همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

الگوریتم دزد دریایی (Pirate)

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 20 شهریور 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

20 شهریور 1402

شاید این نوشته را در ابتدای بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها دیده باشید، «هرگونه کپی‌برداری از این فیلم پیگیرد قانونی دارد». اما به‌نظر شما در دنیای دیجیتال امروز که دسترسی به انواع محتواها و اطلاعات مثل ویدیو، فیلم، بازی و موسیقی خیلی ساده است و می‌توان از تمام این قبیل محتواها رایگان استفاده کرد و هیچ‌چیز مانع افراد از کپی و بازنشر آن‌ها نمی‌شود، آیا می‌توان از حق مالکیت حرف زد؟

پس با توجه به این موضوع گوگل برای اینکه تنها صاحبان محتواها توانایی کپی و بازنشر آن‌ها را داشته باشند و به غیر از این افراد، امکان استفاده رایگان و دسترسی آسان به محتواها برای دیگران وجود نداشته باشد، الگوریتمی به نام الگوریتم دزد دریایی (Pirate) را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد. الگوریتمی که وظیفه اصلی آن شناسایی محتواهای کپی و بازنشر شده در فضای دیجیتال است.

اما از آنجایی که این موضوع در صنعت فیلم و سریال دردسرهای فراوانی برای صاحبان این قبیل محتواها ایجاد می‌کرد، گوگل در سال ۲۰۱۴، الگوریتم دزد دریایی را آپدیت کرد و در این آپدیت، الگوریتم برای وب‌سایت‌هایی که بدون توجه به حق کپی‌رایت محتواهای کپی منتشر می‌کردند، اخطار حذف محتواهای کپی‌رایت‌دار ارسال می‌کرد.

به‌علاوه این الگوریتم به کاربرانی که به دنبال محتواهای قانونی بودند نیز کمک می‌کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محتواهای موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

الگوریتم دزد دریایی چیست؟

الگوریتم دزد دریایی چیست؟

همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، حق مالکیت و کپی‌رایت یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان انواع محتواها در دنیای دیجیتال است. چون در این دنیا هر شخصی می‌تواند به راحتی به طیف گسترده‌ای از داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشد، بدون هیچ محدودیتی از آن‌ها کپی بگیرید و در وب‌سایت شخصی خود منتشر کند و بتواند از آن‌ها رایگان استفاده کند.

بنابراین در سال ۲۰۱۲ گوگل الگوریتم جدیدی به اسم دزد دریایی را معرفی کرد تا به وب‌سایت‌هایی که بدون تایید صاحبان آن‌ها، محتواهای کپی شده در صفحات مختلف خود منتشر می‌کنند، اخطار حذف محتوا ارسال کند و رتبه پایین‌تری به وب‌سایت‌هایی اختصاص می‌دهد که تعداد زیادی از این اخطارها را دریافت کرده‌اند. البته احتمال اینکه چنین وب‌سایت‌هایی از صفحه نتایج گوگل حدف شوند نیز بسیار است.

درواقع هدف الگوریتم از معرفی چنین الگوریتمی را می‌توان موارد زیر دانست:

  • جایگزین کردن راهکارهایی قانونی به جای دسترسی‌های غیرقانونی به انواع محتواها
  • حذف کردن وب‌سایت‌های متخلف از سرویس‌های تبلیغاتی
  • حذف کردن وب‌سایت‌های متخلف از صفحه نتایج (SERP)
  • شناسایی اتهامات واردشده نادرست به برخی وب‌سایت‌ها

آیا الگوریتم دزد دریایی همان الگوریتم پاندا است؟

به دلیل وجه تشابهی زیادی که الگوریتم دزد دریایی (Pirate) با دیگر الگوریتم یعنی پاندا دارد، شاید تصور کنید که این الگوریتم همان پاندا باشد. اما باید بگوییم که این دو الگوریتم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. چون الگوریتم پاندا در ابتدا محتواهای کپی را از سراسر وب شناسایی می‌کند و سپس به عنوان اولین اخطار رتبه آن محتوا در صفحه نتایج را پایین می‌آورد. ولی درصورتی که صحت کپی بودن این محتوا بر این الگوریتم ثابت شود، کل وب‌سایت مشمول این اخطار می‌شود.

اما در مورد الگوریتم دزد دریایی داستان کاملا متفاوت است. چون این الگوریتم در ابتدا روی تمام محتواهای کپی تمرکز می‌کند و سپس براساس گزارش کاربران و داده‌های گوگل در مورد هریک از آن، کپی بودن هر محتوایی را تشخیص می‌دهد.

تاثیر الگوریتم دزد دریایی بر وب فارسی

تاثیر الگوریتم دزد دریایی بر وب فارسی

باتوجه به رویکرد سخت‌گیرانه الگوریتم دزد دریایی گوگل در ارتباط با محتواهای کپی در دنیای دیجیتال شاید تصور کنید، بسیاری از وب‌سایت‌های داخل کشورمان که امکان دانلود رایگان هر فیلم و سریالی را برای کاربران فراهم می‌کنند، با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

اما باید بگوییم از آنجایی که اساسا قانون حق کپی‌رایت در کشورمان وجود ندارد، به همین دلیل گوگل در مورد رعایت این قانون در ایران کم‌تر سخت‌گیری می‌کند؛ بنابراین اجازه می‌دهد که چنین وب‌سایت‌هایی به فعالیت خود ادامه دهند. البته درصورتی که کاربران زیادی نقض قانون کپی‌رایت توسط وب‌سایت خاصی را گزارش کنند، گوگل این موضوع را پیگیری خواهد کرد و به وب‌سایت متخلف اخطار نقض قانون کپی‌رایت ارسال می‌کند.

آمدن الگوریتم دزد دریایی چه تغییراتی در دنیای وب ایجاد کرده است؟

اگر بخواهیم این سوال را به گونه‌ای پاسخ بدهیم که تغییرات ناشی از آمدن الگوریتم دزد دریایی (Pirate) در دنیای وب را درک کنید، باید بگوییم که اگر در گذشته در موتور جستجو گوگل عبارت «دانلود رایگان فیلم…» را جستجو می‌کردید، گوگل تمام وب‌سایت‌های دانلود رایگان را در صفحه نتایج به شما نمایش می‌داد.

اما اگر درحال حاضر همین عبارت را در گوگل جستجو کنید، در صفحه نتایج تمام وب‌سایت‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که یا از طریق خرید اشتراک یا پرداخت هزینه دانلود، می‌توانید آن فیلم را مشاهده کنید. در واقع این الگوریتم باعث می‌شود تا یک فضای رقابتی میان وب‌سایت‌های معتبری ایجاد شود که در صفحات مختلف محتواهای قانونی منتشر می‌کنند.

الگوریتم دزد دریایی - Pirate Algorithm

چگونه تشخیص بدهیم که وب سایتمان تحت تاثیر الگوریتم دزد دریایی قرار گرفته است؟

یکی از نشانه‌های مربوط به تاثیر الگوریتم دزد دریایی روی وب‌سایت‌ها، کاهش شدید رتبه آن سایت در صفحه نتایج و کاهش تعداد بازدیدهای صفحه‌ای خاص در مقایسه با آمارهای قبلی است؛ بنابراین اگر چنین مواردی را مشاهده کردید، همان لحظه این سوال را از خود بپرسید که آیا محتوایی غیرقانونی در سایتتان منتشر کرده‌اید.

از جمله موارد نقض آشکار قانون حق کپی‌رایت هم می‌توان به مواردی همچون انتشار یک فیلم رایگان یا استفاه از یک موسیقی کپی‌رایت دار در پس‌زمینه یک ویدیو اشاره کرد.

البته در مواردی ممکن است شما ناخواسته و بدون اطلاع از این قانون چنین کاری انجام بدهید، در این صورت شما می‌توانید با حذف آن محتوا، وب‌سایت خود را از خطر کاهش رتبه نجات بدهید. اما اگر به عمد محتوایی کپی‌رایت دار در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، به عواقب آن نیز آگاه باشید. ما در خدمات سئو آژانس HDM، وب‌سایت شما را براساس این الگوریتم بهینه می‌کنیم.

الگوریتم دزد دریایی

سخن آخر

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM به این موضوع اشاره کردیم که در حالت کلی می‌توان گفت، الگوریتم دزد دریایی (Pirate) بیشتر وب‌سایت‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهد که به عمد انواع محتواهای کپی‌رایت دار را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند و وب‌سایت‌هایی که گاها مرتکب چنین اشتباهی می‌شوند، تا حدی در برابر این الگوریتم مصون هستند.

به‌علاوه در آخر باید به این نکته مهم نیز اشاره کنیم که اساسا گوگل به دنبال این است تا با حذف کردن یا پایین آوردن رتبه وب‌سایت‌هایی که محتوای کپی‌رایت‌دار منتشر می‌کنند، وظیفه خود در قبال پاکسازی فضای اینترنت از رسانه‌های غیرقانونی را به درستی انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره