برای ارتباط با آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM از طریق شماره‌‌ زیر می‌توانید با ما در تماس باشید. ۸۸۶۹۰۸۱۸- ۰۲۱

آموزش کار با رنک مث (Rank Math)

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 2 اردیبهشت 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه

2 اردیبهشت 1403

یکی از بهترین افزونه‌هایی که برای سئو وب‌سایت‌های وردپرسی می‌توان استفاده کرد، رنک مث (rank math) نام دارد. این افزونه باید حتما بعد از انجام طراحی سایت، روی پنل نصب شود تا بتوان کارهای مربوط به سئو را به خوبی مدیریت کرد. افزونه rank math به دلیل امکانات زیادی که در اختیار کاربران وردپرسی قرار می دهد، یک رقیب جدی برای سایر افزونه‌های مشابه خود به حساب می‌آید. در ادامه آموزش کار با رنک مث همراه ما باشید.

آموزش نصب افزونه رنک مث

برای کار با rank math می‌توانید وارد بخش افزونه‌ها شوید و از طریق پنل وردپرس به نصب این پلاگین اقدام نمایید. برای شروع به کار این پلاگین ۳ حالت پیش روی شما خواهد بود که شامل موارد آسان، پیشرفته و سفارشی است که حالت سفارشی تنها برای کاربران رنک مث پرو در دسترس است. درمورد دو حالت دیگر یعنی آسان و پیشرفته باید بگوییم که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در حالت پیشرفته این امکان برای شما وجود دارد که تنظیمات پیشرفته‌تری روی وب‌سایت‌تان انجام دهید. ذکر این نکته حائز اهمیت است که شما می‌توانید هر زمانی که تمایل دارید به حالت آسان یا پیشرفته باز گردید و تنظیمات را تغییر دهید. بعد از انتخاب یکی از حالت‌های بالا، وارد مرحله بعدی می‌شوید و در این مرحله باید نوع کسب‌وکار خود را براساس وبلاگ شخصی، انجمن، خبری و فروشگاهی مشخص کنید و همچنین اطلاعات کسب‌وکار خود شامل نام و لوگو را باید وارد نمایید. در مرحله بعد این امکان وجود دارد که سایت خود را به گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس متصل کنید و از گزارش‌هایی که این ابزارها در اختیارتان قرار می‌دهند، در جهت بهبود سئو سایت خود استفاده کنید.

آموزش نصب افزونه رنک مث

تنظیمات sitemap (نقشه سایت) در رنک مث

یکی از مواردی که باید در هر سایتی وجود داشته باشد، نقشه سایت است که تمام صفحات وب‌سایت را به گوگل معرفی کند. برای داشتن نقشه سایت باید استانداردهایی رعایت شود که این امکان را افزونه رنک مث به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید به کمک این پلاگین به سادگی sitemap را به وب‌سایت خود اضافه کنید. رنک مث انواع پست‌ها، دسته بندی‌ها و تصاویر را در نقشه وب‌سایت قرار می‌دهد و امکان کراول کردن سایت توسط گوگل را تسهیل می‌کند.

تنظیمات بهینه سازی در پلاگین رنک مث

در این بخش نیز می‌توانید مواردی را به صورت کلی برای وب‌سایت مشخص کنید. یعنی می‌توانید تعیین کنید:
  1. در صورتی که دسته و برچسب خالی در سایت وجود دارد، ایندکس نشود.
  2. تمام پیوندهای خارجی به صورت nofollow باشند.
  3. پیوندهای خارجی در پنجره جدید باز شوند تا نرخ پرش سایت کاهش پیدا کند.

راه اندازی تنظیمات پیشرفته رنک مث

با انجام موارد بالا تنظیمات اولیه سایت در افزونه رنک مث به پایان می‌رسد. در این بخش از آموزش افزونه rank math باید تنظیمات پیشرفته را انجام داد.

مدیریت دسترسی کاربران در rank math

کاربران مختلفی می‌توانند به پنل سایت دسترسی داشته باشند که هر کدام نقش متفاوتی دارند و سطح دسترسی هر کدام نیز متفاوت است. انواع نقش‌هایی که در پنل کاربری سایت وردپرسی وجود دارد، شامل مدیرکل، ویرایشگر، نویسنده، مشارکت کننده، مشترک و مشتری است که برای مثال دسترسی به تنظیم عنوان و متا، دسترسی به انجام تغییر مسیر، دسترسی به تنظیمات نقشه سایت از جمله مواردی هستند که باید برای هر کاربر مشخص شود.

راه اندازی تنظیمات پیشرفته رنک مث

مانیتور خطاهای ۴۰۴ + تغییر مسیر در رنک مث

رنک مث این امکان را دارد که ایجاد خطاهای ۴۰۴ در سایت را به شما گزارش دهد که برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. در مورد فعال کردن تغییر مسیر باید بگوییم، در صورتی که یک مسیر در سایت شما تغییر کند ولی کاربر به همان مسیر قبلی هدایت شود و ریدایرکتی صورت نگیرد، با خطای ۴۰۴ مواجه خواهد شد؛ بنابراین برای اینکه چنین اتفاقی پیش نیاید، باید حتما این گزینه تغییر مسیر را در افزونه رنک مث فعال کرد.

نشانه گذاری اسکیما در رنک مث

اسکیما سایت را نشانه‌گذاری می‌کند و به درک بهتر سایت توسط گوگل کمک می‌کند. درواقع schema یک مدل از داده ساختاریافته (structured data) است که علاوه بر درک بهتر گوگل از سایت، به ما کمک می‌کند که سایت را با ظاهری متفاوت در نتایج گوگل نشان دهیم. انواع اسکیماهایی که می‌توان توسط رنک مث برای وب‌سایت قرار داد، شامل موارد زیر می‌شود: ۱. Product ۲. Category ۳. Article ۴. FAQ ۵. Movie با انجام موارد بالا، تنظیمات پیشرفته در افزونه رنک مث نیز به پایان می‌رسد.

نشانه گذاری اسکیما در رنک مث

فعال کردن امکانات اضافی (ماژول) rank math

رنک مث ماژول‌های مختلفی دارد که با فعال کردن هر کدام، امکانات مختلفی در اختیار کاربران وردپرسی قرار می‌گیرد. در این بخش از آموزش افزونه رنک مث، این امکانات اضافی را شرح خواهیم داد. مانیتور ۴۰۴ صفحات ۴۰۴ که بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو دریافت می‌کنند را به ثبت می‌رسانند و در یک گزارش ارائه می‌دهد. ACF با نصب پلاگین ACF در پنل وردپرس می‌توانیم زمینه‌های دلخواه سفارشی در صفحات مختلف وب‌سایت خود قرار دهیم. در صورتی که این پلاگین را به صورت فعال داریم، بهتر است این ماژول را در رنک مث فعال کنیم تا فیلدها خوانده و تجزیه و تحلیل شوند. AMP Amp صفحه را برای نمایش در حالت موبایل بهینه‌سازی می‌کند. در صورتی که پلاگین amp را در وب‌سایت خود نصب کرده‌اید، بهتر است این گزینه را فعال کنید تا افزونه رنک مث بتواند اطلاعات مربوطه را به گوگل اعلام نماید. آنالیز رنک مث به گوگل سرچ کنسول متصل می‌شود و گزارشات مربوطه در پنل قرار می‌گیرد. بی بی پرس و بادی پرس Bbpress در وردپرس برای ساخت انجمن و buddypress برای افزودن قابلیت شبکه اجتماعی کاربرد دارد و در صورت وجود آن‌ها در سایت، باید این گزینه‌ها فعال شوند که اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند. سئو تصویر با فعال کردن این بخش، تنظیمات برای تصاویری فعال می‌شود که برای ویژگی alt و title آن‌ها مقداری قرار داده نشده است. ایندکس سریع با فعال کردن این گزینه یک API از موتور جستجوی بینگ دریافت می‌شود که توسط آن پست‌های جدید منتشر شده، به ثبت می‌رسند. Bing کاربرد زیادی در ایران ندارد؛ بنابراین انتخاب با شماست که این مورد را فعال کنید یا خیر. شمارنده پیوند تعداد لینک‌هایی که به پست‌ها داده شده است و همچنین تعداد لینک‌هایی که از پست‌ها گرفته شده است را مشخص می‌کند. سئو محلی  برای فعال کردن سئوی محلی سایت کاربرد دارد و اطلاعات کسب‌وکار را می‌توان در این بخش قرار داد. آنالیز سئو با فعال کردن این مورد از افزونه سئو رنک مث بخش تجزیه و تحلیل سئو فعال می‌شود؛ به این معنی زمانی که در حال انتشار پست جدید در سایت هستید، می‌توانید با توجه به امتیازی که به شما داده می‌شود که عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است، ایرادات را بیابید و برای دریافت رتبه بهتر پست در گوگل در جهت رفع آن‌ها اقدام نمایید. این بخش سایت را مورد بررسی و آنالیز قرار می‌دهد و ایراداتی شامل تگ‌های هدینگ، دیسکریپشن، alt تصاویر، نقشه سایت، امنیت و کارایی شامل کدهای css و js را مشخص می‌کند. گوگل وب استور اگر در سایت وردپرسی ما افزونه‌ای برای گوگل وب استور وجود دارد، باید این گزینه را فعال کرد تا اطلاعات آن‌ها تجزیه و تحلیل شود. ووکامرس اگر در سایت شما ووکامرس نصب است، باید این گزینه فعال شود تا دیتاها تجزیه تحلیل شوند، در غیر این صورت نیازی به فعال کردن این گزینه نیست.

فعال کردن امکانات اضافی (ماژول) rank math

تنظیمات افزونه رنک مث

اکثر تنظیمات افزونه رنک مث توضیح داده شد. برای آن که به تنظیمات بیشتری از افزونه رنک مث دسترسی داشته باشید، می‌توانید از منوی کناری وردپرس وارد بخش rank math شوید. تنظیمات مهم این بخش را بررسی خواهیم کرد. تنظیمات عمومی: پیوندها: در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به پیوندها را انجام دهید. مهم‌ترین گزینه‌ای که در این بخش وجود دارد، (حذف پایه دسته‌بندی) است که در صورت فعال کردن این گزینه، category را از لیست دسته‌بندی حذف می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید این گزینه را فعال کنید که category در آدرس سایت نمایش داده نشود. عنوان‌ها و متا: در این بخش می‌توان برای هر پست تایپ یا هرکدام از صفحات سایت وضعیت ایندکس یا نوایندکس بودن و همچنین فالو و نوفالو بودن را مشخص کرد. همچنین در این بخش این امکان وجود دارد که از بخش سئو محلی و متا اجتماعی استفاده کنید و کسب‌وکار و شبکه‌های اجتماعی خود را معرفی کنید. سخن پایانی در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM به این موضوع پرداختیم که افزونه رنک مث rank math یک پلاگین پرکاربرد در سایت‌های وردپرسی برای انجام موارد مربوط به سئو سایت است که طرفداران زیادی دارد. با یادگیری کار با افزونه rank math و انجام پیکربندی‌های متناسب با سایت و کسب‌وکار خود می‌توانید در بهبود وضعیت سایت خود قدم بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره