتوای همیشه سبز یک طیف است


زمانی که قصد نوشتن در مورد یک موضوع خاصی را دارید، باید کلاه خود را قاضی کنید که موضوعی که در مورد آن می‌نویسم آیا ممکن است دست‌خوش تغییراتی قرار بگیرد یا خیر، در مقالات دیگر معمولا وقتی از محتوای سبز و بهترین مثال در مورد آن می‌گویند، اشاره به موضوعات تاریخی دارند، اما اشاره به موضوعات تاریخی همیشه بهترین گزینه برای محتوای همیشه سبز نیست، زیرا برخی کسب‌وکارها موضوع‌های محدودی در این زمینه دارند که بخواهند برای آن‌ها بنویسند. پس چاره کار چیست؟ چگونه می‌توانیم محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟ قبل از پاسخ به این دو سوال برای درک بهتر، بهتر است بدانید که محتوای سبز چرا مهم است!


علت اهمیت محتوای سبز
زمانی که دونالت ترامپ در انتخابات سال 2016 امریکا پیروز شد، New York times اولین خبرگذاری بود که این موضوع را منتشر کرد، به همین دلیل بابت این خبر فوری و مهم به یک افزایش ترافیک بی‌سابقه دست یافت، اما با گذشت زمان و عادی شدن این موضوع پس از گذشت چند روز، همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، باعث کاهش ترافیک و خطی شدن آن شد.

محتوای غیر سبز

این گونه محتواها مانند چرخه همستر است، یعنی شما باید تولید محتوا و انتشار را ادامه دهید. هنگامی که شما متوقف می شوید، ترافیک شما کاهش می یابد و دقیقاً به همین دلیل است که شما باید محتوای همیشه سبز را در مورد موضوعات همیشه سبز ایجاد کنید. محتوای سبز به شما کمک می‌کند تا زمان کمتری را صرف تولید محتوا کنید که باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. در اصل وظیفه گوگل ارائه پاسخ به سوالات افراد است، اگر موضوع محتواهای شما قدیمی باشد، بدیهی است که رتبه‌ای دریافت نکنید، پس صرفا با تولید محتوا سبز است که می‌توانید ماه‌ها و سال‌ها بعد ترافیک ارگانیک را به صفحات بلاگ خود افزایش دهید. اما چرا محتوای سبز تا این اندازه مهم است؟

محتوای سبز چیست؟


علاوه‌بر حفظ کاربران قدیمی، کاربران جدید به سایت ما می‌آورد


با انتشار محتوای سبز، البته در صورت ارزشمند بودن محتوا شما می‌توانید مخاطبین خود را حفظ کنید، اما این همه ماجرا نیست، محتوای سبز اگر واقع سبز باشد سالیان سال برروی وب سایت شما باقی می‌ماند و باعث می‌شود تا در این مدت شما مخاطبین جدید را جذب خود کنید. محتوای همیشه سبز مانند یک سرمایه است که حتی با گذشت زمان هم به شما سود می‌دهد.

مخاطب جدید با محتوای سبز


تاثیر مستقیم و خارق‌العاده در رتبه گوگل


اگر محتوایی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهید موضوعی کارآمد و محتوایی کاربردی داشته باشد، گوگل این موضوع را درک می‌کند، با توجه به خصوصیات گوگل که برمبنا رفع نیاز مخاطب است، گوگل برای رفع نیاز مخاطب بهترین پاسخ را در رتبه ابتدایی نمایش می‌دهد. پس شما با ارائه محتوای سبز می‌توانید ترافیک خود را به‌واسطه جایگاهی که دارید افزایش دهید و بیشتر در معرض دید مخاطبین باشید.


امکان لینک سازی داخل و خارجی فراهم می‌شود


زمانی که یک موضوع جامع و باارزش در مدت زمان نسبتا طولانی برروی وب‌سایت شما قرار بگیرد، امکان لینک سازی داخلی و خارجی در آن افزایش می‌یابد، همچنین سایت‌های دیگر در صورتی که شما محتوای جامعی ارائه داده باشید به شما لینک می‌دهند و این می‌تواند رتبه شما را بهبود ببخشد. برای مثال در موضوع آمیخته بازاریابی شما می‌تواند در موضوعاتی مثل انواع محصولات صنعتی و مصرفی و یا استراتژی‌های قیمت‌گذاری لینک سازی کنید.

لینک سازی با محتوای سبز

اما چگونه تولید محتوای سبز انجام دهیم؟


تولید محتوای سبز قبل از هر کاری نیاز به شم بازاریابی دارد، با توجه به توصیه‌های انجام شده در مورد تولید محتوا سبز، فرایند تولید آن در دو مرحله خلاصه می‌شود که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
انتخاب موضوع و عنوان کاربردی در محتوای سبز
ابتدا انتخاب موضوع مهم و کاربردی در فرایند تولید محتوای سبز نیاز به انتخاب کلمات کلیدی مناسب یا به زبان خودمان keyword reaserch دارد. اما قبل از پرداخت به کیوورد ریسرچ لازم است تا موضوعات و چهارچوب‌های کلی تولید محتوا سبز را بشناسید.

  • آموزش‌هایی در پاسخ به سوالات چطور و چگونه و …
  • نکات برتر و کلیدی مانند 100 نکته مهم که قبل از کنکور باید بدانید.
  • لیست‌ها و جداول، مانند جدول کالری سوزی ورزش‌ها
  • مقالات تعریفی و دایره‌المعارف محور مانند آمیخته بازاریابی چیست؟
  • مقالات آموزشی و آکادمیک، مانند بهترین روش‌ها و راهکارها برای نوشتن محتوای سبز
  • مقالات و محتواهایی از جنس تاریخ که سرچ می‌شوند، مانند وسعت حکومت هخامنشیان
  • سوالات رایج در مورد محصولات تولید شده، برای مثال نحوه استفاده یا برطرف کردن مشکلات متداوم محصولات شما
  • مقالاتی از جنس انتقاد از محصولات، مانند 10 دلیل قانع کننده برای اینکه 206 تیپ 2 نخریم.
  • ویدئوها و پادکست‌ها


انتخاب کلمه کلیدی مناسب از ابزارها


برای انتخاب یک موضوع مناسب ابتدا باید با بررسی میزان سرچ (search volume) کلمه کلیدی مورد نظر از ابزاری که از آن برای keyword raserch استفاده می‌کنید، شروع کنید. کلمات کلیدی که سرچ قابل قبولی در ماه دارند، می‌توانند گزینه مناسبی باشند.


روند صعودی یا موقتی آن را بسنجید


با ابزاری همچون Google trend میزان اهمیت این موضوع را در بازه زمانی بلند مدت بسنجید. برای درک بهتر به این چند مثال دقت کنید.

محتوا همیشه سبز


بررسی واژه آمیخته بازاریابی در Google trend مطابق تصویر زیر نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته نه تنها از میزان سرچ این موضوع کاسته نشده، بلکه تا حدودی میزان سرچ آمیخته بازاریابی بیشتر هم شده.

آمیخته بازاریابی


بررسی واژه وایبر در Google trend مطابق تصویر زیر نشان می‌دهد که میزان سرچ و محبوبیت این پیام‌رسان با از دور خارج شدن آن تحت تاثیر قرار گرفته است، شاید این واژه زمانی یک محتوای سبز به حساب می‌آمد ولی در شرایط فعلی این‌طور نیست.

محتوا همیشه سبز


بررسی واژه اینفلوئنسر مارکتینگ در Google trend مطابق تصویر زیر نشان می‌دهد این این واژه در سال‌های اخیر تبدیل به یک موضوع ترند شده و طرفدارانی زیادی برای خود پیدا کرده است. این واژه و محتواهای مربوط به آن نیز محتوای سبز به حساب می‌آیند.

محتوای سبز


بررسی دو واژه لحظه تحویل سال و جام‌جهانی مانند آن‌چه که در Google trend به ما نشان می‌دهد، کاملا به بازه زمانی ارتبط دارد و این جنس موضوع هم محتوای سبز به حساب نمی‌آید.


بررسی واژه قیمت سکه تمام در Google trend مطابق تصویر نشان می‌دهد که این واژه در طول پنج سال گذشته سرچ داشته و با افزایش قیمت و گرم شدن بازار آن بعضا این میزان سرچ از گذشته بیشتر شده، اما این وسط یک نکته مهم نهفته‌ است. ابتدا تصویر را نگاه کنید.


شاید سه محتوا قیمت سکه، آمیخته بازاریابی و اینفلوئنسر مارکتینگ میزان سرچ قابل قبول و رو‌به رشدی دارند ولی نکته‌ای که در این میان مطرح است، مرز میان محتوای سبز و عنوان سبز است. محتوای سبز همان‌طور که در تعاریف گفتیم، به روز نمی‌شود ولی با گذشت زمان از میزان سرچ آن هم کاشته نمی‌شود، اما موضوعی مثل قیمت سکه تمام دارای یک عنوان سبز است، یعنی قیمت سکه تمام، هرروز سرچ می‌شود ولی محتوا آن نیاز به تغییر و به‌روز رسانی دارد. در کل موضوعاتی همچون موارد زیر شاید در زمره عنواین سبز قرار بگیرند و سرچ بالایی داشته باشند ولی به دلیل تغییر موضوع نیاز به به‌روز رسانی دارند و نمی‌توان آن‌ها را محتوای سبز دانست.

  • اخبار و مقالات خبری به جهت این‌که بعد از گذشت زمان دیگر سرچ نمی‌شوند. مانند نتیجه مذاکرات سفرای ایران و ترکیه
  • مورد دوم آمار و گزارشات عددی است، برای مثال شاید تعداد مبتلایان کرونا یک عنوان سبز باشد، ولی محتوا آن به دلیل تغییرات لحظه‌ای نمی‌تواند به عنوان یک محتوای بز شناخته شود.
  • محتوا‌های مرتبط با تعطیلات یا فصول، درست مانند همان ساعت تحویل سال که نمودار ترند بودن آن را نشان دادیم، این موضوع در یک بازه زمانی خاص می‌تواند عنوان سبز باشد.
  • مقالاتی که تمرکز ویژه برروی ترند‌های حال حاضر دنیا دارند، مثلا مقالاتی که در حوزه کرونا ویروس در حال تولید است، شاید این موضوع در حال حاضر یک ترند باشد، ولی پس از کشف واکسن این موضوع هم از ترند خارج خواهد شد، البته امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد.
  • هر آن‌چه که مرتبط با دنیا مد و فشن است، از این قائده مستثنا نیست.


می‌دانیم که یک سوال مهم ذهن شما را درگیر خود کرده است، این‌که خب پس اصلا نباید سمت محتوا غیر سبز یا عنوان سبز رفت، سوال بسیار به‌جا و خوبی است. ولی ابتدا اجازه دهید تا نحوه تولید محتوا سبز را هم بگوییم و پس از آن به این سوال پاسخ دهیم.


نوشتن محتوای سبز


پس از انتخاب درست محتوای همیشه سبز بهتر است که ببینیم چگونه بنویسیم که سبز باشد و سبز بماند! ایجاد محتوای سبز کار آسانی است، در یک جمله شما باید چیز مفیدی خلق کنید که در گذر زمان تحت تاثیر قرار نگیرد.
قدم اول، محتوا ده برابری تولید کنید
قدم اول برای نوشتن محتوای سبز، تولید محتوا ده برابری است. کار Google ارائه بهترین نتیجه برای جستجو است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، به محتوا باکیفیت نیاز خواهید داشت، زیرا محتوا بی کیفیت در صفحه serp مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرد. در اصل باید باور کنید که صفحه serp رینگ دوئل است و محتوایی برنده است که 10 برابر محتوا‌های دیگر برای مخاطب ارزشمند باشد؛ به این نوع محتوا، 10x content می‌گویند، در این قسمت به طور خلاصه موضوع محتوای ده برابری را توضیح می‌دهیم ولی برای کسب اطلاعات بیشر لازم است تا با مراجعه به مقاله محتوا ده برابری در قسمت بلاگ HDM دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.
به طور خلاصه اگر محتوا یا محیط انتشار شما به سوالات و موارد زیر پاسخ می‌دهد، پس شما یک محتوا ده برابری همیشه سبز تولید کردید.

  • ابتدا طراحی وب‌سایت، اگر سایتی که محتوا در آن قرار دارد، بستری مناسبی باشد می‌تواند رضایت خواننده را به همراه داشته باشد.
  • محتوا باید همه پسند و به زبان ساده ولی کامل باشد تا مخاطب پس از مطالعه با موضوع آشنا شود.
  • جالب، سرگرم کننده و مفید بودن محتوا نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.
  • محتوایی متفاوت که کامل‌تر، ساده‌تر باشد و از همه مهم‌تر در صورت مقایس برگزیده شود.
  • استفاده از مثال واقعی و ملموس در محتوا بسیار ضروری است. آیا محتوا شما دارای مثال‌های ملموس است؟


قدم دوم از عناوین مدت‌دار استفاده نکنید


با توجه به هوش گوگل زمانی که شما در عنوان خود از واژه‌هایی همچون سال گذشته، 2020، ماه ژانویه و موارد این‌چنینی استفاده می‌کنید، بعد از گذشت بازه زمانی که مشخص کردید، گوگل محتوای شما را منقضی می‌داند، پس از بازه برای عنوان و محتوای خود استفاده نکنید.

محتوای سبز چیه


از نوشتن محتواهای بلند دوری کنید


تا جایی که ممکن است برای نوشتن محتوا سبز از محتواهای طولانی و حوصله‌ سربر خودداری کنید، اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، خساست به خرج ندهید و تمام مواد لازم را بیان کنید و در نقطه مقابل به محتوا آب هم نبندید. اما برویم سراغ سوالی که قول پاسخ به آن را دادیم.


آیا همیشه باید محتوای سبز تولید کرد؟


خیر! برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نوع کسب‌وکار خود را درنظر بگیرید، اگر کسب‌وکار شما خبر محور است، به همان میزان که محتوای سبز برای شما اهمیت دارد، عناوین سبز و عناوین موقت هم باید مهم باشد. البته که این موضوع برای کسب‌وکارهای غیر خبری هم لازم است. برای یک کسب‌وکار خبری لازم است که نه تنها موضوعات مهم بلکه موضوعات در لحظه را پوشش دهد تا در سیل عظیم سرچ مخاطبین سهمی برای نمایش داشته باشد، زمانی که این اتفاق می‌افتد، شما نزد گوگل به عنوان یکی از منابع موسخ شناخته می‌شوید.
البته همان‌طور که گفتیم این موضوع صرفا مناسب کسب‌وکارها و سایت‌های خبری نیست و شما به عنوان مدیر بازاریابی محتوایی یک مجموعه موظف هستید تا یک رابطه بین خدمات یا محصولات خود و موارد و اخبار روز ایجاد و در مورد آن محتوا بنویسید تا از غافله عقب نمانید. اما به طور کلی پیشنهاد ما به شما پرداختن به موضوعات سبز در کنار دیگر موضوعات است، ولی به دلیل ماندگاری بالا باید محتوای سبزی که تولید می‌کنید، متفاوت باشد، یعنی برای آن سنگ تمام بگذارید، زیرا یک گنجینه است.


تولید محتوای سبز پایان کار نیست


نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که انتشار محتوای سبز به معنای پایان کار شما نیست. یعنی شما باید محتوای خود را نه به واسطه تولید مجدد بلکه به واسطه برخی اقدامات زیر به روز نگه دارید.

  • ابتدا از لینک سازی غافل نشوید، با لینک سازی محتوا شما ترویج پیدا می‌کند.
  • تصاویر آن را هر چند وقت یک بار به‌روز کنید.
  • اگر رقبا از شما محتوای بیشتری تولید کردن با تکنیک آسمان خراش به طول محتوای خود اضافه کنید، مثلا از خلاصه نویسی یا چند مثال برای افزایش طول محتوای خود استفاده کنید.
  • هر از چندگاهی دکمه فراخوان به عمل در محتوای خود بکار ببرید تا مخاطبان را بیشتر درگیر کند.
  • اگر در عنوان خود از سال، ماه یا هر مورد دیگری استفاده کردید، با ورود به سال جدید عنوان خود را تغییر دهید.


نتیجه


محتوای همیشه سبز با توجه به ماندگاری که دارد، می‌تواند استراتژی مناسبی برای رشد رتبه شما در صفحات جستجو باشد، موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که شما صرفا با محتوای همیشه سبز نمی‌توانید جلو بروید، زیرا محتوا سبز باید بخشی از استراتژی شما باشد، نه همه آن. پس نیاز مخاطبین خود را بشناسید و در کنار محتواهای دیگر برای آن‌ها محتوای سبز تولید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸