همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 20 شهریور 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

20 شهریور 1402

در گذشته‌ای نه چندان دور، جستجو در گوگل فوت و فن خاص خود را داشت و به راحتی امکان رسیدن به نتیجه مطلوب میسر نبود. کاربران با جستجو عبارت‌های مورد نظر خود با سایت‌های اسپم که تعداد زیادی از کلمات کلیدی را در صفحه‌های خود گنجانده بودند رو‌به‌رو می‌شدند و سایت‌هایی که محتواهای باکیفیت داشتند از ترافیک مطلوبی برخوردار نبودند.

اما امروزه نتایج جستجو گوگل به قدری دقیق شده است که حتی لازم نیست به‌طور کامل از جمله‌ها یا عبارات طولانی استفاده کنیم. گوگل با همان چند کلمه، معنی و مفهوم دقیق را از سرچ‌ها متوجه می‌شود.

ولی اینکه چه منطقی پشت این الگوریتم‌ها نهفته است یا این الگوریتم‌ها برای چه به وجود آمده‌اند، سوالی است که می‌تواند ما را در انجام فعالیت‌های سئویی و جذب ترافیک و رتبه مطلوب‌تر راهنمایی نماید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار که یکی از اصلی‌ترین به‌روزرسانی‌های گوگل روی موتور جستجو خودش است، صحبت نماییم.

به‌علاوه امروزه با رشد روز افزون استفاده از تلفن‌های همراه، حوزه جستجو تا حدی پیشرفت کرده است که گوگل نتایج خیره‌کننده‌ای را با جستجوی صوتی نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پیشرفت در ارائه خدمات موتور جستجو، با به‌روزرسانی و بهبود الگوریتم‌های موتور جستجو به وجود آمده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

البته برخلاف الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن که به عنوان افزونه‌هایی به الگوریتم‌های موجود گوگل اضافه شده‌اند و برخی عملکردهای آن را بهبود داده‌اند، الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) بازنویسی جامع الگوریتم هسته مرکزی موتور جستجو گوگل است. البته در این به‌روزرسانی، بسیاری از الگورتیم‌های پیشین نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بخشی از چرخه علمیاتی این الگوریتم را تکمیل می‌کنند.

همچنین مرغ مگس خوار نشان‌دهنده تعهد گوگل به درک پیشرفته‌تر از عبارات جستجوی (query) کاربران و درک مفهوم آن‌ها و در نتیجه نمایش نتایج مرتبط‌تر برای این عبارت‌ها است.

گوگل درحالی این الگوریتم را در 26 سپتامبر 2013 معرفی کرد که یک ماه پیش از آن، این الگوریتم در فضای وب پیاده‌سازی شده بود. این الگورتیم به‌طور قابل توجهی دقت داده‌های دانش محور گوگل را که به “گراف دانش” معروف است افزایش داد. همچنین این الگوریتم تأثیرات زیادی روی سئو محلی (Local SEO) گذاشت.

الگوریتم مرغ مگس خوار - Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجو صوتی (Voice search)

باتوجه به سیر صعودی استفاده از موبایل هوشمند و جستجو صوتی توسط کاربران، الگوریتم مرغ مگس خوار را می‌توان به عنوان قدمی از سمت گوگل برای بهتر کردن نتایج برای این موضوع ارزیابی کرد. به‌علاوه با افزایش و همه‌گیرتر شدن جستجوی صوتی، موتورهای جستجو باید راهی برای پیدا کردن بهترین نتایج برای آن باشند. به عنوان مثال یک موتور جستجو باید برای جستجو صوتی عبارت “بهترین نمایندگی بنز نزدیک محل زندگی من” نتایج دقیقی را به نمایش بگذارد.

به‌طور خلاصه فناوری‌ که محدود به زبان جستجو باشد و کلمات را جدا جدا بررسی کند، نمی‌تواند برای فهم مفهوم عبارات جستجوی کاربران مفید باشد. از این رو ابزارهایی مانند جستجو مفهومی یا الگوریتم مرغ مگس خوار می‌تواند راه‌حلی مناسب برای جستجوهایی واقعی با زبان بومی باشد.

جستجو صوتی در الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجو محلی (Local search)

شاید بتوان گفت علی‌رغم به‌روزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار توسط گوگل، در فضای کلی وب و صفحه نتایج تغییراتی زیادی ایجاد نشد، اما نتایج مربوط به سئو محلی دستخوش تغییرات زیادی شد. گوگل در جستجوهای محلی (برای مثال آرایشگاه مردانه در قطیریه) نتایج را به شدت دقیق‌تر از گذشته کرد و سعی کرد تا نتایج را براساس مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر، نمایش بدهد.

جستجو محلی در الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین

اساسا این دو الگوریتم مکمل یکدیگرند. در واقع هر کدام بیشتر روی یکی از المان‌های جستجو تمرکز دارند و نتایجی که در صفحه SERP مشاهده می‌کنید، حاصل از ترکیب این دو الگوریتم است. به‌علاوه مرغ مگس خوار تمرکز خود را روی یافتن مفهوم دقیق جستجوی کاربران و معنی عبارت‌های سرچ شده است. اما در مقابل الگوریتم رنک برین وظیفه فهمیدن و درک محتواهای صفحات ایندکس شده را دارد. در نتیجه موتور جستجو با فهمیدن عبارت سرچ شده و محتوای صفحات وب‌سایت‌ها، دقیق‌ترین نتایج را در صفحه SERP به کاربران نمایش می‌دهد.

تبدیل تهدید به فرصت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار به صاحبان سایت این سیگنال را می‌دهد که گوگل به دنبال درک مفهوم عبارات جستجو شده توسط کاربران و نه درک مفهوم کلمات کلیدی به کار رفته در آن‌ها است. در نتیجه مهم‌ترین کاربرد دانستن مکانیزم الگوریتم مرغ مگس خوار برای صاحبان سایت‌ها این است که محتواهای آن‌ها باید زبان بومی و نه صرفا منعکس کننده کلمات کلیدی باشد. در واقع می‌توان گفت الگوریتم مرغ مگس خوار پلی میان روش‌های قدیمی و اسپم با سئو جدید، مدرن و معنایی است.

چه اقداماتی برای بهبود سئو سایت بعد از این الگوریتم باید انجام داد:

همانطور که گفته شد الگوریتم مرغ مگس خوار بیش از همه‌چیز به رضایت کاربر از طریق نمایش نتایجی دقیق‌تر برای عباراتی است که کاربران سرچ می‌کنند؛ بنابراین باید اقداماتی انجام داد تا محتوای ما برای گوگل بیشتر قابل درک و فهم باشد. ما در خدمات سئو آژانس HDM برای رضایت کاربر این الگوریتم را در نظر داریم. از جلمه این اقدامات نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود سئو سایت بعد از الگوریتم مرغ مگس خوار

  1. استفاده از داده های ساختاریافته (Schema markup):

    موتور جستجو به صورت بالقوه اطلاعات صفحه‌های مختلف سایت را کراول کرده و اجزای مختلف آن را شناسایی می‌کند، اما برای اینکه فهم دقیق‌تر داشته باشد، می‌توان از داده‌های ساختاریافته استفاده کرد. این اطلاعات به گراف دانش گوگل افزوده شده و باعث می‌شود گوگل محتوای صفحه ما را به دقیق‌ترین شکل ممکن استخراج کرده و ذخیره نماید.به‌علاوه استفاده از داده‌های ساختاریافته می‌تواند شانس دیده شدن صفحات سایت را در صفحه جستجو گوگل افزایش دهد.
  2. استفاده از کلمات کلیدی هم معنی و LSI ها:

    همانطور که گفته شد، موتور جستجو به دنبال درک معنی و مفهوم صفحات برای ارائه بهترین نتیجه به کاربران است. در نتیجه به جای استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی باید از اشکال دیگر آن در متن، عنوان و تیترها استفاده کرد تا بهترین نتیجه را در جذب ترافیک به دست آورد.
  3. لینک سازی داخلی و خارجی با استفاده از انکرهای مناسب:

    استفاده از انکرتکست‌های متنوع و هم مفهوم با صفحه مورد نظر به فهم گوگل از صفحه و در نتیجه شانس رتبه بهتر در گوگل کمک خواهد کرد.
  4. استفاده از Alt تصاویر مناسب:

    Alt تصاویر به موتور جستجو کمک می‌کند تا بهتر بتواند ارتباط میان عبارت جستجو شده و تصاویر را درک کند و در صورت نیاز در صفحه SERP نمایش دهد.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM به این موضوع اشاره کردیم که الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) را می‌توان قدم بزرگ گوگل برای بهتر و دقیق‌تر کردن صفحه نتایج خود دانست. اما اثر این الگوریتم بیشتر روی جستجوی محلی بود و زمانی که کاربران به عنوان مثال عبارت “بهترین نمایندگی بنز نزدیک محل زندگی من” را جستجو می‌کنند، نتایج دقیق‌تری به آن‌ها نمایش بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره