آژانس HDM در تاریخ ۱۲ فرودین و ۱۳ فروردین تعطیل می باشد.

چگونه با جیمیل ادز (Gmail ads) سودآوری بیشتری داشته باشیم؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 27 شهریور 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه

27 شهریور 1402

ایمیل یکی از مؤثرترین روش‌ها برای دسترسی به مخاطبان هدف‌ (Target) شما است. به همین دلیل بسیاری از صاحبان سایت‌ها، ابزارها و استراتژی‌های مختلفی را برای دریافت آدرس ایمیل بازدیدکنندگان سایت خود به کار می‌برند. اگر شما تازه کسب و کار خود را در دنیای آنلاین راه انداخته‌اید یا به تازگی با ایمیل مارکتینگ آشنا شده‌اید؛ گوگل ادز به شما راهی نشان می‌دهد که حتی بدون داشتن آدرس ایمیل مخاطبان هدف خود، بتوانید به inbox آن‌ها راه پیدا کنید و آن راه تبلیغات جیمیل یا Gmail Ads گوگل نام دارد.

ما در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM، تمام موارد مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کمپین جیمیل را توضیح می‌دهیم، تا بتوانید به خوبی از این پلتفرم‌ محبوب گوگل با بیش از 1.2 میلیارد کاربر استفاده کنید.

مواردی که در این مقاله به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

چرا از جیمیل ادز استفاده کنیم؟

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از جیمیل ادز، دسترسی به کاربران هدف شما بدون داشتن یک دیتابیس بزرگ از جیمیل کاربران است. جیمیل ادز می‌تواند به راحتی کاربرانی که وارد سایت شما شده‌اند و خرید نکرده‌اند را مورد هدف قرار دهد. در واقع شما بدون داشتن جیمیل کاربران خود می‌توانید تبلیغات محصول، خدمات یا … خود را برای آن‌ها ارسال کنید. همچنین شما می‌توانید یک جیمیل را در حجم وسیعی ارسال نمایید و مشتریان بالقوه خود را به خرید هدایت کنید.

جیمیل ادز برای چه مراحلی از تبلیغات موثر است؟

این نوع تبلیغات به خصوص برای اعلام تخفیف یا حراج توسط کسب و کارها مناسب هستند و به طور کلی به تبلیغ‌کنندگان آزادی عمل بسیاری می‌دهند. اگر هدف‌گذاری درستی انجام دهید می توانید انتظار engagement خوبی از کاربران خود داشته باشید. اولین تجربه جهانی استفاده از Gmail Ads موجب رشد 181 درصدی در ثبت نام و Conversion rate (نرخ تبدیل یا کانورژن ریت) گردید که در هیچ یک از مدل‌های تبلیغات گوگل تا این اندازه دیده نشده بود.

مخاطبینی که در بالای قیف فروش قرار دارند اطلاعات زیادی از بیزینس شما ندارند؛ لذا پتانسیل خرید آن‌ها بسیار کمتر از سایر مخاطبین است. برای هدف‌گذاری این دسته از کاربران شما می‌توانید یک جیمیل برای آن‌ها ارسال کنید و یکی از خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهید و در یک برنامه‌ی زمانی مشخص با ارسال ایمیل‌های متعدد، آنان را به مشتریان خود تبدیل نمایید.

آیا جیمیل ادز واقعا موثر است؟

بزرگ‌ترین مزیت تبلیغاتی گوگل، توانایی هدف‌گیری (Target) افرادی است که احتمال خرید بالایی دارند.
به طور مثال، کاربری که در در جست‌وجوی خود از کلمات کلیدی خاص و طولانی (Long Tail Keywords) استفاده می‌کند؛ به احتمال زیاد این کاربر در گذشته تحقیق خود را انجام داده است. چنین کاربری به خرید بسیار نزدیک است و در قسمت‌های انتهایی قیف فروش قرار می‌گیرد؛ پس اگر بتوانید پیشنهاد مناسبی را به این دسته از مشتریان ارائه دهید؛ برنده بازی خواهید بود.
تبلیغات جیمیل در خدمات گوگل ادز، دارای بخشی به نام “Promotions” است که در آن قسمت، کاربر از پیشنهادات ویژه و کد تخفیف‌های جذاب باخبر می‌شود. طبیعیست، افرادی که تب “Promotions” را بررسی می‌کنند به احتمال زیاد آماده پرداخت پول برای خرید محصول هستند. بنابراین افرادی که به طور آگاهانه تصمیم بر بازدید مکرر این بخش می‌گیرند؛ به احتمال زیاد آماده خرید هستند.

مراحل ساخت یک کمپین جیمیل ادز

در اولین قدم برای ساخت یک کمپین جیمیل ادز بر روی ساخت یک کمپین در پنل گوگل ادز خود کلیک کنید و پس از انتخاب هدف کمپین (که پیشنهاد ما انتخاب کمپین بدون هدف‌گذاری است) در انتخاب نوع کمپین مورد نظر، Display را انتخاب نمایید.

سپس در کمپین‌های subtype دیسپلی کمپین جیمیل را انتخاب نمایید:


در صفحه‌ بعدی نام کمپین خود را وارد کنید و مکان و زبان‌ مورد نظرتان را انتخاب نمایید. اگر مکان مورد نظر شما ایران باشد باید تمامی کشورها را انتخاب کنید و برای زبان مورد نظرتان نیز فارسی و انگلیسی را در کنار هم انتخاب نمایید.

مرحله‌ دومی که در ساخت جیمیل ادز باید به آن‌ها توجه کنید

حالا وقت انتخاب استراتژی bid برروی اکانت شماست؛ همان‌طور که می‌دانید؛ استراتژی بیدینگ اتوماتیک یک راه به صرفه برای ذخیره زمان شماست. متاسفانه این روش برای اکانت‌های ادز داخل ایران کاربردی نیست و بیشتر موجب به هدر رفتن بودجه‌ اکانت شما می‌شود. بنابراین برای نمایش بیشتر تبلیغ خود و CPA پایین‌تر آن به شما توصیه می‌کنیم تا اتوماتیک بیدینگ را خاموش کرده و از گزینه‌ Manual Bidding استفاده نمایید. استفاده از این قابلیت سبب کنترل بهتر Bid می‌شود.
درمورد Budget اکانت، توصیه ما این است که با مبالغ کم شروع کنید.

در بخش Additional Settings، می‌توانید یک start date ,end date برای اد خود تعیین کنید. شما می‌توانید ad rotation خود را به صورت چرخشی (Rotate indefinitely) قراردهید تا تبلیغ‌های متعدد شما به یک نسبت ایمپرشن بگیرند. هم‌چنین می‌توانید نمایش تبلیغتان را بر روی دستگاه موبایل یا دسکتاپ انتخاب نمایید. اگر کانورژن‌های مورد نظرتان را بر روی اکانت گوگل ادز خود ست کرده باشید؛

در این جا می‌توانید این کانورژن‌ها را برای کمپین جیمیل خود نیز تنظیم نمایید. اگر سوالی در مورد چگونگی تنظیم کانورژن ترکر دارید، اینجا بخوانید.

مرحله‌ سوم ساخت کمپین جیمیل ادز

حالا می‌توانید ادگروپ‌های مختلفی را برای کمپین جیمیل تعریف نمایید؛ در تعریف کمپین جیمیل ادز، شما به سه روش متفاوت می‌توانید مخاطبین هدفتان را انتخاب نمایید.

1.Audience keywords: در این نوع هدف‌گذاری شما می‌توانید کلماتی که در حوزه تبلیغات کسب و کار شما هستند را تعریف نمایید برای مثال اگر بیزینس شما فروش دامین و هاست است؛ از کلماتی نظیر خرید هاست، قیمت هاست، ساخت سایت، راه‌اندازی وب‌سایت، خرید هاست و دامین و… استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود که جیمیل ادز شما به کاربرانی نمایش داده شود که در یوتیوب و موتور جستجو گوگل به صورت پویا به جستجوی کلمات این حوزه پرداخته‌اند.
پیش از این گوگل از روی شناسایی کلمات موجود در جیمیل و تطبیق آن با کلمات کلیدی شما، تصمیم به نمایش یا عدم نمایش تبلیغ شما به کاربران می‌گرفت. اما در حال حاضر با توجه به قوانین جدید امنیتی و حریم شخصی افراد، تنها با بررسی رفتار سرچ کاربر در گوگل و یوتیوب تصمیم می‌گیرد که تبلیغ شما را به چه افرادی نمایش دهد. توجه داشته باشید؛ کلماتی که برای حوزه کاری خود مشخص می‌کنید باید به زبانی غیر از زبان فارسی تعریف شوند و کلمات فارسی در این حوزه نمایش نمی‌گیرند.

2.Audience : در این قسمت شما می‌توانید مخاطبین هدف خود را تعیین کنید. اگر قصد شما تعریف یک کمپین ریتارگت برای جیمیل است می‌توانید لیست مخاطبینی که پیش از این تعریف کرده‌اید را در این قسمت تعریف نمایید یا از روی مخاطبینی که پنل ادز به شما پیشنهاد می‌دهد؛ چند دسته از کاربرانی که به حوزه کاری شما نزدیک‌تر هستند را انتخاب کنید.

3.Demographic: اگر کسب و کار شما مناسب سن و سال مشخص یا جنسیت خاصی است؛ می‌توانید دسته‌بندی آن را از روی این تنطیم انتخاب و تعریف نمایید.

چهارمین مرحله برای جیمیل ادز

تعریف ادگروپ برای کمپین جیمیل


پس از تعریف تمامی مراحل بالا برای کمپین جیمیل ادز، حالا باید حداقل یک ادگروپ برای راه‌اندازی کمپین تعریف کنید. در ابتدا، بید ادگروپ را تعیین کنید و برای ساخت ادگروپ می‌توانید از دو روش آپلود تبلیغات جیمیل اختصاصی html و ساخت جیمیل در قالب آماده‌ گوگل استفاده نمایید که در ادامه به توضیح هر دو روش می‌پردازیم.

ساخت جیمیل با فرمت پروموشن جیمیل ادز

برای ساخت جیمیل با فرمت پروموشن می‌توانید از دو حالت جیمیل ادز عادی و کاتالوگ جیمیل ادز استفاده نمایید.

در جیمیل ادز عادی شما تنها به یک تیتر کوتاه (headline) و یک متن برای توضیح تبلیغات خود (discription) نیاز دارید که ترکیب آن با عکس لوگو و عکس محصول شما محتوای تبلیغات شما را آماده می‌سازد. اما برای ساخت کاتالوگ جیمیل ادز شما علاوه بر موارد بالا به تعدادی عکس نیاز دارید که می‌توانند CTA های متفاوتی داشته باشند.
اگر کسب و کار شما خدمات یا محصولات متفاوتی دارد و می‌خواهید در این جیمیل، خدمات متعدد خود را به کاربران خود نمایش دهید؛ می‌توانید از یک کاتالوگ برای تبلیغ محصولات استفاده نمایید. در این کاتالوگ، هر محصول، صفحه‌ی فرود مخصوص به خود را دارد و هر عکس باید ابعاد (600*600) و حجم کمتر از 150 کیلوبایت داشته باشد. در قسمت تنظیمات پیشرفته‌ ادها می‌توانید؛ برای هر عکس Final URL مجزا با CTA منحصر به فرد تعریف نمایید.

چگونه فایل HTML اختصاصی خود را برای تبلیغات جیمیلی بسازیم؟

یکی از بهترین ویژگی‌‌های جیمیل ادز این است که در آن می‌توانید تبلیغات خود را به طور کامل شخصی‌سازی کنید. احتمالاً پس از کار با تبلیغات جستجو (Search Ads) از این قابلیت لذت خواهید برد.

با استفاده از تبلیغات html، شما می‌توانید تبلیغات جیمیل (Gmail Ads) خود را مشابه یک لندینگ پیج اختصاصی طراحی کنید که حاوی Call To Action، ویدئو و تصویر ‌باشد و کاربر در جیمیل با یک صفحه اختصاصی رو به رو می‌شود، که شباهت زیادی با صفحه فرود سایت شما دارد؛

برای ساخت این نوع از تبلیغات نیاز به یک برنامه نویس دارید که قالب جیمیل html را به طور اختصاصی برای شما طراحی کند و سپس می‌توانید قالب تعریف شده را در ادز آپلود کنید؛ اما پیش از آن که تبلیغات ایمیل خود در گوگل ادوردز را شخصی‌سازی نمایید، لازم است به برخی نکات توجه داشته باشید:

  • لازم است فایل‌های به کار برده شده در تبلیغات جیمیل خود را به فایل‌های فشرده و ZIP که کم‌تر از 1.25 مگابایت فضا نیاز دارند؛ تبدیل کنید.
  • می‌توانید حداکثر 100 فایل در تبلیغات ایمیل گوگل ادوردز خود داشته باشید.
  • حداکثر حجم فایل به کار رفته در جیمیل ادز شما باید 500 کیلوبایت باشد.

نکات مهم در سنجش میزان بازدهی جیمیل ادز

در جیمیل ادز 3 فاکتور مهم برای سنجش محبوبیت و بازدهی جیمیل‌ها وجود دارد که با بررسی آن‌ها شما می‌توانید بازخورد کمپین خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که مخاطبین مناسبی را در نقطه‌ی درستی مورد هدف قرار داده‌اید.

Gmail Clicks to Website
تعداد دفعاتی که کاربران پس از باز کردن جیمیل شما بر روی لینک، کلیک کرده‌اند و وارد سایت شما شده‌اند.

Gmail Saves
تعداد دفعاتی که کاربران پس از مشاهده‌ جیمیل شما آن را ذخیره نموده‌اند.

Gmail Forwards
تعداد دفعاتی که کاربران پس از مشاهده‌ جیمیل شما آن را برای افراد دیگری فرستاده‌اند.
با در نظر گرفتن این سه فاکتور می‌توانید میزان تأثیرگذاری جیمیل خود را محاسبه نمایید و با توجه به آن جیمیل‌های جدیدی تعریف و مسیر کاربران خود را در جیمیل تکمیل نمایید.

نکات مهم در بهینه‌سازی جیمیل ادز

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بهینه‌سازی کمپین باید در نظر بگیرید تعداد دفعاتی است که کاربران از روی تبلیغ شما وارد سایت شده‌اند، نه تعداد دفعاتی که کاربران بر روی اد شما کلیک کرده‌اند!

فراموش نکنید که ساخت تبلیغات متنوع می‌تواند در میزان دیده‌شدن تبلیغات شما تاثیرگذار باشد. پس برای شروع کمپین حداقل دو تبلیغ متفاوت تعریف نمایید تا با مقایسه‌ میزان کلیک و کانورژن آن‌ها به یک تصمیم‌گیری درست برای ادامه تبلیغات برسید.

در این کمپین‌ها نیز quality score همانند کمپین‌های سرچ وجود دارد ولی گوگل، quality score آن‌ها را نمایش نمی‌دهد. میزان باز شدن جیمیل، ذخیره و ارسال آن برای افراد دیگر، از جمله مواردی هستند که تأثیر به‌سزایی در تصمیم گوگل برای افزایش یا کاهش نمایش تبلیغات جیمیل شما به مخاطبین دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸