همراه همیشگی HDM با توجه به احتمال بروز تاخیر در شارژ اکانت های گوگل ادز طی روزهای آتی، از اینکه با شکیبایی ما را همراهی میکنید سپاسگزاریم

بهینه سازی سرعت سایت های وردپرسی

اشتراک گذاری مقاله

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

آخرین تاریخ آپدیت: 8 فروردین 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

8 فروردین 1403

کسب‌‌ وکار های زیادی در سراسر جهان از وردپرس استفاده می‌کنند. بیش از نیمی از سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند وردپرسی هستند، به بیان دیگر بیش از 30 درصد از کل سایت های جهان وردپرسی هستند. همانطور که بیان شد وردپرس پلتفرم بسیار فوق العاده ای است اما اگر درست بهینه سازی نشود ممکن است کند عمل کرده و سایت ما را دچار مشکل کند.

افزایش سرعت سایت های وردپرسی

در بهینه سازی ابتدا با استفاده از ابزارهای موجود تست سرعت می‌گیریم و بعد از این هر بار که تغییری در جهت بهینه سازی در سایت ایجاد کردیم تست سرعت را تکرار می‌کنیم تا نتیجه را مشاهده کنیم.

نکته: اگر تا به حال بهینه سازی سایتی را انجام ندادید با احتیاط اینکار را انجام بدید ممکن است در فرآیند بهینه سازی اطلاعات و یا ظاهر وب سایت شما دچار مشکل شود. اما اگر قصد برون سپاری این عملیات را دارید می‌توانید با تیم فنی آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM در ارتباط باشید

سرعت سایت در دسکتاپ و موبایل پارامتر بسیار مهمی است که روی serp ،تجربه کاربری و کانورژن موثر است. در ادامه به چند عامل مهم موثر در سرعت سایت می‌پردازیم:

استفاده از قالب یا فریم ورک مناسب:

قالب ها کد های مختلفی دارند و همین باعث می‌شود سرعت های متفاوتی داشته باشند.

قالبی که برای سایت خود انتخاب می‌کنیم بهتر است تا حد امکان سبک باشد. برخی از قالب هایی که از مارکت های رایج خریداری می‌شوند ویژگی های بلا استفاده زیادی دارند که سرعت سایت را پایین می‌آورد.

بهره بردن از کش:

کش به این معنی است که صفحات و پست های شما به صورت فایل ذخیره می‌شوند تا در ریکوئست بعدی سریع تر به کاربر ارائه شوند و فشار لود روی سرور را کم می‌کنند.

برای استفاده از کش روی وردپرس می‌توان از پلاگین های مختلفی استفاده کرد.

استفاده از CDN:

 در واقع CDN  مخفف Content Delivery Network می‌باشد که یک شبکه توزیع محتوا است که استفاده از آن باعث افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات می‌شود. سرورها در نقاط مختلف جغرافیایی قرار دارند و CDN  فایل های شما را گرفته و با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی بازدید کننده به کدام سرور نزدیک تر است پاسخ می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که حتی کوچکترین فایل ها هم از CDN لود شوند.

بهینه کردن دیتابیس:

بهینه سازی دیتابیس تاثیر زیادی روی سایت وردپرسی خواهد داشت. هنگام ادیت نوشته ها وردپرس نسخه های بازبینی شده زیادی ذخیره می‌کند برای حل این مشکل می‌توان گزینه ذخیره آن ها را غیر فعال یا تعدادشان را محدود کرد. پس از این نوبت به حذف نسخه های بازبینی شده قدیمی از دیتابیس می‌رسد که می‌توانیم از پلاگین wp-optimize  استفاده کنیم.

بهینه سازی تصاویر:

معمولا ۵۶ درصد از حجم یک صفحه از تصاویر ساخته شده است پس بهینه سازی و فشرده کردن تصاویر امری بسیار حیاتی است. فراموش نکنید که ما نیاز به تصاویری با حجم کم و کیفیت بالا داریم.

کاهش پلاگین های وردپرس:

یکی از دلایل رایج کاهش سرعت سایت های وردپرسی نصب تعداد زیادی پلاگین است. همه پلاگین ها کیفیت یکسانی ندارند و برخی روی سرعت سایت اثر منفی هم می‌گذارند.

هنگام بررسی پلاگین های خود حتما به پیام آپدیت جدید توجه کنید. پلاگین هایی که هشدار آپدیت دارند در روند کار سایت شما اختلال ایجاد خواهند کرد.مورد بعدی این است که هنگام بررسی پلاگین ها از خود بپرسید که آیا شما واقعا به این پلاگین نیاز دارید یا می‌توانید به روش دیگری نیاز سایت خود را برطرف سازید؟ اگر پاسخ شما به سوال دوم مثبت بود بهتر است پلاگین را نصب نکنید.

بهینه سازی فونت:

انتخاب نوع و فرمت فونت روی سرعت سایت موثر است. فونت های گوگل معمولا از سرعت خوبی برخوردارند که باعث محبوبیت آن ها شده است.

بهینه کردن آیکون های font awesome:

فایل های font awesome در کنار دیگر فایل های سایت قرار گرفته و استفاده از یک CDN باعث افزایش سرعت لود آنها خواهد شد.

فعال کردن Lazy load برای تصاویر و ویدیوها:

در واقع lazy load  لود شدن آبجکت را تا زمانی که لود شدن آن ضروری باشد به تاخیر می‌اندازد.

در وردپرس معمولا تا زمانی که اسکرول انجام شده و به آبجکت مورد نظر برسد یا اینکه کلیک اتفاق بیفتد لود شدن به تاخیر می‌افتد.

پلاگین های مختلفی برای اعمال این ویژگی وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برد.

مینیفای و فشرده سازی css و js:

در minify کاراکتر های  بلا استفاده مانند فضاهای خالی، کامنت ها و… حذف می‌شوند در نتیجه حجم کدی که باید از سرور درخواست شود کاهش می‌یابد.

در فشرده سازی فایل های css و js به یک فایل تبدیل می‌شوند تا درخواست های http کاهش یابد. البته در برخی موارد این عمل زمان دانلود فایل را افزایش می‌دهد اما در اکثر موارد باعث بهبود سرعت خواهد شد.

کاهش درخواست های http:

کاهش درخواست های http ارسالی از وردپرس بسیار با اهمیت است.

اگر شما از سیستم کامنت خود وردپرس استفاده کنید وردپرس برای هر گراواتار یک درخواست ارسال خواهد کرد که غیر ضروری است. برای حل این مشکل می‌توان گراواتار را غیرفعال کرد.

گراواتار به معنی آواتار شناخته شده جهانی است. زمانی که یک کاربر نظر خود را در یک سایت که پشتیبانی گراواتار دارد اعلام می‌کند، سایت مذکور آواتار شناخته شده جهانی او را از سرورهای گراواتار فرا می‌خواند و تصویر فراخوانده شده در کنار نظر نمایش داده می‌شود.

غیرفعال کردن ایموجی ها:

از آپدیت وردپرس ۴.۲ به بعد پشتیبانی از ایموجی ها اضافه شده است که به این معنی است که یک فایل جاوا اسکریپت اضافی در هدر لینک شده که درخواست http غیرضروری ارسال می‌کند به خصوص اگر شما قصد استفاده از آن هارا نداشته باشید.

برای غیرفعال کردن ایموجی ها می‌توان از پلاگین و یا اضافه کردن فانکشن به فایل functions.php استفاده کرد.

غیرفعال کردن hotlinking:

هات لینکینگ به این معنی است فردی عکسی را که در سرور شما قرار دارد با استفاده از دامنه شما به سایت خود لینک می‌کند. در واقع زمانی که فردی از سایت آن ها بازدید کند عکس برای لود شدن از پهنای باند شما استفاده می‌کند. با قرار دادن کد در فایل htaccess. می‌توان آن را غیرفعال کرد.

تعیین اندازه برای تصاویر:

عکس ها باید دارای طول و عرض معین و متناسب باشند تا روی سرعت سایت اثر منفی نداشته باشند. برای مثال اگر ستونی که عکس شما قرار دارد عرض ۴۰۰px داشته باشد ولی شما به عکس خود عرض ۵۰۰px داده باشید نامتناسب خواهد بود.

تمامی مراحل توضیح داده شده در این قسمت بخشی از خدمات طراحی سایت آژانس HDM هستند، اگر قصد راه اندازی سایت وردپرسی دارید می‌توانید این خدمات را از آژانس مارکتینگ HDM دریافت کنید.

انتخاب هاست مناسب:

و در آخر یکی از مهم ترین المان ها در سرعت سایت شما انتخاب هاست مناسب می‌باشد. هاست هایی که سرورهای کمی را در اختیار مشتری های بسیار زیادی قرار می‌دهند شاید قیمت مناسبی داشته باشند اما در آینده برای شما مشکل ساز خواهند شد پس بهتر است در انتخاب هاست هوشیارانه عمل کنید.

امیدواریم توانسته باشیم به شما در بهینه سازی و افزایش سرعت سایت خود کمک کنیم. به یاد داشته باشید که بهینه سازی سایت یک فرآیند مستمر می‌باشد که باید به دفعات در فواصل زمانی مشخص بررسی شده و هر بار ایرادات به شکل دقیق رفع شود تا سایت برای همیشه از سرعت مناسب، تجربه کاربری رضایت بخش و کانورژن بالا برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 6 =

۰۲۱-۸۸۶۹۰۸۱۸

درخواست مشاوره