چگونه چنل‌های مارکتینگ و گوگل ادز را در آنالیتیکس GA4 ارزش گذاری کنیم؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 12 خرداد 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

12 خرداد 1403


اگر در حوزه مارکتینگ و فروش فعالیت داشته باشید مطمئنا اصطلاح قیف فروش یا قیف بازاریابی Marketing Funnel را خیلی شنیده‌اید، بطور کلی قیف فروش مسیری از سفر کلی مشتری در سایت شماست به این معنی که از زمانی‌که وارد سایت می‌شود چه اقداماتی را انجام می‌دهد و از چه مسیرهایی عبور می‌کند تا به اولین تماس به عنوان مشتری منجر شود و یا اقدام به خرید کند و در نهایت به مشتری شما تبدیل ‌شود.

در این مسیر ممکن است 2 حالت وجود دارد: در حالت اول کاربر فقط از طریق یک چنل وارد سایت شما شود و اقدام به تماس یا خرید کند ولی در حالت دوم به دلیل اینکه سفر مشتری همیشه ساده نیست و ممکن است گاهی هم پیچ‌ در پیچ از کانال‌های مختلفی بگذرد تا در نهایت اقدام کند، در این‌صورت نیاز هست که ارزش سایر کانال‌ها هم در نظر گرفته شود.

در این مقاله می‌خواهیم راجع به “قیف فروش مالتی کاناله” صحبت کنیم و بررسی کنیم که هر کانال چه ارزشی را در سیستم ایجاد می‌کند و چگونه تاثیرات گوگل ادز در فرایند فروش را ارزش گذاری کنیم.

Multi channel funnels یا مختصرا MCF “قیف فروش مالتی کاناله” به شما نشان می‌دهند که یوزرها قبل از اینکه تبدیل به مشتری نهایی شما شوند از چه کانال هایی گذشته اند تا به آنجا رسیده اند، در حقیقت این کانال‌ها بر فروش و تبدیل (کانورژن) متمرکز هستند.
بطور مثال یک کاربر برای خرید یک لباس ممکن است اول وارد سایت شما شود و از فروشگاه شما بازدید کند، در مرحله بعدی برای مشاهده حراجی‌ها به کانال تلگرامتان مراجعه کند و برای مشاهده سایر محصولات نگاهی هم به پیج اینستاگرامتان بیاندازد و درنهایت تصمیم گیری کند و مجدد به سایت برگردد و خریدش را نهایی کند.

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهایی که برای تحلیل سفر مشتری در کلیه مراحل خرید می‌توانیم استفاده ‌کنیم و دیتای خوبی بدست بیاوریم، گوگل انالیتیکس همچنین به تازگی گزینه Attribution settings را به تنظیمات اضافه کرده است تا توسط آن بتوانید انتخاب کنید که آیا اعتبار تبدیل فقط به کمپین تایپ های گوگل ادز مثل سرچ، دیسپلی یا ویدیو اختصصاص داده شود و یا ترکیب هر دو چنل های پولی و ارگانیک.
جهت نمایش کانورژن ها در گوگل ادز، از طریق گوگل آنالیتیکس و قسمت Attribution settings به 2 روش میتوانید تنظیم کنید که کانال ادز به چه صورت اعتبار دریافت کند، برای تنظیم کردن این تنظیمات کافیست مراحل زیر را طی کنید:
⦁ در اکانت Google Analytics 4 به منو Admin و سپس به Attribution Settings بروید
⦁ از قسمت:
Which channels are you able to assign credit for your web conversions imported into Google Ads
⦁ امکان تنظیم دو گزینه Google Paid Channels یا Paid and Organic Channels را خواهید داشت.

در ادامه به توضیح هر کدام از گزینه و چگونگی عملکرد هرکدام می‌پردازیم:

1- چنل های اعتباری (پولی) گوگل – Google paid channels
در این حالت اگر کاربر از طریق کانالهای مختلف بازاریابی از جمله کمپین تایپ های گوگل ادز (دیسپلی، سرچ و ویدیو) با سایت شما تعامل داشته باشد چه به صورت مستقیم (دایرکت) یا غیر مستقیم (assisted)، تمامی اعتبار و تاثیرهای کانال گوگل ادز بدون در نظر گرفتن باقی کانال ها فــقط به گوگل ادز تخصیص داده می‌شود.



2- چنل های اعتباری (پولی) و ارگانیک – Paid and organic channels
در این حالت سایر چنل های ارتباطی، هم پولی و هم ارگانیک اعتبار خودش را دارد و در دشبورد ادز فقط کانورژن ها مستقیم (دایرکت) ادز نمایش داده می‌شود.

اجازه بدهید این دو گزینه را با مثال دیگری توضیح بدهیم، در تصاویر بالا اگر کاربری جهت ثبت کانورژن مسیری مانند مسیر زیر را طی کرده باشد:
organic search > paid search > sms > direct
در مدل paid and organic channel گوگل اعتبار کانورژن را به چنلsms و در مدل google paid channel گوگل اعتبار کانورژن را فقط به چنل paid search اختصاص می‌دهد

نتیجه گیری
بطورکلی این گزینه ها امکان کنترل بیشتری بر نحوه اندازه گیری تاثیر انواع تایپ کمپین های تبلیغاتی Google و سایر چنل ها را مشخص می‌کنند و داشتن اطلاعات کافی در مورد چگونگی ست کردن هرکدام و نحوه عملکرد آنها برای کمپین منیجرها و پرفورمنس مارکترها بسیار مهم و حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره