همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

چگونه اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنیم؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 4 آذر 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه

4 آذر 1402

کمک گرفتن از اینفلوئنسرها یک روش موثر برای انجام تبلیغات است. در این مطلب، ما به این موضوع می‌پردازیم که برای انجام تبلیغات خود چگونه بهترین اینفلوئنسر را پیدا و با کدام یک از آن‌ها همکاری کنید؛ اما خوب است پیش از آنکه به این موضوع بپردازیم، این مورد را بررسی کنیم که :

آیا صفحه یا پیج شما برای تبلیغات مناسب است؟

اساسا صفحه‌ای برای تبلیغات مناسب است که ویژگی‌های زیر را دارد : – تمام هایلایت‌های ضروری در آن ایجاد شده باشد – به اندازه‌ی کافی پست داشته باشد – ظرفیت گرفتن سفارش بیشتر را داشته باشد – تعداد کاربر ناراضی کمی داشته باشد پس از بررسی این ویژگی‌ها، در گام بعدی شما باید با انواع اینفلوئنسرها آشنا باشید. به‌طور کلی اینفلوئنسرها در ۴ دسته قرار می‌گیرند : – نانو اینفلوئنسرها : زیر ۲۰ هزارتا فالوور دارند – میکرو اینفلوئنسرها : بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار فالوور دارند – ماکرو اینفلوئنسرها : بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار فالوور دارند – مگا اینفلوئنسرها : بیش از ۵۰۰ هزار فالوور دارند حال زمان انتخاب اینفلوئنسر مناسب فرا می‌رسد و این سوال مطرح می‌شود که :

تبلیغات خود را می توانید به کدام یک از اینفلوئنسرها بسپارید؟

برای انتخاب اینفلوئنسر که تبلیغات خود را به آن‌ها را بسپارید، شما باید موارد زیر را درنظر بگیرید : – می‌خواهید چه میزان بودجه‌ای به تبلیغات خود اختصاص بدهید؟ – از تبلیغات خود چه هدفی دنبال می‌کنید؟ What is an Influencer? - Social Media Influencers Defined [Updated 2024]

می خواهید چه میزان بودجه ای به تبلیغات خود اختصاص بدهید؟

میزان بودجه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. چون اگر بودجه‌ی محدودی دارید، بهتر است از میان نانو یا میکرو اینفلوئنسرها یک یا دو اکانت را انتخاب کنید. با این کار تبلیغات شما به میزان قابل توجهی دیده می‌شود؛ اما اگر بودجه‌ی مناسبی دارید یا می‌توانید با دست بازتری اینفلوئنسر مناسب خود را انتخاب کنید، همکاری با تعدادی از میکرو اینفلوئنسرها انتخاب هوشمندانه‌ای برای شما خواهد بود. ولی ممکن است در اینجا این سوال برای شما پیش بیاید که :

چه زمانی می توانید به سراغ اینفلوئنسرها یا اکانت های بزرگ تر بروید؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در بحث همکاری با اینفلوئنسرها و اکانت‌های بزرگ فقط بحث بودجه مطرح نیست و در ارتباط با این موضوع، تعیین هدف از تبلیغات نقش پررنگی ایفا می‌کند. به‌علاوه اینفلوئنسرهایی که تعداد فالوورهای آن‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است، به‌طور معمول تعامل بسیار خوبی با فالوورهای خود دارند. درواقع این اینفلوئنسرها دایرکت‌های زیادی را چک می‌کنند، با فالوورهای خود بیشتر در ارتباط هستند و با این کار توانسته‌اند اعتماد تعداد زیادی از آن‌ها را جلب کنند. پس باتوجه به این موضوع، تبلیغات با آن‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ اما آیا این موضوع در مورد اینفلوئنسرهای بزرگ هم صادق است؟!

از تبلیغات چه هدفی را دنبال می کنید؟

اگر به دنبال افزایش اگاهی از برند خود هستید یا می‌خواهید تبلیغاتتان توسط افراد بیشتری دیده شود، اینفلوئنسرها یا اکانت‌های بزرگ به دلیل اینکه می‌توانند اعتبار و تعداد بالای بازدید مطلوبی برای تبلیغات شما فراهم کنند، گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند؛ اما آیا برای انتخاب اینفلوئنسر فقط تعداد فالوورهای آن‌ها اهمیت دارد؟ پاسخ کوتاه این سوال خیر است! Influencer Marketing: How to Work With Influencers | Lightspeed

فاکتورهای مهم انتخاب اینفلوئنسر مناسب

پس از مشخص شدن نوع هدفتان از تبلیغات و میزان بودجه‌ای که می‌خواهید به این کار اختصاص دهید و یافتن تاریخ‌های مناسب برای تبلیغات، زمان آن فرا می‌رسد که اینفلوئنسر موردنظر خود را انتخاب کنید. ولی در این مرحله نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد :

۱) اینفلوئنسر باید متناسب با برند شما باشد

هر برندی هویت و لحن مخصوص به خود را دارد که در هنگام انتخاب اینفلوئنسر باید مورد توجه قرار بگیرند. به عنوان مثال بهتر است که یک کالای لوکس را اینفلوئنسری تبلیغ نکند که انواع مختلفی از محصولات و با هر سطح کیفیتی را تبلیغ می‌کند. درواقع این موضوع به جهت اینکه ممکن است همکاری با این اینفلوئنسر سطح برند شما را پایین بیاورد و هم فالوورهای آن اصلا به دنبال خرید کالاهای لوکس نباشند، اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

۲) آیا تجربه تبلیغ محصولی مشابه شما را دارد؟

انتخاب اینفلوئنسری که در گذشته محصولی مشابه شما را در صفحه خود تبلیغ کرده است، هم خوب و هم چالش برانگیز است. درواقع همکاری با این اینفلوئنسر از این جهت خوب است که شما با بررسی بازخوردها و نتایج تبلیغ محصول مشابه خود در آن صفحه، می‌توانید بازدهی آن اینفلوئنسر را تخمین بزنید. جنبه چالش برانگیز آن هم به این موضوع مربوط است که اگر از تبلیغ قبلی تنها ۲ هفته گذشته باشد و تبلیغ شما هم در آن صفحه قرار بگیرد، ممکن است بازدهی تبلیغ شما تاحد زیادی کاهش پیدا کند.

۳) نسبت کامنت به لایک

افرادی وجود دارند که برای حفظ صفحه و افزایش تعرفه تبلیغات خود، لایک و کامنت فیک خریداری می‌کنند و از آنجایی که لایک‌های غیرواقعی از طریق مشاهده اعداد غیرمنطقی و کامنت‌های فیک به دلیل استفاده از جملات یکسان به سادگی قابل تشخیص هستند، شما پس از بررسی صحت آن‌ها، می‌توانید نسبت کامنت به لایک را محاسبه و مقدار آن را با سایر پیج‌ها و صفحات مقایسه کنید. اعدادی که بسیار پایین هستند، می‌توانند زنگ خطری برای فیک بودن تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها باشند.

۴) تعامل باکیفیت

علاوه بر بررسی کیفیت لایک‌ها و کامنت‌ها، شما باید این موضوعات را نیز درنظر بگیرید که اینفلوئنسر موردنظرتان تا چه حد با فالوورهای خود در ارتباط است و چه مدت زمانی طول می‌کشد تا به دایرکت‌ها یا کامنت‌های آن‌ها پاسخ بدهد. چون اگر اینفلوئنسر موردظرتان تعامل باکیفیتی با فالوورهای خود برقرار کند، می‌تواند اعتماد بخش زیادی از آن‌ها را جلب کند و تبلیغات با آن‌ها، نتایج و بازدهی مطلوبی برای شما به ارمغان می‌آورد.

۵) همه موارد در قرارداد همکاری باید کاملا شفاف باشد!

بسیار مهم است با اینفلوئنسری همکاری کنید که پیش از عقد قرارداد در مورد باکیفیت یا بی‌کیفیت بودن محصول شما سوال پرسیده باشد. آیا در حین تبلیغات، Insight مربوط به استورهای تبلیغاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد، آیا میانگین یا تخمینی از میزان بازدیدهای صفحه خود به شما ارائه می‌دهد؟ تمام این موارد میزان شفافیت را در قرارداد همکاری شما با یک اینفلوئنسر مشخص می‌کند. اما دقت کنید که بدون داشتن دیتا، کمپین شما ارزش خود را از دست می‌دهد. چون بدون داده‌های مربوط به تبلیغات نمی‌توانید نقاط قوت و ضعف آن را تشخیص بدهید و اگر قادر به انجام چنین کاری نباشید، پرداخت هزینه بابت تبلیغات برای شما مانند پرتاب کردن تیری در تاریکی خواهد بود، که ممکن است جواب بدهد یا ندهد! پس باتوجه به این موضوع، حتما از اینکه اینفلوئنسر موردنظرتان پس از عقد قرارداد دیتا مربوط به تبلیغات را در اختیار شما قرار می‌دهد، اطمینان حاصل کنید.

حین و بعد از تبلیغات چه کارهایی باید انجام بدهید؟

در حین همکاری با اینفلوئنسرها برای تبلیغات این نکته را درنظر بگیرید که در روزهای تعطیل یا مناسب‌های خاص تبلیغ نروید و اگر برای تبلیغات با چند اینفلوئنسر همکاری می‌کنید، یکی از آن‌ها به عنوان مثال روز شنبه تبلیغ شما را در صفحه خود قرار بدهد و دیگری این کار را روز دوشنبه انجام بدهد. چرا که با انجام چنین کاری شما می‌توانید تخمین دقیق‌تری از عملکرد آن‌ها داشته باشید. پیش از شروع تبلیغات و در روزهای باقی‌مانده هم می‌توانید در صورت نیاز، توضیحات جدید به تبلیغات خود اضافه کنید. همچنین ممکن است، همراه با تبلیغات شما یک مسابقه نیز برگزار شود؛ بنابراین می‌توانید با آماده کردن هایلایتی شامل توضیحاتی در ارتباط با نحوه برگزاری این مسابقه، موارد ضروری آن را به مخاطبان خود اعلام کنید. ضمنا در حین تبلیغات بسیار مهم است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دایرکت‌های خود پاسخ بدهید؛ بنابراین باید پیام‌هایی در ارتباط با سوالاتی که مخاطبان بیشتر می‌پرسند، آماده کنید. با این کار سرعت عمل بیشتری در جواب دادن به دایرکت‌ها خواهید داشت. چرا که برای تبدیل کردن مخاطب به مشتری ثانیه‌ها بسیار تعیین‌کننده هستند. پس از اینکه تمام این بخش‌ها با موفقیت انجام شد، نوبت به مهم‌ترین بخش هر کمپین تبلیغاتی می‌رسد. جایی که شما می‌خواهید نتایج کمپین خود را تحلیل کنید. اما سوال مهمی اینجا مطرح می‌شود این است که :

چگونه کمپین های تبلیغاتی خود را تحلیل کنید؟

در ابتدا باید ببینید انتظار شما چقدر به واقعیت نزدیک بوده است و آیا نتایج واقعا بد یا خوب هستند. البته این یک تخمین نرمال بوده و دقیقا مشخص نیست که خوب یا بد است. اما به عنوان یک قاعده کلی اگر انتظار شما کمی بالاتر از آن باشد یعنی اوضاع خوب است، اگر در همین حدود باشد یعنی به میزان قابل قبولی مطلوب است؛ ولی اگر پایین‌تر باشد یعنی خوب نیست. پس از این بررسی نوبت به تحلیل کمپین می‌رسد. فرض کنید نسبت به چیزی که گفتیم جواب خوبی نگرفتید. اینجا باید سه مرحله را چک کنید : اول) اگر نسبت بازدید استوری به تخمینی که زده بودید خیلی پایین است: این یعنی اینفلوئنسر مناسبی را انتخاب نکردید یا در زمان نامناسبی تبلیغ رفتید و درصد زیادی از فالوورها آن استوری را ندیده‌اند. پس باید بررسی کنید تبلیغ را در تاریخ مناسبی رفته‌اید یا نه؟ آیا تبلیغ در زمان مناسب منتشر شده است؟ به عنوان مثال اگر در آن روز اینترنت ضعیف باشد و تبلیغ شما هم به‌ صورت ویدئویی بین چند استوری دیگه منتشر شود، قطعا بازدید خیلی کمتری خواهد گرفت. دوم) نسبت بازدید استوری اینفلوئنسر به Tap Sticker: این نسبت یعنی بین کسایی که استوری تبلیغ شما را دیده‌اند چند نفر روی لینک یا آی‌دی‌ شما کلیک کرده‌اند. اگر این عدد پایین‌تر از ۵ تا ۱۰ درصد است یعنی اینفلوئنسر نتوانسته خوب توضیح بدهد یا فالوورهایش نتوانسته‌اند به خوبی با تبلیغ ارتباط برقرار کنند. سوم) نسبت Profile visit‌ به Follow: اگر مورد اول خوب بود؛ اما در این مورد کمتر از ۲۰ درصد بودید یعنی صفحه نتوانسته به خوبی جذابیت ایجاد کند! دقت کنید ممکن است بسیاری از افراد صرفا از شما خرید کنند و صفحه شما را دنبال نکنند، پس این مورد را هم باید در نظر داشته باشید!

سخن آخر

در ادامه باید دقت کنید همه‌چیز جذب فالوور نیست. اگر دیدید که دایرکت‌های زیادی گرفتید یا تعاملتان در روزهای بعدی بیشتر شد، همه‌ی آن‌ها نتیجه‌ی یک تبلیغ خوب است که می‌توانستید داشته باشید. در آخر بعد از تبلیغات سعی کنید، روند دائمی تولید محتوای خود را حفظ کنید تا مخاطب جدید، خیلی سریع با شما هماهنگ شود. البته اگر نتیجه بسیار خوبی کسب کردید، سریع خوشحال نشوید و حتما بررسی کنید فالوورهای جدیدی که به صفحه شما آماده‌اند واقعی باشند. به‌طور معمول هم اکانت‌هایی که عدد زیادی در اسم آن‌ها وجود دارد یا حروف تکراری زیادی دارند یا پروفایل آن‌ها خالی است، از جمله اکانت‌های غیرفعال یا فیک هستند و نباید اجازه ورود آن‌ها به صفحه خود را بدهید. آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM با افتخار خدمات سوشال مدیا را به عنوان یکی از زمینه‌های کلیدی خدمات خود ارائه می‌دهد. تیم متخصص ما با توانمندی در پلتفرم‌های اجتماعی از جمله  اینستاگرام، توییتر، و لینکدین، با ایجاد استراتژی‌های هوشمندانه، مدیریت دقیق محتوا، و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه، به کسب و کارها کمک می‌کند تا حضور قدرتمندی در دنیای دیجیتال داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره