آژانس HDM در تاریخ ۱۲ فرودین و ۱۳ فروردین تعطیل می باشد.

چگونه با 160 کاراکتر، توضیحات متا کلیک‌خور بنویسیم؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 22 مرداد 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

22 مرداد 1402

در  این مورد که SEO یک فرایند سخت، پیچیده و وابسته است شکی نیست. یکی از مواردی که در سئو بسیار تاثیرگذار است و سبب می‌شود تا شما جایگاه بهتری نزد گوگل پیدا کنید محتواست. محتوا به نوعی در موارد و کاربردهای مختلف به عنوان پایه و اساس سئو شناخته می‌شود؛ برای مثال توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن از جمله مواردی است که به وسیله تولید محتوا می‌تواند نقش قابل توجهی را در سئو سایت شما ایفا کند. امروز قصد داریم تا به بررسی نکات کلیدی در نحوه نوشتن توضیحات متا بپردازیم؛ پس با صرف 15 دقیقه از زمان ارزشمند خود همراه ما باشید.

 سئو به نسبت کانال‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به عنوان زمان‌برترین و پیچیده‌ترین فرآیند شناخته می‌شود. برای اثبات این ادعا همین موضوع بس که گوگل سالانه بین 500 تا 600 آپدیت معرفی می‌کند که این موضوع را برای تیم سئو و به تبع آن تیم محتوا سخت‌تر می‌کند. اما یکی از مواردی که تغییر آنچنانی در آن لحاظ نمی‌شود و معمولا از یک قانون خاص تبعیت می‌کند؛ توضیحات متا است. Meta description به عنوان یکی از موارد تاثیرگذار در سئو سایت شناخته می‌شود.

البته نکته مهمی که لازم است قبل  از بررسی نحوه نوشتن توضیحات متا به آن اشاره داشته باشیم؛ تاثیر این 160 کاراکتر طلایی در افزایش نرخ کلیک یا CTR است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. در مورد این موضوع در ادامه این مقاله به شما توضیح خواهیم داد؛ اما اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این موضوع بپردازیم؛ می‌توانیم به اثربخشی متا نویسی اشاره کنیم که باید به گونه‌ای باشد که به پاسخ نیاز مخاطب بسیار نزدیک باشد؛ یعنی جوابی مرتبط با کلمه کلیدی که هسته محتوای آن صفحه یا برگه است.

متادیسکریپشن یا توضیحات متا چیست؟

متا دیسکریپشن یک قطعه 155 الی 160 کاراکتری در کد HTML است که به نوعی شرح مختصری از محتوای صفحه وب شما را نمایش می‌دهد. متادیسکریپشن از دو جهت بسیار مهم است؛ ابتدا از این جهت که کرالر گوگل برای بررسی به صفحه پس از بررسی تگ H1، متادیسکریپشن را بررسی می‌کند. پس بدیهی است که توضیحات متا از این طریق می‌تواند تاثیر شگرفتی در بهبود رتبه شما داشته باشند.

اما همان‌طور که در بالا اشاره کردیم موارد مهمی می‌توانند در افزایش CTR شما تاثیرگذار باشند. عنوان، Rate و متادیسکریپشن از جمله مواردی هستند که در صفحه serp گوگل می‌توانند بازدیدکنندگان را به کلیک ترغیب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اصول عنوان نویسی پیشنهاد می‌کنیم به این مقاله مراجعه کنید.

توضیحات متا و کد HTML متا دیسکریپشن از قسمت‌های واجب برای یک صفحه هستند؛ پس اگر شما برای صفحه خود محتوایی یه عنوان توضیحات متا قرار ندهید؛ این موضوع به طور خودکار توسط گوگل انجام می‌شود و 160 کاراکتر ابتدایی محتوای شما به عنوان توضیحات متا دیسکریپشن در کد آن قرار می‌گیرد. این موضوع به طور قطع باب میل ما نخواهد بود؛ زیرا ممکن است در 160 کاراکتر ابتدایی، ما از کلمات کلیدی استفاده نکرده باشیم و یا از آن مهم‌تر 160 کارکتر ابتدایی ما متنی نباشد که باعث جلب توجه مخاطب شود؛ در این صورت یکی از فرصت‌های ما برای جلب مخاطب و سئو از بین می‌رود.

یک قدم به عقب‌تر؛ متاتگ چیست؟

اما اجازه دهید کمی به عقب‌تر برگردیم تا از باب سئو هم متاتگ‌ها را بررسی کرده باشیم؛ همان‌طور که می‌دانید؛ در یک سایت کد‌های فراوانی وجود دارد که وظیفه اغلب آن‌ها بهبود شرایط ظاهری سایت است؛ اما برخی از کد‌ها هستند که هیچ تاثیری در ظاهر سایت ندارند و فقط وظیفه مهم ایجاد ارتباط بین سایت و کرالرهای گوگل را ایجاد می‌کنند. به زبان ساده‌تر   این کدها در نقش تابلوهای ورودی و راهنما به سایت هستند.

یکی از نکات مهم در خصوص متاتگ‌ها که لازم است بدانید؛ قرار گیری این کدها در قسمت Head است که برخی به دلیل شباهت این بخش را با Header اشتباه می‌گیرند. متا تگ قطعه کدی HTML است که با عبارت meta شروع می‌شود. در یک تگ متا نسبت به کاربرد آن، ممکن است کدها و خاصیت‌هایی وجود داشته باشد. در این قسمت به معرفی انواع متا تگ‌ها می‌پردازیم:

  • متا تگ کیورد (meta keywords)؛
  • تگ متا دسکریپشن یا توضیحات (Meta Description)؛
  • تگ عنوان (Title)؛
  • متاتگ دسترسی ربات‌ها (Meta Robots)؛
  • متا تگ نو ترنسلیت (notranslate)؛
  • متا تگ nositelinkssearchbox؛
  • متا تگ معرف سایت به گوگل (google site verification)؛
  • تگ کاراکتر (Charset)؛
  • تگ ارجاع به آدرس دیگر (refresh)؛
  • تگ‌های صفحه بندی.

متا تگ‌هایی که در بالا ذکر شد؛ همگی به عنوان توضیحات بیشتر در سایت قرار می‌گیرند؛ اما موردی که تا به این قسمت از مقاله در مورد آن صحبت کردیم؛ تگ متا دسکریپشن یا توضیحات (Meta Description) است. اما نکته جالبی که بیان آن خالی از لطف نیست؛ متا تگ کیوردها هستند.

در گذشته که میزان هوشمندی گوگل تا به این حد نبود؛ متا تگ کیورد به عنوان یک راهنما برای معرفی صفحه به کرالر در بخش head قرار می‌گرفت. اما به دلیل سو استفاده‌های فراوان در محتوای درون صفحه و تفاوت با متا کیورد داخلی سبب شد تا گوگل عملا دیگر از متا کیوورد‌ها استفاده نکند. پس از آن گوگل تصمیم گرفت تا برای بررسی چگالش و وجود کلمه کلیدی به دو موضوع توضیحات متا دیسکریپشن و خود متن درون سایت توجه کند.


آمار جالب در خصوص توضیحات متا

طبق آمار ارائه شده در سایت نیل پاتر، استفاده از متادیسکریپشن جذاب می‌تواند تاثیری +215% را در میزان نرخ کلیک داشته باشد.

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM نتیجه گرفتیم که با تغییرات اعمال شده از جانب گوگل، متن محتوا و دیگر موارد موجود در صفحات و برگه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ احتمال این سوال در ذهن شما مطرح شد که پس چرا عنوان و توضیحات متا از جانب گوگل بررسی می‌شوند و تا به این حد در سئو تاثیرگذار هستند؟

در واقع پاسخ این سوال مخاطبین هستند؛ گوگل از این طریق می‌تواند رفتار مخاطبین و حتی تاثیر نحوه بیان شما را بررسی کند. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که مخاطب هنوز وارد سایت مورد نظر خود نشده است. پس گوگل از این طریق قصد سنجش اثربخشی محتوای شما در صفحه Serp را دارد. به همین دلیل یکی از ارکان موفقیت در گوگل میزان CTR یا نرخ کلیک بالا است. در واقع گوگل راه‌های زیادی را برای بررسی اثربخشی محتوا امتحان کرد؛ اما شواهد و حساسیت‌های احتمالی گوگل این‌گونه بیان می‌کند که متا یکی از راه‌های اصلی برای بررسی یک محتوای اثربخش و کاربر پسند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸