ریسپانسیو سرچ اد (Responsive Search Ad) چیست؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 5 شهریور 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

5 شهریور 1402

اگر تا به حال صفر تا صد چیدمان یک کمپین ادوردز را تجربه کرده ‌باشید؛ احتمالا با مفهوم ادنویسی آشنا هستید. ادنویسی همان نوشتن متن تبلیغات برای کمپین‌های سرچ گوگل ادز هست.

گوگل ادوردز فرمت‌های متفاوتی را برای ادنویسی در اختیارتان قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها (ETA(Expanded Text Ad، Call Ad و (Responsive Search Ad) RSA هستند.

ما در این مقاله از آژانس HDM تمامی موارد زیر را بررسی خواهیم کرد تا به بهترین شکل از خدمات گوگل ادز استفاده کنید:

برای پاسخ تمامی سوالات خود تا آخر این مقاله با ما باشید.

ریسپانسیو سرچ اد چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است؛ ریسپانسیو سرچ اد، نوعی از تکست اد است که قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. این تکست اد جدیدترین و بزرگ‌ترین فرمت ادنویسی گوگل ادز است؛ که برخلاف تکست اد‌های عادی به شما امکان نوشتن 15 هدلاین 30 کاراکتری و 4 دیسکریپشن 90 کاراکتری را در یک اد می‌دهد.

نوشتن تمامی این هدلاین‌ها و دیسکریپشن‌ها به شما 43860 ترکیب متفاوت از ادها را خواهد داد که در تکست ادهای عادی غیر‌ممکن است و به نوعی ترکیب اد‌های شما تقریبا نامحدود و غیر‌تکراری خواهد بود.

گوگل ترکیب‌های مختلفی از هدلاین و دیسکریپشن‌ها را امتحان کرده و نمایش می دهد؛ سپس با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته‌اش بهترین ترکیب را شناسایی می‌کند و بر‌حسب کلمات‌کلیدی سرچ، دستگاه کاربر و سابقه سرچ‌های قبلی او مناسب ترین اد را به او نشان می‌دهد.

شما با استفاده از ریسپانسیو ادها می‌توانید کلمات کلیدی بیشتر و متن‌های طولانی‌تری بنویسید؛ بنابراین ادوردز فرصت بیشتری برای آزمون و خطا خواهد داشت و در انتها الگوی به‌دست آمده برای ادها نیز الگوی دقیق‌تری است.

ریسپانسیو سرچ اد چگونه نمایش داده می‌شود؟

ریسپانسیو‌ سرچ ادها به شما امکان نمایش یک اد با 3 هدلاین 30 کاراکتری، 2 دیسکریپشن 90 کاراکتری و  دو display path  15 کاراکتری را می‌دهد؛ در حالی که یک تکست‌اد عادی در آن‌ واحد حداکثر می‌تواند یک دیسکریپشن و 2 هدلاین نمایش دهد؛ اما توجه داشته باشید که همه ی هدلاین و دیسکریپشن ها با هم نمایش نمی گیرند.

این یکی از بزرگترین مزایای RSA است که به شما امکان نمایش یک اد 300 کاراکتری را می‌دهد؛ اما توجه داشته باشید که ممکن است تبلیغات شما همیشه در ماکسیمم‌ترین حالت خود نمایش نگیرند؛ اما یک ریسپانسیو سرچ اد در مینیمم‌ترین حالت ممکن نیز نمایش‌اش مشابه یک اد عادی است پس در این‌حالت نیز شما چیزی را از دست نخواهید داد.

نحوه ساخت یک ریسپانسیو سرچ اد

حالا ریسپانسیو سرچ اد خودتان را بسازید! برای ساخت یک ریسپانسیو سرچ در ادامه این مراحل را با ما انجام دهید. در هر ادگروپ در قسمت ads and extension در بخش ads می‌توانید از بین گزینه‌های موجود ریسپانسیو سرچ اد را انتخاب کنید.

برای ساخت یک ریسپانسیو اد باید تمامی موارد زیر را تعریف کنیم؛ توصیه می‌شود برای دریافت بازخورد بهتر حداقل 3 هدلاین متفاوت و 2 دیسکریپشن تعریف کنید.

در این قسمت، نمونه ترکیب هدلاین‌ و دیسکریپشن‌های مختلف  نیز به شما نمایش داده می‌شود، هم‌چنین می‌توانید با رعایت مواردی که در بالای عکس به آن‌ها اشاره شده و گوگل بر روی آن‌ها تاکید دارد؛ نمایش بیشتر و موثرتری داشته باشید.

تفاوت ریسپانسیو سرچ اد و تکست‌ادهای عادی

همان‌طور که در بالاتر به آن اشاره شد؛ تکست‌ادهای عادی حداکثر 2 هدلاین و یک دیسکریپشن را نمایش می‌دهند؛ در حالی که ریسپانسیو اد می‌تواند در بهترین حالت خود تا سه هدلاین و دو دیسکریپشن را پوشش دهد. اما این همه‌ی موضوع نیست و طبق بررسی‌های گوگل ادز، ریسپانسیو سرچ ادها بین %5-15% ctr  بالاتری نسبت به تکست ادهای عادی دارند.

بهترین بازخورد از ریسپانسیو ادها

اگر برخی موارد را رعایت کنیم می‌توانیم بیشترین بازخورد را از ریسپانسیو ادها بگیریم از‌جمله این موارد عبارتند از:

  1. اگر کسب و کار شما این قابلیت را دارد که حداقل 8 تا 10 هدلاین متفاوت و 2 دیسکریپشن مختلف بنویسید.
  2. حداقل 2 هدلاین با کلمات کلیدی اصلی ادگروپ تعریف کنید.
  3. سعی کنید دست‌کم 5 عدد از هدلاین‌هایتان، عبارت‌های کاملا متفاوت و منحصر به فردی داشته باشند.
  4. هم‌چنین تلاش کنید تا سه عدد هدلاین بدون کلمه کلیدی داشته‌باشید و در آن‌ها به توضیح مشکلاتی که با سرویس شما حل می‌شود؛ اشاره کنید یا به توضیح مزایای محصول خود بپردازید.
  5. دو دیسکریپشن منحصر به فرد بنویسید و در آن‌ها به مواردی اشاره کنید که در هدلاین به آن اشاره نداشتید.

به این نکته توجه داشته‌باشید که اگر در هدلاین و دیسکریپشن‌هایتان از کلمات یکسان زیادی استفاده کنید؛ گوگل اد شما را محدود خواهد کرد و کمتر نمایش خواهد گرفت.

پین کردن هدلاین و دیسکریپشن‌ها

Responsive Search Ad گوگل ادز به صورت خودکار هدلاین و دیسکریپشن‌ها را در هر نمایش، نشان خواهد داد و هیچ هدلاین و دیسکریپشنی دوبار پشت‌سر هم نمایش نمی‌گیرد؛ اما اگر می‌خواهید یک هدلاین یا دیسکریپشن همیشه در اد شما نمایش بگیرد؛ می‌توانید از پین کردن استفاده نمایید و یک هدلاین را در جایگاه‌های اول دوم و سوم پین کنید. این شرایط برای دیسکریپشن‌ها نیز صادق است و شما می‌توانید دو عدد از دیسکریپشن‌ها را در جایگاه اول و دوم تعریف کنید؛ اما به یاد داشته باشید که با پین‌کردن یک هدلاین تا 75% شانس نمایش فرم‌های متنوع اد را کاهش می‌دهید و اگر دو هدلاین را پین نمایید تا 99% شانس تنوع را در ادهایتان از دست خواهید داد؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید هوشمندانه از این امکان استفاده کنید.

برای مثال همان‌طور که می‌دانید در ایران امکان استفاده از target location  وجود ندارد ولی شما با استفاده از ریسپانسیو ادها می‌توانید یک پیام مانند “تعمیر لباسشویی بوش در تهران” را در هدلاین اول پین کنید تا کاربران شهرهای دیگر پس از مشاهده اد شما متوجه شوند که سرویس شما فقط برای تهران است؛ حال آن که اگر این هدلاین را پین نکنید ادها به صورت چرخشی نمایش داده می‌شوند و این هدلاین همیشه نمایش نخواهد داشت.

به خاطر داشته‌باشید که وقتی شما یک هدلاین یا دیسکریپشن را در جایگاه اول، دوم و… پین می‌نمایید؛ نمایش داده شدن آن عبارت، به نمایش گرفتن آن جایگاه بستگی دارد. بنابراین اگر یک هدلاین را در جایگاه سوم و یک دیسکریپشن را در جایگاه دوم پین نمایید؛ ممکن است همیشه نمایش داده نشود؛ پس اگر عبارت شما بسیار کلیدی و پر‌اهمیت است آن را در جایگاه اول تعریف نمایید که همیشه نمایش بگیرد.

از ریسپانسیو اد‌بها استفاده کنیم یا تکست اد‌های عادی؟

 با وجود ریسپانسیو سرچ اد آیا نیازی به تکست ادهای عادی هم هست؟ توصیه گوگل این است که در کنار ریسپانسیو ادتان یک تکست‌اد عادی نیز ران نمایید تا از نمایش متنوع اد‌هایتان توسط ریسپانسیو اد مطمئن شوید؛ هم‌چنین قوی‌ترین هدلاین و دیسکریپشن‌ها را نیز در یک تکست اد تعریف نمایید.

آزمون و خطا با ریسپانسیو سرچ اد

ریسپانسیو اد‌ها با قابلیت پین یک امکان ویژه به شما می‌دهند که با عبارت‌های مورد‌نظرتان آزمون و خطا انجام دهید؛ چگونه؟

اگر شما یک تکست‌اد عادی تعریف نمایید؛ چرخش بین دیسکریپشن و هدلاین‌ها به شما این امکان را نمی‌دهد تا بفهمید دقیقا کدام ترکیب از آن‌ها CTR فعلی را به شما داده است؛ اما با استفاده از ریسپانسیو اد‌ها می‌توانید تعیین کنید که یک عبارت دقیقا در چه جایگاهی نمایش داده شود و با تعریف عبارات کلیدی‌تر نتیجه مشخص شده را بر روی تمام ادهایتان پیاده‌سازی نمایید.

 ریسپانسیو سرچ ادها در آپدیت جدید گوگل به طور رسمی ارائه شده اند و گوگل نیز در هنگام انتخاب نوع، این تکست اد را پیشنهاد می دهد بنابراین ما نیز پیشنهاد می کنیم که برای نمایش خدمات متفاوت و ویژگی های منحصر به فرد خدمات یا محصولاتتان یک ریسپانسیو اد تعریف نمایید. به خاطر داشته باشید که در هر ادگروپ بیشتر از یک ریسپانسیو اد تعریف نکنید چرا که هر ریسپانسیو اد با ترکیب های بی شماری نمایش داده می‌شود و اگر بیش از یک ریسپانسیو سرچ اد تعریف کنید؛ گوگل مدت زمان بیشتری را صرف پیدا کردن بهترین نحوه نمایش اد در هر ریسپانسیو اد می کند.

در انتها ریسپانسیو ادها به طور کلی می توانند به نمایش موثر ادهای شما کمک کنند و به شما اجازه ی نمایش محتوای بیشتر و متنوع تری را می دهند بنابراین اگر مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را رعایت کنید یک ریسپانسیو اد بهنیه خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + بیست =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸