آداب مصاحبه کاری

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 21 خرداد 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

21 خرداد 1403

احتمالاً برای همه‌مون پیش آمده است که گاهی اضطراب ناشی از مصاحبه کاری باعث شود نسبت به چیزی که از خودمون انتظار داریم ضعیف‌تر عمل کنیم، این اتفاق ناگزیر و در عین حال تا حد مطلوبی قابل پیش‌بینی و کنترل است. صرفاً نیازمند این است که خودمان، مهارت‌هایمان و آداب کلی مصاحبه را بشناسیم و بتوانیم به درستی مراتب کنترل اضطراب و تاثیرگذاری بهتر را پیش بگیریم.

آمادگی کامل پیش از مصاحبه

بهتر است حداقل از یک روز قبل، روند آمادگی برای مصاحبه را شروع کنیم.

بررسی مسیر و زمانبندی

در وهله اول، مسیر و فاصله تا محل مصاحبه را به خوبی بررسی کنیم و بدانیم به صورت میانگین چقدر زمان می‌برد تا این مسافت را طی کنیم و چه مسیری را انتخاب کنیم که در زمان مناسب به مقصد برسیم، چراکه دیر رسیدن یا بیش از حد زود رسیدن شما می‌تواند اولین تأثیر منفی را روی دیدگاه مصاحبه‌کننده نسبت به شما بذارد. پس بهتر است زمان‌بندی حرکت‌مان را به شکلی تنظیم کنیم که حداکثر حدود ده تا پانزده دقیقه زودتر برسیم و از طرفی مطمئن باشیم که دیر نمی‌رسیم.

همراه داشتن رزومه و نمونه کار

اگر شغلی که برایش درخواست دادیم با نمونه‌کار تعریف می‌شود، حتماً نمونه‌کارهای فیزیکی یا دیجیتالی‌ خود را به همراه داشته باشیم و حتی می‌توانیم یه نسخه فیزیکی از رزومه‌ خود را با خودمان ببریم؛ چون حتی اگر مصاحبه‌گر یک نسخه از رزومه‌ خود را چاپ کرده باشد، به‌همراه داشتن رزومه به حرفه‌ای‌تر دیده شدن‌مان کمک می‌کند.

شناخت فضا و مناسبات محل کار

شناخت شرکت، اطلاعات و تحقیقات کافی نکته‌ای هست که تعداد کمی از افراد به آن توجه می‌کنند اما می‌تواند تأثیر ویژه‌ای روی روند مصاحبه بذارد؛ علاوه بر اینکه باعث می‌شود با شناخت فرهنگ سازمانی شرکت و اتمسفر کلی آن، رفتار متناسب‌تری با فضا از خودمان نشان بدهیم، می‌توانیم مصاحبه‌کننده را متوجه این کنیم که به شغلی که قرار است به ما بسپارد علاقه‌مندیم و منفعل در مصاحبه حاضر نشدیم.

حضور فعال و طرح پرسش‌های مناسب

بهتر است تعدادی سؤال که راجع به پوزیشن شغلی برایمان مهم است به صورت نوشته، همراه‌ خود داشته باشیم و در انتهای مصاحبه آن‌ها را مطرح کنیم. این پرسش‌ها در انتخاب نهایی خودمان برای انتخاب شغل مناسب و ایجاد حس مثبت روی افراد حاضر در مصاحبه تاثیرگذار هست.

آداب ورود به محل مصاحبه

ظاهرمون را جدی بگیریم

30 ثانیه ابتدایی مصاحبه می‌تواند تأثیر خیلی مهمی روی دیدگاه مصاحبه‌گر و روند کلی مصاحبه بذارد و یکی از مهم‌ترین عناصر تاثیرگذار در این زمان کم، ظاهر ماست. باید سعی کنیم با توجه به فرهنگ سازمانی‌ای که از تحقیق راجع به شرکت استنباط کردیم، نوع لباس یا آرایش‌ خود را انتخاب کنیم و در عین حال استایل شخصی‌ خود را هم حفظ کنیم؛ یعنی رعایت مناسبات نباید باعث شود کاملا از خودمان دور باشیم و در عین حال باید حفظ آراستگی را تحت هر شرایطی در اولویت قرار دهیم.

اعتماد به نفس  

آرام و با اعتماد به نفس باشیم، استوار و محکم قدم برداریم، صاف بایستیم، حتماً لبخند به لب داشته باشیم و قبل از ورود به جلسه گوشی خودمون را خاموش یا روی حالت پرواز قرار بدیم تا زنگ یا ویبره‌اش حواس ما و افراد حاضر در جلسه را پرت نکند.

پیروی از میزبان

به صحبت‌های فرد راهنما یا مصاحبه‌کنند خود توجه کنیم. برای مثال حتماً در جایی که برایمان مشخص شده بشینیم یا اگر چند جایگاه وجود داره قبل از نشستن اجازه بگیریم و یا در صورت انتظار، در جایی که در نظر گرفته شده منتظر بمانیم و جابه‌جا نشویم.

آداب دست دادن

برای دست دادن عجولانه پیش قدم نشویم و این چند مورد را در نظر داشته باشیم. اول از همه اینکه خانم‌ها و در وهله بعدی افراد مسن‌تر یا با جایگاه بالاتر باید برای دست دادن پیش قدم بشوند و نکته دوم اینکه مطمئن شویم فردی که را به روی ما قرار داره از لحاظ اعتقادی با دست دادن مشکلی نداره. رعایت این نکته‌ها و اجراشون باعث گرم‌تر شدن رابطه با افراد حاضر در جلسه و راحتی بیش‌تر فضا می‌شود که در نهایت تأثیر مثبتی روی روند مصاحبه خواهد داشت.

مخاطب قرار دادن

سعی کنیم نام افراد حاضر در اتاق را به خاطر بسپاریم یا روی کاغذ بنویسیم تا در صورت نیاز بتونیم به بهترین شکل مخاطب قرارشان بدهیم. این عمل توجه، دقت و حرفه‌ای بودن ما را نشان می‌دهد و می‌تواد روی اعتماد به نفس‌ ما هم تأثیر مثبت بذارد.

نکات کلی که در طول مصاحبه باید در نظر داشته باشیم

خودمون باشیم

صداقت مهم‌ترین اصلی هست که باید در مصاحبه رعایت کنیم. ممکن است با دروغ و تظاهر در مصاحبه بتوانیم مصاحبه‌گر را تحت تاثیر قرار دهیم و برای آن شغل پذیرفته شویم، اما ادامه دادن این تظاهر در محل کار باعث خستگی و لذت نبردن از کاری می‌شود که هر روز با آن درگیریم و ادامه ندادنش هم باعث تجدید نظر کارفرما در سپردن این شغل به ما می‌شود. پس این را بداینم اگر برای پذیرفته شدن در مصاحبه نیاز هست که دروغ بگوییم، شاید این پوزیشن شغلی مناسب ما و روحیات یا تجربیات‌ ما نباشد.

حد تواضع و غرور را بشناسیم

سعی کنیم در پاسخ به سؤالات متواضع باشیم اما نه خود سرکوب‌گر و هم‌چنین سعی داشته باشیم با اعتماد به نفس راجع به مهارت‌ها خود صحبت کنیم ولی نه با چاشنی غرور! رعایت این حد اعتدال باعث می‌شود مصاحبه‌گر در عین حس خوبی که نسب به ما پیدا می‌کند، بتواند بابت اعتماد به نفسی که داریم به ما اطمینان کند.

پاسخ دقیق و درست انتخاب کنیم

با دقت به سؤالی که مطرح می‌شود گوش بدهیم و جواب دقیق و کاملی را برایش انتخاب کنیم، اما توجه داشته باشیم که مرز بین پاسخ کامل و پرگویی را رعایت کنیم. پرحرفی می‌تواند باعث انحراف بحث از روال اصلی خودش یا خستگی افراد و طولانی شدن زمان مصاحبه شود و مصاحبه‌گر را وادار کند که حرف مارا قطع یا موضوع بحث را به مسیر اصلی برگرداند که قطعاً اثر مثبتی روی وجهه ما نخواهد داشت.

تماس چشمی و زبان بدن

در طول جلسه سعی کنیم با افراد تماس چشمی برقرار کنیم و بدن‌ خود را منقبض نکنیم. از راحتی و شیوه صحیح نشستن‌ خود اطمینان حاصل کنیم و خودمان را نه تنها با حرف، بلکه با چشم‌ها و بدن‌ خود هم حاضر و مشتاق نشان بدهیم. سرمان را بالا بگیریم، در مواقع مناسب لبخند بزنیم یا با پاسخ‌های کوتاه مشارکت کنیم.

جمع بندی

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM به سراغ نکاتی رفتیم که در شروع و حین مصاحبه کاری می‌تواند به کاهش استرس و میزان تأثیر‌گذاری ما روی کارفرما کمک کند و ما را به رسیدن به نتیجه مطلوب نزدیک‌تر کند. در نظر داشته باشیم که پیدا کردن شغل مناسب می‌تواند روندی طولانی و گاهاً فرسایشی باشد و نیازمند این است که حوصله کافی به خرج بدهیم تا بتوانیم بهترین نتیجه ممکن را بگیریم و در عین حال از ایده‌آل گرایی بیش از حد هم پرهیز کنیم.

در قسمت دوم این مطلب، نکات دیگری که باید حین مصاحبه رعایت کنیم، آداب پایان دادن و خروج از شرکت، پیگیری‌های بعد از مصاحبه و هم‌چنین نحوه تشخیص و واکنش به رفتارهای نادرست و پرسش و پاسخ‌های خاص را بررسی می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفده =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره