همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

الگوریتم Mobile first index گوگل – بررسی وب سایت ها از جنبه ای متفاوت

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 22 مرداد 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه

22 مرداد 1402

امروزه بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود از موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنند. به‌علاوه در حال حاضر بیش از 58 درصد جست‌وجوها در گوگل با استفاده از گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود که این رقم هر روز در حال افزایش است.

الگوریتم Mobile-First index

البته برای کسب بهترین جایگاه در صفحه نتایج گوگل، این افراد لازم است تا به دیگر الگوریتم‌های معرفی شده توسط گوگل نیز اهمیت بدهند. اما ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد الگوریتم تازگی محتوای گوگل صحبت کنیم و همچنین درباره این الگوریتم توضیحات مفصلی به شما ارائه کنیم.

الگوریتم Mobile-First index گوگل

براساس آمارهای گوگل، افراد سالانه 27.7 عبارت (Query) را بیشتر از کامپیوتر با موبایل جستجو می‌کنند.

با توجه به آمارهای فوق نیازی به گفتن نیست که گوشی‌های هوشمند آینده جستجو هستند. شاید دلیل این که گوگل نیز الگوریتم خود را به کلی برای تمرکز بیشتر بر موبایل تغییر داده است هم همین باشد. حال سوالی که پیش می‌آید این است، آیا در حال حاضر SEO بیشتر معطوف به سئو موبایل است؟

اگر مبنای بهینه‌سازی وب‌سایت شما الگوریتم‌های گوگل و موتور جستجوی آن است، برای این سوال باید بگوییم که جواب بله است. چون امروزه بیش از 95 درصد جست‌وجوهایی که با موبایل انجام می‌شود به موتور جستجوی گوگل اختصاص دارد.

آمار جستجوهای گوگل

به همین دلیل گوگل برای حفظ این برتری، الگوریتم‌های خود را به نفع موبایل تغییر داد و کاربران موبایل را در اولویت قرار داد. البته باید بگوییم که توجه گوگل به موبایل اولین بار به سال 2015 بر می‌گردد. جایی که گوگل بروزرسانی Mobile Friendly Update (که به الگوریتم Mobilegeddon معروف است) را معرفی کرد.

آمار جستجوی موبایل گوگل

این بروزرسانی سایت‌هایی که برای موبایل مناسب نبودند را جریمه می‌کرد، اما فقط برای جستجوهایی که در موبایل انجام می‌شد. ولی اگر مخاطبان شما از موبایل استفاده نمی‌کردند، نتایج آن روی ترافیک سایت شما تاثیرگذار نبود. البته پس از رونمایی الگوریتم “Mobile-First” همه چیز به کلی تغییر کرد و گوگل الگوریتم خود را براساس موبایل تنظیم کرد.

الگوریتم Mobile-First Index گوگل چیست؟

ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که این الگوریتم هرگز ایندکس ثانویه انجام نمی‌دهد و اساسا الگوریتم Mobile-First Index عملکردی مشابه با فرآیند ایندکس کردن نسخه کامپیوتر وب‌سایت‌ها دارد. اما با این تفاوت که در این فرآیند، نسخه موبایل وب‌سایت شما توسط این الگوریتم مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. به‌علاوه گوگل به صورت پیش فرض برای وب‌سایت‌هایی که از تاریخ یکم جولای ۲۰۱۹ به بعد راه‌اندازی شده‌اند، این الگوریتم را پیاده‌سازی کرده است؛ بنابراین اگر شما در این بازه زمانی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید، نسخه موبایل آن توسط این الگوریتم مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌علاوه این الگوریتم نتایج را تنها براساس نسخه موبایل صفحات خاصی از وب‌سایت شما رتبه‌بندی می‌کند. به‌علاوه این اتفاق حتی زمانی که کاربر سوال خود را با استفاده از کامپیوتر جستجو می‌کند نیز رخ می‌دهد. البته قبل از این بروزرسانی، گوگل صفحات را با توجه به تلفیقی از نسخه موبایل و کامپیوتر ایندکس می‌کرد. به این معنی که اگر کسی به وسیله یک تلفن همراه جستجویی را انجام می‌داد گوگل نتایج موبایلی را به او نشان می‌داد و اگر کسی جستجویی را در کامپیوتر انجام می‌داد گوگل نتایج مختص کامپیوتر را به او نمایش می‌داد.

الگوریتم Mobile-First index گوگل چیست

اما امروز دیگر تفاوتی ندارد که از چه دستگاهی برای جستجو استفاده می‌کنید. چون گوگل برای تمامی جستجوها نتایج را براساس ایندکس موبایل نمایش می‌دهد.

تأثیر الگوریتم Mobile-First index بر سایت ها

تأثیر الگوریتم Mobile-First index بر سایت ها چگونه است؟

اگر سایت شما در حال حاضر به خوبی برای نسخه موبایل بهینه‌سازی شده باشد، احتمالا تأثیر آن بر سایت شما مثبت خواهد بود.

بنابراین اگر سایت شما:

  • محتوای صفحات را در تمامی دستگاه‌ها به درستی نمایش می‌دهد
  • محتوای کامپیوتر و موبایل یکسانی دارد.
  • در نسخه موبایل از سرعت خوبی برخوردار است.
  • دارای لینک‌های داخلی و ریدایرکت‌های فعال است
  • برای تمامی دستگاه‌های کاربران UX مناسبی دارد.

پس می‌توانید نفسی به راحتی بکشید. در غیر این صورت باید منتظر افت رتبه باشید.

منظور گوگل از “موبایل” چیست؟

بیشتر افراد تمایزی میان تبلت و موبایل قائل نیستند. این در حالی است که گوگل، برای تبلت‌ها کلاس جداگانه‌ای در نظر می‌گیرد و در بلاگ رسمی خود این گونه عنوان می‌کند : “زمانی که حرف از موبایل می‌زنیم، یعنی تبلت‌ها را در این کلاس قرار نداده‌ایم” به عبارت دیگر براساس آنچه گوگل اشاره می‌کند، منظور از موبایل همان گوشی‌های هوشمند است.

منظور گوگل از موبایل

اما به‌طور کلی تعریف بالا اهمیت سئویی زیادی ندارد و در تعریف بالا این نکته مهم نهفته است که متخصص سئو باید سایت را برای تمامی دستگاه‌های موجود بهینه‌سازی کند. با توجه به مطالبی که گفته شد و مشخص شدن اهمیت بهینه‌سازی سئو برای موبایل، سوالی که پیش می‌آید این است، چطور می‌توان سایت را برای گوشی‌های هوشمند از نظر سئویی بهینه سازی کرد. در ادامه به بررسی این که چگونه می‌توان سایت را مناسب کاربران موبایلی بهینه کرد خواهیم پرداخت.

چگونه می‌توان سایتی مناسب نسخه موبایل ایجاد کرد؟

برای این کار سه روش مختلف وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

روش اول: ایجاد نسخه موبایل با URL های مجزا (ین روش به پیکربندی “M.”) معروف است.

با این روش، سایت شما دو نسخه خواهد داشت. یک نسخه مخصوص موبایل و نسخه دیگر مخصوص دسکتاپ.

ایجاد نسخه موبایل با URL های مجزا

به این معنی که دستگاه کاربر، توسط سایت تشخیص داده می‌شود و سپس کاربر به نسخه بهینه‌سازی شده برای آن دستگاه هدایت می‌شود. این روش در گذشته از محبوبیت بالایی برخوردار بود اما امروزه محبوبیت خود را از دست داده است. دلیل اصلی این موضوع پیچیده بودن مدیریت صفحات است. زیرا که هر صفحه دو URL خواهد داشت و تعداد صفحات شما حداقل دو برابر خواهد شد. از دیگر مشکلات سئویی این سایت‌ها می‌توان به پیچده شدن استفاده از تگ‌های rel=canonical و rel= alternate اشاره کرد. به طور خلاصه این روش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و یکی از بدترین روش‌های موجود برای ایجاد نسخه موبایل سایت به حساب می‌آید.

روش دوم: سرویس دهی پویا (Dynamic Serving)

زمانی که محتوا به صورت پویا به کار برده می‌شود، تمام محتوا روی یک URL قرار دارد اما کدهای سایت برای هر کاربر با توجه به دستگاهی که وارد سایت شده HTML/CSSهای متفاوتی را به نمایش می‌گذارد.

سرویس دهی پویا (Dynamic Serving)

سرویس پویا از نظر سئویی بسیار بهتر از نسخه “M.” است اما باز هم مشکلاتی را به همراه دارد. برای مثال امکان این که در این روش، نسخه دسکتاپ به کاربر موبایل نشان داده شود و بالعکس وجود دارد.

یکی دیگر از معایب این روش این است که شما باید برای تمامی دستگاه‌های جدید که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد، نسخه موردنظر را طراحی کنید. در غیر این صورت سایت شما قادر به تشخیص دستگاه‌های جدید نبوده و ممکن است نسخه اشتباهی را برای کاربران به نمایش بگذارد. به طور خلاصه، توصیه می‌شود که از این روش برای سئو موبایل خود استفاده نکنید و و به جای آن از روش زیر استفاده کنید.

روش سوم: طراحی واکنشی (Responsive)

با این روش که به روش ریسپانسیو نیز معروف است، طرح‌بندی صفحه و محتوا برای هر کاربر جداگانه صورت می‌گیرد. بهترین ویژگی این روش این است که URL و HTML مورد استفاده برای هر کاربر یکی است. به‌علاوه از نظر سئویی، این روش از دو روش دیگر بهتر است. زیرا:

  • تمام محتوا بر روی یک URL قرار دارد که برای لینک‌سازی و تبلیغات مناسب است.
  • از نظر میزان کار سئو بسیار کمتر است (از نظر تگ‌های کنونیکال و محتوای تکراری)
  • از نظر UX بسیار کاربر پسند است.
  • نیاز به ریدایرکت ندارد.

گوگل نیز در بلاگ رسمی خود، روش سوم یعنی طراحی ریسپانسیو (Responsive) را توصیه می‌کند. در همین بلاگ گوگل نکاتی را در خصوص سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند بیان می‌کند تا بهتر نتیجه بگیرند.

چگونگی ارزیابی کارایی نسخه موبایل

برای این که بخواهیم ببینیم سایت ما از نظر سئویی چقدر مناسب است ابزارهای مختلفی وجود دارد که به صورت آنلاین بررسی‌هایی انجام و مشکلات سایت شما را نمایش می دهند. در ادامه دو ابزار گوگل برای انجام چنین کاری را به شما معرفی خواهیم کرد. یکی از ابزارهای بسیار مفید برای این کار گوگل سرچ کنسول است. برای استفاده از این ابزار باید وارد پنل سرچ کنسول سایت خود شوید و گزینه “Mobile Usability”را از نوار کناری انتخاب نمایید.

گوگل سرچ کنسول Mobile Usability

در این قسمت گوگل گزارش‌هایی دارد که مشکلات احتمالی سایت را از نظر کاربری موبایل گزارش می‌دهد.

همچنین گوگل برای این مقصود ابزار دیگری را به نام Google’s Mobile-Friendly test توسعه داده است. با وارد شدن به این سایت و قرار دادن URL صفحه مورد نظر سایت خود گزارش کاملی از کاربری موبایل این صفحه دریافت خواهید کرد.

صفحه نتایج گوگل سرچ کنسول - آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM

سخن پایانی

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM سعی شد تا در ابتدا براساس داده‌ها و اطلاعات آمارهای موجود، اهمیت اینکه سایت شما باید نسخه موبایل هم داشته باشد، مشخص شود. چون موبایل در جستجوهای روزمره نقش مهمی ایفا می‌کند و باعث شده تا موتورهای جستجو به‌ویژه گوگل، ایندکس کردن نسخه موبایلی سایت‌ها اولویت اول خود قرار بدهند. به همین دلیل در چند سال گذشته از الگوریتم Mobile-First index استفاه می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 6 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره