مهم ترین موارد استفاده از bid adjustment در گوگل ادز

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 6 شهریور 1403
زمان مطالعه: 10 دقیقه

6 شهریور 1403

در دنیای امروز که رقابت در فضای تبلیغات آنلاین به اوج خود رسیده است، بهینه‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی و بهبود بازدهی تبلیغات برای هر کسب و کاری امری حیاتی است. تبلیغات گوگل ادز به عنوان یکی از معتبرترین و پراستفاده‌ترین پلتفرم‌های تبلیغاتی آنلاین، ابزارهای مختلفی را فراهم می‌کند که به تبلیغ‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا استراتژی‌های تبلیغاتی خود را بهینه‌سازی کرده و به نتایج بهتری دست یابند. یکی از این ابزارها، بید اجاسمنت (Bid Adjustment) است که در ادامه به تفصیل به بررسی آن می‌پردازیم.

بید اجاسمنت (Bid Adjustment) چیست؟

در آن دسته از کمپین‌های گوگل ادز که تنظیماتBidding  آنها بر اساس Manual CPC است، می‌توانیم برای هر کلمه کلیدی (keyword) حداکثر قیمتی که برای هر کلیک (Max CPC) حاضریم پرداخت ‌کنیم را تعریف کنیم


با این حال، ممکن است در شرایط خاصی نیاز داشته باشیم که قیمت پیشنهادی برای کلیک‌ها را بالاتر یا پایین‌تر از حداکثر تعریف شده تغییر دهیم، تا بتوانیم اولویت خاصی برای نمایش تبلیغاتمان در نظر بگیریم. در این حالت می‌توانیم از قابلیت بید اجاسمنت گوگل ادز استفاده کنیم.


بید اجاسمنت (Bid Adjustment) در گوگل ادز به طور کلی به قابلیتی اشاره دارد که می‌توانیم با استفاده از آن، ماکسیمم هزینه پیشنهادی (Bid) را تحت شرط / شرایطی خاص به صورت خودکار افزایش یا کاهش دهیم.

به عنوان یک کمیپین منیجر گوگل ادز، احتمالا برای شما پیش آمده باشد که با بررسی دیتای داخل داشبورد، متوجه شوید که بعضی از تبلیغات شما در زمان‌های خاصی از روز بازدهی بهتری دارند و ترجیح دهید که در این بازه های زمانی، تبلیغات شما به افراد بیشتری نمایش داده شود. در اینجا با استفاده از بید اجاسمنت می‌توانید میزان هزینه اختصاص داده شده به این زمان‌ها را بیشتر کنید و احتمال دریافت ورودی را در این بازه‌های زمانی خاص بالاتر ببرید.

در واقع شما با استفاده از بید اجاسمنت، می‌توانید ورودی‌های تبلیغاتی خود را اولویت‌بندی کرده و به Google نشان ‌دهید که کدام دسته از کلیک‌ها برای شما ارزشمندتر هستند. به کلیک‌های با ارزش بالاتر، هزینه بیشتری اختصاص ‌‌دهید و برای کلیک‌های کم ارزش‌تر، مبلغ کلیک پایینتری را پیشنهاد ‌دهید.

مزایای استفاده از بید اجاسمنت

1) افزایش دقت در استراتژی‌های تبلیغاتی
2) بهبود محل قرارگیری تبلیغات
3) کاهش هزینه‌های غیرضروری تبلیغاتی
4) افزایش نرخ تبدیل و بازدهی (Conversions)

نحوه کارکرد بید اجاسمنت

فرض کنید شما ماکسیمم هزینه پیشنهادی (Max cpc) را برای یک کلمه کلیدی 2 لیر قرار دادید. کاربرانی که از موبایل تبلیغ شما را می‌بینند برای شما اهمیت بیشتری دارند و به همین دلیل 20% بید اجسمنت increase برای موبایل اعمال کردید. در این صورت ماکسیمم هزینه پیشنهادی نهایی برای کاربرانی که از موبایل سرچ می‌کنند به صورت زیر محاسبه می‌شود


2TL * 1.2 = 2.4 TL

بید اجاسمنت در گوگل ادز در موارد مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آنها می‌پردازیم.

انواع Bid adjustment در گوگل ادز

Device

در بید اجاسمنت Device می‌توانید هزینه پیشنهادی خود را برای دستگاه های لپ تاپ، موبایل و تبلت تنظیم نمایید.
برای مثال اگر کاربران دسکتاپ برای شما ارزش بیشتری دارند، می‌توانید ماکسیمم هزینه پیشنهادی (بید) را برای همه کلمات کلیدی در دسکتاپ 20٪ بیشتر کنید، تا شانس بهتر و بیشتری برای نمایش در دسکتاپ داشته باشید.

در سطوح زیر می‌توانیم از بید اجاسمنت Device استفاده کنیم

  • Campaign
  • Ad group

دامنه درصد قابل استفاده 100% – تا 900% +

نکته مهم

1) اگر می‌خواهید تبلیغات شما در یک دستگاه خاص به هیچ عنوان نمایشی نداشته باشد، باید از بید اجاسمنت 100% – استفاده کنید.

2) در صورتی که در سطح کمپین برای یک دستگاه خاص از بید اجاسمنت 100% – استفاده کرده باشید، بید اجاسمنتی که در سطح ادگروپ برای همان دستگاه تنظیم کرده‌اید، اعمال نخواهد شد و فقط بید اجاسمنت سطح کمپین در نظر گرفته می‌شود.
برای استفاده از بید اجاسمنت device مراحل زیر را طی کنید

1) کمپین / ادگروپ مد نظر خود را انتخاب کنید
2) از منو سمت چپ وارد بخش Insights and reports شوید
3) قسمت When and where ads showed را انتخاب کنید
4) وارد بخش Device شوید و بید اجاسمنت را برای دستگاه مورد نظر خود اعمال کنید

برای مثال در عکس بالا بید اجاسمنت 20% – (decrease) برای device کامپیوتر اعمال شده است چون احتمال کانورت شدن کاربرانی که از این دیوایس وارد سایت می‌شده‌اند کمتر بوده است.

Location

در صورتی که در کمپین خود لوکیشن‌های مختلف را تارگت کرده باشید، می‌توانید از بید اجاسمنت Location استفاده کنید. برای مثال اگر کشورها یا مناطقی خاص برای بیزینس شما دارای اهمیت بیشتری هستند و یا اکثر مخاطبان شما در یک محدوده خاص زندگی می‌کنند، بید اجاسمنت Location می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

در سطوح زیر می‌توانیم از بید اجاسمنت Location استفاده کنیم

  • Campaign

دامنه درصد قابل استفاده 90% – تا 900% +

دقت کنید که امکان اعمال بید اجاسمنت 100% – برای لوکیشن وجود ندارد و نهایت درصد منفی قابل اعمال 90% – می‌باشد.  بنابراین اگر می خواهید تبلیغات شما در یک لوکیشن خاص، تحت هیچ عنوان نمایشی نداشته باشد، بهتر است از قسمت تنظیمات کمپین به طور کلی لوکیشن مورد نظر را Exclude کنید.

برای استفاده از بید اجاسمنت Location مراحل زیر را طی کنید

1) کمپین مد نظر خود را انتخاب کنید
2) از منو سمت چپ وارد بخش Audiences, keywords and content شوید
3) قسمت Location را انتخاب کنید
4) برای کشور و یا کشورهای مد نظرتان بید اجاسمنت دلخواهتان را اعمال کنید

برای مثال در عکس بالا کشور کانادا برای کمپین ما از اهمیت کمتری برخوردار بوده است. برای همین 30% بید اجاسمنت decrease را روی این ناحیه اعمال کردیم.

Ad schedule

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که تبلیغات شما در بعضی از روزها بازخورد بهتری دارند و یا مثلا دریافت ورودی در تایم صبح برای شما اهمیت بیشتری دارد می‌توانید از بید اجاسمنت ad schedule استفاده کنید.

در سطوح زیر می‌توانیم از بید اجاسمنت ad schedule استفاده کنیم

  • Campaign

دامنه درصد قابل استفاده 90% – تا 900% +

برای استفاده از بید اجاسمنت Ad schedule مراحل زیر را طی کنید

1) کمپین مد نظر خود را انتخاب کنید
2) از منو سمت چپ وارد بخش Audiences, keywords and content شوید
3) قسمت Ad schedule رو انتخاب کنید
4) بید اجاسمنت را برای روز و یا ساعات مورد نظرتان اعمال کنید

* در نظر داشته باشید اگر نمایش تبلیغات شما 7 روز هفته و 24 ساعته می‌باشد، امکان استفاده از بید اجاسمنت ad schedule وجود ندارد
در این حالت فقط در 1 صورت امکان استفاده از بید اجاسمنت ad schedule را دارید. اینکه تایم 24 ساعت را به چند قسمت مختلف بشکنید و برای هر قسمت بید اجاسمنت جدا اعمال کنید. نمونه ای از این مورد در ادامه در عکس 2 آورده شده است.


همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید دریافت ورودی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه برای کسب و کار اهمیت بیشتری داشته است. به همین منظور برای این دو روز بید اجاسمنت 15% increase اعمال شده است تا نرخ دریافت نمایش و کلیک در این روزها بالاتر باشد

ممکن است در بعضی از ساعات روز، فضای تبلیغات رقابتی‌تر و آکشن سنگین‌تر شود و نیاز باشد تا با هزینه بیشتری در آکشن شرکت کنیم.

برای مثال با تحلیل Auction insight متوجه شده‌ایم که رقابت در تایم صبح تا ظهر بسیار بیشتر از تایم بعد از ظهر است و نیاز هست با میزان بید بالاتری در آکشن صبح شرکت کنیم. به این منظور همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنیدad schedule  خود را به 2 بخش تقسیم کردیم. یک بخش برای ساعات 9 تا 1 و بخش دوم برای ساعات 1 تا 4. همانطور که مشاهده می‌کنید برای ساعات 9 تا 1 که رقابت سنگین تر است بید اجاسمنت بالاتری قرار دادیم که بتوانیم حجم سرچ خود را در این ساعات پر رقابت حفظ کنیم.

در کل هدف از قرار دادن این عکس اشاره به این موضوع است که اگر شرایط رقابت و کمپین ما در روزها و ساعات مختلف متفاوت است می‌توانیم ad schedule خود را به چند قسمت تقسیم کنیم و برای هر قسمت بید اجاسمنت جداگانه اعمال کنیم

Targeting methods

از مواردی مانند Topics و Placement در تایپ کمپین‌های Display برای تارگتینگ بهتر استفاده می‌کنیم. در صورتی که از بین topic ها و placement هایی که برای کمپین قرار دادیم، چندین مورد بازدهی بهتری داشته باشند، می‌توانیم برای آن چند مورد از بید اجاسمنت استفاده کنیم.

در سطوح زیر می‌توانیم از بید اجاسمنت Targeting methods استفاده کنیم

  • Campaign
  • Ad group

دامنه درصد قابل استفاده 90% – تا 900% +

برای استفاده از بید اجاسمنت Targeting methods مراحل زیر را طی کنید

1) کمپین / ادگروپ مد نظر خود را انتخاب کنید
2) از منو سمت چپ وارد بخش Audiences, keywords and content شوید
3) قسمت content رو انتخاب کنید
4)  Topicsو یا Placements را انتخاب کرده و بید اجاسمنت را تنظیم کنید

نمونه بید اجاسمنت placements

Remarketing

در صورتی که یک audience برای کمپین و یا ادگروپ خود تعریف کرده باشید و به اصطلاح این آدینس را ریتارگت کرده باشید، می‌توانید از بید اجاسمنت remarketing استفاده نمایید.
فرض کنید شما از همه کسانی که یکبار وارد وبسایت شما شده‌اند یک audience ایجاد کرده‌اید و نام این audience را all users قرار دادید و به کمپین سرچ خود اتچ کرده‌اید.

با استفاده از بید اجاسمنت می‌توانید برای نمایش تبلیغ خود به این دسته از مخاطبان هزینه بالاتری قرار دهید چون احتمال اینکه مجدد روی تبلیغ شما کلیک کنند و از خمات شما استفاده کنند بیشتر است

در سطوح زیر می‌توانیم از بید اجاسمنت Remarketing استفاده کنیم

  • Campaign
  • Ad group

دامنه درصد قابل استفاده 90% – تا 900% +

برای استفاده از بید اجاسمنت Remarketing مراحل زیر را طی کنید

1) کمپین / ادگروپ مد نظر خود را انتخاب کنید
2) از منو سمت چپ وارد بخش Audiences, keywords and content شوید
3) قسمت Audiences رو انتخاب کنید
4) بید اجاسمنت را برای Audience مورد نظرتان اعمال کنید

Interactions (call adjustments)

در صورتی که از اکستنشن Call استفاده می‌کنید و دریافت تماس برای شما اهمیت بالایی دارد، می‌توانید از بید اجاسمنت Call استفاده کنید
با استفاده از بید اجاسمنت Call احتمال نمایش این اکستنشن را به کاربرانی که از موبایل استفاده می‌کنند، بالاتر می‌برید

در سطوح زیر می‌توانیم از بید اجاسمنت Call استفاده کنیم

  • Campaign

دامنه درصد قابل استفاده 90% – تا 900% +

برای استفاده از بید اجاسمنت Call مراحل زیر را طی کنید

1) کمپین مد نظر خود را انتخاب کنید
2) از منو سمت چپ وارد بخش Audiences, keywords and content شوید
3) قسمت Advanced bid adjustment رو انتخاب کنید
4) برای Call بید اجاسمنت مورد نظر خود را وارد کنید

Demographics (age, gender, and household income)

با استفاده از بید اجاسمنت demographics می‌توانید تنظیم کنید که تبلیغات شما به یک رنج سنی مشخص و یا یک جنسیت خاص بیشتر نمایش داده شوند.

برای مثال اگر یک وبسایت آرایشی بهداشتی دارید و بیشتر مخاطبان شما خانوم‌ها هستند، با استفاده از بید اجاسمنت demographics می‌توانید با بید بالاتری در آکشن شرکت کنید تا شانس بیشتری برای نمایش تبلیغتان به خانوم‌ها داشته باشید. 

در سطوح زیر می‌توانیم از بید اجاسمنت Demographics استفاده کنیم

  • Campaign
  • Ad group

دامنه درصد قابل استفاده 90% – تا 900% +

برای استفاده از بید اجاسمنت Demographics مراحل زیر را طی کنید

1) کمپین مد نظر خود را انتخاب کنید
2) از منو سمت چپ وارد بخش Audiences, keywords and content شوید
3) از قسمت Demographics می‌توانید هر کدام از موارد Age، Gender و Household income را که می‌خواهید انتخاب کنید و بید اجاسمنت مورد نظرتان را وارد کنید

عکس بالا نمونه ای از اعمال بید ادجاسمنت برای جنسیت (gender) می‌باشد. در این کمپین با توجه به نوع بیزینس، اکثر مخاطبان ما خانوم‌ها هستند، پس برای Female 20% increase اعمال کردیم.

عکس بالا نمونه ای از اعمال بید ادجاسمنت برای (Age) می‌باشد. افرادی که سن آنها بین 45 تا 54 است، احتمال کمتری دارد که از خدمات ما استفاده کنند. بنابراین برای این رنج سنی بید اجاسمنت 50% decrease اعمال کردیم

در ادامه یک جدول آورده شده است که در یک نگاه کلی نشان می‌دهد برای هر یک از تایپ کمپین‌های گوگل ادز (در حالت Manual) کدام یک از انواع بید اجاسمنت قابلیت استفاده دارند

بید اجاسمنت در کمپین‌های Automated

اگر برای کمپین‌های خود از استراتژی‌های Smart Bidding که توسط هوش مصنوعی Google پشتیبانی می‌شوند، از جمله Target CPA، Target ROAS، Maximize conversions و Maximize conversion value استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از بید اجاسمنت ندارید، زیرا این استراتژی‌ها به ‌طور خودکار بید را به نحوی تنظیم می‌کنند که بهترین بهینه سازی برای دست یابی به کانورژن مد نظر صورت گیرد.
* نکته : اگر برای کمپین‌های اتومات خود، تنظیمات بید اجاسمنت را به صورت دستی اعمال کنید، در نظر گرفته نخواهد شد.
جدول زیر بید اجاسمنت های قابل استفاده را برای هر یک از استراتژی های Automated نشان میدهد.

 

نکات مربوط به استفاده همزمان از چند Bid adjustment

اگر به طور همزمان از چند بید اجاسمنت استفاده کنید، ماکسیمم هزینه پیشنهادی از ضرب آنها محاسبه می‌شود.

برای مثال فرض کنید ماکسیمم هزینه پیشنهادی شما برای هر کلمه 1 لیر است. برای نمایش در موبایل بید اجاسمنت 30% افزایش و برای لوکیشن مالزی بید اجاسمنت 50% کاهش قرار دادید. در این حالت ماکسیمم هزینه پیشنهادی نهایی شما (برای کاربری که در کشور مالزی از طریق گوشی خدمات شما را سرچ می‌کند) به صورت زیر محاسبه می‌شود

1TL * 1.3 * 0.5 = 0.65 TL

 *دقت کنید که ترکیب بید اجاسمنت‌هایی که استفاده می‌کنید نمی‌تواند بیشتر از 900% باشد. برای مثال اگر بید اجاسمنت افزایش 900% روی موبایل اعمال کردید و برای یک لوکیشن خاص هم 900% بید اجاسمنت در نظر گرفتید، اینها در هم ضرب نمی‌شوند و در نهایت 900% بید اجاسمنت روی هزینه اعمال میشود و نه بیشتر.

* در صورتی که برای یک Device خاص هم در سطح کمپین و هم در سطح ادگروپ بید اجاسمنت زده باشید، اولویت با بید اجاسمنت در سطح ادگروپ می‌باشد و بید جاسمنت در سطح کمپین در نظر گرفته نمی‌شود.

برای یک Device خاص تنها در یک صورت اولویت با بید اجاسمنت کمپین می‌باشد، آن هم زمانی است که بید اجاسمنت 100% – را در سطح کمپین اعمال کرده‌اید.

* در مواقعی که لوکیشن‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند، بید اجاسمنت جزئی‌ترین لوکیشن در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر برای کشور فرانسه 50% بید اجاسمنت اعمال کنید و برای شهر پاریس هم 30% بید اجاسمنت در نظر بگیرید، برای کاربرانی که از پاریس سرچ می‌کنند، فقط بید اجاسمنت 30% در نظر گرفته می‌شود.
نتیجه گیری
به طور خلاصه،Bid Adjustment  در گوگل ادز یک ابزار استراتژیک است که با استفاده از آن می‌توانید تنظیمات دقیق‌تری در تبلیغات خود اعمال کنید. استفاده صحیح از Bid Adjustment در آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM می‌تواند به شما کمک کند که تبلیغات خود را تا حد امکان به جامعه هدف کسب و کارتان نشان دهید و بتوانید بیشترین بهره‌وری و نرخ تبدیل را داشته باشید.

خیلی ممنونیم که تا پایان مقاله با ما همراه بودید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم

اگر دوست داشتید می‌توانید به کانال یوتیوب hdm سر بزنید و ویدئو Bid adjustment رو با آموزش آقای تالویی مشاهده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هفت =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره