همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

بخش پرفورمنس سرچ کنسول (Performance) چیست؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 19 شهریور 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

19 شهریور 1402

آیا به دنبال بهبود عملکرد وب‌سایت خود در صفحه نتایج جستجو هستید؟ بخش performance سرچ کنسول گوگل می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. در این مقاله، ویژگی‌ها و ابزارهای مختلف موجود در بخش پرفورمنس را بررسی می‌کنیم که می‌توانند به شما در بهینه سازی وب‌سایت شما برای کسب نتایج بهتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک کنند.

بخش پرفورمنس سرچ کنسول - Google Search Console Performance

بخش performance سرچ کنسول چه اطلاعاتی ارائه می دهد؟

بخش performance یکی از بخش‌های موجود در گوگل سرچ کنسول است و اگر به عنوان متخصص سئو فعالیت دارید یا از خدمات سئو استفاده می‌کنید این بخش اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد وب‌سایت شما مانند موارد زیر در نتایج جستجو ارائه می‌دهد.

  • اینکه وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجو چند بار نمایش داده شده است.
  • کاربران چقدر روی آن کلیک کرده‌اند.
  • میانگین رتبه کلمات کلیدی‌تان چه مقدار است.
  • کاربران برای یافتن وب‌سایت شما از چه کوئری‌هایی استفاده می‌کنند.

با استفاده از بخش پرفورمنس، صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند با بهبود محتواهای خود و تجزیه و تحلیل ترافیک و رفتار کاربران، رتبه وب‌سایت خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو را بهبود بدهند. حال بیایید دقیق‌تر به گزارش‌‌های مختلف موجود در این بخش نگاه کنیم.

بخش پرفورمنس سرچ کنسول - Google Search Console Performance

گزارش نموداری در بخش پرفورمنس سرچ کنسول چیست؟

نموداری در بخش پرفورمنس است که نمای کلی عملکرد وب‌سایت شما در نتایج جستجو از طریق آن به شما نمایش داده می‌شود. این گزارش نموداری شامل داده‌هایی در مورد تعداد کلیک‌ها، نمایش‌ها، نرخ کلیک (CTR) و میانگین موقعیت وب‌سایت شما در نتایج جستجو است. همچنین در این بخش می‌توانید محدوده تاریخ مورد نظر را انتخاب کنید و در تاریخ مورد نظر وضعیت نمودار را مشاهده و آنالیز نمایید.

به‌علاوه در این نمودار اطلاعات زیر نیز به شما نمایش داده می‌شود:

Total clicks: مجموع کلیک‌های دریافت شده روی سایت در نتایج گوگل را نمایش می‌دهد.

Total impressions: مجموع دفعات نمایش وب‌سایت در نتایج جستجو را نشان می‌دهد.

Average CTR: نشان‌دهنده متوسط نرخ کلیک است که مقدار آن براساس نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش وب‌سایت محاسبه می‌شود.

Average postion: متوسط رتبه وب‌سایت در بازه زمانی انتخابی را نمایش می‌دهد.

البته توجه داشته باشید که در بالای نمودار می‌توانید Search type را روی حالت web، image، video و news قرار دهید و حتی حالت مقایسه‌ای بین آن‌ها ایجاد کنید. همچنین فیلتر date نیز در این بخش قرار داده شده است که می‌توانید از بازه‌های پیشنهادی یا بازه‌های دلخواه خود استفاده کنید و همچنین مقایسه بین بازه‌های زمانی مختلف انجام بدهید.

همچنین در این بخش این امکان برای شما فراهم شده است که براساس query، page، country، device و search appearance فیلتر دلخواه اعمال کنید و همچنین مقایسه‌هایی هدفمند ایجاد نمایید تا بتوانید وضعیت سایت را به بهترین شکل مورد آنالیز کنید و اقدامات لازم در جهت بهینه‌سازی آن را انجام بدهید.

بخش پرفورمنس سرچ کنسول - Google Search Console Performance

گزارش جدولی در پرفورمنس سرچ کنسول چیست؟

در این قسمت، بخش‌های مختلفی قرار گرفته است که شامل queries ،pages ،countries ،devices ،search appearance و dates می‌شود. در جدول پرفورمنس سرچ کنسول می‌توانید فیلترهایی اعمال کنید که دیتای دلخواه شما را نمایش بدهد. فیلترهای این قسمت شامل country ،click ،impression ،CTR و position می‌‌شود که با contains ،does not contain ،equal ،Greater than قابل مدیریت هستند.

گزارش queries چه اطلاعاتی به شما نمایش می دهد؟

گزارش Queries داده‌هایی درباره عبارت‌هایی که کاربران برای یافتن وب‌سایت شما در نتایج جستجو استفاده می‌کنند، ارائه می‌کند. همچنین این گزارش شامل داده‌هایی درباره تعداد کلیک، نمایش، CTR  و میانگین رتبه برای هر عبارت جستجو است.

صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل گزارشQueries ، عبارت‌های جستجوی محبوب را شناسایی و محتوای وب‌سایت خود را برای هماهنگی بهتر با این موارد بهینه کنند. به‌علاوه این گزارش می‌تواند برای شناسایی عباراتی با عملکرد پایین که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

گزارش pages حاوی چه اطلاعاتی است؟

گزارش pages اطلاعاتی درمورد صفحات سایت می‌دهد که براساس این گزارش، می‌توان میزان کلیک، ایمپرشن، CTR و میانگین رتبه هر صفحه را به دست آورد. همچنین شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل دقیق این بخش صفحات محبوب و صفحاتی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید و اقدامات لازم را به جهت حفظ و بهبود رتبه آن‌ها انجام بدهید.

گزارش countries چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد؟

گزارش countries اطلاعاتی در مورد کشورهای مختلف به شما نمایش می‌دهد که کاربران از آن کشورها وارد وب‌سایت شما شده‌اند. این گزارش برای سایت‌هایی که چند زبانه هستند، بسیار مفید خواهد بود. چون صاحبان وب‌سایت‌ها بر اساس اطلاعات آن می‌توانند ورودی، نمایش، CTR و میانگین رتبه وب‌سایت خود را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار دهند.

بخش پرفورمنس سرچ کنسول - Google Search Console Performance

گزارش device چه اطلاعاتی به شما ارائه می دهد؟

در گزارش device شما می‌توانید به اطلاعاتی مانند میزان کلیک، ایمپرشن، CTR و میانگین رتبه وب‌سایتتان که از دستگاه‌های مختلف به دست آمده، دسترسی داشته باشید که این اطلاعات کمک بسیار زیادی به بهبود وضعیت وب‌سایت در دستگاه مورد علاقه کاربران می‌کند. به‌علاوه شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل این اطلاعات فعالیت‌هایی انجام بدهید تا کاربران هنگام مراجعه به وب‌سایتتان تجربه کاربری بهتری داشته باشند و همچنین وب‌سایت شما سرعت لود بسیار بالایی داشته باشد.

اطلاعات گزارش search appearance چیست؟

در گزارش search appearance شما می‌توانید به اطلاعاتی در مورد نحوه نمایش سایتتان دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال در این گزارش پارامتر FAQ rich results به شما نشان می‌دهد که سایتتان تا چه اندازه کلیک، ایمپرشن و  CTR داشته است و میانگین رتبه آن در صفحه نتایج جستجو چه میزان بوده است.

اطلاعات داخل گزارش dates چیست؟

در گزارش dates شما می‌توانید به داده‌های میزان کلیک، ایمپرشن، CTR و میانگین رتبه در یک تاریخ مشخص دسترسی داشته باشید. همچنین در این گزارش شما می‌توانید اطلاعات مربوط به افت و خیزهای ناگهانی رتبه وب‌سایتتان را مشاهده کنید و با تجزیه و تحلیل آن‌ها و شناسایی علت آن، برای رفع آن‌ها راهکارهای مناسبی پیاده‌سازی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM به توضیح بخش پرفورمنس سرچ کنسول (Performance) پرداختیم و گفتیم صاحبان وب‌سایت‌هایی که به دنبال بهبود وضعیت وب‌سایت خود در صفحه نتایج جستجو هستند، می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌ها در این بخش، بهترین نتیجه را شاهد باشند.

به عنوان مثال با استفاده از اطلاعات ارائه شده در گزارش Queries، صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند محتوای وب‌سایت، توضیحات متا و عناوین را برای جذب ترافیک بیشتر از نتایج جستجو و ارائه تجربه کاربری بهتر بهینه‌سازی کنند. البته برای صاحبان وب‌سایت مهم است که به‌طور منظم این داده‌ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند تا مطمئن شوند که وب‌سایت آن ها بهترین عملکرد خود را در صفحه نتایج جستجو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سه =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره