آژانس HDM در تاریخ ۱۲ فرودین و ۱۳ فروردین تعطیل می باشد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 27 شهریور 1402
زمان مطالعه: 10 دقیقه

27 شهریور 1402

گرایش بازار سنتی به دیجیتال شدن با این سرعت، شاید در گذشته کمی دور از انتظار بود. ولی در حال حاضر این موضوع تبدیل به یکی از استراتژی‌های اصلی در بازاریابی شده است. در حال حاضر برند‌های بزرگ و کوچکی در حال ورود به این عرصه هستند، اما هنوز نیمی از بازار مستعد اقدامی برای ورورد به دنیا بی‌کران دیجیتال مارکتینگ نکرده‌اند. امروز قصد داریم تا به طور تخصصی، ولی به زبان ساده بررسی کنیم چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؛ البته قبل از آن بهتر است تاکید کنیم که برای درک این مقاله و تصمیم‌گیری برای ورود یا عدم ورود به این حوزه، ابتدا مقاله جامع با عنوان دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

طبق آمار بدست آمده این موضوع مشهود است که جهان در حال گرایش به بازار دیجیتال است؛ 85% از مخاطبان قبل از خرید، تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. همچنین در حدود نزدیک به نیمی از افراد که توان خرید دارند، خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. شاید تا ده پانزده سال پیش، تصور این موضوع ‌که از طریق تلفن همراه امکان درخواست تاکسی یا خرید اقلام ضروری و غیرضروری میسر خواهد شد، دور از ذهن بود. اما حالا این تصور دور از ذهن به واقعیت پیوسته و جهان با سرعت بسیاری در حال دیجیتالی شدن است.

عمر بازاریابی دیجیتال در ایران به نسبت کشور‌های اروپایی و امریکایی کمتر است، ولی این به معنا نیست که رقابت آن‌چنانی در این حوزه وجود ندارد. بلکه کسب‌وکارهای زیادی در این حوزه هستند که برای برتری و در معرض دید مشتری بودن، در حال رقابت با یک‌دیگر هستند؛ اما تصور این موضوع که بازی برای کسب‌وکارهایی که وارد این رقابت نشدن به پایان رسیده؛ کاملا اشتباه است. بازاریابی دیجیتال یک دریا بی‌کران است که هر کسب‌وکاری به نسبت توری که دارد، می‌تواند از آن صید کند. البته که اگر با قدم‌های سنجیده، یعنی استراتژی درست پیش بروید؛ می‌توانید در مدت زمان قابل قبولی تور خود را بزرگ‌تر کنید.

10 مزیت دیجیتال مارکتینگ

هر کسب‌وکاری برای سودآوری و فروش بیشتر نیاز به بیشتر دیده شدن دارد و برای آن‌ برنامه‌های متفاوتی را در ذهن دارد. صاحبان کسب‌وکار اغلب سعی می‌کنند تا با دستیابی به مصرف کنندگان بیشتر و ترغیب آن‌ به خرید به سودآوری بیشتری دست یابند. بدیهی است که برای رسیدن به این جایگاه، باید از ارزشمندترین منابع و فناوری‌های بازاریابی استفاده کنید تا روز به روز به رتبه‌های بالاتری در این حوزه به دست آورید. اما قبل از پرداخت به نیاز کسب‌وکارها و این موضوع که چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است، باید ابتدا با مزایا آن آشنا شوید.

10 مزیت دیجیتال مارکتینگ

1. متناسب بودن با هر میزان توان مالی

یکی از مزیت‌های اصلی در دیجیتال مارکتینگ، بدون شک متناسب بودن آن با هر میزان توان مالی است. برای مثال برخی از کسب‌وکارهای بزرگ در جهان و حتی ایران، در طول یک ماه چند صد میلیون تومان هزینه تبلیغات و دیگر اقدامات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهند. در همین حوزه می‌توانید با عدد بسیار کم، البته متناسب با ابعاد کسب‌وکار خود اقدامات حساب شده‌ای برای رشد کسب‌وکار و جذب مشتریان بیشتر انجام دهید.

2. دسترسی از طریق موبایل

طبق آمار به‌دست آمده بیش از نیمی از افراد بالغ در امریکا به وسیله تلفن همراه دسترسی مستقیم به فضا آنلاین دارند و از این طریق می‌توانند فعالیتی قابل قبول در اخبار، شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های بی‌شمار دیگر داشته باشند. به همین دلیل شما صرفا با استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در معرض دید آن‌ها خواهید بود.

3. دیجیتال مارکتینگ انعطاف پذیر است

یکی از مزایای عمده دیجیتال مارکتینگ، بدون شک انعطاف پذیربودن آن است، اما منظور از انعطاف‌پذیری چیست؟! در واقع اشکال و کاربردهای بسیاری از بازاریابی دیجیتال، از جمله تبلیغات بنر، بازاریابی ایمیل، بازاریابی محتوا و پست‌های رسانه اجتماعی وجود دارد. بنابراین با یادگیری نحوه ایجاد خلاقانه خود به صورت دیجیتال، شما طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها را برای استراتژی‌های تبلیغاتی آینده فراهم می‌کنید. در واقع دیجیتال مارکتینگ مانند یک سیال که شکل همه نوع ظرفی را به خود می‌گیرد، خود را به شکل کسب‌وکار شما در‌می‌آورد و باعث می‌شود تا کسب‌وکار شما رشد کند. در ضمن از خصوصیات مثبت دیجیتال مارکتینگ که به آن باید توجه کنید، امکان آزمون و خطا سنجیده شده است.

4. گستردگی در جذب مشتری

افرادی که در جهان و به‌ ویژه ایران خرید‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند روز‌به‌روز در حال افزایش است؛ همین موضوع سبب می‌شود زمانی که مشتریان شما در فضای آنلاین هستند، به واسطه بازاریابی درونگرا، تبلیغات کلیکی و یا SEO جذب شوند. در واقع یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ همین قابلیت گسترش پذیری است.

10 مزیت دیجیتال مارکتینگ

5. چند رسانه‌ای بودن

یکی از موضوعاتی که باید حتما به آن توجه ویژه داشته باشید، نحوه برقراری ارتباط تاثیرگذار (آگاهی برند و محصول) میان مخاطبین و کسب‌وکار شما است. در فضای آفلاین شما آن‌چنان قدرت انتخابی ندارید؛ یعنی در بهترین شرایط اگر بودجه بالایی داشته باشید، شاید از طریق تبلیغات تلویزیونی یا محیطی بتوانید مخاطبینی را به سمت خود جذب کنید. اما در مورد فضای دیجیتال موضوع کمی متفاوت است؛ شما در این حوزه می‌توانید مخاطبین بیشتری را با سلایق متفاوت‌تر جذب خود کنید. برخی از مخاطبان با تبلیغات ویدیویی ارتباط می‌گیرند و برخی دیگر با عکس‌های اسلایدی که در فضای دیجیتال تمامی این موارد شدنی است.

6. تعامل قدرتمند

فضای دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که از طریق محتوا باکیفیت، در لحظه با مخاطبین خود در ارتباط باشید. شما می‌توانید با محتوایی که در وب‌سایت خود منتشر کردید، مانند بررسی‌ها، نظرات، پرسش و پاسخ و… به مشتریانی که به کسب‌وکار شما فکر می‌کنند، اهمیت دهید.

7. امکان پیگیری و پایش

در مورد این موضوع در ادامه همین مقاله و در بخش دلایل نیاز و اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر سخن خواهیم گفت؛ ولی شما در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید لحظه صفر تصمیم‌گیری مشتری خود را بررسی کنید تا ببینید که در این لحظه کدام یک از خصوصیات و تبلیغات شما مخاطب را جذب و سبب خرید وی شده است. این مزیت به شما می‌گوید که کدام روش‌های بازاریابی موثرتر هستند و به شما امکان می‌دهند استراتژی خود را اصلاح و بهبود بخشید.

8. جذب اعتبار

یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ که به‌دست آوردن آن در فضای آفلاین بسیار زمان‌بر است، جذب اعتبار می‌باشد. زمانی که شما عملکرد خوبی در فضای آفلاین داشته باشید، می‌توانید به واسطه ارائه محتوا، ارائه خدمات ارزشمند و استفاده از خدمات سئو و… اعتماد مخاطب و همچنین گوگل را به خود جلب کنید.

9. مشارکت با اینفلوئنسرها

یکی از متدهای اثربخش در بازاریابی، بدون شک اعتماد به اینفلوئنسر مارکتر‌ها است، اگر بخواهیم به زبان ساده اینفلوئنسر مارکتینگ را تعریف کنیم، اینفلوئنسر شخصی است که قدرت آن را دارد تا روی دیگران تاثیر بگذارد و این امر به خاطر مسئولیت، میزان دانش، موقعیت اجتماعی و یا رابطه‌اش با مخاطبین امکان‌پذیر است. شما در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید با همکاری با این بزرگواران، در فروش خود تاثیرات مثبتی بگذارید. البته فردی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با خصوصیات و ابعاد کسب‌وکار شما باشد.

10. پایش راحت‌تر رقبا

یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ پایش رقبا است. در واقع برای دریافت اطلاعات بیشتر در این حوزه، شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای ارائه شده رقباخود را بسنجید، تا متوجه شوید از طریق چه کلمات کلیدی در حال بازاریابی محتوایی هستند.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

در دو دهه گذشته، با توجه به این موضوع که بازاریابی فقط به صورت آفلاین بود؛ تمامی تبلیغات در بستر تلویزیون، رادیو، تبلیغات چاپی یا همان محیطی و در روزنامه‌ها و تلویزیون انجام می‌شد. اما زمانی که دنیا تجارت به سمت فضای آنلاین رفت، مشاغل کوچک هم در کنار مشاغل بزرگ این فرصت را پیدا کردند که با بازار هدف خود ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر این یک موضوع اثبات شده است که شما برای رشد کسب‌وکار خود باید تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال را به عنوان بخشی از استراتژی کلی خود اتخاذ کنید، البته که پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه بازاریابی سنتی را اگر برای شما بازخورد مثبتی داشته کنار نگذارید.

در حالت کلی استراتژی یک کسب‌وکار، فعالیت در دو حوزه بازاریابی آنلاین و آفلاین است. این موضوع به ویژه برای کسب‌وکارهای بزرگ و باسابقه یک موضوع مهم است. اما توجه داشته باشید که شما می‌بایست اول کسب‌وکار خود را بسنجید. برای مثال اگر فعالیت شما صرفا در فضای آنلاین است و امکانات حضور در فضای آفلاین را ندارید، عدم ورود به فضای آفلاین اقدام منطقی است. اما اگر صرفا در فضای آفلاین حضور دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

دلایل نیاز یک کسب‌وکار به دیجیتال مارکتینگ

  • دیجیتالی شدن مصرف کنندگان

زمانی که مخاطبان قصد خرید چه از فضای آفلاین و چه فضای آنلاین را دارند، قدم اول تحقیقیات مخاطب، در موتورهای جستجو مانند گوگل خواهد بود؛ این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار است که کسب‌وکار شما در لحظه‌ای که مخاطب برای کسب اطلاعات، نام محصولات حوزه کسب‌وکار شما را سرچ می‌کند، در معرض دید او باشد.

بر اساس آمار ارائه شده در بیش از 50% مردم جهان قبل از خرید، در ابتدا از طریق جستجو در فضای آنلاین به دنبال پاسخی برای سوال‌های خود هستند. درواقع موضوعی که باید در این فضا به آن توجه ویژه داشته باشید رفع نیاز مخاطب است؛ در واقع نیاز مخاطب در هر مرحله از فرایند خرید متفاوت است. برای مثال نیاز مخاطب در مرحله اول، کسب اطلاعات کافی از کارایی و کیفیت است. اما در مرحله‌های ابتدایی خریدار به مواردی همچون خدمات پس از فروش فکر می‌کند. در مورد نیاز گفتیم، شاید تصور کنید که این موضوع خیلی شبیه به دلایل اهمیت دیجیتال نیست ولی بیایید کم عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم؛ لطفا به مراحل زیر توجه کنید:

  1. مخاطب یک نیازی را در خود یا محل اطراف و… حس می‌کند.
  2. برای رفع این نیاز در گوگل شروع به تحقیقی می‌کند.
  3. مخاطب در آن لحظه نیاز‌هایی دارد که از جنس اطلاعات هستند.
  4. مخاطب به سایتی که نیاز‌های او که از جنس اطلاعات هستند را برطرف کرده باشد، اعتماد می‌کند.

با توجه به مراحل بالا این موضوع کاملا مشهود است که شما در زمانی که مخاطب به اطلاعات نیاز دارد، می‌توانید نیاز او را برطرف کنید. پس با توجه به آماری که در بالا به آن اشاره کردیم، شما می‌توانید قشر زیادی از مخاطبان را در فضای آنلاین، با رفع نیاز او جذب کنید.

دلایل نیاز یک کسب‌وکار به دیجیتال مارکتینگ

  • نرخ بازگشت سرمایه باورنکردنی

تصور کنید که شما صاحب یک کسب‌وکار در یک حوزه خاص هستید که برای جذب مشتریان بیشتر از تراکت برای تبلیغات خود استفاده می‌کنید، برای مثال شما هر دو هفته یک‌بار 1 میلیون تومان برای چاپ تراکت هزینه می‌کنید. علاوه‌بر این یک نیرو استخدام می‌کنید که تراکت‌های شما را در سطح شهر پخش کند. با تصور اینکه پخش کننده تراکت آدم درستی باشد، شما حدود 1000 تراکت در یک پارت پخش کردید. اما یک سوال از شما داریم! آیا تمامی آن 1000 نفر از مخاطبین هدف شما بودند یا خیر؟ خب بدیهی است که پاسخ شما منفی باشد. حال تصور کنید که از این 1000 تراکت پخش شده شما 10 مراجعه کننده و زنگ‌خور داشته باشید؛ از این 10 نفر اگر در خوشبینانه‌ترین حالت 5 نفر به مشتری تبدیل شوند، اتفاق ایده‌آلی است.

با تصور این موضوع که هر مراجعه کننده 400 تومان سود خالص برای شما داشته باشد و 500 تومان به پخش کننده تراکت داده باشید، شما از پخش یک تیراژ تراکت در حدود 500 تومان سود خواهید کرد. حال تصور کنید که همین میزان را در فضای دیجیتال هزینه می‌کردید؛ شاید در ماه‌های ابتدایی این میزان هزینه نرخ بازگشت یا ROI چشم‌گیری نداشته باشد. اما با گذشت زمان این میزان افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و دلیل آن صرفا در این موضوع خلاصه می‌شود که شما برای مخاطب هدف تبلیغات انجام می‌دهید. مثلا تبلیغ کاشت مو، صرفا برای کسی که به دنبال کاشت مو است نمایش داده می‌شود و همین موضوع یکی از دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ در حوزه هدفمندی تبلیغات است.

  • نظارت آسان و هدفمند که معجزه می‌کند

یکی از موارد تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ که سرعت رشد کسب‌وکار را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد، مانیتورینگ ابزارهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ است. برای مثال یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که می‌تواند در شناخت بهتر مخاطبان و این موضوع که از لحظه ورود به سایت تا لحظه خروج با چه مواردی روبه‌رو می‌شود، گوگل آنالیتیکس است. در این ابزار شما مخاطبان خود را بهتر می‌شناسید و با این موضوع مواجه می‌شوید که چه مواردی در روند خرید مخاطبین شما تاثیر می‌گذارد. حتی این اطلاعات می‌توانند ریزتر هم شوند، یعنی این ابزار به شما نشان می‌دهد که مخاطبین شما چه جنسیت و سن سالی دارند و علایق آن‌ها چیست. اما بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این ابزارها، بدون شک ارائه اطلاعات دقیق‌تر از میزان بازگشت و اثرگذاری سرمایه‌ای است که برای جذب مخاطب داشتید.

به زبان ساده‌تر شما در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید نرخ بازگشت ریال به ریال هزینه‌ای که برای کسب‌وکار خود پرداخت کردید را مشاهده کنید. برای مثال با ابزاری مانند گوگل تگ‌منیجر حتی می‌توانید اثربخشی دکمه‌هایی را که در سایت خود قرار داده‌اید را بسنجید.

  • می‌توانید با استفاده از کانال‌های شخصی خود، برند خود را به مخاطبان بهتر بشناسید

محتوا و تبلیغات ویدئویی یکی دیگر از موارد مهم در اهمیت و کارآمدی دیجیتال مارکتینگ هستند. زمانی که شما محتوا یا تبلیغات خود را از طریق ویدئو در سایت یا رسانه‌های خود منتشر می‌کنید، تاثیر باورنکردنی در جذب مخاطب خواهد داشت و همین موضوع باعث تعامل و ایجاد حس اعتماد می‌شود. زیرا مخاطبان، کسب‌وکار شما را به عنوان یک مرجع می‌شناسند و این اعتماد سبب می‌شود تا مشتریان شما به مشتریان بازگشتی تبدیل شوند. طبق آمارهای بدست آمده، مشتریان بازگشتی درصد بالاتری نسبت به مشتریان جدید را تشکیل می‌دهند و این موضوع نکته بسیار مهمی در ایجاد تعامل با مشتری است.

  • شبکه‌های اجتماعی و شناخته شدن برند شما

یکی از ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی هستند، برای مثال با توجه به آمار خیره کننده کاربران اینستاگرام در ایران، شما با ورود به این حوزه می‌توانید تاثیرات چشمگیری را در ایجاد ارتباط با مخاطب خود داشته باشید. در اصل ماهیت شبکه‌های اجتماعی بدون شک ایجاد ارتباط با مشتریان است؛ در واقع نقش شبکه‌های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ ایجاد ارتباط و انتقال ترافیک به وب‌سایت است. اما خود شبکه‌های اجتماعی هم در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از ارکان فروش شدند. شاید میزان عدد فروش در اینستاگرام به نسبت سایت قابل قیاس نباشد، ولی هستند برند‌های معتبری که از این طریق هم فروش قابل قبولی داشتند. پس شما می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با یک تیر دو نشان بزنید، یعنی علاوه‌بر فروش، آگاهی از برند و ارتباط با برند را در ذهن مخاطب ایجاد کنید که یک استراتژی مهم در بازاریابی دیجیتال است.

دلایل نیاز یک کسب‌وکار به دیجیتال مارکتینگ

  • برای سود دهی بیشتر نیاز به گسترش کسب‌وکار خود دارید

یکی از موارد مهم که در مقاله مزایای دیجیتال مارکتینگ به آن اشاره کردیم و در این قسمت هم لازم است در آن صحبت کنیم، عدم ارتباط با بعد زمان و مکان است. شما صرفا از طریق دیجیتال مارکتینگ می‌توانید ابعاد کسب‌وکار خود را افزایش دهید. شما با استفاده از این حوزه می‌توانید مرز کسب‌وکار خود را از شهر و حتی کشوری که در آن قرار دارید، افزایش دهید. برای مثال شبکه‌های اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین موارد در گسترش ابعاد کسب‌وکار شما هستند.

شما می‌‎توانید برای دیجیتالی کردن کسب‌وکار خود به یکی از بهترین آژانس‌ها به نام آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM مراجعه کنید تا بدون ریسک و در زمان کمتر، به اهداف خود برسید و بهترین جایگاه در فضای مجازی از آن خود کنید.   

نتیجه‌گیری:

گاهی برای رسیدن به هدف باید برخلاف جهت آب شنا کرد. اما در مورد کسب‌وکار شما باید ابتدا جهت حرکت آب را تشخیص دهید تا غرق نشوید. منظور از جهت آب در دیجیتال مارکتینگ، سنجش نیاز مخاطب است. شما باید بسنجید که مخاطبین شما و از همه مهم‌تر نیاز آن‌ها به کدام سمت می‌رود. دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر راهکاری برای برطرف کردن نیاز مخاطب است. شما با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید علاوه‌بر برطرف کردن نیاز مخاطب در لحظه، ارتباط دوستانه و عمیقی را با او برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸