همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

چرا تبلیغات خود را همیشه در گوگل نمی‌بینم؟

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 5 شهریور 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه

5 شهریور 1402

گوگل ادز امکان تبلیغ بیزینس شما را هنگام استفاده از خدمات گوگل ادز به راحتی فراهم می‌کند، تنها کاری که نیاز است انجام دهید ساخت یک کمپین، اضافه کردن کلمات کلیدی و نوشتن چند نمونه ادتکست می‌باشد! همین قدر ساده به نظر می‌رسد ولی در واقع عوامل زیادی در نمایش گرفتن و نمایش نگرفتن تبلیغات گوگل ادز تاثیر گذار هستند.
حتما برایتان سوال خواهد بود که تبلیغات شما چه زمانی و در چه جایگاهی نمایش پیدا می‌کنند و احتمالا برای رسیدن به پاسخ سوالتان کلمات کلیدی مرتبط با بیزینس مورد نظر خود را سرچ می‌کنید. “لطفا خودتان را سرچ نکنید” جمله‌ای که به احتمال زیاد از بسیاری آژانس های تبلیغاتی ادوردز خواهید شنید! این کار می‌تواند به نمایش گرفتن تبلیغات شما در گوگل لطمه بزند.

ماهانه بیش از 12 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود و شاید شما کنجکاو باشید که تبلیغاتتان در این حجم بالا چگونه نمایش خواهند گرفت، اما احتمالا برای شما نیز این موضوع پیش آمده باشد که کلمه مورد نظر بیزینس خود را در گوگل سرچ کرده‌اید و تبلیغ گوگل ادز شما نمایش نگرفته است!
قبل از این که از تبلیغات گوگل ادز خود نا‌امید شوید بهتر است دلیل نمایش نگرفتن تبلیغات گوگل ادز را در این مقاله بخوانید. چرا که گوگل برای نمایش تبلیغات شما و نتایج جستجو به کاربر، از الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمندانه‌ای استفاده می‌کند تا بهترین تجربه را به کاربر ارائه دهد.
در این مقاله از آژانس HDM سعی می‌کنیم عوامل تاثیرگذار در رابطه با نمایش نگرفتن تبلیغات در گوگل را بیان کنیم.

چرا نباید خودمان را در گوگل سرچ کنیم


Bid یا هزینه پیشنهادی کلمات شما خیلی کم هست

امکان دارد تبلیغات شما در گوگل، به دلیل پایین بودن هزینه پیشنهادی شما برای هر کلمه، نمایش داده نشود. Ad Rank هر کلمه به Quality Score و هزینه bid کلمه مورد نظر شما وابسته است، در نتیجه کم بودن قیمت پیشنهادی شما به ازای هر کلیک یا همان bid کلمه در صورت پایین بودن باعث کاهش ad rank می‌شود که در نتیجه تبلیغ شما نمایش نمی‌گیرد.
ممکن است در هر بار جستجو برای کلمه مورد نظر شما تبلیغات گوگل به طور کل نمایش داده نشود و در صورت نمایش نیز، تبلیغ شما نمایش نگیرد! زیرا شخص دیگری مبلغ بیش‌تری را برای نمایش گرفتن تبلیغ خود برای این کلمه خاص در نظر گرفته است.

بودجه روزانه کمپین‌های شما ممکن است نمایش تبلیغات را محدود کند

همانطور که می‌دانید گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا برای کمپین‌های خود در ادوردز بودجه روزانه مشخصی را تعیین کنید، بودجه شما تنها یکی از مواردی هست که می‌تواند بر روی میزان نمایش گرفتن یا نمایش نگرفتن تبلیغ شما تاثیرگزار باشد.
وقتی بودجه شما محدود است به این معنی است که گوگل نمی‌تواند در بسیاری از مواقع تبلیغات شما را نمایش دهد بنابراین بودجه شما را به نحوی تنظیم ‌می‌کند تا تبلیغاتتان را در طول روز به مشتریان بالقوه کسب و کارتان نمایش دهد. پس اگر تبلیغ خود را در گوگل سرچ می‌کنید و آن را مشاهده نمی‌کنید این دلیل نیز می‌تواند باعث عدم نمایش تبلیغ شما باشد.

چرا تبلیغاتمان ئر گوگل دیده نمی شود

عدم کلیک بر روی تبلیغات نمایش گرفته در گذشته و بررسی رفتار سرچ کاربر توسط الگوریتم های گوگل

یکی از دلایل مهم دیگر توجه به این موضوع است که اگر تبلیغ شما چندین بار نمایش داده شود و شما روی این تبلیغ کلیک نکنید استنباط گوگل از رفتارهای سرچ قبلی شما به این شکل هست که شما علاقه‌ای به این تبلیغ و حتی به این موضوع ندارید و نمایش این تبلیغ را برای شما متوقف می‌کند. حتی امکان دارد اگر این رفتار شما چندین بار تکرار شده باشد گوگل طبق رفتار سرچ شما و طبق الگوریتم های تعریف شده هیچ تبلیغی پیرامون این موضوع را برای شما نشان ندهد. باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که تمامی الگوی رفتاری ما در گوگل به طور کامل ثبت می‌شود و گوگل طبق رفتارهای قبلی ما تصمیم می‌گیرد تبلیغات مورد نظر را برای ما نشان دهد یا خیر، در حالی که ممکن هست تبلیغاتتان را در همان زمان به افراد دیگری نمایش ‌دهد.

مقالات پیشنهادی

Quality score پایین

یکی دیگر از دلایل عدم نمایش شما در تبلیغات، پایین بودن quality score است. quality score در واقع معیاری برای سنجش کیفیت تبلیغات شماست که چند فاکتور اصلی دارد، اگر نمره ی quality score شما پایین باشد به این معنی است که نمره شما در یکی از این چند فاکتور landing page experience ،ad relevance یا expected ctr پایین بوده که این موضوع در ادامه باعث عدم نمایش تبلیغات شما در گوگل می شود.

در این قسمت اگر شما تبلیغ خود را ببینید اما بر روی آن کلیک نکنید نمره expected ctr شما در آن کلمه کلیدی پایین خواهد آمد، حال اگر شما کلمات کلیدی خود را چندین بار سرچ کنید و به دنبال پیدا کردن این باشید که با هر کلمه در کدام جایگاه نمایش پیدا خواهید کرد می‌توانید باعث پایین آمدن نمره expected ctr کلمات کمپین شوید.
CTR(click through rate) به معنی نرخ کلیک نسبت به میزان نمایشی است که در گوگل می‌گیرید و فرمول آن در ادامه نمایش داده خواهد شد:

CTR= Click(تعداد کلیک ها)/Impression(تعداد دفعات نمایش تبلیغ در گوگل)

CTR یا نرخ کلیک شدن شما به شکل بالا محاسبه می‌شود. زمانی که تبلیغاتتان را در گوگل سرچ می‌کنید و بر روی آنها کلیک نمی‌کنید CTR کاهش خواهد یافت.
این موضوع برای شما در بهینه سازی کمپین های سرچتان دردسر ساز خواهد بود چرا که یکی از معیارهای پیدا کردن کلمات کلیدی ارزشمند بررسی درصد کلیک شدن آن هاست و اگر شما به دفعات یک کلمه کلیدی را سرچ کرده و روی آن کلیک نکرده باشید CTR آن کلمه پایین خواهد آمد و شرکت‌های تبلیغاتی که کمپین ادوردز شما را راه اندازی کرده‌اند با دیدن CTR پایین این کلمات به این نتیجه می‌رسند که این واژه ها برای بیزینس شما مناسب نیستند و در حین بهینه‌سازی کمپین آن‌ها را پاک کنند. حال آن که این آمار واقعی نیست و بهینه سازی بر اساس دیتای اشتباه صورت می‌گیرد.

نمایش تبلیغات در گوگل ادز


در چنین شرایطی برای بالا بردن جایگاه تبلیغاتتان و افزایش دفعات نمایشتان در گوگل باید هزینه کلیک‌ها را افزایش دهید که باعث افزایش هزینه تبلیغات شما در روز می‌شود، پس تا حد امکان سعی کنید کلمات کلیدی کمپینتان را سرچ نکنید تا دچار این مشکل نشوید. (Ad relevance و Landing Page Experience نیز که از عوامل تاثیرگذار در QSهستند توضیح داده نشده اند)

لینک شدن IP با اکانت گوگل ادز

چهارمین علت، ممکن است IP شخصی شما باشد. اگر IP شما با اکانت گوگل ادز لینک شده باشد. پس طبیعی است که گوگل همیشه تبلیغات شما را به خود شما نشان ندهد چون گوگل ادز می‌خواهد تبلیغات شما به جست‌وجوگر واقعی نمایش داده شود.

تنظیمات AD SCHEDULE اکانت

یکی دیگر از دلایل نمایش نگرفتن تبلیغ شما می‌تواند به این موضوع مرتبط باشد که نمایش تبلیغات شما فقط در روزهای خاص و ساعات خاصی از شبانه روز روی اکانت گوگل ادز شما تعریف شده است.
در پنل ادوردز این امکان وجود دارد تا نمایش گرفتن تبلیغات به ساعات خاصی از شبانه روز و روزهای خاصی از هفته، بسته به بیزینس و مخاطباین هدف بیزینس محدود شود، پس این امکان وجود دارد در هنگام سرچ، تبلیغات شما در زمان مورد نظر فعال نباشد. AD SCHEDULE اکانت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید در زمان درستی به دنبال تبلیغات خود هستید.

حجم جستجوی کلمات کلیدی شما پایین است

اگر کلماتی را مورد هدف قرار داده‌اید که میزان حجم سرچ ماهانه این کلمات کم است
(low search volume)، گوگل به طور موقت این کلمات را غیر فعال می‌کند و ممکن است تبلیغات شما برای این کلمات نمایش نگیرد. اگر حجم کلمات مورد نظر به میزان معقولی افزایش یابد گوگل به طور خودکار کلمه مورد نظر را فعال می‌کند و تبلیغات شما برای این کلمات نمایش می‌گیرد.
البته منتظر بودن برای افزایش سرچ کلمات مورد نظر کار معقولی به نظر نمی‌رسد، شما می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند keyword planner خود گوگل ادز و یا ابزارهای دیگری کلمات کلیدی مشابهی با میزان سرچ بالاتری را پیدا کرده و به کار بگیرید تا تبلیغات شما برای کلمات مورد نظرتان نمایش داده شود.

ممکن است تبلیغات شما متوقف شده‌اند یا پاک شده اند و یا از طرف گوگل Disapprove شده‌اند

اگر کمپین، اد گروپ و یا کلمه مورد نظر شما در حالت pause و یا متوقف باشد در این صورت تبلیغ مورد نظر نمایش نمی‌گیرد. تنها کاری که در این حالت باید انجام دهید، تغییر حالت pause به enable می‌باشد. برای مشاهده تغییراتی که روی اکانت انجام داده‌اید می‌توانید به قسمت change history اکانت خود بروید و اگر به طور اشتباه تغییری در اکانت ایجاد کرده‌اید، میتوانید در این قسمت تمام تغییرات انجام گرفته روی اکانت را مشاهده کنید.

اگر تبلیغات و کلمات شما متوقف نشده‌اند، و تمام حالت‌های دیگر را نیز بررسی کرده‌اید و همچنان تبلیغات شما نمایش نمی‌گیرد در سطح ads & extension کمپین خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تبلیغات شما توسط گوگل disapprove نشده است.
Disapprove شدن تبلیغات شما توسط گوگل علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد که در مقاله‌ای مجزا به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده است.

کلمات کلیدی منفی (negative keywords) می‌تواند کلمات کلیدی فعال را غیرفعال کند

کلماتی را که در سطح کمین و یا اد گروپ نگتیو کرده‌اید بررسی کنید، احتمال این که برخی از کمات کلیدی مورد نظرتان را به اشتباه نگتیو کرده باشید وجود دارد و در این صورت تبلیغات شما توسط این کلمات نمایش نمی‌گیرد.
هر یک از ادگروپ‌های شما از دو جز تشکیل شده است کلمات کلیدی و تبلیغات. دلیل این که گوگل آن‌ها را در یک دسته‌بندی قرار می‌دهد این است که کلمات کلیدی و تبلیغات شما به هم گره خورده‌اند و باید با یکدیگر مرتبط باشند تا در نتایج جستجو نمایش بگیرند. وقتی یکی از کلمات کلیدی شما توسط کاربر جست‌و‌جو می‌شود، گوگل تبلیغی را که با کلمه مورد نظر مرتبط است برای نمایش گرفتن انتخاب می‌کند. هرچه تبلیغ شما ارتباط بیش‌تری با کلمه کلیدی مورد نظر داشته باشد در نتایج جست‌و‌جو رتبه بالاتری خواهید داشت و اگر کلمات کلیدی شما با تبلیغات مورد نظر مرتبط نباشد احتمال این که تبلیغ شما نمایش نگیرد وجود دارد، سعی کنید دسته‌بندی کلمات را در هر ادگروپ و کلمات به کار گرفته شده در متن هر تبلیغ را مرتبط با همان ادگروپ و به درستی انتخاب کنید.

علاوه بر دلایل مطرح شده، این نکته را مد نظر داشته باشید مواقعی که کلمات کلیدی مربوط به بیزینس خود را سرچ می‌کنید و تبلیغ شما نمایش می‌گیرد و بر روی تبلیغ مورد نظر کلیک نمی‌کنید CTR (نرخ کلیک) تبلیغات شما کاهش می‌یابد و اگر این عمل (سرچ کردن تبلیغ خود) را به طور مکرر انجام داده و بر روی تبلیغات خود کلیک نکنید به نرخ کلیک اکانت لطمه وارد می‌کند. کاهش نرخ کلیک تبلیغات بر روی الگوریتم‌های گوگل تاثیر گذاشته و این امر نیز نمایش گرفتن تبلیغات برای سایر کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. (این قسمت تکراریه و بالاتر ذکر شده)

برای اینکه بدانید تبلیغات شما نمایش پیدا می‌کنند یا نه می‌توانید از ابزاری که گوگل در اختیارتان گذاشته است استفاده کنید اگر در کادر بالای صفحه ad preview and diagnosis را سرچ کنید صفحه ای برای شما باز می‌شود. در این صفحه تنظیمات زبان را بر روی فارسی و یا انگلیسی تنظیم کنید و کلمه کلیدی مد نظر خود را سرچ کنید. با این کار گوگل به شما نشان می‌دهد که اگر همین حالا خودتان را در موتور جستجو گوگل نیز سرچ کنید نمایش خواهید گرفت یا خیر.
اما اگر در این صفحه نیز تبلیغاتتان را ندیدید نگران نباشید چرا که گوگل با قاعده یک مزایده کار می‌کند و ممکن است در این مزایده شما برنده ی نمایش تبلیغات نباشید!
بهترین راه برای اینکه متوجه شوید تبلیغاتتان نمایش می‌گیرند مشاهده صفحه overview پنل گوگل ادز هست اگر impression و click شما صفر نیست یعنی تبلیغات شما نمایش داده می‌شوند و کاربران نیز بر روی آنها کلیک می‌کنند.

نتیجه گیری
ما در این مقاله به بررسی برخی از مشکلاتی که در عدم نمایش گرفتن تبلیغ خود در گوگل ممکن است با آن برخورد کنید پرداختیم. به یاد داشته باشید که گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیاست و الگوریتم های پیشرفته‌ای که در این موتور جستجو وجود دارد از نظم و دقت بالایی برخوردار هستند. این نکته را نیز فراموش نکنید که هدف گوگل نمایش دادن تبلیغات شما در بهترین زمان و مکان به مشتریان هدفتان هست.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸