همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

سئو کلاه سیاه چیست؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 8 اسفند 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

8 اسفند 1402

سئو کلاه سیاه رویکردی بر خلاف دستورالعمل‌های موتور جستجو است و به‌طور معمول وب‌سایت‌ها از آن برای کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو استفاده می‌کنند. تکنیک‌های کلاه سیاه نیز شامل استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی و استفاده از شبکه‌های لینک خصوصی است و اغلب سایت‌هایی که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند از سمت گوگل جریمه می‌شوند.

استفاده مداوم از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) به جای بهبود، رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو را نیز کاهش می‌دهد. از آنجایی که با گذشت زمان الگوریتم‌های گوگل پیچیده‌تر شده‌اند، بهتر است هرگز سراغ سئو کلاه سیاه نروید و تا حد امکان برای بهینه‌سازی وب‌سایتتان از سئو کلاه سفید استفاده کنید.

تکنیک سئو کلاه سفید از شرایط و دستورالمعل‌های تعیین شده توسط گوگل شامل تولید محتواهای باکیفیت و ایجاد یک تجربه کاربری مطلوب پیروی می‌کند؛ بنابراین روش بسیار بهتری برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها به حساب می‌آید.

سئو کلاه سیاه - Black Hat SEO

تکنیک های کلاه سیاه در سئو چیست؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که تکنیک سئو کلاه سیاه شامل چه مواردی می‌شود؛ بنابراین آشنایی با این موارد به شما کمک می‌کند تا بدانید هنگام طراحی استراتژی باید از چه مواردی اجتناب کنید.

استفاده زیاد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

افزودن انواع مختلف کلمات کلیدی در جایی که هیچ ارزشی ندارند، تجربه بدی برای کاربران ایجاد می‌کند. البته شما می‌توانید برای یافتن اینکه کاربران به دنبال چه چیزی هستند، تحقیق کلمات کلیدی انجام بدهید، اما اگر از کلمات کلیدی در محتواهای خود بیش از اندازه استفاده کنید هرگز ایده خوبی نیست و شما باید به جای پرکردن محتوای خود با کلمات کلیدی نامربوط، روی تولید محتوای مفید در ارتباط با موضوعات ارزشمند و استفاده از کلمات کلیدی هدفمندتر تمرکز کنید.

Poor Quality Content (محتواهای بی کیفیت)

تولید محتواهای بی‌کیفیت یا استفاده از محتواهای کپی دیگر سایت‌ها که ارزشی ندارند یک روش رایج در سئو کلاه سیاه است. استفاده از کلمات کلیدی نامرئی در محتوا یکی دیگر از روش‌های تکنیک سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) است که این کار با همرنگ کردن متن با رنگ پس زمینه همان صفحه انجام می‌شود. اما تمام این اقدامات یک تجربه منفی برای کاربران ایجاد می‌کند که اگر گوگل آن را شناسایی کند، سایت جریمه خواهد شد.

با توجه به موارد گفته شده نوشتن محتوای باکیفیت که بخش مهمی از سئو کلاه سفید نیز به حساب می‌‌آید، نه تنها برای جلوگیری از جریمه شدن توسط موتورهای جستجو لازم است، بلکه به شما کمک می‌کند تا وب‌سایتتان را از سایر وب‌سایت‌ها متمایز کنید. به‌علاوه تولید محتوای باکیفیت باعث می‌شود تا مخاطبانتان راحت‌تر به شما اعتماد کنند و همچنین شما راحت‌تر می‌توانید بازدیدکنندگان خود را به مشتری واقعی تبدیل کنید.

سئو کلاه سیاه - Black Hat SEO

Cloaking (پنهان کردن متن)

Cloaking شامل نمایش یک محتوا به کاربران و یک محتوای متفاوت به موتورهای جستجو است. افراد به دو هدف ممکن است از این شیوه استفاده کنند، اول مخفی نگه داشتن ترفندهای برنامه نویسی سایت و محتوای قرار گرفته شده در صفحات از دید دیگران و دوم برای فریب دادن موتورهای جستجو است. اما اگر گوگل متوجه این موضوع شود، سایت شما از نتایج حذف خواهد شد. از این رو شما برای به دست آوردن اعتماد مجدد گوگل و اینکه سایتتان دوباره در صفحه نتایج نمایش داده شود، باید اقدامات سئو کلاه سفید را پیاده‌سازی کنید.

Sneaky Redirects (تغییر مسیرهای خلاف قوانین)

به زمانی گفته می‌شود که کاربر آدرس سایت خاصی را در مرورگر خود وارد می‌کند، اما به آدرس و صفحه‌ای متفاوت هدایت می‌شود. در واقع این تغییر مسیرهای خلاف قوانین یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است که خزنده‌های موتور جستجو و کاربران را به صفحاتی متفاوت هدایت می‌کند. نمونه دیگر استفاده از این تکنیک، هدایت یک صفحه بسیار معتبر از طریق تعداد زیادی بک‌لینک به یک صفحه نامرتبط است که این کار باعث می‌شود تا رتبه آن سایت یا صفحه در نتایج گوگل بهبود پیدا کند.

بنابراین در سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) از تغییر مسیرها صرفا برای دستکاری نتایج جستجو استفاده می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که تغییر مسیرها فقط باید برای هدفی که طراحی شده‌اند، استفاده شوند. چون ریدایرکت یا تغییر مسیر، در صورت تغییر دامنه وب‌سایت یا ادغام دو صفحه باید انجام شود و همچنین اگر جاوا اسکریپت برای تغییر مسیر کاربران استفاده می‌کنید، ریدایرکت در برخی موارد قابل قبول است. در غیر این صورت شما دستورالعمل موتورهای جستجو را نقض کرده‌اید و توسط گوگل جریمه خواهید شد.

سئو کلاه سیاه - Black Hat SEO

Structured Data (سوء استفاده از داده های ساختار یافته)

داده‌های ساختاریافته (Structured Data) به عنوان طرحواره (Rich snippet) نیز شناخته می‌شود، به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه نمایش محتوای خود را در صفحات نتایج موتور جستجو تغییر دهید و محتوای خود را از رقبایتان متمایز کنید. اما در سئو کلاه سیاه این امکان برای شما وجود دارد تا برای فریب دادن موتورهای جستجو و کاربران به داده‌های ساختاریافته اطلاعات نادرستی ارائه بدهید. ولی اگر الگوریتم‌های گوگل این مورد را شناسایی کنند، وب‌سایتتان جریمه خواهد شد؛ بنابراین خوب است تا از داده‌های ساختاریافته متناسب با صفحه خود استفاده کنید.

Blog Comment Spam (کامنت های اسپم)

یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شامل قراردادن لینک به وب‌سایت در بخش نظرات یا کامنت‌ها است. به‌علاوه اکثر وبلاگ‌های معتبر لینک‌ها را در نظرات وبلاگ خود به صورت نوفالو قرار می‌دهند، به این معنی که گوگل، آن لینک را دنبال نکند.

اما نظر دادن در وبلاگ، با قراردادن لینک به وب‌سایت، یک روش اسپم است و باید از این عمل خودداری شود. گوگل صفحات حاوی هرزنامه یا سایت را به‌طور کامل از نتایج حذف می‌کند. استفاده از ابزارهای ضد هرزنامه مانند ابزار رایگان reCAPTCHA گوگل یکی از راه‌های کاهش خطر هرزنامه تولید شده توسط کاربر است.

Paid Links (خرید و فروش لینک های پولی)

گوگل، خرید و فروش لینک‌ها را برای دستکاری رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو خلاف قوانین می‌داند و هم خریدار و هم فروشنده لینک‌ها را پس از شناسایی این عمل، جریمه می‌کنند. بنابراین از خرید لینک خودداری کنید زیرا شما برای اینکه بتوانید مجدد اعتماد گوگل را به دست آورید باید انرژی زیادی صرف کنید و اقدامات سئو کلاه سفید را روی سایت خود پیاده‌سازی کنید.

سئو کلاه سیاه - Black Hat SEO

Link Farm (مزرعه لینک)

Link farm به معنای مزرعه لینک است که هر وب‌سایت به سایت یا سایت‌هایی که می‌خواهند در گوگل رتبه بالاتری داشته باشند لینک می‌دهد. تعداد لینک‌های دریافت شده برای یک سایت از موارد تاثیر گذار در رتبه‌بندی گوگل است، اما در سئو کلاه سیاه، با استفاده از مزرعه لینک برای افزایش تعداد بک‌لینک‌های یک سایت از این موضوع سو استفاده می‌شود.

به‌علاوه محتواهای مزرعه لینک اغلب دارای کیفیت پایین و تعداد زیادی لینک هستند و پیوندها معمولا حاوی کلمه کلیدی هستند که می‌خواهند در آن رتبه خوبی را دریافت کنند. گوگل به راحتی می‌تواند مزرعه لینک را شناسایی کند و باید استفاده از آن‌ها خودداری شود و باید از تکنیک‌های سئو کلاه سفید مانند ایجاد محتوای با کیفیت که به شما امکان می‌دهد به‌طور طبیعی در طول زمان بک‌لینک‌ها را به دست آورید، استفاده کنید.

PBN (شبکه های وبلاگ خصوص)

شبکه وبلاگ خصوصی (Private Blog Networks) مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها هستند که صرفا برای ایجاد بک‌لینک استفاده می‌شوند و هدف ایجاد تعداد لینک‌هایی است که به یک وب‌سایت اشاره می‌کند تا بتوانند رتبه خوبی در نتایج بگیرند.

گوگل در شناسایی PBNها هوشمندانه عمل می‌کند و اگر از PBN برای بهبود رتبه خود در صفحه نتایج جستجو استفاده می‌کنید، سایت شما ممکن است با جریمه شدیدی مواجه شود؛ بنابراین به جای استفاده از این تکنیک، بر ایجاد محتوای باکیفیت در دامنه خود تمرکز کنید تا لینک‌هایی را به صورت طبیعی دریافت کند و اعتبار خود را نزد موتورهای جستجو افزایش دهید.

سئو کلاه سیاه - Black Hat SEO

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کنید؟

گوگل در تشخیص تکنیک‌های سئو کلاه سیاه بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و اگر سایتی را شناسایی کند که از این تکنیک استفاده می‌کند، آن سایت را جریمه خواهند کرد و صاحب سایت باید برای به دست آوردن اعتبار مجدد، اقدامات زیادی انجام بدهد.

جریمه شدن از سمت گوگل باعث می‌شود وب‌سایت شما در صفحه نتایج دچار افت رتبه شود یا بدتر از آن، به‌طور کامل از صفحه نتایج حذف شود که این موضوع باعث می‌شود تا میزان ترافیک ورودی و مشتریان وب‌سایت شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM به این موضوع اشاره کردیم که سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) یکی از تکنیک‌های سئو است و هدف اصلی آن فریب دادن ربات‌های گوگل و کسب جایگاه بالاتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

این تکنیک در گذشته به کسب جایگاه‌های بالاتر بسیار کمک می‌کرد، اما گوگل قادر به تشخیص و شناسایی آن بوده و راه‌حل‌های زیادی برای جلوگیری از تاثیرگذاری آن دارد و جریمه‌های سنگینی را برای چنین وب‌سایت‌هایی در نظر گرفته است؛ بنابراین از انجام مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، خودداری کنید تا نزد گوگل معتبر باشید و بتوانید رتبه خوبی در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + یک =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره