همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

الگوریتم سندباکس (Sandbox) – رمزگشایی تاخیر در رتبه بندی وب سایت های جدید

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 18 مرداد 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

18 مرداد 1402

در جهانی که موتورهای جستجو پیوسته درحال توسعه هستند و فعالیت در فضای آنلاین مطابق با آخرین تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جستجو امری بسیار مهم است؛ بنابراین زمانی که وب‌سایت شما به چنین مشکلی دچار می‌شود، باید اطلاعات کافی در مورد الگوریتم‌های موتورهای جستجو نظیر گوگل داشته باشید تا به محض بروز این قبیل مشکلات بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴ متخصصان سئو و مدیران وب‌سایت‌ها متوجه شدند که حتی با وجود استفاده از بهترین تکنیک‌های سئو، تعداد مطلوبی لینک خارجی (Back Link) و ایندکس شدن، وب‌سایت‌های جدید در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل نمایش داده نمی‌شوند.

بنابراین یکی از الگوریتم‌های گوگل که بسیاری از وب‌مسترها و متخصصان سئو آن را علت بروز چنین اتفاقاتی می‌دانستند، الگوریتم سندباکس است. درواقع این الگوریتم به عمد فرآیند رتبه‌بندی وب‌سایت‌های جدید را به تاخیر می‌اندازد. پس اگر شما می‌خواهید وب‌سایت یا دامنه جدید راه‌اندازی کنید، بر اساس این الگوریتم نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله پس از انتشار آن، بتوانید نام وب‌سایت خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو مشاهده کنید.

پس با توجه به موارد گفته شده ما در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کامل الگوریتم سندباکس گوگل، ابتدا این موضوع را متوجه شویم که اساسا سندباکس چیست، چه راه‌هایی برای تشخیص سندباکس شدن یک وب‌سایت وجود دارد، چه کارهایی می‌توانید برای کاهش دوره این الگوریتم انجام بدهید و الگوریتم سندباکس گوگل چه تاثیری روی سئو گذاشته است.

الگوریتم سندباکس گوگل - Sandbox Google

سندباکس چیست؟

اساسا سندباکس به تاخیری در فرآیند رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها گفته می‌شود که عمدتا وب‌سایت‌ها و دامنه‌های جدید به این مشکل دچار می‌شوند. به‌علاوه دلیل این نامگذاری به اثر این الگوریتم برمی‌گردد که با عنوان «اثر سندباکس» شناخته می‌شود. چون زمانی که یک وب‌سایت یا دامنه در فضای آنلاین راه‌اندازی می‌شود، این الگوریتم در یک بازه زمانی مشخص هرگز آن را در صفحه نتایج نشان نمی‌دهد و با به پایان رسیدن این بازه زمانی، آن وب‌سایت جدید شانس حضور یا کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج گوگل را خواهد داشت. در ارتباط با سندباکس باید به این نکته مهم نیز اشاره کنیم که هدف از انجام چنین کاری توسط این الگوریتم، جلوگیری از انتشار برخی محتوهای بی‌کیفیت و به اصطلاح هرز (Spam) است.

اثر الگوریتم سندباکس - google-sandbox-effect

چه راه هایی برای تشخیص سندباکس شدن یک وب سایت وجود دارد؟

برای تشخیص این موضوع شما می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، اما اساسا زمانی که شما یک وب‌سایت یا دامنه جدید در فضای آنلاین ایجاد می‌کنید، احتمال فراوانی وجود دارد که وب‌سایت شما سندباکس شود.

به‌طور کلی در الگوریتم سندباکس گوگل، سایت‌های جدید در یک بازه زمانی ۶ الی ۸ ماهه، براساس پارمترهای مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و به‌علاوه در این بازه زمانی محدودیت‌های گوناگونی نیز روی آن وب‌سایت اعمال می‌شود؛ بنابراین با توجه به این موضوع، روشی که می‌توانید برای تشخیص سندباکس شدن وب‌سایتتان استفاده کنید، بررسی وضعیت آن به محض اتمام دوره سندباکسی است.

روش دیگری که می‌توانید از آن برای تشخیص این موضوع استفاده کنید این است که کلمات کلیدی موردنظر خود را جستجو کنید و اگر نام وب‌سایت شما در صفحه نتایج گوگل میان سایت‌های برتر نبود و زمانی می‌توانستید نام وب‌سایتتان را مشاهده کنید که دقیقا نام وب‌سایتتان را جستجو کنید، این اتفاق نشان‌دهنده سندباکس شدن سایت شما است.

چه کارهایی می‌توانید برای کاهش دوره سندباکسی انجام بدهید؟

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که هدف اصلی الگوریتم سندباکس گوگل، بررسی، تجزیه و تحلیل دقیق وب‌سایت‌های جدید برای جلوگیری از انتشار محتواهای بی‌کیفیت در فضای آنلاین است؛ بنابراین همین موضوع به شما می‌گوید که اگر داخل وب‌سایت خود محتواهای باکیفیت منتشر کنید و از دید گوگل محتواهایتان برای مخاطبان مفید باشد، دوره سندباکسی وب‌سایت شما ممکن است، کوتاه‌تر باشد.

شاید تصور کنید که استفاده از برخی تکنیک‌های حرفه‌ای و پیشرفته سئو به کاهش دوره سندباکسی وب‌سایت شما کمک کند. اما در اینجا باید بگوییم که در این بازه زمانی هرگونه فعالیتی برای بهبود سئو وب‌سایتتان کاملا بی‌نتیجه خواهد بود و هرگز نباید انتظار داشته باشید که وب‌سایت جدید شما با استفاده از این تکنیک‌ها در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود.

از جمله روش‌های دیگری که می‌توانید برای کاهش دوره سندباکسی از آن‌ها استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. استفاده از بک لینک‌ها و لینک های داخلی

زمانی که یک وب‌سایت جدید منتشر می‌شود، گوگل نمی‌داند وب‌سایت یا محتوای تا چه اندازه معتبر است. از این رو برای اینکه گوگل شما را به عنوان یک وب‌سایت معتبر درنظر بگیرید، شما باید از بک لینک‌های معتبر، لینک‌های داخلی و سایر روش‌های اعتبارسازی برای وب‌سایت‌ها استفاده کنید.

2. استفاده از کلمات کلیدی طولانی

از آنجایی که رقابت میان کلمات کلیدی کوتاه زیاد است، شما باید برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج روی سایر کلمات کلیدی تمرکز کنید؛ بنابراین کلمات کلیدی طولانی که رقابت کمتری دارند نیز گزینه‌های مناسبی برای شما خواهند بود.

3. تمرکز روی کیفیت به جای کمیت

اگر بیش از اندازه محتوا تولید کنید، گوگل ممکن است تعدادی از آن‌ها را به عنوان هرزنامه تشخیص بدهد.

تاثیر الگوریتم سندباکس روی سئو - Sandbox effect on SEO

الگوریتم سندباکس گوگل چه تاثیری روی سئو سایت ها گذاشته است؟

در بخش قبل به این موضوع اشاره کردیم که الگوریتم سندباکس گوگل، وبسایت‌های جدید را در طی یک بازه زمانی ۶ الی ۸ ماهه نگه می‌دارد و در این بازه زمانی آن‌ها را هرگز در صفحه نتایج نمایش نمی‌دهد؛ بنابراین در این بازه زمانی مواردی مانند به دست آوردن میزان ترافیک ارگانیک مطلوب از طریق گوگل و کسب بهترین رتبه در صفحه نتایج این موتور جستجو چالش بسیار بزرگی برای صاحبان این وب‌سایت‌ها خواهد بود.

البته در اینجا باید به این موضوع مهم هم اشاره کنیم که این الگوریتم رسما توسط گوگل تایید نشده است و این موضوع تا حدی می‌تواند خیال افراد زیادی بابت راه‌اندازی وب‌سایت جدید را راحت کند. اما به گفته برخی از متخصصان بخشی از اثرات این الگوریتم مانند تاخیر در رتبه‌بندی وب‌سایت‌های جدید همچنان قابل مشاهده است که این موضوع می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد.

چرا پس از سندباکسی بازهم  وبسایت جدیدم در صفحه نتایج نمایش داده نمی شود؟

ممکن است پس از دوره سندباکسی همچنان وب‌سایت جدید شما در صفحه نتایج نمایش داده نشود یا رتبه مناسبی نداشته باشد که علت آن می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

1. رقابت بالا: برای انتخاب کلیدی شما باید به سراغ کلماتی بروید که رقابت کم‌تری دارند و به اصطلاح رقبای شما محتواهای کم‌تری در ارتباط با آن کلمات کلیدی تولید کرده‌اند. چون حتی درصورتی که شما محتواهای بسیاری در ارتباط با آن کلمات کلیدی تولید کنید و تعداد زیادی از آن‌ها را در محتواهای خود قرار بدهید، وب‌سایت شما در مقایسه با وب‌سایت‌های قدیمی‌تر به عنوان یک تازه وارد شناخته می‌شود و به همین دلیل در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. البته عدم پذیرش ریسک نمایش محتوایی که کلمات کلیدی زیادی دارد توسط گوگل؛ در این اتفاق بی‌تاثیر نیست.

به‌علاوه زمانی که شما محتواهایی با استفاده از کلمات کلیدی کم‌رقابت تولید می‌کنید، هم ریسک آن برای گوگل کم‌تر خواهد بود و هم با انجام چنین کاری شانس خود را برای کسب بهترین جایگاه در صفحه نتایج گوگل افزایش می‌دهند.‌

2. کمبود محتوا: به محض انتشار یک صفحه، گوگل محتوای آن را بررسی می‌کند. چون این موضوع به موتور جستجو کمک می‌کند تا ارزیابی درستی از اعتبار آن صفحه داشته باشد. به همین دلیل اگر سایت شما محتوای باکیفیت و مفید کافی نداشته باشد، گوگل سایت شما را سندباکس می‌کند.

3. عدم وجود بک لینک با کیفیت: وب‌سایت‌ها به بک لینک نیاز دارند. آن‌ها به عنوان یک عامل مهم در رتبه‌بندی ایفای نقش می‌کنند. از این رو اگر می‌خواهید رتبه بالاتری داشته باشید، باید یک بک لینک قوی بسازید. عدم وجود بک لینک باکیفیت نیز منجر به افت رتبه شما می‌شود.

همچنین شما می‌توانید برای رفع سایر مشکلات مربوط به سئو سایت خود، به صفحه خدمات سئو آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM نیز مراجعه کنید.

الگوریتم سندباکس گوگل - Sandbox Google

آیا یک وب سایت قدیمی هم سندباکس می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که ممکن است این الگوریتم روی وب‌سایت‌های قدیمی‌تر نیز تأثیر بگذارد. اگر یک وب‌سایت برای مدت طولانی غیرفعال باشد، اگر مجددا فعالیت خود را آغاز کند، گوگل ممکن است با آن مانند یک وب‌سایت جدید رفتار کند و آن سایت نیز در رتبه‌بندی با مشکلاتی مواجه شود.

سخن آخر

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM با این موضوع آشنا شدیم که در واقع سندباکس یک الگوریتم آزمایشی برای وب‌سایت‌های جدید است که در بررسی‌های این الگوریتم، تمام قابلیت‌های یک وب‌سایت‌ جدید تجزیه و تحلیل می‌شود. به‌علاوه این نکته را به خاطر داشته باشید که در ابتدای کار هرگز به فکر گرفتن رتبه نباشید و از اول روی کیفیت سایت توجه کنید و برای اینکه دوره سندباکس کوتاه‌تری داشته باشید، باید مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 12 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره