بررسی کلیک‌های نامعتبر یا invalid clicks

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 28 خرداد 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

28 خرداد 1402

Invalid clicks یا کلیک‌های نامعتبر، یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارها در زمان تبلیغات کلیکی است. کلیک‌ نامعتبر ممکن است؛ دلایل متفاوتی داشته باشد ولی هرچه که باشد و از هر سمتی که باشد؛ برای تبلیغ‌دهنده، آزاردهنده است.

اصلی‌ترین ترس صاحبین کسب‌وکار در اجرای کمپین تبلیغات کلیکیاین است که، اگر من از تبلیغ کلیکی استفاده کنم؛ رقبای من با کلیک بیش از حد بر روی تبلیغم، هزینه‌ی زیادی را ایجاد می‌کنند بدون این‌که نتیجه‌ای برایم داشته باشد.

چنین ترسی طبیعیست ولی به نظر شما گوگل پیش از ما به چنین موضوعی فکر نکرده؟ راه حل چیست؟

کلیک نامعتبر در گوگل ادز


کلیک‌های نامعتبر (Invalid Clicks) در گوگل ادز


کلیک‌های نامعتبر را در انواع تبلیغات کلیکی می‌توان دید ولی ما در این‌جا به بررسی چنین کلیک‌هایی در گوگل ادز می‌پردازیم.



کلیک‌ نامعتبر(Invalid Clicks)  چیست؟

یکی از وظایف اصلی کمپین منیجر گوگل ادز بررسی دائمی کلیک‌های نامعتبر است. کلیک‌های نامعتبر به دلایل زیر می‌تواند رخ دهد:

  • از سمت رقبای شما اتفاق بیوفتد.
  • کاربران به عمد یا غیر عمد چندین بار بر روی تبلیغ شما کلیک کنند.
  • کلیک توسط ربات‌های مختلف
  • کلیک از مناطق غیر مرتبط با تبلیغ شما

در مورد تبلیغ‌های کلیکی که در وب‌سایت‌ها قرار می‌دهید؛ ممکن است صاحبین وب‌سایت برای به دست آوردن درآمد بیشتر، کلیک‌های نامعتبری بر روی تبلیغ شما انجام دهند ولی این موضوع در تبلیغات گوگل ادز رخ نمی‌دهد.
همان‌طور که مشخص است؛ هرگز هیچ شخصی دوست ندارد که در بین کلیک‌هایش، کلیک نامعتبر ببیند.

از آن‌جایی که یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی گوگل همین تبلیغات گوگل ادز است؛ پس گوگل اجازه نمی‌دهد که کاربرانش متضرر شوند و نسبت به گوگل ادز بدبین شوند.

روش‌های مختلفی برای مقابله با چنین کلیک‌های فیکی وجود دارد که برخی از آن‌ها توسط کمپین منیجر اتفاق می‌افتد و برخی توسط خود گوگل رخ می‌دهد. در ادامه تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد.

اینولید کلیک در ادز

برای مشاهده ستون کلیک‌های نامعتبر، می‌توانید کمپین مورد نظر خود را در اکانت گوگل‌ادزتان انتخاب کنید؛ سپس از قسمت columns گزینه‌ی modify columns را انتخاب کنید و عبارت Invalid Clicks را سرچ و انتخاب کنید.

کلیک نا مهتبر یا اینولید کلیک

چگونه Google کلیک‌های فیک را تشخیص می‌دهد

برای شناسایی کلیک‌های نامعتبر، گوگل سیستم پیشرفته‌ی خود را دارد که هر کلیک دریافت شده از تبلیغات شما را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ با این حال، جزئیات پشت‌پرده‌ی عملکرد این سیستم ناشناخته است و به نوعی حکم راز را دارد. زیرا اگر غیر از این بود، دور زدن گوگل کار سختی به‌نظر نمی‌رسید.

پس از این‌که هر کلیک توسط کاربر رخ می‌دهد؛ گوگل آن کلیک را بررسی می‌کند و در صورتی که آن کلیک را نامعتبر تشخیص دهد؛ هزینه‌ی آن کلیک را به اکانت باز می‌گرداند.

در ضمن ممکن است گوگل یک منطقه‌ی خاصی را نامعتبر تشخیص دهد و دیگر تبلیغ را در یک لوکیشن خاصی نمایش ندهد. این اتفاق ممکن است برای برخی از IPها نیز رخ دهد و گوگل تبلیغات ادوردز را به یک آی‌پی خاص نشان ندهد.
کلیک‌هایی که ما در اکانت گوگل‌ادز تحت عنوان invalid click می‌بینیم در واقع کلیک‌های نامعتبریست که خود گوگل آن‌ها را تشخیص داده است. پس خیلی نگران چنین کلیک‌هایی نباشید چون گوگل هزینه‌ی آن‌ها را به شما بازمی‌گرداند.

با جمع‌آوری اطلاعاتی از این دست، وقتی کاربر قصد دارد چندین بار بر روی یک تبلیغ کلیک کند؛ گوگل متوجه نامعتبر بودن آن می‌شود؛ با این حال، این موضوع چنین معنایی را نمی‌دهد که گوگل همیشه این کار را درست انجام می‌دهد.

اگر شما متوجه کلیک‌های نامعتبری شدید که توسط گوگل شناسایی نشده؛ می‌توانید از طریق ایمیل آن‌ها را به اطلاع ساپورت گوگل برسانید تا مورد بررسی از سمت گوگل قرار گیرد.

invalid click

چگونه از کلیک‌های نامعتبر در امان باشیم؟

یک بخشی از کارها را گوگل به عهده گرفته است ولی قطعا خود ما هم باید به فکر باشیم. این را فراموش نکنید که گوگل فقط کلیک‌هایی را نامعتبر می‌شمارد که 100 درصد فیک باشند. پس ممکن است برخی کلیک‌هایی که نامعتبرند از نظر گوگل معتبر حساب شوند.
برای جلوگیری از هزینه‌های invalid click، شما باید خودتان دست به کار شوید. با استفاده از لیست IP exclusion  گوگل ادز، می‌توانید لیست مسدودی خود را ایجاد کنید و اجازه نمایش تبلیغتان به برخی افراد و ربات‌ها را ندهید.
این کار را می‌توانید دستی انجام دهید ولی خوشبختانه ابزاری در اختیار ما قرار دارد که کار را راحت می‌کند. خوشبختانه می‌توانید با مسدود کردن کلیک‌های فیک به طور خودکار نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خود را بهبود ببخشید.

شما می‌توانید IP کاربرانتان را با دستیابی به اطلاعات سایت، به صورت دستی پیدا کنید؛ اما زمان زیادی طول خواهد کشید. بنابراین بهتر است از یک ابزار ردیابی IP پیشرفته استفاده کنید تا کار ساده‌تر شود.


برخی از ابزارها برای بررسی IP ورودی به سایت:

  • matomo.org
  • clicky.com
  • Awststs.org
  • atatcounter.com
  • پنل مدیریت سایت با افزونه  awsasts.org
  • افزونه‌های موجود در وردپرس

پس از به دست آوردن لیست آی‌پی‌های کاربران سایت، باید از نمایش مجدد تبلیغ به آن‌ها جلوگیری کنید. با این کار در واقع هر کاربر فقط یک بار تبلیغ شما را مشاهده خواهد کرد.

 برای جلوگیری از دریافت ترافیک از این آدرس‌ها، این مراحل را پیش بگیرید:
از نوار کناری سمت چپ روی تنظیمات کلیک کرده و سپس کمپین مورد نظر را انتخاب کنید.

 

سپس روی Additional settings کلیک کنید.

کلیک فیک

در نهایت بر روی IP exclusions کلیک کنید.

اینولید کلیک ها

IPها را وارد کرده و روی Save کلیک کنید تا آدرس‌ها را مسدود کنید و با این کار دیگر از این آدرس‌ها ترافیکی دریافت نمی‌کنید.

توجه کنید که فرمت آی‌پی‌هایی که وارد می‌کنید باید به شکل زیر باشد:

اینولید کلیک ها

توجه کنید که فرمت آی پی‌هایی که وارد می‌کنید باید به شکل زیر باشد:

مسدودسازی IP یک فرآیند مداوم است؛ شما باید  IPهای فیک را مرتبا بررسی کنید. اگر کمپین شما توسط رقبا مجددا مورد هدف قرار ‌گیرد، ممکن است از ابزارهای بسیاری برای تغییر IP استفاده کنند.
راهکارهای دیگر:
در بعضی مواقع، افزایش هدف‌گیری تبلیغ و حذف مکان‌های خاص جغرافیایی نیز می‌تواند به کاهش کلیک‌های نامعتبر کمک کند.
هم‌چنین می‌توانید IP کشورهایی که عمدتا این ربات‌ها را فعال می‌کنند را بلاک کنید. برای این‌کار وارد قسمت تنظیمات لوکیشن شوید و کشورهایی نظیر هند، پاکستان، بنگلادش و کشورهای آمریکای مرکزی را حذف کنید.
از آن‌جایی که معمولا برای ایجاد کلیک‌های نامعتبر از اکانت‌های رسمی استفاده نمی‌شود؛ راه حل دیگر محدود کردن کسانی است که جنسیت و سن آن‌ها معلوم نیست. این کار را در قسمتDemographic  گوگل ادز انجام دهید.

نکته‌ی مهم

همان‌طور که در مقاله Attribution model اشاره کردیم. در بیزینس‌های مختلف، ارزش‌گذاری کانورژن‌ها متفاوت است. در برخی کسب‌وکارها از Attribution model خطی (Linear)، در برخی از مدل آخرین کلیک (Last Click)، در برخی مدل اولین کلیک (First Click) و… استفاده می‌شود. اگر مقاله اتریبیوشن مدل را خوانده باشید و در مورد مدل‌های مختلف اطلاع داشته باشید؛ می‌دانید که زمانی مدل اتریبیوشن بر استراتژی‌ قسمت‌های مختلف تاثیرگذار است از جمله استراتژی جلوگیری از کلیک نامعتبر.

زمانی که اتریبیوشن مدل بر روی لست کلیک است و فقط آخرین کلیک برای ما اهمیت دارد؛ برای جلوگیری از کلیک نامعتبر، می‌توان Audience List را Exclude کرد.

این بدان معناست که هر کاربری که یک‌بار بر روی تبلیغ ما کلیک کرده است؛ مجدد تبلیغ گوگل ادز ما را نبیند. در واقع نتیجه این کار مشابه اکسکلود کرد آی‌پی خواهد بود.

هر چند که چنین کاری ممکن است برخی از مخاطبان اصلی را از ما بگیرد؛ اما در برخی موارد منطقی خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − پنج =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸