همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

آموزش سئو تصاویر

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 8 اسفند 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

8 اسفند 1402

در یک وب‌سایت اولین چیزی که نظر کاربر را به خود جلب می‌کند، تصاویر آن است و کاربر همیشه اولین کاری که بعد از ورود به وب‌سایت انجام می‌دهد، اسکرول کردن صفحه تا آخر است تا تصاویر کلی سایت را ببیند. همان‌طور که می‌دانید تصاویر بخش زیاد و مهمی از سایت را در برمی‌گیرد. در واقع، صرفا بودن کلمات در صفحه اصلا چیز جذابی نیست و کاربر حوصله و زمان کافی برای صفحه‌ای که پر از کلمه و جملات خشک است را ندارد؛ به همین دلیل بهینه‌سازی و استفاده درست تصاویر در صفحات بسیار مهم است. ضمنا بهینه‌سازی یک وب‌سایت به استفاده از کلمات کلیدی در محتواهای متنی و لینک‌سازی داخلی و خارجی محدود نمی‌شود. بهینه‌سازی وب‌سایت بسیار گسترده‌تر از این‌ها است و بخشی از آن به بهینه‌سازی تصاویر اختصاص دارد. بهینه‌سازی تصاویر برای موتورهای جستجو و کاربران بسیار مهم است؛ ازاین‌رو در ادامه این مقاله ما قصد داریم به بررسی نکات مهم مربوط به سئو تصاویر بپردازیم.

آموزش سئو تصاویر

در خدمات سئو، بهینه‌سازی تصاویر به میزان قابل توجهی مورد تاکید قرار گرفته است چرا که موتورهای جستجو، سایت شما را براساس تصاویر بهینه شده رتبه‌بندی می‌کنند؛ پس باتوجه به این موضوع، بهینه‌سازی تصاویر یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش سرعت سایت و بهتر کردن رتبه آن در موتورهای جستجو است. تصاویر زمانی که به درستی استفاده شوند به بهبود درک کاربران از مقالات شما کمک می‌کنند. حتما این جمله را قبلا شنیدید که یک تصویر اندازه هزار کلمه ارزش دارد، ولی به طور مستقیم این مورد ممکن است برای موتورهای جستجو مناسب نباشد؛ بدون شک اضافه کردن تصاویر می‌تواند محتوای شما را جذاب‌تر کند و تاثیر مثبتی روی ترافیک وب‌سایت شما بگذارد. اضافه کردن تصاویر یونیک به هر مطلبی که نوشته می‌شود، ترافیک وب‌سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و پاسخ خوبی برای چگونه رتبه اول گوگل شویم، خواهد بود. Google Images یک فیلتر جدید را معرفی کرده است که در آن گوگل به صورت دقیق متوجه می‌شود در یک تصویر چه چیزی وجود دارد و بهتر است از عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید به جای عکس‌های استوک برای عکس شاخص استفاده کنید. چرا که تصویر باید منعکس‌کننده موضوع پست شما باشد. سعی کنید تصویر را نزدیک به متن مربوطه قرار دهید. اگر یک تصویر اصلی و مهم دارید که می‌خواهید در صفحه نتایج تصاویر نمایش داده شود، تاحد امکان سعی کنید آن را نزدیک به بالای صفحه سایتتان قرار دهید. همه این‌ها به یک دلیل ساده اشاره دارند: تصویری که با متن مرتبط با کلمه کلیدی موردنظر بهینه شده باشد، احتمالا رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت. حال به بررسی چند نکته برای بهینه‌سازی سئو تصاویر می‌پردازیم.

آموزش سئو تصاویر

اسم فایل را مناسب موضوع انتخاب کنید

اولین قدم برای سئو تصاویر با نام فایل شروع می‌شود. گوگل برای اینکه بتواند بدون نگاه کردن به تصویر متوجه شود که درباره چیست؟ باید برای نام فایل تصویر از عبارت کلیدی مد نظر استفاده کنید. به عنوان مثال اگر درحال نوشتن مقاله درباره‌ی پیانو پرل ریور هستید باید از تصویری استفاده کنید که یکی از مدل‌های پیانو پرل ریور را نشان می‌دهد؛ اما بی شک، نام فایل نباید به شکل عمومی مانند DSC4536.jpg باشد. نام فایل مناسب piano-pearl river.jpg است، پس مطمئن شوید که موضوع اصلی عکس ( و مقاله شما ) در ابتدای نام فایل باشد.

 فرمت مناسب برای تصویر

وقتی نام و قالب مناسب را انتخاب کردید، زمان تغییر اندازه و بهینه‌سازی تصویر فرا می‌رسد! برای تصاویر، فرمت مناسب وجود ندارد. این بستگی به نوع تصویر و نحوه استفاده از آن دارد؛ اما به‌طور کلی توصیه می‌کنیم به این موارد دقت کنید:
  • بهتر است برای عکس‌ها یا تصاویر بزرگ‌ فرمت JPEG را انتخاب کنید: فایل با حجم نسبتاً کوچک، نتایج خوبی از نظر رنگ‌ها و وضوح به شما می‌دهد.
  • اگر می‌خواهید شفافیت پس زمینه را در تصویر خود حفظ کنید، از PNG استفاده کنید یا از عکس با فرمت WebP به جای JPEG و PNG استفاده کنید.
  • از SVG برای لوگوها و نمادها استفاده کنید. با کمک CSS یا جاوا اسکریپت، می‌توانید تصاویر را با فرمت SVG مدیریت کنید. اگر می‌دانید که بخش بزرگی از مخاطبان شما از مرورگرها یا دستگاه‌های خاصی استفاده می‌کنند، مطمئن شوید که آیا قالب موردنظر شما توسط آن مرورگرها در CanIuse.com پشتیبانی می‌شود یا خیر.

آموزش سئو تصاویر

تصاویر خود را فشرده کنید

زمانی که یک تصویر با حجم بالا را در سایت خود آپلود می‌کنید مانند این می‌ماند که یک توپ بولینگ را وسط سرعت سایت خود قرار بدهید، چون با آپلود چنین عکسی، به شدت سرعت سایت خود را پایین می‌آورید و این اتفاق به معنی از دست دادن کاربر به راحتی است! به همین دلیل است که به شدت توصیه می‌کنیم قبل از بارگذاری فایل عکس در سایت خود، آن‌ها را فشرده کنید. شما می‌توانید این کار را در فتوشاپ انجام دهید  یا از WP Smush  به عنوان افزونه وردپرس استفاده کنید که حجم فایل تصویر را بدون کاهش کیفیت پایین می‌آورد. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه تصاویر شما بر سرعت لود صفحات مختلف سایتتان تأثیر می‌گذارند، توصیه ما به شما استفاده از ابزار PageSpeed ​​Insights Google است. چون حجم تصاویر برای سئو بسیار مهم است و هرچه سرعت سایت بیشتر باشد، بازدید و ایندکس کردن یک صفحه برای کاربران و موتورهای جستجو آسان‌تر خواهد بود؛ به همین دلیل حجم تصاویر می‌تواند تاثیر زیادی بر زمان بارگذاری سایتتان داشته باشد.

آموزش سئو تصاویر

متن جایگزین (alt tag)

متن جایگزین (alt tag) به یک تصویر اضافه می‌شود؛ بنابراین اگر به هر دلیلی تصویر نتواند به بازدیدکننده نمایش داده شود، متن توصیفی در آن وجود خواهد داشت. همانطور که در ویکی پدیا گفته شده: ” در شرایطی تصاویر در صفحه نتایج گوگل به کاربران نمایش داده نمی‌شود که آن‌ها تصاویر را در مرورگر وب خود خاموش کرده‌اند یا به دلیل نقص بینایی از یک صفحه‌خوان استفاده می‌کنند؛ اما متن جایگزین (alt tag) تضمین می‌کند که هیچ اطلاعات یا مطلبی ازبین نمی‌رود.” alt tag به افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما کمک می‌کند؛ بنابراین توجه داشته باشید که به تصاویر در صفحات مختلف سایتتان متن جایگزین (alt tag) اضافه کنید و در صورت لزوم، عبارت کلیدی SEO را برای آن صفحه در نظر بگیرید. هر چه اطلاعات مربوط به یک تصویر بیشتر باشد، موتورهای جستجو آن تصویر را مهم‌تر می‌دانند.

آموزش سئو تصاویر

با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که لازم نیست هر تصویری alt tag داشته باشد. در عوض، باید alt tag را به عنوان بخشی از محتوای خود در نظر بگیرید و آن را در جایی که منطقی است اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر یک تصویر صرفاً جنبه تزئینی دارد، آن تصویر نیازی به متن جایگزین ندارد. در این مورد، متن جایگزین داشتن تصویرتان برای خوانندگان شما ارزشی ندارد.

structured data تصویر را اضافه کنید

افزودن structured data  به صفحات شما می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا تصاویر شما را به عنوان نتایج با ارزش و کاملی نشان دهند. در حالی که گوگل می‌گوید structured data به شما در رتبه‌بندی بهتر کمک نمی‌کند؛ اما به جستجو دقیق‌تر تصاویر بسیار کمک می‌کند. Google Images از structured data برای انواع زیر پشتیبانی می‌کند:
  • Product
  • Video
  • Recipe

آموزش سئو تصاویر

ایجاد تصاویر منحصر به فرد

قطعا شما می‌خواهید زمانی که عکسی را در سایت خود منتشر کردید این عکس فقط به اسم سایت شما باشد؛ اما اگر در وب‌سایت از تصاویر سایر سایت‌ها استفاده کنید، مانند هزاران سایت دیگر می‌شوید و هرگز سایتتان یونیک و منحصربه‌فرد به نظر نمی‌رسد. البته این در شرایطی است که بسیاری از وب‌سایت‌ها در فضای آنلاین از همان عکس‌های استوک عمومی استفاده می‌کنند. به‌علاوه توجه داشته باشید که حتی بهینه‌سازی تصاویر استوک، تاثیر یا مزایای بالقوه سئو یک تصویر اصلی و باکیفیت بالا را نخواهد داشت.

کیفیت تصاویر

هرچه تصاویر اصلی و با کیفیت بیشتری داشته باشید، تجربه کاربری و شانس بهتری را برای رتبه‌بندی در جستجوهای مرتبط خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که تصاویر بزرگ به احتمال زیاد در Google Discover نمایش داده می‌شوند. همانطور که گوگل توصیه می‌کند:”تصاویر بزرگ باید حداقل ۱۲۰۰ پیکسل عرض داشته باشند و با تنظیم max-image-preview:large یا با استفاده از AMP فعال شوند.” این نکته را هم فراموش نکنید که به هیچ عنوان از لوگوی خود به عنوان تصویر استفاده نکنید.

آموزش سئو تصاویر

تصاویر را به نقشه سایت خود اضافه کنید

گذاشتن تصاویر در نقشه سایت، شانس موتورهای جستجو، برای Crawl و ایندکس کردن تصاویر را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، ترافیک سایت بیشتر می‌شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، Yoast و RankMath یک راه حل نقشه سایت را در افزونه خود ارائه می‌دهند.

آموزش سئو تصاویر

سخن آخر

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM به این موضوع پرداختیم که بهینه‌سازی تصاویر یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مراحل خدمات سئو وب‌سایت است و با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سعی کردیم تا توضیحاتی در خصوص نکات و موارد مهم برای سئو تصاویر به شما ارائه دهیم. ممنون از همراهی شما و اگر سوالی در رابطه با سئو تصاویر داشتید می توانید در قسمت نظرات سایت HDM با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره