آژانس HDM در تاریخ ۱۲ فرودین و ۱۳ فروردین تعطیل می باشد.

آشنایی با ده‌ها مورد از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ + توضیحات کاربردی

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 22 دقیقه

28 خرداد 1402

موضوعی که تصمیم گرفتیم تا امروز در مورد آن تبادل نظر کنیم و اندک تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذاریم، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا marketing tools است. ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ، با توجه به رشد تکنولوژی و فراگیر شدن بازار دیجیتال نقل مجلس کسب‌وکارها شده است؛ البته هستند کسب‌وکارهایی که به دلیل عدم آشنایی با مزایای دیجیتال مارکتینگ هنوز وارد این حوزه نشدند، به هر حال این یک حقیقت غیر قابل انکار است که ورود به این حوزه به صورت نمایی باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ از کانال‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این کانال، می‌تواند به عنوان یک ستون یا بهتر است بگوییم جک، کسب‌وکار شما را در چند لحظه یا چند ماه و گاهی هم چند سال بالا بکشد. هر کدام از این کانال‌ها که در زیر به آن اشاره می‌‌کنیم، ابزارهایی را در خود جای دادند که در زبان بازاریابان دیجیتال، به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شوند. در حالت عمومی وظیفه هر کدام از این ابزار‌ها رصد لحظه به لحظه کسب‌وکار شما در هر کدام از کانال دیجیتال مارکتینگ است، تا نقاط نقص و قوت کسب‌وکار شما را از طریق پیشخوان‌هایی که دارند، در اختیار شما بگذارند.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر از ابزاراهای دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم، می‌توانیم خود کسب‌وکار را مانند یک کوهنورد در نظر بگیریم و ابزارهای‌دیجیتال مارکتینگ را به وسایلی که کوهنورد را برای رسیدن به قله همراهی می‌کنند نسبت دهید. مثلا قطب نما و ارتفاع سنج و نقشه که وضعیت کوهنورد را در هر لحظه از مسیر رسیدن به هدف یا همان قله نشان می‌دهند.  ابزارهای بازاریابی دیجیتال هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت پولی هستند. البته که عموما بسیاری از ابزار‌های رایگان در حالت پیشرفته خود اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری را به شما ارائه می‌دهند. به هر حال استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ فرای ابعاد و هدف کسب‌وکارها یک امر ضروری است. البته که بودجه در تعداد استفاده از ابزار‌های بیشتر و به تبع آن کسب اطلاعات جامع‌تر می‌تواند نقش کلیدی را ایفا کند.

آن‌چه که در این مقاله می‌خوانید

  • کانال های دیجیتال مارکتینگ
  • بازاریابی محتوایی

کانال‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

وقتی که صحبت از دیجیتال مارکتینگ می‌شود، دیدگاه‌ها، تعاریف و نظرات مختلفی از این حوزه شنیده می‌شود. عده‌ای دیجیتال مارکتینگ را با نتورک مارکتینگ اشتباه می‌گیرند، عده دیگر صرفا حضور در اینستاگرام را به عنوان یک حرکت حساب شده در حوزه دیجیتال مارکتینگ حساب می‌کنند و نظرات پخته و ناپخته دیگر؛ یا حتی افرادی که بعد از چندین سال استفاده از سایت هنوز اعتقادی به استفاده از ابزارهای تحلیل وب‌سایت ندارند. تمامی این طرزفکرها یک منشاء یکسان دارند، عموما افرادی که ادعا می‌کنند در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ نمی‌دانند که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردهایی دارد.

یک تعریف مختصر از دیجیتال مارکتینگ

اگر بخواهیم کمی رو راست‌تر با هم صحبت کنیم، باید بگوییم که مهم‌ترین رکن دیجیتال مارکتینگ ابتدا درک درست آن است، یعنی بدانید که هر کدام از کانال‌ها و ابزار دیجیتال مارکتینگ تا چه حد می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. شما باید با استفاده از کانال و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، روز به روز کسب‌وکار خود را رشد دهید؛ این موضوع جز محالات است که بدون استفاده از بازاریابی محتوایی که یکی از مهمترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است؛ و یا گوگل آنالیتیکس که یکی از بهترین ابزراهای دیجیتال مارکتینگ است، در انتظار رشد کسب‌وکار خود بنشینید.

اما برویم سراغ تعریف دیجیتال مارکتینگ!

دیجیتال مارکتینگ یعنی فرصت بی‌نظیر بازاریابی بدون محدودیت زمان و مکان به وسیله ابزارهای دیجیتال؛ بر اساس تعریف ارائه شده در یکی از معتبرترین سایت‌های این حوزه یعنی hubspot  که همه ما از این سایت بسیار آموخته‌ایم “دیجیتال مارکتینگ شامل تمامی تلاش‌های بازاریابی یک برند یا سازمان با استفاده از اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی است. ابزارهای دیجیتال مانند موتورهای جستجوگر، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و … مانند اهرم قدرتمندی برای ارتباط با مشتریان فعلی و کسب‌وکارها عمل می‌کنند که باعث رشد آن‌ها می‌شود”

یک نکته از جنس آمار

تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که در سال 2020 بیش از 7 میلیارد از مردم جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و حدود 71% از مردم جستجوی خود برای خرید را از موتورهای جستجوگر آغاز می‌کنند.

همان‌طور که در بالا گفتیم ابزار دیجیتال مارکتینگ از زیر مجموعه‌های کانال‌های دیجیتال مارکتینگ هستند، اگر بخواهیم کانال های دیجیتال مارکتینگ را به زبان ملموس‌تر توضیح دهیم، می‌توانیم هر کدام از این کانال‌ها را یک شغل یا حرفه بدانیم که گاهی به صورت متمرکز و گاهی به صورت مولتی چنل در کسب‌وکار‌های بزرگ و کوچک پیاده سازی می‌شود. فرض کنید که برای ساخت یک آپارتمان شما به معمار، گچ‌‌بر، نماکار، سنگ‌کار نیاز دارید که مصداق هر کدام از این موارد در بازاریابی دیجیتال همان کانال های دیجیتال مارکتینگ است؛ اما ابزار دیجیتال مارکتینگ وسایلی هستند که استادکار گچ‌بری با آن‌ها سر و کله می‌زند، مانند ماله، استامبولی، دمبر و بومخوار که یک گچ‌بر برای رسیدن به هدف نهایی از آن‌ها استفاده می‌کند.

پس هر کدام از کانال های دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک تخصص شناخته می‌شوند که متخصصین هر حوزه می‌توانند با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دیتا بیشتری را برای رصد و رشد کسب‌وکار استفاده کنند. استفاده اصولی از کانال‌‌های دیجیتال مارکتینگ در کنار هم می‌تواند کسب‌وکار شما را در مسیر ثابت و رو‌به‌رشدی قرار دهد، در صورتی که ابزار دیجیتال مارکتینگ مانند MOZ یا Semrush که جلوتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، نمی‌توانند به تنهایی باعث رشد کسب‌وکار شما شوند، در اصل ابزار دیجیتال مارکتینگ مکمل یک‌دیگر هستند.

ابزارهای بازاریابی محتوایی

اولین مورد از کانال های دیجیتال مارکتینگ که به پادشاه معروف است، بازاریابی محتوایی می‌باشد. این موضوع که چرا به محتوا لقب پادشاه می‌دهند، خود موضوعی مفصلی است که در مقاله‌ای به صورت جداگانه در مورد آن صحبت کردیم. بازاریابی محتوایی مانند روح یک کسب‌وکار است که بدون آن بیزینس شما جانی نخواهد داشت. به این دلیل حوزه بازاریابی محتوایی یا همان تولید محتوا را به عنوان کانال اول دیجیتال مارکتینگ معرفی کردیم که مابقی کانال‌ها بدون این حوزه عملا کارایی ندارند. تصور کنید اگر محتوایی وجود نداشته باشد کانال‌هایی مانند SEO، تبلیغات کلیکی و … دقیقا چه چیز را قرار بود که به مخاطب نمایش دهند.

همانطور که برای دیجیتال مارکتینگ و کانال‌های آن تعاریف زیاد و بعضا صحیحی وجود دارد، به تبع حوزه بازاریابی محتوایی هم از این قاعده مستثنا نیست. البته که اکثر تعاریف ارائه شده درست هستند و کاملا به وظیفه و نقش بازاریابی محتوایی اشاره می‌کنند. ما در مقاله بازاریابی محتوایی چیست تولید محتوا و بازاریابی محتوایی را این‌گونه تعریف کردیم که ” بازاریابی محتوایی یعنی قانون سه پنج! این قانون می‌گوید که محتوا یعنی ارائه اطلاعات در 5 قالب (متن، تصویر، فیلم، صدا و تلفیقی) برای کسب سه هدف (برطرف کردن نیاز مخاطب هدف، جلب اعتماد و سپس سودآوری.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، ما اطلاعات را در بازاریابی محتوایی در 5 قالب ارائه می‌دهیم که به غیر از متن و تلفیقی که ترکیبی از این 4 مورد است، ابزارهای 3 مورد دیگر را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. اما محتوای متنی! محتوای متنی به این دلیل که ابزارهای آن با ابزارهای کانال سئو ارتباط تگاتنگی دارند و تاحدودی ارتباط این دو مکمل یک‌دیگر است، ابزارهای آن را در کانال بعدی که SEO باشد بیان خواهیم کرد. اما برویم سراغ 3 موردی که قرار شد در مورد آن‌ها صحبت کنیم؛ یعنی محتوای تصویری، محتوای صوتی و محتوای ویدیویی و ابزارهای آن‌ها و بررسی این موضوع که ابزار مناسب هریک کدام است. البته که در انتها همین بخش لازم است تا در مورد ابزاری به اسم پرسونا هم کمی صحبت کنیم، البته که می‌‌توانید با مراجعه به مقاله پرسونا چیست و چگونه به نگرش ما جهت می‌دهد، اطلاعات متفاوت وکاربردی که کمتر در مورد آن صحبت شده را مطالعه کنید.

ابزارهای تولید محتوای ویدیویی

در سال 2017 ویدیو مارکتینگ به صدر جدول راه‌های بازاریابی صعود کرد و طولی نکشید که در اواخر سال2018 و اوایل سال 2019 این نوع از بازاریابی از یک ابزار دیجیتال مارکتینگ به یک استراتژی مجزا و قدرتمند برای سودآوری و تعامل مخاطب با برند شما، تبدیل شد. شاید بارگذاری آسان در رسانه‌هایی همچون (یوتوب در سطح جهانی و آپارت در ایران) و ایجاد حس سرگرمی، جذابیت و از همه مهم‌تر آموزنده بود باعث شد تا ویدئو مارکتینگ به این سطح خارق‌العاده از تاثیر‌گذاری و سودآوری برسد.

با توجه به داده‌ها و اطلاعاتی که از پروژه‌های ویدیو مارکتینگ برند‌هایی که سابقه همکاری با آن‌ها را داشتیم و همچنین آمار رسمی در وبسایت‌های معتبر دیجیتال مارکتینگ، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به واسطه بازاریابی ویدیویی میزان چشم‌گیری داشته است، پس بی‌دلیل نیست که این نوع از بازاریابی به یکی از استراتژی‌های اصلی در برند‌های معتبر تبدیل شده است. اما موضوع به همین آسانی هم نیست و برای ارائه یک محتوای اثربخش لازم است تا برخی از اصول در این حوزه موبه‌مو پیاده شود. مثلا محتوا و اطلاعات کاربردی به‌علاوه اعتماد به نفس و … که از الزامات محتوا ویدئویی هستند.

Wirecast یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

این نرم افزار که از ابزارهای کارآمد دیجیتال مارکتینگ و بازارایابی محتوایی است، می‌تواند امکان نمایش ویدیوها به صورت زنده را برای کاربران شما فراهم کند. شما با استفاده از برنامه Telestream wirecast می‌توانید پخش‌های زنده و تصاویر خود را به اشتراک بگذارید. همچنین امکان ضبط رسانه‌ها از منابع مختلف، ضبط صدا و پخش محتوا را نیز فراهم می‌کند.

این برنامه از دوربین‌ها و وسایل ضبط مختلف متصل به برنامه نیز پشتیبانی می کند که می‌توانیم به مواردی  USB, firewire, DV/HDV و حتی IP Camera اشاره کرد. این نرم‌افزار در دو حالت free و premium در دسترس مخاطبان است.

ابزار دیجیتال مارکتینگ videoshop

ابزار دیجیتال مارکتینگ videoshop یکی از ابزار قدرتمند و کارآمد برای ساختن و ویرایش کردن ویدیوها در تلفن همراه نرم افزار و اپ videoshop است که توسط کمپانی paca LLC معرفی شده است. در این نرم افزار که از طریق لینک زیر می‌توانید آن را دانلود کنید، برای ویرایش‌های زمانی، تصویری، افکت گذاری، تغییر سرعت، افزودن متن، میکس و … انتخابی مناسب است. این نرم افزار علاوه‌بر کارآمدی رایگان است و می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

نرم افزار ویدیو ساز Animoto

یکی دیگر از ابزارهای کارآمد در حوزه تولید محتوا ویدئویی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، Animoto است که برای استفاده در تلفن همراه و ساخت ویدیوهای جذاب است که می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده کنید. این نرم افزار رایگان است و با توجه به کامنت‌های موجود از دانلود کنندگان، پیداست که می‌تواند نیازهای بسیاری را برطرف کند. از عمده خصوصیت‌های این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ساخت ویدیو با استفاده از تصاویر و ویدیو کلیپ‌های انتخابی
  • امکان مرتب سازی عکس‌ها و ویدیو‌های مورد نظر
  • امکان اضافه کردن موسیقی بر روی ویدیو
  • امکان تنظیم مدت زمان پخش ویدیو
  • امکان اضافه کردن متن به ویدیو

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا صوتی

با توجه به مشغله فکری و کاری مخاطبین شما، ارائه اطلاعات به گونه‌ای که در زمان مخاطب شما صرفه‌ جویی کند، یکی از استراتژی‌های اثربخش در بازاریابی محتوایی است. شما می‌توانید با قرار دادن اطلاعات کاربردی در وب‌سایت خود به صورت فایل صوتی علاوه‌بر جلب اعتماد مخاطب، رتبه و جایگاه مناسبی را با سرعت بیشتر نسبت به محتوای متنی از آن خود کنید. عموما گوگل راحتی و رضایت مخاطب را ملاک بزرگ برای افزایش رتبه وب‌سایت می‌داند که پادکست‌ها دقیقا همین همین موضوع را به همراه خواهند داشت.

البته پیشنهاد می‌کنیم اگر در استراتژی بازاریابی محتوایی خود، به پادکست اهمیت ویژه‌ای می‌دهید و پیاده سازی آن را در برنامه‌های خود دارید، حتما به مقاله پادکست چیست مراجعه کنید و با ابزارهای بیشتری در این زمینه آشنا شوید. البته که چه در محتوا ویدیویی و دیگر قالب‌های بازاریابی محتوایی یعنی محتوای تصویری و صوتی جنس و کیفیت اطلاعات ارائه شده به عنوان رکن اول شناخته می‌شود.

Adobe Audition ابزار دیجیتال مارکتینگ ساخت پادکست

نرم‌افزار Adobe Auditionیک ویرایش‌گر صدا حرفه‌ای است که اکثر امکانات لازم برای یک فایل صوتی را دارد. از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توانیم به ضبط صدا، تبدیل صدا، میکس، حذف پارازیت‌های محیط، نوفه زمینه، ویرایش چندین صدا و آهنگ یا همان Multi tack است. فایل‌های صوتی که توسط این نرم افزار سورت می‌شوند، در فرمت mp3, WAV,WMA و … است. این نرم افزار هم به صورت رایگان موجود است و می‌توانید با استفاده از امکانات این نرم افزار اقدام به تولید پادکست یا همان محتوا صوتی نمایید.

Sound Forge ابزاری کاربردی برای ساخت پادکست

Forge از نرم افزارهای کارآمد برای ویرایش صوت و موزیک است. البته که در نمونه حرفه‌ای‌تر یعنی Sound Forge Pro که نرم‌افزاری کارآمدتر با تسلط برتمامی جنبه‌های ویرایش صوت است و به وسیله آن می‌توانید نویزهای موجود را محو کنید؛ همچنین از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار می‌توانیم طراحی و تنظیم صدا، بازاریابی صدا و ساخت Red book cd اشاره کنیم. همچنین در آخرین نسخه این برنامه امکانات کاربردی همچون ویرایش دقیقی برای رایت روی سی‌دی، ویرایش فایل سازهای موسیقی و پردازش آن‌ها تبدیل فرمت صوت و کشش زمانی اشاره کنیم. نسخه معمولی این نرم افزار به صورت رایگان و نسخه professional آن به صورت پولی در دسترس است.


Audacity ابزاری با رابطه کاربری آسان برای ساخت پادکست


این نرم افزار که رابط کاربری آسان دارد، مناسب افراد مبتدی است که با ابزارهای این‌چنینی آشنایی ندارند و به واسطه امکاناتی همچون ضبط صدا، میکس و ویرایش صدا نیاز خود را برآورده می‌کند. نرم افزارهای زیادی برای ساخت پادکست موجود هستند که به واسطه قابلیت‌های متنوع شاید نتیجه بهتری را در آخرکار تحویل شما دهند، ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، رابطه کاربری سخت این گونه ابزارها است که شاید برای افراد مبتدی استفاده از آن کمی سخت باشد. به همین دلیل ما به افرادی که مبتدی هستند استفاده از این دستگاه را پیشنهاد می‌کنیم.
این نرم افزار به دلیل رایگان بودن ساپورت cross-platform و همچنینی با قابلیت نصب برروی ویندوز، مکینتاش و لینوکس یکی از دم‌دست‌ترین و کار راه‌اندازترین نرم افزارهایی است که به واسطه آن می‌توانید اقدامات هدفمندی را به واسطه آن انجام دهید.


یک توصیه برای افرادی که از سیستم عامل مک استفاده می‌کنند


GarageBand یک نرم افزار بسیار قدرتمند و رایگان برای سیستم عامل مک است که می‌توانید به واسطه آرشیوهای بی‌شمار موسیقی در آن اقدام به تولید پادکست‌های تاثیرگذار کنید.


ابزارهای تولید محتوای تصویری و اینفوگرافیک


تصویر یکی از قالب‌های تولید محتوا است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برروی مخاطب بگذارد، بعد از محتوای ویدیویی و پادکست محتوای تصویری که شامل تصاویر و اینفوگرافی‌ می‌شود، از تاثیرگذارترین قالب‌های تولید محتوا هستند. محتوای تصویری و اینفوگرافیک بعد از رونق شبکه‌های اجتماعی و تبدیل این شبکه‌ها به کتاب‌هایی همراه، طرفداران بسیاری پیدا کردند. البته برای ارائه محتوا تصویری و تاثیرگذاری آن در دید مخاطبین باید به نکات مختلفی توجه کنید، مثلا طراحی و لحن محتوا خود را باید مطابق با پرسونا مخاطب که کمی جلوتر در مورد آن صحبت می‌کنیم، ارائه دهید.


ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوای تصویری

یکی از نکات مهم در تولید محتوا تصویری که حتما باید به آن توجه ویژه داشته باشید، بدون شک تمایز است، نوآوری و ایده پردازی یکی از موارد مهم در حوزه تولید محتوا است که کمتر به آن توجه می‌شود. مثلا یکی از پیج‌های بسیار خوب و پرطرفدار در حوزه تولید محتوا تم اینستاگرام خود را با رنگ زرد و طوسی منتشر می‌کرد و به دلیل بازخورد مناسب، بسیاری از افراد، از این ترکیب رنگ استفاده کردند که بعد از مدتی برای سایر مخاطبان عادی شد. اما بهتر است برویم سراغ ابزارهای محتوا تصویری که شما باید به واسطه آن تصاویر و محتواهایی خلق کنید که مخاطبین را در کمترین زمان ممکن جذب خود کند. چند مورد از ابزارهایی که می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند، به شرح زیر هستند.


Canva یکی از ابزار دیجیتال مارکتینگ کاربردی برای تولید محتوای تصویری


Canva یکی از ابزارهای تولید محتوا تصویری است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. این ابزار جالب که احتمالا برای تعداد زیادی از شما دوستان نام آشناست، انتخاب اول بسیاری از تولید کنندگان ویدیوئی است، با رابطه کاربری نسبتا راحت، می‌تواند نیاز ابتدایی بسیاری از شما دوستان را برطرف کند. این ابزار، بخش‌های متنوعی دارد؛ فرقی نمی‌کند که می‌خواهید، تصاویر مناسب برای محتوای‌خود در بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی بسازید، رزومه درست و … ، به هرحال کانوا که انتخاب مناسبی برای هدفی است که در سر دارید.

Stencil ابزار بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای ویدیوئی

استنسیل یکی از ابزارهای تولید محتوا تصویری است که به دلیل کارایی و ارائه نتیجه نهایی نسبت‌به مورد بالایی مخاطبان متفاوت‌تری دارد. همانطوری که از نام این ابزار که به معنای شابلون است، پیداست، می‌توانید با قرار دادن هر کدام از شابلون‌های این ابزار تصاویر زیبایی را طراحی کنید. به وسیله این نرم افزار می‌توانید تصاویری مخاطب پسند و لوگوهای جذاب برای خود طرحی کنید. اما از خصوصیات مشابه این ابزار با کانوا می‌توانید به مواردی همچون تغییر اندازه، امکان ایجاد کلاژ و … اشاره کرد. البته که این برنامه در دو حالت free و pro قرار دارد که برای استفاده از حالت پیشرفته آن باید هزینه پرداخت کنید. البته که به دلیل اعمال تحریم‌ها و موارد و موانع پرداخت، کمی کار دشوار است.


Photopia یا همان فتوشاپ آنلاین

یکی از ابزارهایی که عموما در حوزه محتوای تصویری از آن در روز چند بار استفاده می‌شود، Photo shop است. اما فوتوپیا هم یکی از ابزارهای کاربردی در این حوزه است که شما می‌توانید با جستجو نام آن در گوگل از نسخه رایگان آن استفاده کنید و اقدامات اولیه را به وسیله این ابزار کارآمد انجام دهید. این خصوصیات قابل توجه این برنامه قابلیت save for web است که می‌تواند در بهینه سازی تصاویر انتخابی و تصاویر طراحی شده، به شما کمک شایانی کند.

نکته کاربردی

برای بهینه سازی سایز تصاویر انتخاب شده، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از ابزارهایی که برای این کار مانند tiny png استفاده کنید


ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک یکی از راه‌های بازارایابی محتوایی است که می‌توانید به واسطه آن اطلاعات کاربردی را با نمودار، آمار و ارقام، تصاویر و موارد این چنینی ترکیب کنید و به مخاطب ارائه دهید. از مهم‌ترین خصوصیات اینفوگرافیک کامل بودن آن است و می‌توانید در صورت رعایت نکات کلیدی به اندازه چندین محتوا تصویری و یک بلاگ به مخاطب هدف اطلاعات کاربردی انتقال دهد. اولین نکته‌ای که باید در تولید یک اینفوگرافیک خوب به آن توجه کنید، جمع‌آوری اطلاعات مفید و مخاطب پسند است، سپس باید با توجه به پرسونا مخاطب اطلاعات جمع‌آوری شده را با یک طراحی و ترکیب رنگ درست، در اختیار مخاطب خود قرار دهید. ابزارهایی که در این خصوص می‌توانید به شما معرفی کنیم، به شرح زیر هستند.


Vennage ابزار مناسب برای طراحی و تولید اینفوگرافیک


ونیج یکی از ابزارهای مناسب برای تولید و طراحی اینفوگرافیک است. از این جهت می‌گوییم مناسب که به وسیله قالب‌های فراوان و متفاوت نیاز مخاطبین مختلف در حوزه‌های متفاوت را می‌تواند برطرف کند. شما به وسیله این ابزار می‌‌توانید پس از انتخاب قالب مورد نظر اطلاعاتی را که برای مخاطب خود آماده کردید را در این قالب‌ها قرار دهید و به وسیله بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی به دست مخاطبین خود برسانید. این ابزار به دو صورت free و promotion است که در نسخه حرفه‌ای می‌بایست هزینه‌ای را برای بهره‌مندی بیشتر از خدمات، پرداخت کنید.


Infogr.am یک ابزار حرفه‌ای برای ساخت اینفوگرافیک

یکی از ابزارهای تخصصی و حرفه‌ای که می‌توانید به وسیله آن طراحی‌های بسیار دقیق و حرفه‌ای ارائه دهید، اینفوگرام است. شما می‌تواند با انتخاب و یا طراحی قالب‌های مختلف در این زمینه اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطبین قرار دهید. البته که این ابزار هم مانند بسیاری از ابزارهایی که نام بردیم، در دو صورت رایگان و حرفه‌ای دردسترس است و بدیهی است که برای استفاده از امکانات بیشتر می‌بایست هزینه بیشتری پرداخت کنید. البته که در اینفوگرام علاوه‌بر طراحی اینفوگرافیک می‌توانید لوگو هم طراحی کنید.


پرسونا، ابزاری از جنس خلق یا کشف

یکی از مواردی که قبل از هر اقدامی در بازاریابی محتوایی باید به آن توجه ویژه داشته باشید، شناخت مخاطب است. شما باید قبل از برداشتن هر قدمی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، بسنجید که با استفاده از کدام یک از کانال های دیجیتال مارکتینگ یا ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را از مخاطب به مشتری تبدیل کنید.


براساس تعریفی که در مقاله پرسونا مخاطب ارائه کردیم، پرسونا یعنی فردی که در تصمیم‌گیری به اکثریت مخاطبان ما شبیه باشد. منظور سن و سال، طرز تفکر و خیلی موارد دیگر نیست، البته که این موارد هم می‌توانند در تعیین پرسونا ما نقش داشته باشند، ولی در حالت کلی‌تر باید از نظر درونی مخاطبان خود را بسنجیم و ببینیم که کدام خصوصیت و یا کدام ویژگی ما در ذهنیت بیشتر مخاطبین ما تاثیر گذاشته و مشتری را راضی به اعتماد یا خرید از کسب‌وکار ما کرده است. پرسونا از این جهت در تولید محتوا اهمیت دارد، زیرا شما باید از این طریق تصمیم بگیرید که ارائه چه محتوایی، در چه قالبی می‌تواند قوه تصمیم‌گیری مخاطب شما را برانگیخته کند.


ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در SEO


SEO یا بهینه سازی رتبه موتورهای جستجو است که در آن اقدامات مهمی برای دیده شدن در لحظه نیاز مخاطب است. اگر بخواهیم ساده‌تر به این موضوع بپردازیم؛ شما با بهبود سئو سایت خود یک نوع سرمایه گذاری نسبتا بلند مدت ولی پر‌بازده بر روی کسب و کار خود خواهید داشت؛ در واقع سئو و بهینه سازی سایت یکی از مهمترین راهکارها برای بالابردن بازدید سایت شماست. در واقع با توجه به آمار بالا کلیک رتبه‌های ابتدایی گوگل، SEO به یکی از کانال‌ های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده که برسر آن رقابت سنگینی است.


اصولا در سئو موارد مهمی باید بررسی و اقدامات مختلفی باید انجام شوند تا گوگل جایگاه شما را برای اینکه می‌توانید برای مخاطب مفید‌تر باشید؛ بهبود ببخشد. از سئو داخلی تا سئو خارجی و سئو تکنیکال که بهبود تمامی این موارد در کنار هم می‌تواند باعث رشد رتبه کسب‌وکار شما شود. یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید و در قسمت بازاریابی محتوایی هم به آن اشاره کردیم، سئو داخلی است. قسمتی از سئو داخلی به محتوا ارائه شده و تاثیر آن بازمی‌گردد و قسمت مهم دیگر که باید به آن توجه ویژه داشته باشید به سئو تکنیکال و سئو خارجی بازمی‌گردد. در ابتدا ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که در تحقیق کلمات کلیدی کاربرد دارند را معرفی می‌کنیم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در تحقیق کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی از مهمترین اقدامات و استراتژی‌های سئو است که به واسطه آن تیم بازاریابی محتوایی باید اقدام به تولید محتوا کند. اما بهتر است کمی در مورد اهمیت تحقیقیات کلمات کلیدی صحبت کنیم تا ببینیم که چرا برای رسیدن به رتبه‌های بهتر باید با ابزارهایی که معرفی می‌کنیم، اقدام به تحقیق کلمات کلیدی کنیم. زمانی که تحقیقات کلمات کلیدی انجام می‌دهیم با اطلاعاتی بسیار کاربردی مواجه می‌شویم؛ مانند:

  • در ابتدا لحن و بیان مخاطبان حوزه کسب‌وکار خود را می‌شناسیم
  • با دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان خود آشنا می‌شویم.
  • متوجه می‌شویم که مخاطبین چه خواسته‌ای از کسب‌وکار‌های این حوزه دارند.


بیایید کمی دقیق‌تر بررسی کنیم؛ زمانی که کلمه کلیدی در موتورهای جستجو سرچ می‌شود گوگل به عنوان یکی از این موتورهای جستجو به وسیله ربات‌ها و هوش مصنوعی خود، به دنبال پاسخی مرتبط با نیاز مخاطب می‌گردد. زمانی که ما براساس کلماتی که این ابزار به ما ارائه داده، محتوا تولید می‌کنیم، خود را به عنوان یه مرجع برای رفع نیاز مخاطب در آن حوزه معرفی می‌کنیم. البته که باور این موضوع و اعتماد گوگل به ما کمی زمان‌بر است؛ ولی با ارائه محتوای بیشتر براساس اصول تولید محتوا و سئو، با گذشت زمان رتبه بهتری کسب می‌کنیم.


GOOGE KEYWORD PLANER

یکی از کاربردی‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ که برای تحقیقات کلمات کلیدی توصیه می‌شود، KEYWORD PLANER است. در این ابزار شما می‌بایست یک اکانت گوگل ادز برای خود RUN کنید تا امکان استفاده از دیتاهای ارائه شده از گوگل را داشته باشید. از نظر بسیاری از افراد شاغل در حوزه سئو و تولید محتوا این ابزار بهترین اطلاعات موجود را برای تحقیقات کلمات کلیدی در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد.
برای استفاده از این ابزار باید به قسمت TOOL که المان آن یک آچار هست مراجعه کنید و با انتخاب گزینه مورد نظر یعنی کیوورد پلنر، اقدام به انتخاب کلمات کلیدی کنید. برای استفاده از این ابزار به یاد داشته باشید که زبان را به Persian و مکان را به All Location تغییر دهید.


نکته مهم که باید به یاد داشته باشید

معمولا پیشنهاد می‌شود که میزان search volume در عدد 10 ضرب شود تا به میزان حقیقی نزدیک‌تر باشد.


Kw finder ابزار بازاریابی دیجیتال برای تحقیقات کلمات کلیدی

از دیگر ابزارهای مهم در حوزه کلمات کلیدی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، ابزار kw finder است. این ابزار که مانند کیوورد پلنر موارد مختلفی همچون سختی و رقابت، ترند بودن و موارد این چنینی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ یکی دیگر از ابزارهای پراستفاده سئوکاران است. نکته مهمی که در مورد این ابزار وجود دارد، رایگان نبودن آن است و برای استفاده و تحقیق کلمات کلیدی باید هزینه پرداخت کنید.


Google trends و اطلاعات کاربردی

یکی دیگر از ابزاری که می‌توانید به وسیله آن اطلاعات دقیق‌تر بدست آورید، گوگل ترند است، در این ابزار لازم است که صرفا با قرار دادن کلمه مورد نظر ترند بودن آن را در میان موتورهای جستجو بررسی کنید. استفاده از این ابزار به ویژه برای خلق محتوای همیشه سبز می‌تواند تاثیر زیادی در سئو سایت شما داشته باشد.

 

ابزارهای بازاریابی محتوایی برای SEO تکنیکال و داخلی

وب مستر تولز سابق یا سرچ کنسول فعلی یکی از قدرتمندترین ابزار سئو است. این ابزار رایگان که عموما هر روز یکی از تب‌های سئوکاران را به خود اختصاص می‌دهد، کاملا رایگان است. در این ابزار شما می‌توانید با مراجعه به داشبور اصلی این ابزار و با مراجعه به بخش Performance در بازه‌های زمانی متفاوت، سیر صعودی و یا نزولی سایت خود را از نظر نمایش، کلیک و نرخ کلیک مشاهده کنید. این ابزار برای متخصص سئو، تولید کننده محتوا و حتی مدیر دیجیتال مارکتینگ لازم و ضروری است.


MOZ و اهمیت داده‌های آن برای سئو سایت

ماز یکی از ابزارهای تخصصی برای متخصصین سئو است، علاوه‌بر آموزش‌های کاربردی که در این ابزار برای متخصصین تدارک دیده شده، اطلاعات کاملی را نیز می‌توان با استفاده از ماز به‌دست آورد. از ارائه کلمات کلیدی با جزئیاتی دقیق‌تر در MOZ Pro که برای سئو سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ارائه DA یا همان Domain authority و PA یا همان Page authority که به معنای اعتبار دامنه و صفحه هستند، اشاره کنیم.


یکی دیگر از مواردی که باعث محبوبیت ماز در بین متخصصان سئو شده است، بدون شک افزونه‌ای است که در اختیار مخاطبان خود قرار داده است، به گونه‌ای که شما در صفحه سرپ خود، مطابق تصویر زیر می‌توانید اطلاعات دقیق از رقبا بدست آورید. تقریبا از زمانی که گوگل ارائه اطلاعات page ank را از معرض دید خارج کرد، ماز به ابزاری کارآمد برای تحلیل اطلاعات رقبا تبدیل شد.

SEO site checkup ابزاری قدرتمند برای متخصصین سئو

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که می‌تواند اطلاعات کامل و کاربردی در اختیار شما قرار دهد، بدون شک سئو سایت چکاپ است. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار اطلاعاتی نظیر موارد زیر کسب کنید:

  • تحلیل اطلاعات مرتبط با سئو، مثلا اطلاعاتی نظیر Hها
  • مانیتورینگ سئو سایت
  • بررسی رقبا
  • ارائه گزارش‌های سئو

می‌توانید با ورود به این ابزار و قرار دادن URL سایت خود، نمره تقریبی این ابزار را که نحوه فعالیت‌های سئو شما را نشان می‌دهد، مشاهده کنید. معمولا این ابزار کمی سختگیر است و احتمال این موضوع که نمره کامل به سایت شما بدهد، کمی دور از انتظار است.


نکته مهم و کاربردی

نکته مهم که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، و به گونه‌ای به عنوان وجه تمایز این ابزار با ابزارهای دیگر شناخته می‌شود، آپشن How to fix است؛ در واقع با انتخاب این گزینه و عمل به توصیه آن‌ها، می‌توانید اقدامات لازم برای بهبود سایت خود را انجام دهید.


Ahrefs از ابزارهای قدرتمند برای مانیتورینگ لینک‌سازی

یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که به واسطه آن می‌توانید عملکرد لینک‌سازی خود را به واسطه آن بسنجید، بدون شک ahrefs است، البته که این ابزار در حالت pro و با پرداخت هزینه اطلاعات شگرفی در زمینه لینک سازی در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین این ابزار اطلاعاتی نظیر کلمات کلیدی و سختی و رقابت آن‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. درضمن اطلاعاتی مثل امتیاز دامنه، تعداد بک لینک‌های دامنه، میزان لینک‌های فالوو و نوفالوو و… همینطور این سایت به صورت رایگان آدرس تعدادی از بک لینک‌های ساخته شده برای سایت را هم به شما نمایش می‌دهد. البته که این گزینه هم در سایت ماز به صورت رایگان در دسترس است.

ابزارهایی که سئو یک سایت را بررسی می‌کنند بی‌شمار هستند و عموما هرکدام از آن‌ها یک خصوصیت خاص دارد؛ اما دو مورد از اقداماتی که باید در بهبود رتبه و جایگاه سایت بررسی شود و در صورت ضعف لازم است تا مشکلات آن برطرف شود، نمایش سایت در موبایل و سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت است. در این قسمت به بررسی بهترین ابزار برای رفع این مشکلات خواهیم پرداخت.

Google Page Speed Insights

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و تاثیرگذار در بررسی سرعت بارگذاری است، بدون شک pagespeed insights می‌باشد. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از امکاناتی که در اختیار شما می‌دهد و توصیه‌های کاربردی، مواردی که در کاهش load سایت شما تاثیرگذار است را بررسی و اعلام کند، البته باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید که سرعت وب‌سایت خود را باید در دو نسخه دسکتاپ و موبایل بررسی کنید. البته ابزار دیگری هم‌چون gtmetrix هم می‌تواند در بررسی سرعت بارگذاری سایت به شما کمک شایانی کند.


Google mobile friendly test

یکی از مواردی که می‌تواند در سئو سایت تاثیر چشمگیری داشته باشد، بدون شک نمایش در نسخه موبایل است. گوگل با درنظر گرفتن این موضوع که بسیاری از کاربران از نسخه موبایل برای مراجعه به سایت استفاده می‌کنند؛ Mobile friendly یکی از موارد مهم و تاثیرگذار از جانب گوگل است. برای بررسی این موضوع کافی است تا با قرار دادن URL سایت خود، این موضوع را بررسی کنید.


افزونه‌های وردپرس برای SEO سایت

با توجه به این موضوع که بستر بسیاری از سایت‌ها برمبنا وردپرس است، ابزارهایی برای این افزونه ارائه شده که با نصب این ابزارها یا همان افزونه‌ها اقداماتی که برای سئو یک صفحه یا بلاگ لازم است را می‌توانید به وسیله این ابزار بررسی کنید. Yoas و Rankmath دو افزونه بسیار کاربردی در وردپرس برای بررسی سئو هستند که به توضیح مختصر هر یک از این موارد می‌پردازیم.


Yoast افزونه‌ای کارآمد برای بررسی سئو

این افزونه که در بسیاری از سایت‌های وردپرسی نصب است به شما اطلاعات دقیقی از جانب رعایت اصول سئو ارائه می‌دهد، این ابزار که هم به صورت رایگان و هم به صورت پیشرفته در اختیار شما قرار می‌گیرد، به موارد زیر اشاره می‌کند:

  • چگالی کلمات کلیدی در متن، تگ‌ها، تایتل‌ها و متا سایت
  • لینک سازی داخلی و خارجی در سایت
  • طول محتوا
  • خوانایی محتوا
  • و …

در هر قسمت با انتخاب مواردی که وردپرس از شما ایراد گرفته به موارد بیشتر در این زمینه و نحوه رفع آن دسترسی داشته باشید.


Rankmath ابزاری جدید برای بررسی سئو سایت وردپرسی

رنک‌مث از دیگر ابزارهای کاربردی برای سایت‌های وردپرسی است که می‌توانید با بررسی آن تغییراتی کاربردی برای بهبود شرایط سئو سایت خود داشته باشید؛ این ابزار هم عملکردی مشابه با یاست دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به قالب این افزونه که برمبنا زبان فارسی نیست، برخی از ارورها را نمی‌توان برطرف کرد که پیشنهاد می‌کنیم که خیلی درگیر موارد و ارورهای ارائه شده از جانب این افزونه‌ها نشوید.

چکیده نکات
یکی از مهم‌ترین کانال‌ های دیجیتال مارکتینگ که به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ باید به آن توجه کنید، SEO است. ابزارهای زیادی به یک متخصص SEO می‌توانند کمک کنند که در این قسمت به‌صورت خلاصه‌وار به تمامی مواردی که نام بردیم؛ مجدد اشاره می‌کنیم.
• GOOGE KEYWORD PLANER، Kw finder، Google trends از ابزارهای معروف و کارآمدی هستند که یک متخصص سئو از آن‌ها برای به‌ دست آوردن کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.
• MOZ، SEO Sitecheck up، Ahrefs از ابزارهای کارآمدی هستند که یک متخصص سئو به وسیله آن‌ها مواردی همچون سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال را بررسی می‌کند.
• Google PageSpeed Insights، Google mobile friendly testو GT Metrix از مواردی هستند که به وسیله آن سرعت سایت و موبایل ریسپانسیو بودن سایت را به شما نمایش می‌دهند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در تبلیغات کلیکی

این موضوع که سئو یک عملکرد زمان‌بر است، بر هچ کس پوشیده نیست؛ به همین دلیل کسب‌وکارهای زیادی برای دیده شدن یا بیشتر دیده شدن (منظور کسب‌وکارهایی که به وسیله سئو رتبه قابل قبولی دارند، ولی می‌خواهند بیشتر دیده شوند) اقدام به انجام تبلیغات کلیکی می‌کنند. از مهمترین خصوصوصیات تبلیغات کلیکی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، بدون شک هدفمند بودن و ارزان‌تر بودن به نسبت سایر تبلیغات است.
در واقع تبلیغات کلیکی یا PPC از این جهت به صرفه و هدفمند هستند که شما به واسطه آن به ازای هر کلیک مخاطب یا مشتری هدف، هزینه پرداخت می‌کنید. اصلی‌ترین سرویس تبلیغات کلیکی در جهان گوگل ادز است. نوع دیگر از تبلیغات کلیکی هم در ایران وجود دارد که در سایت‌های پربازدید به صورت بنری یا همسان نمایش داده می‌شود. برای تبلیغات کلیکی راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که در این قسمت به بررسی کاربردی‌ترین ابزارهای آن خواهیم پرداخت.


Google Ads اولین ابزار کاربردی در تبلیغات کلیکی

گوگل ادز یا ادوردز از ابزارهای بسیار کارآمد در حوزه تبلیغات است که برپایه مزایده در لحظه شما را به مخاطبان در صفحه SERP گوگل نمایش می‌دهد. البته در ایران به دلیل عدم شناخت کافی و سوء استفاده از کارفرمایان محترم، این ابزار را به گونه‌ای معرفی می‌کنند که به وسیله آن شما می‌توانید در رتبه اول دیده شوید، بهتر است که وارد جزئیات نشویم، ولی در حالت کلی شما به واسطه گوگل ادز، براساس نوع و رقابت کسب‌وکار خود می‌توانید با کمترین هزینه ممکن اقدام به تبلیغات کنید.

البته که گوگل ادز مانند لبه پرتگاه است، به این معنی که اگر با دانش و استراتژی درست قدم برندارید، هزینه‌ای که برای انجام تبلیغات صرف کردید نسبت‌به نتیجه حاصله به‌صرفه نخواهد بود، ولی اگر به یک تیم حرفه‌ای اعتماد کنید یا در کلاس‌های معتبر این ابزار شرکت کنید؛ می‌توانید با کمترین هزینه ممکن سود خوبی از فروش به واسطه تبلیغات درست به‌دست آورید.


یکتانت از ابزار های دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات

یک از ابزارهای مهم که در تبلیغات کلیکی بسیار از آن استفاده می‌شود، یکتانت است؛ تبلیغات یکتانت در 3 حالت تبلیغات همسان، تبلیغات بنری عادی و تبلیغات ریتارگتینگ به شما نمایش داده می‌شود.
تبلیغات همسان: به دلیل اعمال بار منفی از جانب تبلیغات در ذهن مخاطب، لازم بود تا تبلیغات به‌گونه‌ای غیرمستقیم نمایش داده شوند. تبلیغات همسان یا Native ad از آن دست تبلیغاتی هستند که به دلیل شباهت در ظاهر و تم قابل تشخیص نیستند. این تبلیغات عموما به‌صورت مطالب پیشنهادی یا بیشتر بدانید در سایت‌ها مشاهده می‌شوند.

تبلیغات عادی: این دست از تبلیغات، همان تبلیغاتی هستند که به صورت کاملا مشهود به شما نمایش داده می‌شوند.
تبلیغات ریتارگتینگ: یکی دیگر از تبلیغات این ابزار که بسیار هم در فروش تاثیرگذار است، تبلیغات ریتارگتینگ می‌باشد. این تبلیغات برای محصولات و یا خدمات به افرادی که علاقه زیادی به محصول شما نشان داده‌اند نمایش داده می‌شود؛ به همین دلیل میزان بازدهی این تبلیغات بسیار زیاد است.


مدیا اد از ابزارهای رایگان و کاربردی در حوزه تبلیغات کلیکی

یکی دیگر از ابزارهایی که مانند یکتانت در این حوزه بسیار شناخته شده است، مدیا اد می‌باشد. از جمله اقداماتی که در این حوزه می‌توانیم به آن اشاره کنیم به شرح زیر است:

  • تبلیغات CPI: یکی از مواردی کاربردی پرداخت به ازای نصب اپلیکیشن است.
  • تبلیغات CPC: پرداخت به ازای هر کلیک که در مورد آن صحبت کردیم.
  • تبلیغات CPA: یکی دیگر از تبلیغات کاربردی در این ابزار پرداخت به ازای فعالیت است، این فعالیت می‌تواند در یک قرار داد میان کارفرما و ابزار ذکر شود. برای مثال پرداخت به ازای عضویت یا ثبت نام یا …
  • تبلیغات درون اپلیکیشن: از دیگر تبلیغات کاربردی در این ابزار می‌توانیم به تبلیغات درون اپلیکیشن اشاره کنیم.
  • البته که تبلیغات همسان و دیگر تبلیغات هم در این ابزار به مخاطبان ارائه می‌شود.

 

ابزارهای دیگری همچون تپسل و صباویژن هم در این میان وجود دارند که امکاناتی نظیر دو مورد بالا را به شما ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 18 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸