آژانس HDM در تاریخ ۱۲ فرودین و ۱۳ فروردین تعطیل می باشد.

مزایا داشتن وب سایت چیست؟ بررسی دلایل اصلی اهمیت داشتن سایت

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 16 دقیقه

28 خرداد 1402


شما به عنوان مدیر برای رشد کسب‌وکار خود راه‌های بسیار زیادی پیش رو دارید، مثلا در قدم اول باید ببینید که باد چهارچرخ 4p در آمیخته بازاریابی میزان است یا خیر! اما یکی از مواردی که با پیشرفت تکنولوژی و عمومی شدن استفاده از اینترنت در جامعه، داشتن وب سایت یا ارتقا آن یکی از نکات بسیار مهم برای ادامه مسیر پرپیچ ‌و خم رشد کسب‌وکار است. براساس آمار ارائه شده توسط وزارت ارتباطات حدود نیمی از جمعیت کشور دسترسی به اینترنت دارند و بسیاری از نیاز‌های خود را از این طریق برطرف می‌کنند؛ پس بدیهی است که یکی از پارامترهای رشد کسب‌وکار و سودآوری داشتن وب سایت است.


نکته: البته با توجه به اعتماد جامعه به فضای دیجیتال و این موضوع که این فضا یکی از اولین گزینه‌ها برای برطرف کردن نیاز مخاطبین است، نه تنها مشاغل بلکه افراد زیادی هم با راه‌اندازی سایت شخصی اقدام به شناخت بیشتر خود به مخاطبین مرتبط، نمودند.


در این مقاله قصد داریم به سوال پرتکرار این روز‌های اکثر کسب‌وکارها با عنوان “چرا باید وب سایت داشته باشیم” بپردازیم و همه جوانب از جمله مزایای داشتن سایت را بررسی کنیم تا بتوانیم تاثیری شگرف و مانا در کسب‌وکار شما بگذاریم. ما در این مقاله افتخار هم کلامی با مخاطبان مختلفی را داریم که شرایط و جایگاه متفاوتی در راه پرپیچ و خم رشد کسب‌وکار خود دارند، ولی بدون شک آنچه که عیان است، خواسته و نیاز آن‌ها می‌باشد که در تمامی افراد تا حدود زیادی مشابه است و آن بیشتر دیده شدن و سودآوری است.


چه مخاطبینی به دنبال داشتن وب‌سایت هستند؟

  • کسب‌وکارهای کوچک که به دنبال توسعه کسب‌وکار خود هستند.
  • کسب‌وکارهای بزرگی که به تکامل بیشتر فکر می‌کنند.
  • کسب‌وکارهایی کوچک که در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کردند و به دنبال توسعه خود هستند.
  • کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نوپا که به تازگی وارد بازار شده‌اند.
  • کسب‌وکارهای بزرگ که قصد تغییر برند یا راه‌اندازی یک زیرمجموعه جدید در هلدینگ خود دارند.

 

اما به طور کلی‌تر مخاطبینی که نیاز به داشتن وب‌سایت دارند، در دسته‌بندی‌های زیر خلاصه می‌شوند:

  • اگر یک محصول برای عرضه دارید، داشتن وب سایت برای شما نیاز حیاتی است.
  • اگر در حوزه ارائه خدمات فعالیت می‌کنید، داشتن یک سایت می‌تواند شما را به مخاطبین معرفی کند.
  • اگر به دنبال برند‌سازی هستید، داشتن یک وب سایت درخور، می‌تواند این اتفاق شیرین را برای کسب‌وکار شما رقم بزند.
  • اگر به دنبال ارتباط بی‌وقفه با مخاطبین خود هستید، سایت می‌تواند رابط میان شما و مخاطبان باشد.
  • از طریق سایت می‌توانید دغدغه مخاطبین خود را درک کنید و به نیازها و سوالات آن‌ها پاسخ دهید.


چکیده
دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر اولین یا شاید اصلی‌ترین مزیت داشتن سایت باشد، اینترنت در سطح جهانی توسط میلیاردها نفر روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این میان افراد زیادی به دنبال رفع نیاز خود هستند که شاید شما بتوانید نیاز‌های آن‌ها را برآورده کنید.

چرا باید وب سایت داشته باشیم


تشبیه‌های فراوانی برای بیان اهمیت و مزایای داشتن وب سایت مطرح است، برای مثال می‌توانیم بگوییم که شما به واسطه داشتن یک وب‌سایت در بازاری بزرگ‌تر از شهر و کشور خود قرار می‌گیرید، در واقع شما با داشتن سایت، بعد جغرافیا را در تا حدودی بی‌اثر می‌کنید، البته که قبل از بعد جغرافیایی، این بعد زمان است که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، زیرا یکی از مزیت‌های داشتن سایت 724 است، یعنی 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز در خدمت مخاطبین خود باشید.


طبق آماری که در سال 2010 توسط National Statistics – internet sales منتشر شد، در ماه آگوست همین سال فروش کلی اینترنت صرفا در یک هفته عددی حدود million 473£ بود که عددی باور نکردنی است. اما نکته‌ای دیگر که نشان می‌دهد داشتن سایت تا چه حد برای یک کسب‌وکار مهم و حیاتی است، تعداد سایت‌های فعال تا ماه سپتامبر همین سال است که نشان می‌‌داد تا سال 2010 بیش از 273 میلیون سایت در جهان در حال فعالیت بودند که این عدد همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، حدود 1.5 میلیارد سایت فعال در جهان است. همین میزان رشد در دهه گذشته نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای فراوانی به دنبال داشتن سایت هستند و این میزان روز به روز با سرعت بالایی بیشتر خواهد شد.


حرف حساب و کتاب

 

  • در سطح جهان بیش از 4.54 میلیار کاربر فعال قرار دارد.
  • حدود 1.5 میلیارد سایت فعال در جهان قرار دارد.
  • بیش از 9% از جمعیت جهان که به اینترنت دسترسی دارند، ساکن ایالت متحده هستند.
  • بیش از 56 میلیارد صفحه در گوگل فهرست بندی و ثبت شده‌اند.
  • و حدود 200 میلیون وب‌سایت از ابتدا تا به امروز غیر فعال شده‌اند.


آماری که مشاهده کردید، و این موضوع که شما با داشتن وب‌ در یک بازار جهانی و بزرگ قرار می‌گیرید بسیار رویایی است؛ اما موضع این قدر هم شیرین نیست، زیرا زمانی که شما از فضای آفلاین به فضای آنلاین واجب می‌شوید، رقبا شما چند ده برابر می‌شود و شما برای بقا و سودآوری بیشتر، محکوم به رعایت نکات مهمی همچون موارد زیر هستید:

  • برای طراحی سایت باید به یک تیم کاربلد و حرفه‌ای اعتماد کنید تا با تجربه شناخت مخاطبان حوزه کاری شما سایتی مخاطب پسند به شما ارئه دهند. سایت همان محل ارتباط مخاطب با کسب‌وکار شما در فضای آنلاین است که می‌تواند مخاطب را جذب خود کند.
  • هاست و دامنه شما باید براساس اصول مرتبط انتخاب شود تا علاوه‌بر تاثیرات تکنیکالی، عملکرد شما را تحت شعاع خود قرار ندهد. دامنه همان آدرس سایت شما و هاست بستری که سایت شما در آن قرار خواهد گرفت تا از طریق اینترنت قابل رویت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به دو مقاله هاست چیست و تعریف دامنه مراجعه کنید.
  • محتوا سایت شما باید اصولی و با توجه به استراتژی محتوا باشد، تا بتواند در کسب رتبه قابل قبول عملکرد منطقی داشته باشد. یکی از ارکان محتوا شما شناخت پرسونا است، پرسونا یعنی مخاطب شما کیست و برای چه مدل فردی باید محتوا تولید شود.
  • SEO و CPC ADS از عمده‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند که کمی جلوتر در اشاره جزئی به ‌آن‌ها خواهیم داشت. اما به طور کلی این دو مقوله از نیاز‌های یک وب سایت برای دیده شدن هستند که باید به یک تیم حرفه‌ای در این زمینه اعتماد کنید.
  • به طور کل این تصور که وب‌سایت به خودی خود و بدون هرگونه پایش و رسیدگی می‌تواند سودآوری برای شما به دنبال داشته باشد تصور اشتباهی است. درواقع وب‌سایت هم مانند یک مغازه یا دفتر ارائه خدمات که هزینه‌های جانبی دارد، هزینه‌هایی را برای شما به همراه خواهد داشت که در صورت پرداخت این هزینه‌ها و همکاری با یک تیم بااعتماد، با سودآوری قابل توجهی مواجه خواهید شد.


چکیده
کاربران استفاده از این فضا روز‌به‌روز در حال افزایش هستند و در حدود نیمی از جمعیت کشور به اینترنت دسترسی دارند. بعد از طراحی یک سایت شما برای رشد آن نیاز به پایش و رقابت با رقبا را دارید، تا از غافله عقب نمانید.


مزایا داشتن وب سایت


برخی از کسب‌وکارها که از دیدگاه خود در فضای آنلاین، یعنی شبکه‌های اجتماع فعالیت می‌کنند، این تصور را دارند که موفقیت آن‌ها‌ در این شبکه‌ها تضمین شده است و نیاز به داشتن وب‌سایت و هزینه کردن برای آن نیستند. این تصور کاملا اشتباه است. اگر بخواهیم به مقایسه شاخص میان شبکه‌های اجتماعی و سایت بپردازیم، سایت مانند منزلی است که آن را خریداری کردید و می‌توانید با تغییرات حساب شده آن را توسعه دهید، اما شبکه‌های اجتماعی مانند خانه اجاره‌ای است و ممکن است روزی به دلایل مختلف آن را ترک کنید.

برای مثال فیلتر فیسبوک و تلگرام بسیاری از کسب‌وکارها را به نابودی کامل کشاند و در این میان، صرفا کسب‌وکارهایی که علاوه‌بر شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده بودند ضرر کمتری دیدند و بعد از مدتی شرایط به حالت عادی برای آن‌ها بازگشت.
اما بهتر است برویم سراغ اصل مطلب، دلایل و مزایا مختلفی برای طراحی سایت مطرح است، رعایت هر کدام از این موارد می‌تواند تاثیر شگرفی در رشد فروش و سودآوری شما داشته باشد، اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید رعایت موارد اصولی و کارکردن با یک تیم حرفه‌ای چه در حوزه طراحی سایت و چه در حوزه دیجیتال مارکتینگ است.

دسترسی 724


داشتن وب‌سایت به این معنی است که مشتریان همیشه قادر به یافتن شما هستند، درست در هر مکان و زمانی، حتی خارج از ساعت کاری می‌توانید در خدمت مشتریان خود باشید. در روزهای تعطیل و در پاسی از شب این وب‌سایت شما است که به عنوان نماینده شما نیاز‌های مخاطبین یا مشتریان شما را پاسخ می‌دهد. البته مشتری هم در هر زمانی که نیاز داشته باشد، نیازش برطرف می‌شود که می‌تواند رضایت و اعتماد مشتری را به همراه داشته باشد. در شرایطی که وب‌سایت‌های فراوانی در حوزه کسب‌وکار شما وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم اگر وب سایت ندارید یا وب‌سایت شما درخور شما و کسب‌‌وکار شما نیست، هرچه سریع‌تر اقدام به طراحی سایت کنید تا از غافله عقب نمانید.


در حالت کلی زمان در فضای آنلاین تاثیرآنچنانی ندارد، یعنی مخاطب شما در هر ساعت از شبانه روز می‌تواند نیاز خود را برطرف کند، خواه نیاز او کسب اطلاعات باشد، خواه خرید محصول یا استفاده از خدمات یا … و این یکی از بزرگ‌ترین مزایا داشتن سایت است.


چکیده
سایت بعد زمان را بی اثر می‌کند و باعث می‌شود همیشه و در هر ساعتی با مخاطبین خود در ارتباط باشید تا اعتماد آن‌ها را بیشتر جلب کنید.


تبادل اطلاعات و ارتباطلات


یکی از موارد مهم که با داشتن سایت می‌توانید آن را محیا کنید، ارتباط با مخاطبین و مشتریان است. در وب‌سایت خود می‌توانید اطلاعات کامل‌تر از کسب‌وکار خود قرار دهید و بسیاری از سوالات مخاطبین خود را بررسی کنید، برای مثال ساعت‌های فعالیت خود، نحوه ارائه خدمات، نحوه ارائه پشتیبانی و موارد این چنینی را در وب سایت خود قرار دهید تا قسمت بزرگی از سوالات عمومی مشتریان و مخاطبین خود را پاسخ دهید. همچنین با استفاده از وبلاگ می‌توانید سوالات تخصصی‌تر مخاطبین خود را پاسخ دهید. در واقع سایت به عنوان نماینده همیشگی شما است و لازم است تا با ارائه اطلاعات جامع و کاربردی نماینده خود و به تبع آن کسب‌وکار خود را قابل اعتماد‌تر نشان دهید.


یکی دیگر از موارد کاربردی در مورد تبادل ارتباطات ارائه اطلاعات کاربردی از خدمات خود یا توضیحات جامع در مورد محصولات شما است، برای مثال ارائه پاسخ درست به سوالات پرتکرار مخاطبان یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که در دید مخاطبین خود به یک مرجع صادق و کاربردی تبدیل شوید، درست مانند همان استراتژی که کسب‌وکار کوچک برادران محمدی را تبدیل به دیجی‌‌ کالا کرد. برای مثال در سایت خود می‌توانید ویدئوهای کاربردی در پاسخ به سوال مخاطبین از محصولات یا خدمات خود قرار دهید تا علاوه‌بر پاسخ به نیاز مخاطبین، از این طریق تبلیغات انجام دهید، تا بیشتر دیده شوید. همچنین از این طریق می‌توانید کانال‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی را معرفی کنید تا علاوه‌بر سایت دیگر رسانه‌های شما هم فرصت ایجاد ارتباط با مخاطبین و مشتریان شما را داشته باشند. به این نوع از استراتژی بازاریابی درونگرا یا inbound مارکتینگ می‌گویند که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این استراتژی اثرگذار به این مقاله مراجعه کنید.


چکیده
از این طریق می‌توانید همیشه با مخاطبین خود در ارتباط باشید و نیازهای آن‌ها را بهتر درک کنید، که این موضوع در رشد کسب‌وکار شما می‌تواند تاثیر بگذارد، زیرا شما نیاز مخاطب خود را می‌دانید و سعی می‌کنید آن را برطرف کنید و همین موضوع برای شما سودآوری بیشتر خواهد داشت.


اعتبار به کسب‌وکار شما می‌بخشد


همان‌طور که آهنگ بیان واژه اعتبار با واژه اعتماد یکسان است، حسی که در مخاطب از این دو واژه ایجاد می‌شود هم بر یک وزن است، یعنی اعتبار زمانی به دست می‌آید که اعتماد اول شکل بگیرد، اما اعتماد و اعتبار چگونه شکل می‌گیرد؟ تصور کنید که به شما کارت ویزیت یک کسب‌وکار را می‌دهند که در آن آدرسی ذکر نشده باشد و تمامی اطلاعات در یک شماره تلفن خلاصه شده باشد؛ آیا شما به این کسب‌وکار می‌توانید اعتماد 100% داشته باشید یا خیر؟ بدهی است که پاسخ شما منفی باشد.

 


هر کدام از المان‌هایی که مرتبط با معرفی کسب‌وکار شما است، به عنوان یکی از ارکان اعتماد و سپس ارتباط شناخته می‌شود، به همین دلیل است که در زمان خرید از اینستاگرام دو طرف، یعنی چه فروشنده و چه خریدار با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شوند. در دنیای مدرن‌، انتظار می‌رود هر شرکت یا کسب‌وکار معتبری بتواند نوعی حضور آنلاین داشته باشد.

مشتریان بالقوه احتمالا نسبت به مشاغلی که شماره تلفن یا آدرس فیزیکی نداشته باشند، بی‌اعتماد هستند و به دلیل نداشتن یک وب سایت و آدرس ایمیل می‌توان همین حرف را زد. این موارد که ذکر کردیم، ابزارهای مفیدی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم در مورد شغل شما با مشتریان و پاسخ به همه و مواردی هستند که ممکن است در اختیار شما باشد. زمانی که در یک سایت از درگاه‌های پرداخت و نماد الکترونیک استفاده می‌شود خیال دوزرف از این حیث راحت است، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌ای که در آن به تعریف نماد الکترونیک و شرایط اخذ آن پرداختیم مراجعه کنید.


سایت مانند شناسنامه یک کسب‌وکار است، حتی کسب‌وکارهای B2B که تصور می‌کنند به سایت نیاز ندارند و فروش آن‌ها صرفا با روابط و زد و بند‌ها مرتبط است، کاملا در اشتباه هستند، زیرا سایت یک اعتبار بسیار اثرگذار در دید مخاطب ایجاد می‌کند که می‌تواند تاثیر شگرف در جلب اعتبار مخاطب داشته باشد. البته این تصورات اشتباه صرفا در مورد کسب‌‌وکارهای B2B مطرح نیست و کسب‌وکارهای B2C هم در این دایره بزرگ تصورات اشتباه جای دارند.


برای مثال یکی از کسب‌وکارهایی که افتخار همکاری با آن‌ها را داشتیم، در حوزه هواساز آپارتمانی فعالیت می‌کرد و معتقد بود که فروش هواساز صرفا از طریق روابط و بازاریابی سنتی میسر است، در صورتی که با انجام تحقیقات کاربردی متوجه شدیم که خود واژه هواساز آپارتمانی در طول ماه بیش از 500 بار سرچ می‌شود، و این یعنی یک بازار بزرگ در این زمینه وجود دارد. پس باید حتما به این موضوع توجه ویژه داشته باشید که تصورات در فضای دیجیتال کارایی ندارند، بلکه ملاک آمار و ارقامی هستند که از طریق ابزارهای مختلف در دیجیتال مارکتینگ بدست می‌آیند.

عتبار و اعتماد دو مقوله جداناشدنی از یکدیگر هستند که به واسطه داشتن سایت و برطرف کردن نیاز مخاطب می‌توانید به این دو گنجینه ارزشمند برسید.


یک مکان عرضه به‌صرفه است


علاوه‌بر نمایش اطلاعات و کسب اعتبار و اعتماد لازم، می‌توانید از وب‌سایت خود نیز برای فروش کالاها و خدمات به‌طور مستقیم به مصرف کنندگان استفاده کنید. شما می‌توانید به واسطه استفاده از سایت (فروشگاه اینترنتی) وردپرسی، بدون پرداخت هزینه‌های اضافی مانند اجاره مغازه و انبار، دکور، هزینه‌های جانبی مانند آب، برق و …، هزینه شارژ و فروشنده یک کسب‌وکار موفق راه‌اندازی کنید. مزایای داشتن وب سایت خود را اینجا نمایان می‌کند، درست در نقطه‌ای که هزینه‌های کلی شما کاهش می‌یابد و شما می‌توانید از این طریق خدمات و محصولات خود را با قیمت تمام شده کمتری به مخاطب و مشتری عرضه کنید. خب همین قیمت منطقی و ارزان کافیست تا مشتری جذب شما شود.


راه اندازی یک سایت فروشگاهی وردپرسی شاید به اندازه اجاره یک ماه مغازه‌ای در خیابان فرعی برای شما هزینه به‌همراه داشته باشد. اما این تمام ماجرا نیست و شما می‌توانید به واسطه ابزارهای دیجیتال‌ مارکتینگ به‌جا پرداخت هزینه‌های اضافه در کسب‌وکار سنتی مانند هزینه کارگر، اجاره مغازه و موارد این‌چنینی سرمایه خود را صرف تبلیغات کنید تا بیشتر دیده شوید. برای مثال شما با هزینه یک سال اجاره مغازه می‌توانید به صفحات اول موتورهای جستجو مانند گوگل بیایید و در کنار بزرگان حوزه کسب‌وکار خود بایستید، چیزی که در حالت عادی، یعنی بازاریابی آفلاین هزینه‌های زیادی را در برخواهد داشت. در این شرایط تبلیغات کلیکی گوگل نیاز شما را برطرف می‌کند و شما می‌توانید با صرف هزینه منطقی در لحظه نیاز مخاطب جلو چشم او حاضر شوید تا نیاز وی را برطرف کنید. مزایای داشتن وب سایت این است که می‌توانید زمان زیادی را برای شما صرفه جویی کند زیرا هر آنچه شما نیاز دارید یک مکان است که در هر زمان قابل دسترس است.


چکیده
یکی از مزایا داشتن سایت به ویژه برای کسب‌وکارهای ارائه دهنده محصولات و خدمات به صرفه بودن آن است، در این شرایط بسیاری از هزینه‌های جانبی شما حل می‌شود که می‌تواند سبب کاهش قیمت مصرف کننده برای شما شود.


وابسته نبودن به بعد مکان


یکی از سودهایی که داشتن یک سایت می‌تواند برای شما به به ارمغان آورد، وابسته نبودن به بعد مکان است. برای مثال اگر کسب‌وکار شما در تبریز یا هر نقطه دیگر به دور از پایتخت باشد، می‌توانید به واسطه حضور در فضای آنلاین و داشتن یک وب‌سایت به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید، این موضوع از بزرگترین مزیت‌های داشتن سایت است و می‌تواند کسب‌وکار شما را رونق دهد، اما تصور کنید که بخواهید در حالت آفلاین علاوه‌بر شهر محل سکونت خود، مخاطبین بیشتری را از دیگر شهرها جذب کنید، خب بدیهی است که چنین اقدامی می‌تواند برای شما هزینه‌های هنگفتی را به همراه داشته باشد.

علاوه‌بر هزینه مکان و نیرو در شهر دیگر باید به فکر نظارت مداوم باشید تا اعتبار شما زیر سوال نرود. به همین دلیل است که معمولا رستوران‌های معروف هر شهر صرفا در همان شهر چندین شعبه دارند، زیرا مسافت رابطه مستقیم با نظارت دارد.


فضای وب و کسب‌وکار آنلاین برخلاف فضای آفلاین و مغازه می‌تواند در سطح جهانی هم قابل دسترس باشد، یعنی شما می‌توانید علاوه‌بر تحت پوشش قرار دادن شهر خود، کشورهای دیگر را هم تحت حمایت خود قرار دید، البته با توجه به تحریم‌ها ارائه خدمات بسیار راحت‌تر از ارائه محصولات است، برای مثال پزشکان فراوانی در شهرهایی مانند تبریز، اردیبل و ارومیه اقدام به راه‌اندازی سایت‌هایی به زبان ترکی می‌کنند تا بتوانند مراجعه کنندگان بسیاری را از کشورهای آذربایجان و ترکیه جذب کنند، در صورتی که این اقدام در فضای آنلاین به هیچ وجه مقدور نیست و اگر هم مقدور باشد، هزینه‌های گزافی را به همراه خواهد داشت.
پس به یاد داشته باشید که در فضای آفلاین شما علاوه‌بر شهر خود، می‌توانید در کشور خود و دیگر کشورها هم فعالیت داشته باشید، به همین دلیل است که می‌گوییم شما با داشتن سایت از حصار بعد مکان رها می‌شوید.


چکیده
داشتن سایت شما را از بند مکان رها می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا با صرفه هزینه کمتر (طراحی سایت) به سوددهی بیشتری برسید.


بینش و نگرش مصرف کننده

رای مثال، تصور کنید یک کسب‌وکار مانند کلینیک زیبایی یا موسسه مهاجرتی می‌توانست ذات مخاطب خود و این موضوع که مخاطب یا همان مشتری در قدم قبل از خرید چه شرایط، خصوصیات و تفکراتی را گذرانده، درک کند؛ در این صورت می‌توانست موفقیت کسب‌وکار شما را تا چند درصد افزایش دهد، خب بدیهی است که دانش این موضوع تاثیر بسیار زیادی در رشد کسب‌وکار شما خواهد گذاشت که صرفا، فهمیدن یا بهتر است بگوییم شناخت و آنالیز این موضوع با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دست یافتنی است.


تصور کنید که شما مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای هستید، حتما این موضوع برای شما اهمیت دارد که چه دلایل ذهنی سبب می‌شود تا مخاطب یک محصول را در سبد خرید خود قرا می‌دهد، ولی قبل از صندوق محصول را از سبد خرید خود خارج می‌کند، درک این موضوع کمک بزرگی به کسب‌وکار شما می‌کند.


چکیده
ابزارهای مرتبط می‌توانند دید کلی از رفتار و نیاز مخاطب در اختیار شما قرار دهند تا در این مسیر مستحکم‌تر جلو بروید.


تبلیغات آسان‌تر


یکی از بزرگ‌ترین مزایای داشتن سایت تبلیغات آسان‌تر به نسبت بازاریابی آفلاین است، اگر شما یک کسب‌وکار هستید که محصولات یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهید، تبلیغات در فضای دیجیتال برای شما بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود. به این دلیل می‌گوییم به‌صرفه‌تر زیرا تبلیغات در این فضا کاملا هدفمند است. تصور کنید که شما یک کلینیک زیبایی یا یک فروشگاه عطاری یا هر کسب‌وکار دیگری هستید، در این حالت اگر شما سایت برای ارائه خدمات یا محصولات ندارید و به یک فروشگاه بسنده کردید، تبلیغات با شما با هزینه هنگفتی همراه خواهد بود.

برای مثال برای جذب ده مشتری بالقوه باید ده‌ها بار در مجلات محلی تبلیغات بروید و یا چندین تیراژ تراکت چاپ کنید و یک نیرو استخدام کنید تا تراکت‌های شما را توزیع کند. با توجه به تجربه بدست آمده در این گونه تبلیغات، اگر از هر تیراژ در حدود 2 الی 3 درصد به مشتری تبدیل شوند، باید کلاه خود را به هوا بیاندازید؛ سوال ما از شما این است، آیا این گونه تبلیغات به‌صرفه است؟

 

نطقی است که پاسخ شما منفی باشد، به این دلیل از به صرفه بودن و هدف‌مند بودن سخن می‌گوییم، زیرا شما در فضای آفلاین به روش‌های مختلفی اقدام به تبلیغات می‌کنید؛ از تبلیغات تلویزیونی (اگر کسب‌وکار بزرگی داشته باشید) تا تراکت که ارزان‌ترین روش در تبلیغات آفلاین است، هیچکدام هدفمند نیستند. تصور کنید که مشتری مانند یک ماهی خاص است که در یک عمق مشخص و فاصله مشخص از ساحل زندگی می‌کند، شما برای صید این ماهی باید هدفمند و هوشمندانه عمل کنید، یعنی خود را در مسیر صید قرار دهید؛ در غیر این صورت مجبور هستید که هر روز بدون هیچ برنامه‌ای اقدام به صید کنید، شاید روزی چند مشتری نصیب شما شود، شاید هم نه …

.
اما ردیابی تبلیغات که هر تبلیغ تا چه حد برای شما سودآوری دارد در این فضا محیا است و این موضوع از مزایا داشتن وب‌سایت است. برای مثال شما می‌توانید از ابزارهایی مانند google analytics در سنجش اثربخشی ریزترین حرکات خود استفاده کنید. مثل تبیلغات شما در دیگر وب‌سایت‌ها تا چه حد برای شما سودآوری داشته است. یا از کدام وبلاگ خود مشتریان بیشتری دریافت کردید. اما این موضوع متاسفانه در فضای آفلاین شدنی نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌کنیم تا به مقاله مزایای دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.


چکیده
تبلیغات در این زمینه بسیار آسان است و شما می‌توانید با هزینه کمتر همان تبلیغاتی را انجام دهید که بزرگان شما انجام می‌دهند، در کل این حوزه همه کسب‌وکارها را یکسان می‌پندارد.


خدمات و روابط عمومی آنلاین


یکی دیگر از مزیت‌های داشتن سایت برقراری ارتباط به صورت شبانه روزی با مشتری است، تصور کنید که برای کسب‌وکار خود در فضای آفلاین قصد استخدام پشتیبان 24 ساعته دارید تا در شبانه‌روز پاسخ سوالات متداول مشتریان شما را بدهد، خب بدیهی است که استخدام یک نیرو برای این کار منطقی نیست و نیاز به استخدام 3 شیت نیرو را دارید؛ همچنین خود شما هم نمی‌توانید به تنهایی به صورت 24 ساعته پاسخ سوالات مشتریان خود را بدهید. به همین دلیل مخاطبین به کسب‌وکار شما بی‌اعتماد می‌شوند.


اما زمانی که سایت داشته باشید، می‌توانید در قسمت سوالات متداول یا FAQ تمامی سوالاتی که ذهن مخاطب را درگیر خود می‌کند پاسخ دهید، برای مثال نحوه استفاده و موارد این‌چنینی از موارد مهمی هستند که باید به آن توجه ویژه داشته باشید زیرا می‌تواند اعتماد مشتری را برای شما به همراه داشته باشد. گاهی ممکن است که سوال مشتری یا موضوعی که ذهن او را درگیر خود کرده در میان سوالات متداول نباشد، در این صورت می‌توانید از چت آنلاین برا رفع دغدغه مخاطب استفاده کنید.


چکیده
خدمات و روابط عمومی آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که دائما با مخاطبان خود به صورت غیر حضوری در ارتباط باشید و نیاز آن‌ها را برطرف کنید.


امکان رشد بی‌انتها


رشد بی انتها در فضای آنلاین یک موضوع پذیرفته شده است، شما اگر به صورت اصولی در این فضا فعالیت کنید و عمیقا مزیت‌ها و فرصت‌های داشتن سایت را درک کنید، می‌توانید کسب‌وکار خود را بدون وقفه در مسیر رشد قرار دهید، برای مثال اسنپ در این مسیر صرفا با ارائه خدمات تاکسی اینترنتی شروع به فعالیت کرد ولی در حال حاضر حتی خرید نان هم می‌توانید برعهده اسنپ فود قرار دهید. در کل معتبر شدن در این فضا با توجه به دو المان صورت می‌گیرد، ابتدا صرف زمان و مورد دیگر قدم برداشتن اصولی است، و اعتبار برای شما سودآوری را در این مسیر به همراه خواهد داشت.

تیجه‌گیری
داشتن سایت در حالت کلی برای هر هدفی می‌تواند مزایای فراوانی را به همراه داشته باشد، برای مثال اگر شما یک کسب‌وکار باشید که قصد ارائه خدمات و محصولی را دارید، سایت می‌تواند تمام نیاز‌های شما را در این زمینه برطرف کند، در حالت دیگر اگر هدف شما صرفا معرفی است، سایت بهترین گزینه برای معرفی شما به مخاطبین شما خارج از بعد زمان و مکان است.

منابع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هشت =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸