برای ارتباط با آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM از طریق شماره‌‌ زیر می‌توانید با ما در تماس باشید. ۸۸۶۹۰۸۱۸- ۰۲۱

گردانه فروش چیست؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 8 فروردین 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

8 فروردین 1403

احتمالا تا به حال کلمه قیف فروش زیاد به گوشتان خورده است، اما امروز قصد داریم شما را با مفهم تازه‌ای به نام گردانه یا فلای ویل آشنا کنیم که به تازگی توسط هاب اسپات منتشر شده. گردانه فروش چیست؟ چرا تاثیر بهتری نسبت به قیف فروش دارد و تفاوت‌های آن در چیست؟ 

چرا روش‌های قدیمی فروش دیگر موثر نیست؟

اگر اخیرا با افرادی که در سایت‌های خود اقدام به فروش خدمات یا کالا کرده‌اند صحبت کرده باشید، متوجه خواهید شد که در چند سال اخیر چالش‌های فراوانی در فروش و در ارتباط با مشتریان خود داشته‌اند. امروزه مشتریان از همیشه مطلع‌تر هستند و در نتیجه سطح توقع بالاتر از هر زمان دیگری دارند که با روش‌های سنتی مانند قیف فروش نمی‌توان به طور کامل پاسخگو این نیازها بود.

در گذشته اهداف کوتاه مدت مانند فروش و جذب مشتری بیشتر، مناسب‌تر بوده و توسط افراد انتخاب می‌شده. امروزه اما انتخاب اهداف بلند‌مدت که در آن ارزش‌های آن سازمان یا فروشگاه حفظ می‌شود ارزشمندتر بوده.

در بازار امروز چطور رشد کنیم؟

هاب اسپات برای رشد هر چه بهتر بیزینس، این مفهوم را معرفی کرده و در قدم اول خواسته که موفقیت و خوشحالی کاربر را به موفقیت و خوشحالی خود گره بزنید، برد بیزینس در کنار خلق تجربه بی‌نظیر خرید برای کاربر اتفاق می‌افتد. کل مفهوم فلای‌ ویل حول محور همین موضوع یعنی خوشحالی کاربر می‌چرخد.  

اصلا نگران نباشید چون در ادامه بیشتر درباره آن صحبت و موضوع را باز خواهیم کرد.

گردانه فروش چطور به رشد ما کمک می‌کند؟

گردانه که توسط فردی به نام جیمز وات تعریف شده را می‌توان به چرخ‌های اتومبیل یا قطار تشبیه کرد. این چرخ فروش تنها زمانی درست کار می‌کند که بتواند به راحتی بچرخد. به گفته جیمز وات این گردانه به بازگشت انرژی و استفاده درست از آن داخل سازمان کمک شایانی می‌کند، زمانی که به این فکر کنید که چطور رفع نیاز کاربر به رشد بیزینس کمک می‌کند و آن را فقط به چشم مشتری و درآمد نبینید، رشد بیزینس را به چشم خواهید دید. با استفاده از فلای ویل رضایت مشتری به چرخش بیشتر و بیشتر این گردانه کمک می‌کند.

زمانی که این چرخه را در راس تصمیم‌گیری‌های خود قرار می‌دهید، انتخاب‌های متفاوتی خواهید داشت و انتقال ارزش‌های سازمان را در اقدامات خود دخیل می‌کنید.

تعریف فلایویل

این گردانه دارای سه بخش جذب، اقدام و رضایت مشتری است. این فرآیند بارها و بارها از اول انجام می‌شود. یکی از تفاوت‌های آن با قیف فروش این است که تنها منتهی به خرید نمی‌باشد، رضایت مشتری و از سر گیری این فرایند نیز در آن اتفاق می‌افتد.

سه بخش در فلای ویل بسیار اهمیت دارد، از جمله:

  • سرعت گردش
  • اصطحکاک
  • چقدر بزرگ است

سرعت گردش

انتخاب استراتژی‌های درست فروش در افزایش سرعت چرخ موثر است. می‌توانید بخش‌های موثر سازمان را شناسایی و تمرکز بیشتری بر آن بگذارید، همین اقدام در سرعت گرفتن گردانه موثر است.

نکته : قیف فروش در تمام راه های تبلیغاتی مانند سئو و ادز باید رعایت شود پس موارد گفته شده را با دقت بالا مطالعه کنید

اصطحکاک

هر گونه تعامل ضعیف داخل سازمان، مشکلات در روند خرید و اختلافات داخلی باعث ایجاد اصطحکاک خواهد شد، اصحکاک قاتل چرخ و گردانه است و هر چقدر بیشتر بتوانید این موضوعات را داخل سازمان رفع کنید، تاثیر بهتری در فروش و رشد خواهید داشت.

چقدر بزرگ است

قطعا بزرگی سایت و خدمات می‌تواند کار را سخت کند، اما با استفاده از گردانه دیگر نگرانی نیست و با افزایش سرعت و کاهش اصطحکاک می‌توانید تاثیرات چشم گیری ایجاد کنید.

متولوژی داخلی در فلای ویل چگونه است؟

سه بخش گردانه فروش که جذب، اقدام و احساس رضایت است به بیزینس کمک می‌کند تا در این روند یک غریبه به مشتری تبدیل شود و همان مشتری در معرفی برند کمک و مانند یک تبلیغ دهان به دهان برای بیزینس ما عمل کند. به عنوان مثال در قدم اول ما ویزیتورها را با محتوای خوب و کارآمد، پست‌های جذاب در شبکه‌های اجتماعی و … جذب می‌کنیم، سپس فرایند راحت خرید باعث اقدام مشتری به خرید و در نهایت ایجاد حس رضایت باعث تکرار دوباره این اقدام می‌شود.

چطور در این روش گردانه فروش به پیشرفت بیزینس کمک می‌کند؟ در این چرخه علاوه بر خود افراد سازمان که برای رشد بیزینس در تلاش هستند، مشتریان نیز مشتریان جدید معرفی و برای رشد بیشتر و بیشتر کمک می‌کنند. به نظر شما روش خیلی موثرتری نیست؟

مقایسه چرخه فروش با قیف فروش

بیزینس‌های بسیاری در طی سال‌های‌سال از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کردند اما الان این روش دیگر مثل قبل موثر نیست. امروزه تبلیغ دهان به دهان بیشترین تاثیر را در فروش دارد و دیگر تبلیغ‌های سنتی مانند قبل پاسخگو نیستند. مشتریان امروزه اگر تعریف یک کالا و خدمات را از شخصی نزدیک یا قابل اعتماد بشنوند، حتی اگر به آن کالا نیاز نداشته باشند، باز احتمالا برای خرید محصول اقدام کنند. گردانه فروش با ایجاد مشتری راضی، تبلیغات دهان به دهان را به همراه دارد که می‌تواند اثر مستقیم بر فروش داشته باشد.

افراد حتی زمانی که قصد خرید محصولی را دارند ترجیح می‌دهند از اطرافیان خود درباره محصولات با کیفیت سوال بپرسند و دیگر اعتمادی به روش‌های تبلیغی دیگر ندارند.

اگرچه همچنان استفاده از قیف فروش در برخی از جنبه‌های بیزینس بسیار کارآمد هستند، از گردانه فروش نیز می‌توان در کنار آن به منظور هر چه بهتر کردن و رشد سازمان استفاده کرد.

اجرای فلایویل

قدم بعدی در اجرای فلای ویل راه اندازی سیستم‌هایی برای سهولت مسیر کاربر و گرفتن اطلاعات بیشتر از خرید آن است، به این منظور ابزارهای مارکتینگ اتومیشن، سی آر ام و هر ابزار مانیتورینگ دیگر بسیار کار آمد است.

در این مقاله به صورت مختصر به مفهومی پرداختیم که اخیرا از آن به عنوان فلای ویل یاد می‌شود. همچنین درباره تفاوت آن با قیف فروش، فواید استفاده از این راهبرد و ابزارهای مناسب راه اندازی آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + ده =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره